• 0

Van VOF naar 2 eenmanszaken met toevoeging aan de VOF naam?

Wij hebben samen een schildersbedrijf als VOF. De één doet binnen het bedrijf schilderwerk, de ander glaszetterswerk. We zitten binnen het bedrijf echter niet altijd op één lijn, we hebben geen ruzie, maar er zijn wel zo nu en dan onderlinge (kleine) irritaties. We willen het bedrijf nu splitsen in 2 eenmanszaken, maar wel blijven samenwerken. Maar omdat de klanten ons kennen onder onze bedrijfsnaam en wij hier ook een goede naam mee opgebouwd hebben willen we de VOF aanhouden voor eventuele gezamelijke projecten en voor gezamelijke inkoop, bedrijfsruimte, website en reclame.

Is het hierbij mogelijk om voor de eenmanszaken de naam van de VOF te gebruiken met een toevoeging? Dus als onze VOF "Topwerk" heet (ik verzin even een fictieve naam), kunnen dan de eenmanszaken resp. de namen "Topwerk Schilders" en "Topwerk Glaszetters" heten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Digeric,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Is het hierbij mogelijk om voor de eenmanszaken de naam van de VOF te gebruiken met een toevoeging? Dus als onze VOF "Topwerk" heet (ik verzin even een fictieve naam), kunnen dan de eenmanszaken resp. de namen "Topwerk Schilders" en "Topwerk Glaszetters" heten?

Eigenlijk gebruiken de eenmanszaken niet de naam van de VOF maar ontstaan er twee nieuwe namen. Van belang is dat het voor de klant maar glashelder (sorry) is dat ze een overeenkomst sluiten met een van de eenmanszaken en niet met de VOF.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

Bedankt voor je reactie. Ja, ik begrijp dat het inderdaad gewoon 2 nieuwe namen voor de eenmanszaken zouden zijn. Ik bedoel eigenlijk of dit door de KvK geaccepteerd zou worden of dat het wellicht teveel op elkaar lijkt in dezelfde branches. Of maakt kijkt de KvK hier niet zo strict naar en ligt de verantwoordelijkheid meer bij jezelf inzake communicatie naar de klant toe?

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel eigenlijk of dit door de KvK geaccepteerd zou worden of dat het wellicht teveel op elkaar lijkt in dezelfde branches. Of maakt kijkt de KvK hier niet zo strict naar en ligt de verantwoordelijkheid meer bij jezelf inzake communicatie naar de klant toe?

De medewerker van de KvK kan er wel vragen bij gaan stellen en in theorie weigeren de nieuwe namen in te schrijven, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de eenmanszaken (om geen verwarring te scheppen of rechten van de vof te schenden) en bij de vof (om te protesteren als de rechten geschonden worden). Ik denk dat je in de praktijk geen strobreed in de weg wordt gelegd bij inschrijving van de namen die je noemt.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Twee eenmanszaken kunnen onderling afspreken dezelfde naam/logo/telefoonnummer enzovoort te gebruiken.

 

De VOF zou de naam ook in licentie kunnen geven. Als de VOF zelf niet meer aan het handelsverkeer deelneemt, vraag ik me af of daarmee het eigendom van de naam bij de VOF blijft liggen.

 

Als je de VOF puur voor operationele ondersteuning aanhoudt, zou je kunnen kijken of dat niet beter in een stichting past.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.