• 0

baten in een beleggingsportefeuille

 

Onlangs heb ik mijn aangifte VpB gedaan maar twijfel al een tijdje of ik correct heb gehandeld.

 

Op het forum kan ik van alles vinden over waardering tegen aanschafwaarde dan wel actuele lagere waarde maar niet hoe met kosten en baten om te gaan in de portefeuille zelf.

 

De situatie is dat de BV een overeenkomst heeft gesloten met een bank om initieel voor 100K defensief te beleggen in diverse beleggingsfondsen met een bijbehorende vermogensrekening. De BV kan niet over die vermogensrekening beschikken. Inmiddels is de waarde van de portefeuille gestegen naar 110K. In de aangifte staat de portefeuille op de balans voor 100K

 

Elk kwartaal schrijft de bank de rentevergoeding bij op de vermogensrekening;die dus onderdeel uitmaakt van de portefeuille.

 

In mijn aangifte heb ik die rentebaten niet opgenomen in de winst/verlies rekening van de BV. Evenzo heb ik de beheervergoeding niet opgenomen. Dit met de redenering dat ik uiteindelijk bij liquidering van de portefeuille zie wat er daadwerkelijk is gerealiseerd.

 

Is deze handeling correct? Zo niet hoe had ik dan moeten handelen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Het betreft een BV waar ikzelf 100% van de aandelen bezit. De inkomsten zijn voornamelijk managementfee's vanuit twee deelnemingen waar de BV een belang van 10% in heeft.

Tot op heden hebben de deelnemingen nog geen dividend uitgekeerd.

 

"Overtollig" geld is geparkeerd op spaarrekening en Vermogensbeheer. Uiteindelijk is het de bedoeling om het belang in de deelnemingen uit te breiden.

Link naar reactie
  • 0

Dat is juist de twijfel.

 

De rentevergoeding/kosten komt ten gunste/koste van de vermogensspaarrekening die naast de beleggingsfondsen onderdeel uitmaakt van de beheerde beleggingsportefeuille.

 

Normaal zou ik boeken (stel 500 rente) (stel 1000 kosten)

+ 500 liquiditeiten

+ 500 winst/verlies

-1000 liquiditeiten

- 1000 winst verlies

Echter de liquiditeit in de portefeuille is onderdeel van de portefeuille. En de portefeuille staat op de balans voor 100K.Dan klopt de balans niet.

 

Dus ik moet een andere balanspost vinden.

 

Baten en lasten kan ik als alternatief boeken op de portefeuille

 

+ 500 portefeuille

-1000 portefeuille

- 500 winst/verlies

Dan klopt de balans. Maar dan neemt de portefeuille in balanswaarde af tot 99500

 

Is dit dan de correcte handelswijze?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ dArgent

 

Nee dat gaat niet omdat ik de beheerde portefeuille tegen aanschafwaarde in de balans heb staan. Als ik ga splitsen dan doe ik feitelijk de actuele waarde opnemen. Over de niet gerealiseerde winst moet ik dan meteen belasting betalen.

 

Goed koopmansgebruik is pas winst te nemen als die daadwerkelijk is gerealiseerd.

Link naar reactie
  • 0

In mijn aangifte heb ik die rentebaten niet opgenomen in de winst/verlies rekening van de BV. Evenzo heb ik de beheervergoeding niet opgenomen. Dit met de redenering dat ik uiteindelijk bij liquidering van de portefeuille zie wat er daadwerkelijk is gerealiseerd.

 

Is deze handeling correct? Zo niet hoe had ik dan moeten handelen?

Mijns inziens moet je dan de portefeuille zelf alleen herwaarderen voor zover de waarde lager is dan de aanschafwaarde (het gaat dan puur om de aandelen). Die blijven dus voor 100K op de balans staan. De rentevergoeding zou ik echter wel als baat opnemen, en de beheervergoeding tegelijkertijd wel als kosten. Dat zijn namelijk lopende kosten, die verder niets met de waardering van de portefeuille zelf te maken hebben.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

De rentevergoeding zou ik echter wel als baat opnemen, en de beheervergoeding tegelijkertijd wel als kosten. Dat zijn namelijk lopende kosten, die verder niets met de waardering van de portefeuille zelf te maken hebben.

 

 

Winst/verlies is dan duidelijk.

Echter de baat komt ten gunste van het liquide deel in de portefeuille en evenzo worden de kosten onttrokken uit het liquide deel van de portefeuille. Als ik in de portefeuille boek verandert de waarde van de portefeuille; wat primair niet de bedoeling is.

Welke tegen-boekingen dien ik te gebruiken? om de balans correct te krijgen

Link naar reactie
  • 0

jij zit vastgeroest in de gedachte dat je beleggingsportefeuille 100000 euro is, maar jou beleggingsportefeuille is slechts dat deel dat daadwerkelijk in aandelen (Of andere waarde papieren zit)

elke beheerd vermogen heeft ook altijd een liquide deel dit bestaat uit tijdelijk niet belegd kapitaal, uitbetaalde rente en dividenden. Hiermee worden ook kosten verrekend. Dat liquide deel is dus gewoon een "bankrekening" binnen je boekhouding, elke mutatie die daar plaats vind verwerk je.

 

in je boekhouding bestaat het geheel uit 2 rekeningen op de balans.

1. De vermogensrekening, (feitelijk vergelijkbaar aan een gewone bankrekening)

2. De effectenrekening, waar de aangekochte aandelen tegen aanschafwaarde op staan.

 

 

1. Als er aandelen worden gekocht neemt je bankrekening af en neemt de grootboekrekening effecten toe.

2. Als er rente uitbetaald wordt neemt je bankrekening toe en de tegenpost is ontvangen rente in de W&V

3. Als er kosten worden afgerekend neemt je bankrekening af en de rekening (beheers)kosten effecten toe in je W&V

4. Als er aandelen worden verkocht neemt je bankrekenig toe en neemt de grootboekrekening effecten af voor de aanschafwaarde uit post 1 en het verschil gaat naar je W&V als resultaat op effectentransacties.

 

Link naar reactie
  • 0

 

jij zit vastgeroest in de gedachte dat je beleggingsportefeuille 100000 euro is, maar jou beleggingsportefeuille is slechts dat deel dat daadwerkelijk in aandelen

 

 

Bedankt voor de anti-roestbehandeling ;) Ik weet nu hoe ik het had moeten doen.

 

Hierdoor zal de gecombineerde waarde van vermogens- en effectenrekening opschuiven richting de reëele waarde. het zij zo.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.