• 0

Nog geen BTW nummer, hoe dient leverancier mij te factureren

Hallo allemaal,

 

Ik zit met een vraag en hoop dat mensen hier deze kunnen beantwoorden.

 

Mijn situatie is als volgt. Ik ben nog geen bedrijf gestart, maar laat momenteel een mobiele applicatie ontwikkelen voor mijn toekomstige bedrijf.

 

Nu wil de Poolse ontwikkelaar mij gedeeltelijk factureren voor het werk wat ze gedaan hebben.

 

Mijn vraag is hoe moet dit bedrijf mij factureren? ik sta nog niet ingeschreven in de Kvk en heb daarhalve geen BTW nummer.

 

Moet het Poolse bedrijf mij als persoon een factuur sturen incl BTW en kan ik deze BTW dan later terugvorderen? En is het slim om de toekomstige bedrijfsnaam te vermelden met i/o erachter voor de Belastingdienst?

 

Hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Alvast bedankt.

 

Mvg,

 

Mark

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt nog geen bedrijf en geen BTW nummer. Dus de Poolse leverancier kan de BTW niet verleggen naar jou. Dus je zult een factuur met BTW moeten krijgen.

 

Voor Nederlandse facturen kun je na oprichting bij jouw inspecteur per brief een verzoek indienen om teruggave van btw over de eerder ontvangen facturen. Het is dan inderdaad handig als op de factuur al je bedrijfsnaam zou staan. Echter kun je buitenlandse BTW (in Polen 23% hoog) nooit verrekenen met de Nederlandse belastingdienst. Die moet je dan in het buitenland terugvragen. De Nederlandse BD heeft hier echter wel een site voor.

 

Voor het terugvragen van de buitenlandse BTW kun je op deze pagina kijken. Er gelden dan echter wel drempelbedragen en of je dit kunt doen voor een factuur van voor de oprichting weet ik niet.

 

Maar waarom richt je je bedrijf niet alvast op? Op welke termijn ben je van plan dit te doen? Wellicht kan de Poolse ontwikkelaar even 1 of 2 weekjes wachten tot jij wel ingeschreven bent en een BTW nummer hebt. (Oprichting is zo gedaan en je krijgt direct een KvK & BTW-nummer)

 

Link naar reactie
  • 0

De Poolse belastingdienst heeft een nogal slechte reputatie op het terugbetalen van btw aan niet-poolse ondernemers.. met een die factuur van voor je oprichtingsdatum acht ik het vrijwel kansloos dat je via die weg je btw terugkrijgt uit Polen.

 

Ik zou simpelweg de volgende afspraak met je leverancier maken.

Zij sturen jou nu een factuur op jou naam en rekenen gewoon btw.

omschrijving is iets in de richting van xx% voorschot op project app ontwikkeling"

 

zodra je onderneming is ingeschreven en het tijd is om de tweede termijn te factureren crediteren ze de eerste factuur volledig. Daarna factureren ze opnieuw het 1e en 2e voorschot met btw verlegd.

jij betaald simpel weg het verschil tussen de nieuwe factuur en de creditnota, en zij hebben ook hun administratie op orde.

Het is namelijk heel normaal dat ondernemingen eerst met btw facturen omdat de gegevens onvolledig waren en daarna nadat de gegevens voor btw verlegging wel volledig zijn aangeleverd dit corrigeren.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zou simpelweg de volgende afspraak met je leverancier maken. Zij sturen jou nu een factuur op jou naam en rekenen gewoon btw. omschrijving is iets in de richting van xx% voorschot op project app ontwikkeling"

zodra je onderneming is ingeschreven en het tijd is om de tweede termijn te factureren crediteren ze de eerste factuur volledig. Daarna factureren ze opnieuw het 1e en 2e voorschot met btw verlegd.

Simpel is hierin het verkeerd gebruikte woord. Wat wel simpel is, is het voorstel van Rik99 ... gewoon een paar weekjes wachten met die factuur en snel die beoogde onderneming inschrijven.

 

Dat snel inschrijven wordt overigens wel lastig aangezien TS aangeeft niet in Nederland te wonen ... of uberhaupt hier te kunnen komen wonen. Dat snel oprichten zal dus ergens anders moeten gebeuren.

 

Ik ben overigens wel nieuwsgierig geworden naar de achterliggende gedachte om een applicatie te laten ontwikkelen voor een onderneming dat nog niet bestaat ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhine

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou simpelweg de volgende afspraak met je leverancier maken. Zij sturen jou nu een factuur op jou naam en rekenen gewoon btw. omschrijving is iets in de richting van xx% voorschot op project app ontwikkeling"

zodra je onderneming is ingeschreven en het tijd is om de tweede termijn te factureren crediteren ze de eerste factuur volledig. Daarna factureren ze opnieuw het 1e en 2e voorschot met btw verlegd.

Simpel is hierin het verkeerd gebruikte woord.

 

Hmmm, het juist gebruikte woord is niet simpel maar fraudegevoelig..... Los van het feit of de Poolse belastingdienst al of niet snel uitbetaalt heeft de koper een factuur met Btw die hij kan gebruiken voor een teruggaafverzoek, waarna hij later ook nog eens de Btw van zijn leverancier terugkrijgt.......

Link naar reactie
  • 0

 

Dat dit fraudegevoelig is zie ik echt niet, maar dat kan aan mij liggen. Ik zie een opdracht die in delen betaald moet worden waarvan slechts 1 termijn iets aan de vroege kant komt.

De levering van de app vind plaats aan de onderneming, en op moment van levering is er wel een ingeschreven onderneming en kan door verstrekken van het btw nummer de btw verlegd worden. Dat er in delen is gefactureerd is dan niet heel belangrijk in mijn ogen.

 

Enige aanname die ik doe is dat deze app wordt ontwikkelt ten behoeve van gebruik binnen een onderneming en ja het enige wat een beetje met elkaar schuurt is dat er nog wat handelingen moeten plaatsvinden om de onderneming in te schrijven. En de leverancier wil nu een aanbetaling. Maar dat is een probleem wat heel veel startende ondernemer hebben, ze maken al kosten voor de feitelijke start. het is niet voor niets dat de belastingdienst voor NL btw toestaat dat facturen uit de voorloopfase van de onderneming toch accepteert (als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen).

 

 

Link naar reactie
  • 0
het is niet voor niets dat de belastingdienst voor NL btw toestaat dat facturen uit de voorloopfase van de onderneming toch accepteert (als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen).
De Nederlandse Belastingdienst is niet het probleem ... die is de laatste 10 jaren steeds coulanter en misschien zelfs nonchalanter geworden. Het probleem ligt bij de Poolse Belastingdienst, die wetten en regels nog zwarter dan zwart hanteren. De truck met factureren - crediteren - factureren gaat 'm in Polen niet worden. TS gaat die Poolse BTW nooit en te nimmer terugkrijgen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Proforma factuur en ICL-factuur als idee?

Een proforma is geen factuur, waarvan het ook niet de bedoeling is dat je deze gaat betalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat dit fraudegevoelig is zie ik echt niet, maar dat kan aan mij liggen.

De koper krijgt een factuur in handen waarop staat dat hij Poolse Btw heeft betaald, met deze factuur kan hij de Btw terugvragen van de Poolse fiscus en dan krijgt hij later ook nog eens de Btw gecrediteerd. Dat kan dus nooit goed gaan......

Link naar reactie
  • 0

 

Dat dit fraudegevoelig is zie ik echt niet, maar dat kan aan mij liggen.

De koper krijgt een factuur in handen waarop staat dat hij Poolse Btw heeft betaald, met deze factuur kan hij de Btw terugvragen van de Poolse fiscus en dan krijgt hij later ook nog eens de Btw gecrediteerd. Dat kan dus nooit goed gaan......

 

Ik geloof niet dat dat het doel is. vind dat een beetje gezocht argument

Dat geldt in de basis voor elke factuur en creditnota die wordt uitgeschreven dan.. als je de een wel opgeeft en de ander niet gaat het niet goed. dus ja in die zin fraude gevoelig maar niet echt een argument om het niet te doen.. er wordt regelmatig gecrediteerd en opnieuw gefactureerd om zaken te herstellen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.