• 0

Eenmanszaak/VOF -naam partner

Een vraag waar mijn man en ik niet uit komen.

Mijn man werkt fulltime bij een werkgever en de heeft daarnaast in de overige uren een uit de hand gelopen hobby, namelijk bakfietsenhandel. Ik heb geen baan, zorg thuis voor de kinderen. En heb ook mijn aandeel in de bakfietsen qua verkoop, contacten, administratie.

 

Kunnen we het bedrijf op 1 of andere manier op mijn naam krijgen? Ik haal overigens niet de 1225 uren, mijn man wel. Qua inkomstenbelasting zou dat een stuk schelen omdat hij voor de volle pond belast wordt en het qua toeslagen ook zou verbeteren.

 

En raden jullie in deze situatie een eenmanszaak of VOF aan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat dacht je van een dienstverband waarbij jij voor het volle pond betaald wordt? De bakfietsenhandel zal dan wat minder snel winst maken dan wanneer jij gratis werk levert. Uiteraard heeft dat ook fiscale gevolgen, maar wellicht beter dan in je huidige opzet.

Link naar reactie
  • 0

Beste pkbakfiets,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Kunnen we het bedrijf op 1 of andere manier op mijn naam krijgen? Ik haal overigens niet de 1225 uren, mijn man wel. Qua inkomstenbelasting zou dat een stuk schelen omdat hij voor de volle pond belast wordt en het qua toeslagen ook zou verbeteren.

Uitgangspunt zou moeten zijn dat de constructie (met daaruitvolgende fiscale consequenties) in overeenstemming is met de werkelijke situatie. Als de werkelijke situatie is dat jouw man de ondernemer is en jij ondersteund, dan is het waarschijnlijk niet terecht om een eenmanszaak (en de volledige winst) op jouw naam te zetten louter om daarmee fiscaal voordeel te behalen. Bij controle van de Belastingdienst wordt daar mogelijk snel doorheen geprikt, met alle consequenties van dien.

 

Als jullie beiden voldoen aan de eisen voor het ondernemerschap en aan het urencriterium voldoen zou eem man-vrouwfirma als voordeel hebben dat jullie beiden gebruik kunnen maken van de zelfstandigenaftrek; je geeft echter al aan dat dit niet de situatie is.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

We doen het samen, alleen is het realistischer dat hij de urennorm haalt. Alhoewel het ons onlogischer leek voor de Belasting dat hij 40 uur werkt in dienstverband en daarnaast nog 24u p. week in zijn bedrijf kan steken. Maar het is wel hoe het is, dat hij vrijwel niet thuis is. Het is niet de insteek om zoveel mogelijk voordeel te behalen, maar wel om goed voorbereid te starten. We houden het dan op een eenmanszaak op zijn naam met meewerkvergoeding voor mij. Misschien ook makkelijker voor als hij binnen 5 jaar zou stoppen bij zijn werkgever.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.