• 0

NDA [non-disclosure agreement / geheimhoudingsverklaring]

Hallo, ik moet een contract maken (NDA) omdat ik met een 3d print bedrijf in samenwerking wil gaan.

Het gaat om software die erg nuttig is voor hun 3d printer, ik wil deze verkopen maar dan willen zei natuurlijk eerst weten waar het om gaat. Het contract moet in het engels zijn (niet mijn sterkste punt) en moet inhouden dat zei het aan niemand anders mogen vertellen, het zelf niet mogen gebruiken tot wij tot een overeenkomst zijn gekomen over de prijs. Zei willen ook dat ik niet aan anderen vertel dat zei dit overwegen. Ook heb ik nu geen idee hoe lang dit contract moet duren, hoe dit werkt etc. Ik wil als het mogelijk is dat zei mij sowieso een bepaald bedrag moeten betalen (kan dat?).

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen, ik heb zelf mijn best gedaan maar ik kom er echt niet uit.

 

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Als Engels niet je sterkste kant is, huur dan een vertaler. Vertalers werken wel vaker met geheimhouding.

2. Wat is er zo geheim aan 3D software? De meeste software bevat open source onderdelen. Wil je die geheimhouden?

3. De software maker moet jou sowieso betalen? Waarvoor dan?

 

Nb "zei"="zij"

 

Link naar reactie
  • 0

Het is software voor die specifieke printer, deze is nieuw en wil ik aan hun verkopen

Aha, jij bent de software maker. Dat was me in eerste instantie niet duidelijk. Dacht dat jij hun software wilde gaan verkopen aan anderen. Is al je code uniek, of maak je ook gebruik van (delen van) andermans code?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor 3D printers is de nodige open source software te vinden. Ikzelf ben tevreden gebruiker van SketchUp, Slic3r en Reprap firmware. Autodesk en andere ontwikkelaars leveren ook wel eea. aan gratis te gebruiken software. Sommige printerfabrikanten leveren er software bij die gemaakt is op basis van andere software, zoals Cura.

 

Het bestaan van dergelijke software staat uiteraard los van jouw vraag. Jij hebt uniek geschreven software die je exclusief aan een fabrikant wilt leveren. Richard gaf al een link voor een NDA.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je überhaupt al contact gehad met die printermaker? Zo ja, kun je hun niet vragen wat op te stellen waar jij mee kan instemmen voordat je ze meer laat zien?

 

Ik denk dat wanneer je ze iets wil verkopen, ze toch minstens iets willen weten voordat ze überhaupt iets tekenen. Heb je iets wat je wel kunt vertellen om ze tot het tekenen van de NDA te verleiden? Of kun je ze iets demonstreren?

Link naar reactie
  • 0

Gratis voorbeelden ken ik niet, maar ik kan je zeggen wat in de NDA's staat die ik de afgelopen tien jaar heb ondertekend, zodat je ongeveer weet waar je op moet letten.

 

1. Vertrouwelijke informatie = alle informatie die je verstrekt, met uitzondering van informatie die je via derden had kunnen ontvangen of makkelijk zelf had kunnen ontdekken.

 

M.a.w. informatie over hoe jouw software precies werkt is vertrouwelijk, maar algemeen bekende informatie over 3D-printers is dat niet.

 

Onder 'alle informatie' valt ook informatie die niet precies tot jouw voorstel behoort, bijvoorbeeld als je tussen neus en lippen laat vallen dat je, naast de huidige software, met iets heel nieuws bezig bent. Ook dat valt onder de geheimhoudingsplicht.

 

2. Geldig gebruik = alleen het gebruik in het kader van de overeenkomst.

 

M.a.w. de prospect mag de informatie gebruiken om te beoordelen of ze jouw software willen kopen, maar niet om zelf precies zo'n software te schrijven. Het doorgeven van de informatie is natuurlijk helemaal verboden.

 

3. Vertrouwelijke behandeling = de ontvanger geeft de informatie niet door en neemt maatregelen om te voorkomen dat derden de informatie kunnen achterhalen.

 

4. Duur = de geheimhoudingsplicht geldt voor altijd.

 

5. Beëindiging = als de relatie tussen ontvanger en verstrekker beëindigt, bijvoorbeeld als de prospect besluit niet jouw software te kopen. In dat geval zou je kunnen eisen dat de ontvanger de ontvangen informatie vernietigt.

 

6. Remedie = wat gebeurt er als de informatieontvanger de geheimhoudingsplicht schendt?

 

7. Relatie = geen specifieke clausule, maar er wordt duidelijk gemaakt dat de NDA over alles strekt wat beide partijen samen ondernemen, en niet alleen het specifieke verhaal van het verkopen van de software.

 

Uiteraard kan bij latere afspraak altijd worden afgeweken van sommige clausules, bijvoorbeeld als jij geen nut meer ziet in de geheimhouding. Het kan handig zijn voor de ontvanger als dit expliciet in het NDA staat, zodat deze weet dat daarover te onderhandelen is.

 

Vaak zit er een clausule over rechtenvoorbehoud intellectueel eigendom in. Dat hoeft niet, want dat is al wettelijk bepaald, maar ik gok dat advocaten dat erbij zetten, omdat ze weten dat er mensen zijn die denken dat wat niet vastgespijkerd is, meegenomen mag worden.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.