• 0

Slechts BTW op enkele klussen, verrekening met voorbelasting

Waarde dames en heren,

 

Een BTW-vraag. Het overgrote deel van de klussen die ik doe, is door de Belastingdienst (zwart op wit) vrijgesteld van BTW-heffing.(Geen nultarief.)

 

Maar een enkele keer doe ik consultancy-/internetwerk waarvoor ik 19 procent btw in rekening moet brengen.

 

Nu heb ik een factuur waarop ik kosten van leveranciers van derden doorbereken (het ontwikkelen van een site, ondermeer). Ook daarop natuurlijk 19 procent btw.

 

Het probleem speelt pas bij mijn volgende btw-jaaraangifte, maar mijn vraag is de volgende:

 

Met die 19 procent btw over mijn eigen consultancywerk val ik, gezien het geringe aantal klussen, meestal in de fijne kleine ondernemersregeling. Maar omdat ik nu kosten van derden doorlever (en ook mét btw op de factuur moet specificeren) komt die btw dit jaar vermoedelijk hoger uit.

 

Ik mag normaal gesproken geen voorbelasting verrekenen omdat mijn bedrijfsaankopen bedoeld zijn voor btw-vrijgestelde activiteiten. Maar hoe zit het in dit geval? Kan ik doodleuk de btw aan de leveranciers voor deze klus op het aangifteformulier verrekenen, zonder dat gelijk een eskader hongerige inspecteurs op me afstormt? Dat kan me nl de kleine ondernemersregeling besparen. En het lijkt me veel eenvoudiger dan de ratio btw-klussen/niet-btw-klussen uit te rekenen en dat dan weer te vermenigvuldigen met de voorbelasting en dát af te trekken.

 

Excuus overigens als deze vraag al eerder aan de orde is gekomen, met de zoekfunctie kwam ik hem niet tegen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor een bedrijf heb je? Meestal is het namelijk zo, dat je als je vrijgesteld bent van BTW heffing(geen nul-tarief dus) je ook geen BTW MAG BEREKENEN aan je klanten...je mag het niet heffen dus kunnen je klanten het ook niet terugvragen namelijk.

 

Voorbeeld is bijvoorbeeld een verzekeringsbedrijf; deze mag geen BTW heffen, maar mag ook geen BTW verrekenen....

 

Kreeg je wel een BTW formulier van de belastingdienst afgelopen jaar?

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Ik geef onderwijs en schrijf journalistieke teksten. Beide zijn niet belast en dat heb ik zwart op wit van de inspecteur.

 

Echter, op onregelmatige tijden doe ik advieswerk (recent steeds meer). Consultancy moet ik wel belasten.

 

Ik doe eens in het jaar BTW-aangifte voor dit bedrag dat tot dusver in de kleine ondernemersregeling bleek te vallen.

Link naar reactie
  • 0

OK, is duidelijk....

 

In principe zou je geen voorheffing mogen aftrekken inderdaad....maar in dit geval..?

Ik zou eens een belletje plegen met je inspecteur (niet met de belastingtelefoon want daar krijg je meestal een studentje aan de lijn die je ook nog vaak verkeerde antwoorden geeft)....

 

Een andere optie is in dit geval dat je dergelijke kosten rechtstreeks tussen jouw leverancier en jouw klant laat afrekenen en jij jouw leverancier een nota stuurt voor zeg maar ..commissie....(vaak zijn dergelijke afspraken wel te maken....)

Dat scheelt jou de BTW verrekening over het stuk waar je toch geen winst op maakt...maar niet de inkomsten....

 

PS als je gebeld hebt, laat het hier eventjes weten wat de uitkomst was...ik ben wel nieuwsgierig en ook nog niet te oud om te leren... ;)

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.