• 0

Zonder netwerk ben je nergens?

Op internet lees ik dat netwerken van wezenlijk belang is, sterker nog dat je zonder netwerk nergens komt. Wat ik me eigenlijk afvraag wat dit nou exact inhoudt behalve contacten leggen. Tegenwoordig is het met internet en social media niet moeilijk om nieuwe contacten te leggen maar toch blijf ik het moeilijk vinden om de juiste schakel te vinden.

 

Wanneer spreekt men van netwerken? Ik krijg het idee dat men het juist niet waardeert als je de directeur out of the blue een mailtje stuurt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Interessant. Connecties maken dus. Mensen met elkaar verbinden. Dus:

 

1. Contacten aangaan, verder opbouwen en onderhouden;

2. Elkaar aanbevelen bij anderen;

 

Zit ik een beetje in de goede richting als ik het zo vertaal, Peter?

 

Want? Alle opdrachten komen automatisch binnen?

 

Bij mij wel 8)

 

Buitengewoon interessant.

 

Mindshift dus! Van werven naar verbinden!

Link naar reactie
  • 1

Want? Alle opdrachten komen automatisch binnen?

 

Als je het motto echt structureel uitvoert heb je a. geen tijd om steeds bij te houden of iemand je wel precies teruggeeft wat je in ze hebt geïnvesteerd b. geen interesse om van iedereen bij te houden of ze een goede investering waren c. door reciprociteit wel bij mensen veroorzaakt dat je een warme plek in hun gedachten hebt, waardoor opdrachten naar je toe zullen komen. En je je netwerk veel meer kunt bevragen, gemakkelijk kunt connecten (ze vertrouwen jou, als jij ze aanbeveelt) - en meer plezierige contacten hebt!

 

Nee, je krijgt niet één op één terug wat je investeert, maar een jaar lang genereus zijn levert structureel andere resultaten op dan een jaar lang berekenend tijd en energie in mensen investeren en naar opdrachten hengelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Want? Alle opdrachten komen automatisch binnen?

 

 

Nee, daar moet je voor werken, keihard. Naarmate je daar harder voor werkt, kom je op een punt dat een gedeelte van de opdrachten automatisch binnenkomt.

 

Klanten bij wie je zo'n goodwill hebt opgebouwd, dat je opdrachten krijgt zonder dat er een offerte aan te pas komt.

 

Het door Peter aangehaald voorbeeld, "Ken je nog een loodgieter?" Ja die ken ik, andersom krijgt de loodgieter ergens de vraag, "Ken je nog een elektricien?" En die kent de loodgieter ook wel.

En bij mond tot mond reclame, is de prijs wel belangrijk, maar de klant is dan vaak bereid niet de prijs als enigste besliscriterium te gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Kennis delen zonder daar direct iets voor terug te vragen kan erg goed werken.

 

Ik geef zelf wel eens het voorbeeld van Jaap.

 

Jaap heeft een klein auto montagebedrijf met 4 medewerkers in dienst.

Hij heeft het moeilijk sinds de Kwik-Fit een vestiging bij hem om de hoek heeft geopend. Hij kan niet opboxen tegen de grote keten. Laat staan dat hij de tijd heeft om te gaan netwerken om zo nieuwe klanten binnen te halen.

 

Nee. Jaap sleutelt liever aan auto’s en maakt flauwe grappen met z’n collega’s. Hele flauwe grappen. Ik bedoel, neem de meest flauwe grap in gedachten die je ooit hebt gehoord, vermenigvuldig die met 10 en nog niet kom je uit op het niveau van flauwheid waarop Jaap iedere dag een andere originele grap uit zijn mouw weet te schudden. Die grappen zijn zo flauw dat z’n collega’s regelmatig dubbel liggen van de slappe lach. Dat is niet goed voor de productiviteit, maar brengt de collega van Jaap (Remco) wel op een idee.

 

De volgende dag vraagt Remco of Jaap ’voor de kijkers thuis’ in 3 minuten kan uitleggen wat hij aan het repareren is en filmt het met z'n iPhone. Hoe doe je dat nu eigenlijk zelf, een distributieriem vervangen? Jaap begint haarscherp uit te leggen hoe je zelf een distributieriem kunt vervangen. Maar uiteraard eindigt zijn uitleg met een flauwe grap waarvan Remco nog net niet in z’n blauwe overal moet piesen.

 

Remco monteert een leuke intro en eindscherm aan de video met het logo van de zaak. Hij uploadt het op Youtube en deelt het via Facebook. De video krijgt binnen vijf minuten al een paar likes. Mooi zo. Remco gaat tevreden slapen. De volgende dag schrikt hij om 6.00 uur wakker van z'n wekker. Hij knijpt nog eens met zijn ogen wanneer hij z'n telefoon pakt om de wekker uit te schakelen. Z'n blik valt op iets afwijkends. Er staat vreemde getallen bij zijn Facebook icoontje (635). Het blijken likes te zijn op de video die hij de vorige dag heeft gedeeld. Die dag zien ze op de zaak het aantal volgers en fans van het garagebedrijf exponentieel toenemen. Oude bekenden, voormalig klanten, maar ook mensen die ze nog nooit hebben gezien.

 

Bevlogen door het succes besluiten er een terugkerend item van te maken.

 

Binnen drie maanden heeft Jaap meer volgers en Fans op Facebook en volgers via Youtube dan de Kwik-Fit. Zijn bedrijf heeft een rating van 5 sterren in plaats van de drie sterren waar zijn grootste concurrent het mee moet doen. Zijn omzet verdrievoudigt binnen het jaar.

 

Zijn mensen massaal hun eigen auto gaan repareren na het zien van zijn filmpjes?

 

Nope.

 

Wel hebben ze Jaap leren kennen.

Ze zijn hem leuk gaan vinden.

Ze zijn gaan vertrouwen op zijn vaardigheid.

 

En nu gunnen ze hem de business.

 

Netwerken anno 2017 gaat niet zozeer over het leggen van contacten, het gaat om verbinden op persoonlijke kwaliteiten en om een persoonlijke of zakelijke klik met iemand hebben.

 

Dat vind je niet door netwerkborrels af te lopen. Wel door zichtbaar te zijn. Waarde toe te voegen. Door anderen te helpen. Door kennis te delen.

Link naar reactie
  • 1

Zit ik een beetje in de goede richting als ik het zo vertaal, Peter?

Wat mij betreft niet omdat je er een stappenplan of zo van probeert te maken. Het is juist een organisch proces dat zichzelf regelt.

Zo gaat dat in de praktijk. Een stappenplan heeft mij nog nooit bij het einddoel gebracht.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind videomarketing echt niks met netwerken te maken hebben, eerlijk gezegd...

Die zie ik ook niet zo. Maar dat je zonder netwerk nergens bent, is een waarheid als een koe!

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Vond het wel een leuk verhaal.

 

Kennis delen zonder daar direct iets voor terug te vragen kan erg goed werken.

Kan je dit uitpakken? Hoe gaat dit in de praktijk. Gewoon bloggen? Dit beschouw ik niet als het opbouwen van een netwerk.

 

Netwerken anno 2017 gaat niet zozeer over het leggen van contacten, het gaat om verbinden op persoonlijke kwaliteiten en om een persoonlijke of zakelijke klik met iemand hebben.

Verbinden op persoonlijke kwaliteiten. Dus uitsluitend vakgenoten die hetzelfde beroep uitvoeren, met hen in contact komen en blijven? Ik probeer je bewoordingen uit te pakken, zodat ik het beter begrijp.

 

Dat vind je niet door netwerkborrels af te lopen. Wel door zichtbaar te zijn. Waarde toe te voegen. Door anderen te helpen. Door kennis te delen.

Okay, even schetsen: ik blog en promoot mijn artikelen, dus laten we er vanuit gaan dat ik zichtbaar ben. Door te bloggen voeg ik waarde toe aan mijn community. Ik help anderen met het delen van kennis op mijn blog. En door te bloggen deel ik mijn kennis. Ik heb nu jouw "aanbevelingen" (zie quote hierboven) in dit plan van aanpak verwerkt, maar nog zie ik niet in, hoe ik dan tot een netwerk kom.

 

Ik vond de voorbeelden vond Peter en RiVe duidelijker.

 

Edit: gaat trouwens niet om mij, de TS stelt de vraag, maargoed. Met de bevestiging van Peter en Nedzhibe, dat bovenstaande schets klopt (antwoord #27), en het bevestigende antwoord van RiVe, is het volgens mij inmiddels duidelijk.

 

Connecties maken dus. Mensen met elkaar verbinden. Dus:

 

1. Contacten aangaan, verder opbouwen en onderhouden;

2. Elkaar aanbevelen bij anderen;

 

Van opdrachten werven naar mensen verbinden. En dan vertrouwen op je netwerk dat de opdrachten binnenkomen d.m.v. geven en nemen / wederkerigheid.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind videomarketing echt niks met netwerken te maken hebben, eerlijk gezegd...

Netwerkmarketing is misschien een beter woord ...

 

Netwerkmarketing - De Kracht van Mond tot Mond Reclame.

 

De link is niet als reclame bedoeld, maar het geeft enige informatie over netwerkmarketing en waar iedereen, op onderdelen, het wel of niet mee eens kan zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dus uitsluitend vakgenoten die hetzelfde beroep uitvoeren, met hen in contact komen en blijven?

Huh? Nee. Een netwerk is een groep mensen die je kent, net zoals familie en vrienden. En die kunnen ook onderdeel van je zakelijke netwerk zijn.

 

Ik vind het trouwens verbijsterend dat het concept 'netwerk' zo ontzettend moeilijk te vatten blijkt te zijn...

 

Netwerkmarketing is misschien een beter woord ...

Yep, alleen is dat een heel ander soort netwerk. Als je een ondernemer naar zijn netwerk vraagt, dan gaat 'ie niet de 100K views van zijn vlog noemen.

Link naar reactie
  • 0
Huh? Nee. Een netwerk is een groep mensen die je kent, net zoals familie en vrienden. En die kunnen ook onderdeel van je zakelijke netwerk zijn.

Snap ik! Ging alleen even heel specifiek in op de visie van Chriz ("verbinden op persoonlijke kwaliteiten" schreef hij, waarbij ik denk aan uitsluitend het verbinden op basis van je specialisme), waar ik me dus inderdaad niets bij kon voorstellen.

 

Brengt me op een ander punt: welke mensen wil je in je netwerk hebben, hoe optimaliseer je je netwerk, m.a.w. op wie focus je je tijdens het netwerken:

 

[*]Uitsluitend doelgroep (lijkt mij het meest logisch)

[*]Uitsluitend vakgenoten, concullega's

[*]Doelgroep, vakgenoten, jan en alleman

 

Er vanuitgaande dat een ieder je uiteindelijk aan een opdracht kan helpen en jij iedereen aan een waardevol contact kan helpen. Optie 3 dus, waarbij optie 1 prioriteit heeft.

 

Link naar reactie
  • 0
Door te bloggen voeg ik waarde toe aan mijn community. Ik help anderen met het delen van kennis op mijn blog. En door te bloggen deel ik mijn kennis. Ik heb nu jouw "aanbevelingen" (zie quote hierboven) in dit plan van aanpak verwerkt, maar nog zie ik niet in, hoe ik dan tot een netwerk kom.

 

Ik heb het gevoel dat jij en Peter Bonjernoor allebei iets missen in het verhaal van Chriz.

 

Jaap legt een emotionele verbinding met zijn kijkers. Hij doet dat, want hij is ... en dan komt nu het woord dat marketeers zo grondig haten ... hij is authentiek.

 

Zijn kijkers ontwikkelen een band met hem en dat is het moment dat ze zijn netwerk gaan vormen. Dat Jaap verstand met auto's heeft, is bijna een bijkomstigheid.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In die zin is het ook geen netwerk, omdat hij de mensen die hem OK vinden, niet allemaal even goed kent als zij hem kennen.

 

Maar ja, dat geldt ook weer voor mijn netwerk en dat is toch echt een netwerk. Je hoeft niet elkaar iets wederzijds te gunnen en er zijn zat mensen die ik iets gun, maar voor wie ik niets heb.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Ik vind het trouwens verbijsterend dat het concept 'netwerk' zo ontzettend moeilijk te vatten blijkt te zijn...
Dat komt omdat het netwerk niet bestaat.

 

Netwerken beperkt zich namelijk niet tot een contactennetwerk ... en zelfs dat contactennetwerk kent vele vormen.

De discussie zwenkt alle kanten op omdat iedereen waarschijnlijk een ander netwerk in gedachten heeft en zich daarover uitspreekt.

 

Als je een ondernemer naar zijn netwerk vraagt, dan gaat 'ie niet de 100K views van zijn vlog noemen.
Ook bij een blog of vlog is er sprake van een netwerk ... van volgers en reageerders, die je kunt uitsluiten of benaderen als je dat zou willen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet elkaar iets wederzijds te gunnen en er zijn zat mensen die ik iets gun, maar voor wie ik niets heb.

 

En als je zijn/haar naam weer positief bij iemand anders noemt, heb je hem/haar toch mond tot mond aanbeveling gegund, je hebt altijd wat voor iemand, ook al like je een berichtje op zijn/haar FB pagina of LinkedIn.

 

Link naar reactie
  • 0

Hij doet dat, want hij is ... en dan komt nu het woord dat marketeers zo grondig haten ... hij is authentiek.

Valt reuze mee. Er is een groep marketeers die het concept omarmt en nu boerderijtjes op verpakkingen afbeeldt en er is een groep die serieus bezig is met het begrip authenticiteit. Dat is best lastig (hoe maak je authentieke rookworst) maar dat is een ander topic.

 

Wat is het topic eigenlijk?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

............

 

Kennis delen zonder daar direct iets voor terug te vragen kan erg goed werken.

Kan je dit uitpakken? Hoe gaat dit in de praktijk. Gewoon bloggen? Dit beschouw ik niet als het opbouwen van een netwerk.

 

 

Kennis kun je ook delen in een gesprek.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Een aantal zaken zijn belangrijk indien je spreekt over "netwerken" of het proberen te creëren van een eigen netwerk.

 

* wat zijn je doelstellingen

* wat wens je te bereiken met de nieuwe contacten

* wat voor type netwerkborrels wil je gaan bezoeken

* wat voor uitstraling en visitekaartje laat je achter na het bezoek

* heb je targets die je eruit wilt halen

* PvA Plan van Aanpak gaande klandizie en branche waarin je zoekt

* warme of koude markt in gaan netwerken

* bestaande relaties meenemen naar een borrel of thuislaten

 

En zo zijn er nog legio vraagstellingen / punten welke je eerst beantwoord dient te krijgen voor jezelf. Het netwerken alleen met borrels afstruimen zal weinig opleveren, aangezien dat hetzelfde is als op een vacature reageren welke op monsterboard of tempo staan. Die zijn te lang blootgesteld aan het grote publiek en het rendementsgehalte van slagen zal dan ook niet bijster hoog zijn.

 

Indien je... mod edit, wervende teksten aub niet op HL

Ryan Mohanlal | Professional Consultant

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp op zich wel dat internet en social media de wereld veel transparenter heeft gemaakt, waardoor netwerken minder belangrijk is. Klanten werven kan al makkelijk online. Een netwerk is wel handig voor referenties voor grotere orders. Ik denk niet dat het een must is, ik ken veel mensen die volledig solo een business opzetten en veel dingen weten te automatiseren, zonder dat er hulp van anderen is vereist.

Teasenz.eu: Chinese thee direct uit China.

Link naar reactie
  • 0

Tot het moment dat je op een dag geen opdrachten meer hebt en gewoon hulp nodig hebt van je omgeving om uit de penarie te komen. En klanten werven kan makkelijk online, dat klopt in zekere zin, echter is lang niet in alle gevallen zo. Soms heb je face-to-face contact nodig.

 

En het is altijd makkelijker om klanten te vinden in je netwerk, dan daarbuiten. Er heerst namelijk al vertrouwen en een gunfactor binnen dat netwerk.

 

Ik denk niet dat het een must is

Ik denk het wel. Ik denk dat de stelling klopt. Zonder netwerk ben je nergens. Dit gaat bijna altijd op. Zelfs al automatiseer je alles, zoals je beschrijft, dan heb je bijvoorbeeld mannetjes nodig die je kunnen helpen als dit proces vastloopt. Geloof me, je komt een keer vast te zitten, je loopt een keer tegen problemen aan, in dat geval is een netwerk een uitkomst. Mensen die je kent, vertrouwen in jou hebben en jij in hen en jou kunnen helpen wanneer het nodig is. En jij hen. Ook business draait om mensen. Dat is de kern. Relationship building.

 

Ook een goed topic dit. Zin om samenvatting van te maken. Raak enthousiast van alle informatie en inzichten en het begrip waar dit toe leidt. Wat ik hierboven beschreef, heb ik namelijk mede geleerd op Higherlevel.

Link naar reactie
  • 0
Ik denk het wel. Ik denk dat de stelling klopt. Zonder netwerk ben je nergens. Dit gaat bijna altijd op. Zelfs al automatiseer je alles, zoals je beschrijft, dan heb je bijvoorbeeld mannetjes nodig die je kunnen helpen als dit proces vastloopt. Geloof me, je komt een keer vast te zitten, je loopt een keer tegen problemen aan, in dat geval is een netwerk een uitkomst. Mensen die je kent, vertrouwen in jou hebben en jij in hen en jou kunnen helpen wanneer het nodig is. En jij hen. Ook business draait om mensen. Dat is de kern. Relationship building.

 

Mooie topic en een interessant onderwerp!

 

Ik ben ervan overtuigd dat het opbouwen van een goed netwerk essentieel is. Veel mensen denken direct aan extra sales bij een groter netwerk, maar belangrijker is dat je netwerk je verder brengt. Je helpt bij problemen. Als sparringspartner kan optreden. Elkaar versterken. Daarin zit voor mij de kracht van het hebben van een divers netwerk, zodat mensen vanuit verschillende invalshoeken met een frisse blik en originele bril elkaar verder helpen bij alles wat er op hun pad komt.

Overtuigende ondernemingsplannen: www.plannable.nl. Bekijk ook ons nieuwe invultemplate voor een ondernemingsplan en schrijf zelf je eigen plan: https://www.plannable.nl/ondernemingsplan-template-word/

Link naar reactie
  • 0

Niemand heeft geen netwerk. Je hebt altijd wel iemand waarmee je contact onderhoudt. Zonder netwerk ben je inderdaad nergens, want dan bevind je je in een wel heel eenzaam universum.

 

Bewust zijn van de potentie in je netwerk en dit deel uit laten maken van je marketing strategie is erg nuttig, maar wees je er ook bewust van dat zaken anders kunnen lopen dan beoogd:

 

Zo heb ik bijvoorbeeld een tijd als vrijwilliger studentondernemingen begeleid en dat leidde ertoe dat een docent van betreffende studenten inmiddels al drie keer bij mij geboekt heeft.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.