• 0

Kan ik een dienst van een particulier afnemen als eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

Ik wil met mijn eenmanszaak graag een dienst afnemen van een particulier. Deze particulier gaat voor ons filmpjes maken van onze producten. Deze filmpjes gaan wij gebruiken om ons producten mee te promoten. Ik ben van plan om haar eens in de maand in 'huren' om een paar filmpjes te maken en te editen.

 

Het gaat niet om hele grote bedragen maximaal 50 euro per opdracht. Ik wil dit graag als kosten opvoeren om zo mijn winst te drukken. Ik heb echter geen zin om voor deze kleine bedragen een 0 uren contract op te stellen. De particulier van wie ik de dienst ga afnemen, doet dit alleen voor mij en heeft verder geen soortgelijke neveninkomsten. Zij wilt voor deze kleine bedragen dan ook geen eenmanszaak oprichten.

 

Nu heb ik gelezen dat zij een kwitantie kan opsturen naar mij met daarop de kosten voor de dienst die zij voor mij heeft verricht. Deze kosten moet zij dan als overige inkomsten aangeven bij haar jaaraangifte. Echter kon ik nergens vinden wat ik verder als ondernemer moet aangeven. Kan ik het gewoon als kosten opvoeren of moet ik nog iets speciaals melden bij de belastingdienst?

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik ben van plan om haar eens in de maand in 'huren' om een paar filmpjes te maken en te editen.

 

Het gaat niet om hele grote bedragen maximaal 50 euro per opdracht.

Jij neemt dus iemand in dienst. Zij is geen zelfstandig ondernemer. Moet je minimum loon betalen en lasten afdragen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Vervelend dat hier altijd zo moeilijk over wordt gedaan, dan kan men wel eens gaan denken dat zoiets alleen zwart kan, wat gelukkig niet zo is.

 

De particulier mag gewoon een factuur schrijven, zonder BTW te noemen. Die BTW kan je dan natuurlijk ook niet aftrekken, maar je kan de factuur wel meenemen met de inkomstenbelasting. De particulier vult vervolgens de inkomsten als "overige inkomsten" bij zijn eigen inkomstenbelasting en tadá wit werken als particulier.

 

Verder hoef je niks speciaals te melden.

Link naar reactie
  • 0

Voor dergelijke betalingen moet je het formulier IB47 gebruiken. Daartoe werden wij ooit zelf "uitgenodigd" door een speciale afdeling van de FIOD, omdat wij destijds veel freelance vertalers inschakelden, dus het lijkt me verstandig om het wél op deze wijze te melden.

 

Hebt u iemand betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten? Dan moet u de uitbetaalde bedragen misschien aan ons aanleveren. U moet dat doen als de persoon die de betalingen krijgt, aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

 

• De persoon is niet bij u in dienstbetrekking.

 

• De persoon voert de werkzaamheden of diensten niet uit als ondernemer.

 

Voorbeelden van betalingen die u moet aanleveren, zijn:

 

• betalingen aan freelancers voor schoonmaken, onderhoud, verbouwingen en andere klusjes

 

• betalingen aan sprekers en auteurs

 

• betalingen aan deelnemers aan medische proeven

Zie Belastingdienst: Uitbetaalde bedragen aan derden (IB47) aanleveren.

Link naar reactie
  • 0

Jij neemt dus iemand in dienst. Zij is geen zelfstandig ondernemer. Moet je minimum loon betalen enlasten afdragen.

Yep, het is weer komkommertijd ... Een dienst van iemand afnemen is wezenlijk iets anders dan iemand in (loon)dienst nemen. 8)

 

Met dank voor de correcte bijdragen van Nancy Zonneveld en Ward.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een dienst van iemand afnemen is wezenlijk iets anders dan iemand in (loon)dienst nemen.

Dus je kan als bedrijf iemand in loondienst nemen, als zelfstandige een opdracht geven of als particulier een dienst laten leveren. Elke dag (kranten bezorgen), elke week (hulp in de winkel), elke maand (video maken) of in het seizoen (komkommers plukken).

 

Dan kan ik dus als particulier aan bedrijven mijn diensten aanbieden.

 

En dan ook nog eens zonder BTW te heffen, ook al betreft het regelmatige neveninkomsten.

 

Reuze leerzaam weer. ;)

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Genoemde frequentie en omvang van werkzaamheden of financiële compensatie:

Ik ben van plan om haar eens in de maand in 'huren' om een paar filmpjes te maken en te editen.

 

Het gaat niet om hele grote bedragen maximaal 50 euro per opdracht.

 

Zonder BTW met in theorie of bedoeling aangifte IB.

 

Het zou met 12 x 50 EURO omzet (!) namelijk geheid onder de KOR vallen (en dan betaalt de film editor als ondernemer ook geen BTW).

 

Reuze leerzaam weer.

 

Dat is voor jou hopelijk geen nieuw gegeven, toch (no pun intended)?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is voor jou hopelijk geen nieuw gegeven, toch?

Toch wel, al is het onderdeel van een bredere trend.

 

Een trend waarin duur werk (in loondienst of van zelfstandigen) verschuift naar laag beloond werk van zzp'ers, slecht betaalde particulieren, stagiars of zelfs onbetaalde vrijwilligers.

 

Ik wist helemaal niet dat je particulieren kan inhuren en onder het minimumloon mag betalen voor maandelijkse diensten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat is voor jou hopelijk geen nieuw gegeven, toch?

Toch wel, al is het onderdeel van een bredere trend.
Als bekend is dat het onderdeel van een bredere trend is, dan is het voor mij geen nieuw gegeven meer ...

 

Een trend waarin duur werk (in loondienst of van zelfstandigen) verschuift naar laag beloond werk van zzp'ers, slecht betaalde particulieren, stagiars of zelfs onbetaalde vrijwilligers.
(1)Alle waar is naar z'n geld. Voor beide partijen is dat een vrijwillige keuze die gemaakt kan worden.

(2)Wat is het probleem als iemand bepaalde werkzaamheden gratis of voor minder dan duur wilt uitvoeren?

(3)Wat is het verschil tussen zelfstandigen en zzp'ers?

 

Ik wist helemaal niet dat je particulieren kan inhuren en onder het minimumloon mag betalen voor maandelijkse diensten.
(1)Particulieren en ZZP'ers - vallen niet onder een CAO.

(2)Voor zover ik kan overzien is er bij TS er geen sprake van maandelijks terugkerende diensten. Als dat wel het geval is, dan kan er sprake zijn van ondernemerschap.

(3)Iedereen maakt een keuze, al dan niet vrijwillig of gedwongen, op basis van: "Supply, Demand, Time, Quality and Money.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat doet de Belastingdienst met deze gegevens?

 

De gegevens die u aanlevert, gebruiken wij bij het beoordelen van de aangifte inkomstenbelasting van degene die het uitbetaalde bedrag heeft gekregen.

Heeft dus niets te maken met BTW of ondernemerschap oid maar alles met zwart werken...

 

Overigens heb ik in een ver verleden wel eens dergelijke kleine opdrachten gedaan. Niets mis mee.

 

Link naar reactie
  • 0

(1)Alle waar is naar z'n geld. Voor beide partijen is dat een vrijwillige keuze die gemaakt kan worden.

(2)Wat is het probleem als iemand bepaalde werkzaamheden gratis of voor minder dan duur wilt uitvoeren?

Dan heeft een werkster meer rechten.

 

Wie alles netjes volgens de wet wil doen, moet de hulp het minimumloon betalen (ongeveer 9 euro per uur). Een huishoudhulp heeft bovendien – net als vrijwel elke andere werkende in Nederland – recht op vier weken betaalde vakantie, vakantiegeld (8 procent) en doorbetaling bij ziekte (maximaal 6 weken). Ook al werkt iemand illegaal en heb je dit niet vastgelegd in een arbeidscontract, formeel is er wel sprake van een dienstverband. Er is namelijk sprake van een gezagsverhouding: jij geeft een opdracht, de hulp voert het uit. Betaal je dit niet, dan zou de hulp het in theorie als achterstallige betaling terug kunnen eisen. (Bron NRC)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

(1)Alle waar is naar z'n geld. Voor beide partijen is dat een vrijwillige keuze die gemaakt kan worden.

(2)Wat is het probleem als iemand bepaalde werkzaamheden gratis of voor minder dan duur wilt uitvoeren?

Dan heeft een werkster meer rechten.
Enkele werksters dan wel te verstaan ... niet alle werksters.

 

Vergeet het smeuïge verhaal van het NRC maar ... er zijn betere bronnen van informatie, zoals:

(1) Dienstverlening aan huis

(2) en de regeling zelf ... Regeling dienstverlening aan huis.

(3) Huishoudelijk werkzaamheden voor anderen

(4) U doet huishoudelijk werk voor iemand.

 

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hebben we het hier niet afgelopen jaar al uitgebreid over gehad?

 

De belastingdienst beoordeelt een arbeidsverhouding op basis van drie criteria:

 

Is er een verplichting tot persoonlijke arbeid? Is er een gezagsverhouding tussen opdrachtgever en zzp'er (werkgeversgezag)? Krijgt de zzp'er loon?

 

Is het antwoord op deze 3 vragen 'ja'? Dan is er een dienstbetrekking. De opdrachtgever moet dan loonheffingen inhouden en betalen

 

Het hangt ervanaf hoe de TS deze vragen beantwoordt of er sprake is van een dienstverband.

 

Als uit het voorgaande blijkt dat er geen dienstbetrekking is, dan is er nog de vraag of de particulier btw-plichtig is. Zowel neveninkomsten als inkomsten uit een onderneming kunnen met btw belast zijn. Het hebben van een bedrijf, van een winstoogmerk of van meerdere opdrachtgevers lijkt daarbij niet uit te maken. Je mag echter geen btw heffen zonder toestemming van de fiscus, dus als de particulier het zeker wil weten, moet ze even bellen.

 

Ik ben zelf een keer weggelachen toen ik me vanwege neveninkomsten bij de belastingdienst wou aanmelden (weliswaar 20 jaar geleden), dus ik zou er zeker niet van uitgaan dat je bij geringe omzet btw moet heffen. Altijd even checken (en hopen dat ze je niet uitlachen).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ervanaf hoe de TS deze vragen beantwoordt of er sprake is van een dienstverband.

Die stelt iemand aan te nemen om eens per maand tegen vergoeding video's te maken. Dat is drie keer JA dus, op genoemde criteria. Belangrijkste verschil is dat die opdrachtgever zo weinig betaalt, dat het bijna een klus-tarief is.

 

Overigens wel aardig om te lezen dat de NRC het ook allemaal verkeerd inschat. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vergeet het smeuïge verhaal van het NRC maar ... er zijn betere bronnen van informatie, zoals:

(1) Dienstverlening aan huis

(2) en de regeling zelf ... Regeling dienstverlening aan huis.

(3) Huishoudelijk werkzaamheden voor anderen

(4) U doet huishoudelijk werk voor iemand.

NRC volgt grotendeels de aanwijzingen van de Belastingdienst. Ze struikelen een beetje over die dienstbetrekking. Dat is ook wel begrijpelijk, want de Belastingdienst geeft die schoonmaakzelfstandige allemaal werknemersrechten.

 

Voldoet u aan de voorwaarden van de regeling dienstverlening aan huis? En wilt u afspraken met uw huishoudelijke hulp vastleggen in een contract? Let dan hier op:

 

U zorgt voor een veilige en gezonde werkplek.

U betaalt uw hulp minimaal wettelijk minimumloon en 8% vakantiegeld.

U betaalt uw hulp door bij vakantie (dit is 4 keer het aantal werkuren per week).

U betaalt uw hulp door bij ziekte, voor maximaal 6 weken.

Die verplichting tot betaling van het wettelijk minimumloon is lastig (lijkt me als leek op dit gebied), want deze zelfstandige zwabber-poetser moet zelf alle lasten afdragen. Wat is het wettelijk bruto-bruto minimumloon voor zelfstandigen die niet in loondienst zijn?

 

Volgens deze regeling bent u niet in loondienst. Uw opdrachtgever hoeft daarom geen loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen in te houden op uw opbrengsten. U krijgt daardoor de afgesproken vergoeding voor uw werk volledig uitbetaald van uw opdrachtgever. U moet over uw opbrengsten wel inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet betalen. Daarom moet u uw opbrengsten opgeven in uw aangifte.
Deze regeling is voor particuliere opdrachtgevers, maar geeft wel weer dat de kastjes en de muren ver uit elkaar liggen.

 

Ik ziet dat Regeltante een rekenvoorbeeld geeft. Blijf ik toch bij de observatie dat de schoonmaakster een betere deal krijgt dan de videomaakster.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Wat is het wettelijk bruto-bruto minimumloon voor zelfstandigen die niet in loondienst zijn?
zoek niet verder ... die bestaat niet.

 

Deze regeling is voor particuliere opdrachtgevers, maar geeft wel weer dat de kastjes en de muren ver uit elkaar liggen.
Het wordt zo langzamerhand zorgwekkend dat de wetgever zichzelf degradeert tot een notoire doehetzelver met twee linker handen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ervanaf hoe de TS deze vragen beantwoordt of er sprake is van een dienstverband.

Die stelt iemand aan te nemen om eens per maand tegen vergoeding video's te maken. Dat is drie keer JA dus, op genoemde criteria.

 

Non sequitur.

 

De belastingdienst zelf geeft aan, dat loon vanzelfsprekend 'ja' is, maar bij die andere twee punten ligt het er toch echt aan hoe de TS e.e.a. invult.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Blijf ik toch bij de observatie dat de schoonmaakster een betere deal krijgt dan de videomaakster.

 

Sec genomen klopt die conclusie wel..

 

Dat komt omdat er vroeger honderdduizenden werksters waren die volgens de toen geldende regels in formele zin allemaal zwartwerkers waren maar die werden, naar goede poldertraditie, gedoogd / er werd niet op gehandhaafd.

Op enig moment was er een kabinet die het verstandig vond om de wetgeving aan te passen aan de realiteit en werd de zogenoemde "witte werkster" geïntroduceerd.

 

De eerste regeling was dat als je op minder dan 3 dagen per week huishoudelijk werk verrichte was er geen sprake van een werkgever-werknemer relatie, later is de regeling opgerekt naar minder dan 4 dagen in de week.

Maar door deze duidelijke/harde grens ontstond er ook een nieuwe markt van bemiddelingsbureaus om particulieren die op meer dan 3 dagen een werkster willen aannemen te voorzien van een "witte werkster" waarbij wit staat voor het voldoen aan belasting en arbeidswetgeving zodat je als particulier niet ineens met de rompslomp en risico's van een werkgeverschap te maken krijgt.

 

Helaas is de markt van video-maaktsters die voor een vriend ongeveer 1x per maand een filmpje maakt een te kleine doelgroep om een specifieke regeling voor in het leven te roepen. Die moet zich dus helaas behelpen met de geldende regels en uitzonderingen. Voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zit er weinig anders op.

 

[offtopic]

Het artikel van het NRC kun je dus niet zomaar op dit voorbeeld plakken, daarnaast lijkt dat artikel wel als voorbeeld passen in het discussietopic over Betaalde reviews en de herkenbaarheid daarvan. Waarschijnlijk in dit geval niet betaald maar de "content" is in mijn ogen wel sterk beinvloed door een belanghebbende partij .

 

 

@cosara: sorry gevalletje "kloten met quoten" je kunt met recht zeggen "ik ben verkeerd geciteerd"

Link naar reactie
  • 0

Blijf ik toch bij de observatie dat de schoonmaakster een betere deal krijgt dan de videomaakster.

 

Sec genomen klopt die conclusie wel..

Theoretisch gezien misschien, maar afgezien van het feit dat bovengenoemde quote niet van mij afkomstig is, betwijfel ik dat in de praktijk ten zeerste.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

(2)Voor zover ik kan overzien is er bij TS er geen sprake van maandelijks terugkerende diensten.

Toch wel:

Ik ben van plan om haar eens in de maand in 'huren' om een paar filmpjes te maken en te editen.

 

De particulier mag gewoon een factuur schrijven, zonder BTW te noemen.

(...)

Verder hoef je niks speciaals te melden.

Een particulier kan niet voldoen aan de factuureisen, die stellen dat er juist wel van alles moet worden vermeld.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De particulier mag gewoon een factuur schrijven, zonder BTW te noemen.

(...)

Verder hoef je niks speciaals te melden.

Een particulier kan niet voldoen aan de factuureisen, die stellen dat er juist wel van alles moet worden vermeld.

Maar die factuureisen zijn slechts van toepassing voor zover er sprake is van omzetbelasting. De nota van een niet btw-plichtige particulier hoeft daar dus ook niet aan te voldoen. Voor de inkomstenbelasting mogen kosten in aanmerking worden genomen, als je die maar aannemelijk kunt maken. Daarbij is het dus niet nodig om een factuur te hebben die aan de btw-factuureisen voldoet. Theoretisch zou zelfs een overboeking van het bedrag en een uitdraai van je bankafschrift daarvoor al volstaan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar die factuureisen zijn slechts van toepassing voor zover er sprake is van omzetbelasting. De nota van een niet btw-plichtige particulier hoeft daar dus ook niet aan te voldoen.

Daarom is de nota van een particulier ook een kwitantie en geen factuur, dat is mijn punt.

 

Maar het is dus maar zeer de vraag of je hier wel kunt spreken van een particulier, want er zijn maandelijks terugkerende diensten. Dan komen we toch weer op de vraag of er sprake is van enig soort van ondernemerschap of van een verkapt dienstverband. Het ene heeft vooral gevolgen voor de filmmaker en de andere vooral voor de vraagsteller.

 

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag "kan ik een dienst van een particulier afnemen als eenmanszaak" (in een poging dit draadje samen te vatten): ja, je kunt als eenmanszaak een dienst afnemen van een particulier. Bij voorkeur stuurt de particulier een kwitantie voor het geleverde werk en de kosten kun je opvoeren als bedrijfskosten. Zulke betalingen moet je mogelijk melden via een IB47. Echter.... als het geen eenmalige dienst is, is het mogelijk geen particulier meer maar een verkapte medewerker of een ondernemer, met de nodige gevolgen voor beide partijen, zoals in dit draadje genoemd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar die factuureisen zijn slechts van toepassing voor zover er sprake is van omzetbelasting. De nota van een niet btw-plichtige particulier hoeft daar dus ook niet aan te voldoen.

Daarom is de nota van een particulier ook een kwitantie en geen factuur, dat is mijn punt.

Dat is slechts een persoonlijk gegeven betekenis dat wettelijk geen basis kent.

 

Wat zegt de wet dan wel:

Omzetbelasting. Administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen

6 december 2014

nr. BLKB 2014-704M

Belastingdienst/Directie Vaktechniek Belastingen

 

3.2.4 Vorm van de factuur.

Alle bescheiden die in het economische verkeer de functie van een factuur hebben, zijn een factuur. Het maakt niet uit onder welke benaming (nota, kwitantie of bon) de bescheiden worden uitgereikt.

 

De Wet op de Omzetbelasting beschrijft een aantal voorwaarden waaraan een factuur moet voldoen inzake de BTW. Dat particulieren inzake de BTW hier niet aan kunnen voldoen betekent niet dat zij geen factuur mogen maken.

 

Maar het is dus maar zeer de vraag of je hier wel kunt spreken van een particulier, want er zijn maandelijks terugkerende diensten.

Echter, als het geen eenmalige dienst is, is het mogelijk geen particulier meer maar een verkapte medewerker of een ondernemer ...

De eerste zin is vooralsnog puur hypothetisch, want het is nog maar de vraag of er bij TS inderdaad sprake gaat worden van regelmatig terugkerende opdrachten. De tweede zin komt pas in beeld als er vele opdrachten worden uitgevoerd en niet al bij één maandelijkse opdracht +1.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.