• 0

Zonder netwerk ben je nergens?

Op internet lees ik dat netwerken van wezenlijk belang is, sterker nog dat je zonder netwerk nergens komt. Wat ik me eigenlijk afvraag wat dit nou exact inhoudt behalve contacten leggen. Tegenwoordig is het met internet en social media niet moeilijk om nieuwe contacten te leggen maar toch blijf ik het moeilijk vinden om de juiste schakel te vinden.

 

Wanneer spreekt men van netwerken? Ik krijg het idee dat men het juist niet waardeert als je de directeur out of the blue een mailtje stuurt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Een netwerk kan op verschillende manieren bestaan. Linkedin is hier een voorbeeld van.

In elke branche zal het ideale netwerk weer anders zijn.

Mijn belangrijkste netwerk bestaat uit mijn bestaande tevreden klanten. Zij promoten mij namelijk in hun vrienden/familie kring.

Ik ben op die manier al weer bezig met de offerte voor de 3e klus voor 2018.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je netwerken vooral moet zien vanuit de interesse voor de persoon zelf.

 

Trachten iemand te leren kennen met op voorhand het idee om er business uit te halen lukt quasi nooit. En het is ook helemaal niet leuk.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nooit actief genetwerkt, ik heb altijd veruit het grootste deel van mijn opdrachten via mijn websites gekregen.

 

Natuurlijk leidt dat uiteindelijk wel tot een netwerk, als klanten tevreden zijn zullen ze je inderdaad aanbevelen aan anderen en ik heb bijvoorbeeld ook een aantal locaties en bureaus die mij aanbevelen aan hun klanten, maar ook die vaste klanten hebben mij in eerste instantie gevonden via mijn website.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt altijd een netwerk, maar wat je binnen, met of door dat netwerk wilt bereiken, is aan jou...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste Guus Geluk,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Wat bedoel jij precies met een netwerk of netwerken? Is dit iets sociaals of zakelijks? Of een mix van beide?

 

Het onderhouden van contacten is een belangrijk aspect wat ik in het openingsbericht en de huidige reacties mis. Hoe je dat doel kunt nastreven vind ik een veel interessantere vraag.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoe definieer je 'contacten leggen'?

Is dat iemand als vriend toevoegen op facebook en that's it?

Of is het elkaar in de loop van de tijd beter leren kennen zodat er een vertrouwdere band ontstaat en de ander dus ook 'top of mind' is als je iemand anders hoort praten over een 'behoefter/wens/probleem'.

 

Wat zeker waar is, is dat als niemand jou kent, niemand aan je zal denken.

Dus je moet zorgen dat je gezien (marketing (adverteren/bloggen/whatever), gevonden (SEO/uithangbord aan de gevel) en/of gekend (netwerken) wordt.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet zozeer om wie jij kent, maar wie jou kennen.

Juist in en van de 2e cirkel krijg je je opdrachten.

 

Als men jouw product/dienst kan begrijpen en onthouden, kunnen ze het doorvertellen. Dan zijn zij jouw business aan het marketen/verkopen.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Wanneer spreekt men van netwerken? Ik krijg het idee dat men het juist niet waardeert als je de directeur out of the blue een mailtje stuurt.

Dat is ook geen netwerken, maar spammen. Het verschil daartussen is subtiel en lastig te benoemen, maar heeft vooral te maken met stijl, inspanning, moeite en onderscheidend vermogen

 

Out of the blue een mailtje naar de directeur sturen ontbeert alle vier en is daarom zowel zinloos, kansloos als contra-productief voor een eventuele vervolgpoging.

 

Doe moeite en wees creatief!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me eigenlijk afvraag wat dit nou exact inhoudt behalve contacten leggen. Tegenwoordig is het met internet en social media niet moeilijk om nieuwe contacten te leggen maar toch blijf ik het moeilijk vinden om de juiste schakel te vinden.

Het leggen van contacten is de tweede stap ... het vinden van de juiste schakel de eerste.

 

De contacten die velen onder ons op internet maken is gelijk aan het lijstje met vrienden/vriendinnen die je aan het einde van de zomervakantie maakt. Zinloos en nutteloos.

 

Beter één goede schakel, waar dan ook beklonken, dan de 500+ contacten op social media die alleen maar gehonoreerd worden omdat het zo vriendelijk wordt gevraagd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer spreekt men van netwerken? Ik krijg het idee dat men het juist niet waardeert als je de directeur out of the blue een mailtje stuurt.

Dat is ook geen netwerken, maar spammen. Het verschil daartussen is subtiel en lastig te benoemen, maar heeft vooral te maken met stijl, inspanning, moeite en onderscheidend vermogen

 

Out of the blue een mailtje naar de directeur sturen ontbeert alle vier en is daarom zowel zinloos, kansloos als contra-productief voor een eventuele vervolgpoging.

 

Doe moeite en wees creatief!

 

 

Tja, wat is het verschil tussen netwerken en subtiel spammen? Ik denk dat die scheidslijn flinterdun is.

 

Het woord 'Netwerken' is inmiddels een buzzword geworden. Je hoort het overal maar iedereen heeft er wel een andere definitie van. Wat het precies inhoudt en hoe je zoiets opzet is moeilijk te opschrijven.

 

Daarom heb ik ook dit draadje geopend, om hier eens van gedachte over te wisselen. Wat houdt netwerken in en hoe bouw je dit goed op? Wanneer is het reclame (spammen) maken en wanneer ben je aan het netwerken?

Link naar reactie
  • 0

Voor mij betekent netwerken het onderhouden van bestaande contacten en het subtiel leggen van nieuwe contacten zodra dit contact opportuun is. Dit laatste is vaak gevolg van een contact bij een workshop / congres / ed of middels een inkomend bericht op LinkedIn waarbij ik selectief reageer. Voor mij is LinkedIn eigenlijk mijn visitekaartje en mijn CV, en daarmee de grootste bron voor nieuwe contacten.

 

En zoals Cosara terecht stelt is het beter één goede schakel te hebben, of wellicht een paar goede schakels. Maar in deze tijd van WDBA kan dat door de BD weer snel uitgelegd worden als een afhankelijkheid naar één klant.

 

Link naar reactie
  • 0

Beter één goede schakel, waar dan ook beklonken, dan de 500+ contacten op social media die alleen maar gehonoreerd worden omdat het zo vriendelijk wordt gevraagd.

 

Ik heb 2 Facebook accounts. De eerste is mijn privé account, waar ik dingen over mijn kinderen enzo deel. Op dat account accepteer ik alleen mensen die ik in real life ook regelmatig zie. Daarnaast heb ik ook een zakelijk profiel, daarop accepteer ik iedereen die maar wil want daar plaats ik toch geen privé dingen op.

 

Je weet maar nooit waar het toe leidt natuurlijk. Als je regelmatig iets post wat met je bedrijf te maken hebt zien mensen dat toch steeds voorbij komen en zo blijf je toch "top of mind". Helaas doe ik zelf nog veel te weinig met social media om daar profijt van te hebben, maar ik ken ook bedrijven die 90% van hun werk op die manier binnen halen.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Op internet lees ik dat netwerken van wezenlijk belang is, sterker nog dat je zonder netwerk nergens komt.

 

Je noemt hier twee verschillende dingen, de activeit 'netwerken' en het hebben van 'een netwerk'. De eerste leidt zelden tot een relevante uitbreiding van de tweede.

 

Je netwerk is namelijk gebaseerd op mensen die je al kennen, die weten wat je waard bent. De activiteit netwerken daarentegen gaat vaak om het ontmoeten van nieuwe mensen, tegenover wie je je nog moet bewijzen.

 

Dat wil niet zeggen dat netwerken (de activiteit) helemaal nutteloos is. Het nut zal per branche verschillen. Ik netwerk ook, om nieuwe perspectieven op te doen, en soms kom je op een netwerkactiveit mensen uit je netwerk tegen die je eigenlijk uit het oog waren verloren of die niet weten dat je je naast X ook met Y en Z bezighoudt, en dan is zo'n ontmoeting een nuttige opfrisser. Met andere woorden, met netwerken kun je je netwerk levendig houden.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Vanuit mijn eigen ervaring: een netwerk opbouwen kan heel nuttig zijn omdat je bepaalde "ambassadeurs" krijgt. Dit zijn mensen uit jouw directe netwerk die als zij met jouw doelgroep praten, dit herkennen en jou kunnen (en hopelijk ook zullen) aanbevelen. Zo hoef jij niet alle acquisitie zelf te doen.

 

Wat verder ook helpt is om bij die ene directeur binnen te komen middels een warme aanbeveling. Jouw mailtje zou wellicht zonder gelezen te worden weggegooid worden. Maar als iemand in jouw netwerk hem kent (misschien is hij een voetbalmaatje van jouw buurman oid), dan kan deze persoon jullie koppelen. Men is dan eerder geneigd te luisteren. Het is dan uiteraard aan jou om de opdracht binnen te halen.

 

Tot slot: een netwerk zou ik alleen gebruiken om ergens binnen te komen. Als jij iets voor iemand doet, stel daar dan niet meteen een wederdienst tegenover. Als jij je zo inzet voor anderen, dan verdient zich dat altijd wel terug.

 

Succes!

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Tja, wat is het verschil tussen netwerken en subtiel spammen? Ik denk dat die scheidslijn flinterdun is.

Als je mij ongevraagd benaderd met een commercieel, politiek of charitatief doel of inhoud, dan is dat spam. Welk doel heb jij met dat netwerken?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wanneer spreekt men van netwerken?

Qua netwerken is het goed wel een onderscheid/keuzes te maken in online en off line (al kunnen die twee in later stadium wel gecombineerd worden).

 

On line netwerken : goed om je product/dienst onder de aandacht te brengen. Maak (indien je die nog niet hebt) bijv. een Facebook Fan pagina en/of Twitter account. Zoals Twabla meldt kun je daar iedereen aan laten haken. Zorg er wel voor dat je regelmatig berichten plaatst interessant nieuws en/of infoteksten m.b.t. je dienst/product. Anders valt het netwerken daar uiteindelijk ook stil. Voordeel van social media ingangen is dat mensen die jou volgen jouw berichten onder de eigen volgers/netwerk kunnen delen = groot bereik.

 

Off line netwerken: er worden regionaal netwerk borrels georganiseerd voor ondernemers. Deze staan over het algemeen niet in het teken/nut van "klantenbinding". Wel is het interessant om daar aanwezig te zijn en andere ondernemers/gelijkgestemden te ontmoeten. Het betreft dan met name kennisdelen en/of iets voor elkaar kunnen betekenen m.b.t. bepaalde ondernemersissues. Oók kunnen deze contacten leiden tot werk aan elkaar uitbesteden. Bijv. je ontmoet op zo'n netwerk event een boekhouder en laat jij nu net een boekhouder nodig hebben. Om je maar een idee te geven.

 

Higherlevel.nl wordt, doordat we elkaar online ondersteunen, vaak met social media vergeleken. Echter, ervaring leert ons dat een medium als een forum meer neigt naar off line waar je elkaar on line adviseert. Maar, doordat men elkaar online adviseert gebeurt het dat men elkaar off line ontmoet en werk aan elkaar aan-/uitbesteed en zelfs vrienden worden. Al is dit nooit de initiële insteek van ons forum geweest, immers wij zijn er voornamelijk voor kennisdeling en vraagbeantwoording.

 

Kortom, netwerken is en blijft belangrijk. En, zoals mijn slogan meldt "het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent". Houdt daarbij in gedachten dat het niet altijd gaat om deals sluiten. Het sociale aspect is één van de belangrijkste effecten van netwerken.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg bijna al mijn opdrachten via mijn netwerk. Via oud-docenten ben ik op de opleiding binnengekomen om gastlessen te geven, zij hebben mij weer aangeraden bij andere opleidingen waar zij contacten meet hadden.

Bij mijn oude werk heb ik een pilot-training gegeven, voor hen gunstig omdat het weinig kostte, voor mij omdat ik kon uitproberen of dit een goed concept was en om hier uitgebreid feedback op te krijgen. Vervolgens heb ik het jaar daarop een opdracht gekregen om deze training nog een keer te geven, maar dan aan een ander team. Ik hoop dat ik via deze instelling ook weer bij andere instellingen binnen kan komen.

 

Via mijn website, Facebook en LinkedIn probeer ik ook wel bekendheid te geven aan mijn aanbod. Ik schrijf ook wel eens zelf opleidingen aan, maar dat heeft eigenlijk bijna nooit effect. Ik ben hierin wel aan het zoeken hoe ik dit op een manier kan aanpakken die misschien wel effect heeft. Want dat ik opdrachten via mijn real life netwerk krijg is heel fijn, maar ik wil nu ook daarbuiten opleidingen en instellingen bereiken.

Link naar reactie
  • 0
En, zoals mijn slogan meldt "het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent"
Persoonlijk zie ik dat toch iets anders ... Als je bekend staat als iemand die alles verkloot, dan hoop je maar dat niemand je kent.

 

De betere slogan is dan ook ... Het gaat erom wie je bent én wie je kent.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga mezelf maar even onderscheiden in dit topic, door mijn antwoord slechts in enkele woorden te formuleren (dat lijkt me in dit geval mogelijk, omdat ik kennis van heb):

 

Wat houdt netwerken in

Vriendjes maken, vriendjes onderhouden.

 

 

*En dit ZONDER het doel om iets te verkopen. Jouw business zal namelijk vanzelf ter sprake komen.

 

Hoe maak je vrienden? Wil je dat ook weten?

Link naar reactie
  • 0

Dit is voor mijn opdrachtenportfolio erg belangrijk gebleken:

https://www.fastcompany.com/44541/love-killer-app

Uit 2002 maar nog steeds actueel!

 

Share your knowledge, your network and your compassion.

Moet je eens zien wat voor magie er gebeurt in je "netwerk"! (=leven)

Pro-actief kennis delen, mensen helpen, attent zijn, gul zijn met je eigen contacten (word zelf een connector!) ... dat werkt als een malle :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.