Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Pampus
Pampus
Allen,
Graag vraag ik jullie hulp betrefende het volgende onderwerp.
Op dit moment rijd ik privé. Ik ben al langer geïnteresseerd in elektrisch of hybride rijden. Echter, de hoge aanschafwaarde voor particulieren weerhoudt mij van de overstap.
Naast mijn fulltime baan in loondienst heb ik een 'hobby' eenmanszaak, met een geringe omzet en afwisselend jaarlijks winst of wat verlies. Mijn kilometers zijn voor 99% privé.
Als ik zelf snel een berekening maak, dan lijkt het erg gunstig te kunnen zijn om b.v. een 7% bijtelling auto d.m.v. FOL op de zaak te zetten. Immers, de kosten kan ik opvoeren als bedrijfskosten (dus een lagere winstbelasting) en het privégebruik wordt afgedekt door de lage bijtelling. Ik zou aan netto kosten op een lager bedrag per maand kunnen uitkomen dan wat ik nu betaal, en daarnaast rijd ik dan hybride of elektrisch. Het liefst zou ik een occassion operational leasen of een FOL contract overnemen, want ik heb niet de behoefte om in een nieuwe auto te rijden.
Echter, ik kan me voorstellen dat er praktische bezwaren zijn. Ik heb geen idee of een leasemaatschappij in zee wil met een kleine eenmanszaak (al biedt mijn inkomen uit loondienst natuurlijk wel zekerheid). En mogelijk zie ik nog veel andere dingen over het hoofd. Wat nou als ik over een jaar of twee minder activiteiten verricht met mijn zaak, maar de auto nog wel zakelijk lease. Mag dit?
Ik hoor graag jullie inzichten. Alvast dank voor de hulp!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag