• 0

Waar kan ik vinden of bepaalde merknamen met fonts beschermd zijn?

Ik ben bezig met het opzetten van een leuk concept maar nu is even de vraag hoe dit binnen de juridisch toegestane grenzen valt aangezien mijn concept iets weg heeft van een bekend kledingmerk.

Ik heb me rot gezocht op Google maar kan het nergens vinden.

Heeft iemand van jullie wellicht de gouden tip voor mij?

Zo ja dan hoor ik dit heel graag!

Alvast vriendelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben bezig met het opzetten van een leuk concept maar nu is even de vraag hoe dit binnen de juridisch toegestane grenzen valt aangezien mijn concept iets weg heeft van een bekend kledingmerk.

Wat betekent dat: mijn concept iets weg heeft van een bekend kledingmerk?

 

Adidas beschermt zijn strepen en Levi Strauss wordt boos als je een rode tab aan je jeans naait.

 

Je praat ook over fonts oftewel lettertypes. Als je merkbeeld mogelijk verwarring kan veroorzaken, dan is het risico op een boze brief van de merkhouder niet ondenkbeeldig. In theorie kunnen ze alle schade op je verhalen die die verwarring veroorzaakt heeft (misgelopen verkoop) en alle kosten op je afwentelen. Grote modemerken hebben er ook belang bij om hun domein agressief te beschermen.

 

Gewoon NU verstandige keuzes maken en afstand houden van gevestigde merken.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Precies wat TwaBla zegt. De basis van merknamen en logo's is dat verwarring duidt op inbreuk. Als een merk HALLO heet en jij gaat producten verkopen onder de naam HALLO of op een andere manier in een logo verwerken, dan zal het geregistreerde merk hier tegen optreden. Veel grotere merken hebben namelijk merkbewaking. Ze krijgen dan een waarschuwing als jij iets registreert wat op dat van hen lijkt.

 

Registreer je niet, dan zullen ze je ook aanspreken op het verkopen van nep merken of omdat je hun merk gebruikt zonder toestemming. Schade en kosten kunnen dan op je worden verhaald en vroeg of laat zul je dus een brief krijgen van een advocatenkantoor.

Link naar reactie
  • 0

Hoi vraagsteller,

 

Ook ik kan me vinden in wat TwaBla zegt. Ideeën en stijlen zijn vrij.

Lijkt het te veel op een logo of merknaam van een bekend merk, dan kan dat een probleem zijn.

Maar dat hoeft niet. Laat het eens toetsen door een jurist, Google gaat je niet verder helpen. Dergelijke kwesties zijn namelijk heel erg casuïstisch.

 

Succes!

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Dergelijke kwesties zijn namelijk heel erg casuïstisch.

Mooi woord: casuïstisch. Dat betekent toch dat de uitkomst van geval tot geval kan verschillen, en dat het behoorlijk afhankelijk is van wat beide partijen aanvoeren en hoe dat uiteindelijk afgewogen wordt.

 

Met name in het grijze gebied waarin voor beide standpunten wel wat te zeggen is. Dat kun je een niemandsland noemen, maar het is geen automatisering met simpele binaire logica. Zeker omdat de rechtspraak evolueert in golfbewegingen: dan gaat het weer richting vrije handel en daarna krijgt de merkhouder weer de wind mee - in het domein van de parallelimport, wat net zo'n grijs terrein is. Mooi voorbeeld in trademarks is de poging van Nike om de rechten op gympies terug te brengen onder zijn Converse-paraplu. Zie je hoe argumenten pro en contra doorwerken.

 

Allemaal casuïstiek. Fijn voor een forum als verschillende experts en praktijkdeskundigen een steentje bijdragen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Apparel fonts collection (Fontmeme)

 

Stap 1 van onderzoek lijkt me het gebruikte of te gebruiken lettertype.

Stap 2 van onderzoek lijkt met het (laten) beoordelen van gelijkenis met bestaande woord- en beeldmerken in de beoogde klasse(n).

 

Een stoere jongensschoenenmerk Niek noemen is mogelijk al om problemen vragen, maar dan zou je in beeldmerken of op producten en uitingen zeker geen Swoosh-achtige elementen moeten gaan opnemen.

 

Weekendgroet,

 

Highio

Mod edit: leuk hoor, die topic kicks, ik stuur TS maar even een PM anders reageren we mogelijk voor...

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Mod edit: leuk hoor, die topic kicks, ik stuur TS maar even een PM anders reageren we mogelijk voor...
Topics zijn er niet alleen voor de topicstarter maar ook voor de eeuwigheid (lees zoekmachine) en voor de deelnemers, die soms van de gelegenheid gebruik maken om een balletje rond te spelen of nog even na te kletsen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met het opzetten van een leuk concept maar nu is even de vraag hoe dit binnen de juridisch toegestane grenzen valt aangezien mijn concept iets weg heeft van een bekend kledingmerk.

Ik heb me rot gezocht op Google maar kan het nergens vinden.

Heeft iemand van jullie wellicht de gouden tip voor mij?

Zo ja dan hoor ik dit heel graag!

Alvast vriendelijk bedankt!

Jenneke, het is belangrijk dat jouw merk niet voor verwarring zorgt met het reeds bestaande kledingmerk. Dit merk is waarschijnlijk beschermd en daarom zullen zij daarnaar handelen. Dit betekent dat je hoogstwaarschijnlijk tegen bezwaar aanloopt als je het wilt registreren. Wil je het niet registreren, maar wel gebruiken, dan zal je waarschijnlijk een brief van een advocaat ontvangen die eist dat je daarmee stopt en een vergoeding moet betalen.

 

Zonde natuurlijk. Daarom raad ik je aan om niet te willen meeliften op het succes van het bestaande merk en zelf een origineel merk te creëren.

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand van jullie wellicht de gouden tip voor mij?

Zo ja dan hoor ik dit heel graag!

Alvast vriendelijk bedankt!

Beste Jenneke, ruim twee maanden verder en men doet nog steeds moeite jouw vragen te beantwoorden. Heb je er wat aan (gehad), heeft het nieuwe vragen oproepen of heeft het jou tot andere inzichten gebracht? Zo ja, dan hoor ik dat graag! Alvast vriendelijk bedankt!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.