• 0

Auto op eenmanszaak

Allen,

 

Graag vraag ik jullie hulp betrefende het volgende onderwerp.

 

Op dit moment rijd ik privé. Ik ben al langer geïnteresseerd in elektrisch of hybride rijden. Echter, de hoge aanschafwaarde voor particulieren weerhoudt mij van de overstap.

 

Naast mijn fulltime baan in loondienst heb ik een 'hobby' eenmanszaak, met een geringe omzet en afwisselend jaarlijks winst of wat verlies. Mijn kilometers zijn voor 99% privé.

 

Als ik zelf snel een berekening maak, dan lijkt het erg gunstig te kunnen zijn om b.v. een 7% bijtelling auto d.m.v. FOL op de zaak te zetten. Immers, de kosten kan ik opvoeren als bedrijfskosten (dus een lagere winstbelasting) en het privégebruik wordt afgedekt door de lage bijtelling. Ik zou aan netto kosten op een lager bedrag per maand kunnen uitkomen dan wat ik nu betaal, en daarnaast rijd ik dan hybride of elektrisch. Het liefst zou ik een occassion operational leasen of een FOL contract overnemen, want ik heb niet de behoefte om in een nieuwe auto te rijden.

 

Echter, ik kan me voorstellen dat er praktische bezwaren zijn. Ik heb geen idee of een leasemaatschappij in zee wil met een kleine eenmanszaak (al biedt mijn inkomen uit loondienst natuurlijk wel zekerheid). En mogelijk zie ik nog veel andere dingen over het hoofd. Wat nou als ik over een jaar of twee minder activiteiten verricht met mijn zaak, maar de auto nog wel zakelijk lease. Mag dit?

 

Ik hoor graag jullie inzichten. Alvast dank voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met maar 1% zakelijke kilometers? Dat betwijfel ik...

 

Dat dus inderdaad.

 

En TS ziet nog iets over het hoofd:

 

Stel dat het wél zou kunnen omdat TS de auto minimaal 10% zakelijk gebruikt (en dus 90% privé) , dan is hier overduidelijk sprake van excessief prive-gebruik.

De bijtelling is dan niet 7%, maar 90-24+7=73% van de cataloguswaarde, gemaximeerd tot de werkelijke kosten. In de praktijk zullen de volledige kosten dan bijtelling zijn.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Stel dat het wél zou kunnen omdat TS de auto minimaal 10% zakelijk gebruikt (en dus 90% privé) , dan is hier overduidelijk sprake van excessief prive-gebruik.

De bijtelling is dan niet 7%, maar 90-24+7=73% van de cataloguswaarde, gemaximeerd tot de werkelijke kosten. In de praktijk zullen de volledige kosten dan bijtelling zijn.

Allereerst moet je niet kijken naar minimaal 10% zakelijk gebruik. Het is dus niet zoals bij een normaal zakelijk actief. In feite zijn er bij auto's maar twee keuzes:

[*]Als je minder dan 500 km privé rijdt met de auto, is het verplicht zakelijk of

[*]Als je meer dan 500 km privé rijdt met de auto, mag je zelf kiezen of de auto op de balans opneemt of niet.

 

Verder geldt er - als ik niet verkeerd heb - een aparte regeling met betrekking tot de bijtellingscorrectie bij excessief privégebruik, als het om 'milieuvriendelijke' auto's gaat. Het is inderdaad zo dat de bijtelling gewoon de daadwerkelijke kosten bedragen, maar dat er volgens gecorrigeerd mag worden met het percentageverschil tussen de hoogste en daadwerkelijke bijtellingsklasse.

 

In dit geval zou de bijtelling dan 7% van de cataloguswaarde zijn óf de volledige werkelijke kosten zijn minus (25% - 7% =) 18% van de cataloguswaarde. Op die manier heb je dus toch fiscaal voordeel in de inkomstenbelasting, ook al is de auto nagenoeg volledig in privégebruik.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
In dit geval zou de bijtelling dan 7% van de cataloguswaarde zijn óf de volledige werkelijke kosten zijn minus (25% - 7% =) 18% van de cataloguswaarde.

Nee, zo apart is de regeling helaas ook weer niet :). TS Krijgt 25-7%=18% voordeel inderdaad, maar meer ook niet.

EDIT: corrected I stand :-[, zo apart is de regeling dus wel ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Ik was niet bekend met de regels voor excessief privé gebruik, maar het leek me al 'te goed om waar te zijn'.

 

Het is dus überhaupt niet mogelijk als je maar een paar procent privé rijdt? Of kan het wel, zolang je de werkelijke waarde van het privégebruik als bijtelling pakt? Stel dat je een catalogusprijs hebt van 40k, en het daadwerkelijke privégebruik is 10k per jaar.

 

De catalogusprijs van de auto is €40.000. De bijtelling zou 7% zijn (= € 2.800). De werkelijke waarde van het privégebruik is €10.000. De bijtelling is nu €10.000 -/- 15% (22-7) van €40.000 = € 4.000.

 

Klopt dit zo?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allen,

 

Zou iemand voor mij kunnen bevestigen dat deze berekening klopt, en ik zo niets over het hoofd zie?

 

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/afwijkende_regels/lagere_bijtelling_voor_milieuvriendelijke_autos/lagere_bijtelling_voor_milieuvriendelijke_autos

 

De catalogusprijs van de auto is € 40.000. De bijtelling zou 7% zijn (= € 2.800). De werkelijke waarde van het privégebruik is € 10.000. De bijtelling is nu € 10.000 -/- 18% van € 40.000 = € 2.800.

 

Als ik het correct heb, is in deze situatie (milieuvriendelijke auto) de bijtelling voor excessief privégebruik t.w.v. € 10.000 dus gelijk aan de normale bijtelling.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

De catalogusprijs van de auto is € 40.000. De bijtelling zou 7% zijn (= € 2.800). De werkelijke waarde van het privégebruik is € 10.000. De bijtelling is nu € 10.000 -/- 18% van € 40.000 = € 2.800.

 

Klopt. Zie ook:

In dit geval zou de bijtelling dan 7% van de cataloguswaarde zijn óf de volledige werkelijke kosten zijn minus (25% - 7% =) 18% van de cataloguswaarde. Op die manier heb je dus toch fiscaal voordeel in de inkomstenbelasting, ook al is de auto nagenoeg volledig in privégebruik.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De catalogusprijs van de auto is € 40.000. De bijtelling zou 7% zijn (= € 2.800). De werkelijke waarde van het privégebruik is € 10.000. De bijtelling is nu € 10.000 -/- 18% van € 40.000 = € 2.800.

 

Klopt. Zie ook:

In dit geval zou de bijtelling dan 7% van de cataloguswaarde zijn óf de volledige werkelijke kosten zijn minus (25% - 7% =) 18% van de cataloguswaarde. Op die manier heb je dus toch fiscaal voordeel in de inkomstenbelasting, ook al is de auto nagenoeg volledig in privégebruik.

 

Dank voor de reactie, Norbert. Zie ik nu, naast de 2,7% btw over privégebruik, nog andere aspecten over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0
Dank voor de reactie, Norbert. Zie ik nu, naast de 2,7% btw over privégebruik, nog andere aspecten over het hoofd?

Niet dat ik weet. Houdt er wel rekening mee dat je de auto dan ook zakelijk zult moeten verzekeren en - indien je met je hobbybedrijf btw-plichtig (*) bent - ex btw.

 

(*= het gaat daarbij om of je BTW moet rekenen aan je klanten, niet of je het ook afdraagt vanwege o.a. de KOR)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.