• 0

Hoe lang niet werken voor voormalige werkgever?

Er is op dit forum al het een en ander over geschreven, maar het meeste is al flink wat jaartjes oud.

Vandaar dat ik het toch aandurf om het nogmaals te vragen.

 

Naast mijn werk als ZZP'er was ik ook in dienst bij een bedrijf voor enkele dagen per maand. Het betrof een contract voor onbepaalde tijd.

Doordat de specifieke werkzaamheden die ik deed afnamen, hebben we met wederzijds goedvinden het contract ontbonden.

Maar ineens is het bedrijf gevraagd voor een aantal projecten waar ze mijn hulp voor nodig hebben. Ik (en het bedrijf ook) zijn echter in de veronderstelling dat dit niet mag. Iets met 3 maanden en 1 dag niet mogen werken voor je voormalige werkgever. Anderen zeggen weer 6 maanden. Maar eerlijk gezegd praten we als papegaaien anderen na, want we weten het gewoon niet.

 

Wie weet precies hoe het juridisch zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Binnen 6 maanden en 1 dag weer rechtstreeks actief zijn voor een oud-werkgever met dezelfde werkzaamheden wordt gezien als een voortgezet dienstverband inderdaad.

 

Dat valt te vermijden: laat je inhuren via een derde partij/ bemiddelaar of payrollorganisatie. Of kies bewust voor een nieuw tijdelijk loondienstverband

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het arbeidscontract is met wederzijds goedvinden ontbonden. Dan ga je toch opnieuw een tijdelijk contract aan voor een paar uur in de week met een sterk verbeterd salaris?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dan ga je toch opnieuw een tijdelijk contract aan voor een paar uur in de week met een sterk verbeterd salaris?

 

Lijkt mij ook, dat bedoelde ik ook met "Of kies bewust voor een nieuw tijdelijk loondienstverband".

EDIT: Dat kan niet binnen 6 maanden en 1 dag!

 

Maar in deze nieuwe situatie speelt het urencriterium 2017 ongetwijfeld ook een rol : als het er om spant of je zonder deze uren als zelfstandige wel aan de 1225 uur komt, kan inhuur via een bemiddelaar wel eens veel gunstiger zijn voor vraagsteller.

 

Kwestie van goed rekenen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Eens hoor, al schat ik het urencriterium niet als breekpunt in met 'enkele dagen per maand' en met nog meer dan een half jaar te gaan, maar dat is natuurlijk helemaal aan Kees, werkgever/opdrachtgever en afhankelijk van de omvang van die nieuwe projecten. Voortgezet dienstverband > verkapt dienstverband > bemiddelaar.

 

Er reageert vast iemand die de juridische betekenis van beëindiging van een vast arbeidscontract met wederzijds goedvinden kan duiden. Dit valt m.i. buiten het kader van de flexwet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het arbeidscontract is met wederzijds goedvinden ontbonden. Dan ga je toch opnieuw een tijdelijk contract aan voor een paar uur in de week met een sterk verbeterd salaris?

 

Dat is een situatie die we beiden niet meer willen. Zij niet omdat ze af willen van vaste contracten. Ze willen zo flexibel mogelijk zijn, en financieel verkeert het bedrijf in zwaar weer.

Ik wil het ook niet meer, want doordat we soms niet aan het beoogde aantal uren kwamen in mijn specifieke functie, kreeg ik soms allerhande taken op mijn bord waar ik niet blij van werd. Maar die je toch doet uit loyaliteit en omdat je de slechte financiële situatie herkent en wil bijspringen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een situatie die we beiden niet meer willen. Zij niet omdat ze af willen van vaste contracten.

My bad, een nieuw tijdelijk contract gaat in dit geval inderdaad niet werken: binnen 6 maanden en 1 dag is er automatisch sprake van het voortzetten van het bestaande vaste dienstverband.

 

Het alternatief is dan om een derde partij als bemiddelaar of payroller in te schakelen. Uiteraard zijn daar meerkosten aan verbonden, maar die dient de opdrachtgever (oud-werkgever) dan maar voor lief te nemen: voor wat hoort wat!

 

Er reageert vast iemand die de juridische betekenis van beëindiging van een vast arbeidscontract met wederzijds goedvinden kan duiden. Dit valt m.i. buiten het kader van de flexwet.

Nee, dat valt het uitdrukkelijk niet!. Anders wordt het ook wel héél makkelijk om die ketenbepalingen mbt opeenvolgende tijdelijke contracten te omzeilen met zogenaamde "ontbinding met wederzijdse instemming". De doelstelling van de wet is juist om al dit soort achterdeurtjes en uitzonderingen die vatbaar zijn voor misbruik onmogelijk te maken.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Stel, voor een klus staat € 1.000.

Een bevriend bedrijf stuurt mijn oude werkgever een factuur voor dit bedrag.

Vervolgens stuur ik weer dat bevriend bedrijf een factuur van € 1.000.

Ik verricht de werkzaamheden bij mijn oude werkgever.

 

Dit lijkt mij op ontduiking, maar is dit legaal?

Link naar reactie
  • 1

Het is mogelijk om (bij voorkeur) voorafgaand aan de "nieuwe" arbeidsovereenkomst alvast een beëindigingsovereenkomst te tekenen.

Een arbeidsrechtsdeskundige kan je hierover ongetwijfeld adviseren.

 

Van een voortzetting is mogelijk ook geen sprake indien de nieuwe werkzaamheden wezenlijk verschillen van de oude.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Van een voortzetting is mogelijk ook geen sprake indien de nieuwe werkzaamheden wezenlijk verschillen van de oude.

Maar dat doen ze dus niet:

Want ik ga precies hetzelfde doen als ik voorheen in loondienst deed.

Conclusie: nieuw AOVK is wel voortzetting, maar kan wel weer (en zelfs vooraf) worden beëindigd met een nieuwe vaststellingsovereenkomst. Eens?

 

Het is mogelijk om (bij voorkeur) voorafgaand aan de "nieuwe" arbeidsovereenkomst alvast een beëindigingsovereenkomst te tekenen.

 

Dat is wel een hele interessante optie! En eentje waarbij kennelijk niemand koudwatervrees hoeft te krijgen?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Van een voortzetting is mogelijk ook geen sprake indien de nieuwe werkzaamheden wezenlijk verschillen van de oude.

Maar dat doen ze dus niet:

Want ik ga precies hetzelfde doen als ik voorheen in loondienst deed.

Ah, niet (goed) gelezen. Beschouw het dan maar als een opmerking van algemeen nut ;D

 

Conclusie: nieuw AOVK is wel voortzetting, maar kan wel weer (en zelfs vooraf) worden beëindigd met een nieuwe vaststellingsovereenkomst. Eens?

[...]

Dat is wel een hele interessante optie! En eentje waarbij kennelijk niemand koudwatervrees hoeft te krijgen?

Ja in beginsel is dat mogelijk. Het Hof 's-Hertogenbosch heeft dat ook bevestigd:

 

Ingevolge artikel 7: 902 BW is een vaststelling ter beëindiging van onzekerheid of geschil op vermogensrechtelijk gebied ook geldig als zij in strijd mocht blijken met dwingend recht, tenzij zij tevens naar inhoud of strekking in strijd komt met de openbare orde of de goede zeden. Voor zover in dit geval al sprake zou zijn van strijd met dwingend recht, te weten - indirecte - strijd met artikel 7: 668a BW, dan is de overeenkomst dus toch geldig.

 

Uiteraard zijn er altijd omstandigheden mogelijk waarbij de vlieger niet opgaat (denk aan misbruik van omstandigheden), dus advies vooraf zou ik zeker aanraden.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Wellicht neigt het naar fraude maar wel pragmatisch....doe net of de werkzaamheden na 8 maanden begonnen zijn en stuur dan pas een factuur.

 

Af en toe doe ik wel eens wat voor een voormalige klant en dan factureer ik pas als het helemaal getest is en akkoord bevonden. En aangezien dat in gemeenteland is kan het wel een tijdje duren. Zelf zie ik het niet als probleem. Wellicht kun je die afspraak ook met deze klant maken dat je pas factureert bij akkoord bevonden.

 

Tenzij je operationeel werk doet maar dan is er snel sprake van een gezagsrelatie. Want gaat het dan weer om specifieke werkzaamheden die jij alleen kunt doen.

 

Op hoeveel maanden zit je nu?

 

Link naar reactie
  • 0

We spreken meer over weken dan over maanden. Minder dan 1 maand dus.

Pragmatisch is het zeker, maar ik wilde ook gewoon weten hoe het precies zit.

Risico's zijn er niet zoveel. In het verleden al vaker gemerkt dat de belasting alles prima vindt, zolang je maar betaalt.

Maar ik wil ook niet echt frauderen.

 

Link naar reactie
  • 0

*Ding-dong*: "Kleine" rectificatie t.a.v. mijn eerdere berichtgeving:

 

De eerder geciteerde uitspraak van het Hof is gecasseerd. De HR heeft bepaald dat, kortweg, een vaststellingsovereenkomst met als doel de wettelijke bescherming van 7:668a te omzeilen nietig is.

 

Weliswaar mag een vaststellingsovereenkomst in strijd zijn met het dwingend recht, dit geldt alleen ter beëindiging van een reeds bestaande onzekerheid of geschil. En niet ter voorkoming van een (toekomstig) geschil of onzekerheid.

 

Zie art. 7:900 BW jo. art. 7:902 BW en arrest Hoge Raad.

 

Helaas, vaststellingsovereenkomst lijkt dus ook geen optie.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

De eerder geciteerde uitspraak van het Hof is gecasseerd. De HR heeft bepaald dat, kortweg, een vaststellingsovereenkomst met als doel de wettelijke bescherming van 7:668a te omzeilen nietig is.

Jammer, maar dank voor de correctie / update.

 

 

Het bevestigt in ieder geval mijn eerdere reactie op de opmerking van Highio:

Er reageert vast iemand die de juridische betekenis van beëindiging van een vast arbeidscontract met wederzijds goedvinden kan duiden. Dit valt m.i. buiten het kader van de flexwet.

Nee, dat valt het uitdrukkelijk niet!. Anders wordt het ook wel héél makkelijk om die ketenbepalingen mbt opeenvolgende tijdelijke contracten te omzeilen met zogenaamde "ontbinding met wederzijdse instemming". De doelstelling van de wet is juist om al dit soort achterdeurtjes en uitzonderingen die vatbaar zijn voor misbruik onmogelijk te maken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Weer wat geleerd en ik ben ook geen expert op dit gebied, maar het misbruikaspect is hier niet aan de orde. Ben benieuwd of een bemiddelaar jou (Hans) gaat betalen als jouw ex-werkgever in zwaar weer dat niet blijkt te doen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is zeer zeker iets om goed op te letten (dat uitbetalen)

 

Overigens nog even terugkerend op het met 3 partijen werken (en dan 3 partijen die frauderen)... Ik ken bedrijven die zo werken. Met 'zo' bedoel ik dat bedrijf 1 een klus heeft, bedrijf 2 hiervoor factureert maar niets aan de klus bijdraagt, en bedrijf 3 factureert voor precies hetzelfde bedrag aan bedrijf 2. Dit doen ze om te voorkomen dat bedrijf 1 weet wie bedrijf 3 is, of dat er ueberhaupt een bedrijf 3 bij betrokken is.

 

Mag dit dan wel?

Dus als het niet is ter verhulling van de voortzetting van een dienstverband?

 

Link naar reactie
  • 0

wat me opvalt in deze discussie is dat uitsluitend wordt ingezoomd op hoeveel maanden je moet wachten om voortgezet dienstverband te vermijden.

 

Maar ook als je "netjes" 6 maanden en 1 dag hebt gewacht kan er nog steeds sprake zijn van een arbeidsrelatie. Een aanwijzing dat het hier mogelijk om een arbeidsrelatie gaat is het feit dat je je oude functie gaat vervullen..

 

Als je wilt voorkomen dat je werkzaamheden als arbeidsrelatie wordt gezien zul je dus een goede (model)overeenkomst moeten hebben waaruit blijkt dat er geen sprake is van een arbeidsrelatie. Dat kan gaan om het elimineren van de eis tot persoonlijke arbeid of het elimineren van de gezagsverhouding, maar dat is niet altijd even simpel.

Het feit dat de opdrachtgever in zwaar weer verkeert en daarom liever geen arbeidsrelaties wil heeft geen invloed op het feit of er wel of geen arbeidsrelatie is. Zij zullen de uit te besteden activiteiten zo moeten vormgeven dat er ook daadwerkelijk geen sprake is van een arbeidsrelatie maar van zelfstandige activiteiten.

 

Link naar reactie
  • 0

Wie is opdrachtgever van die projecten? Waarom zou die jouw expertise niet direct inkopen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

wat me opvalt in deze discussie is dat uitsluitend wordt ingezoomd op hoeveel maanden je moet wachten om voortgezet dienstverband te vermijden.

Nee hoor, je bent niet de eerste die dit aanstipt ;)

 

@Norbert. Ik heb zo'n gevoel dat TS graag ingehuurd wil worden en dat die voorkeur ook ligt bij de opdrachtgever. Een dienstverband is dus geen optie.

 

De combinatie van een korte termijn na einde dienstverband en dan wellicht specifieke werkzaamheden met dito kennis en ervaring maakt het natuurlijk wel verdacht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.