• 0

Groot contract met gemeentes

Dag mede top (!) ondernemers,

 

Een paar vraagjes.

Morgen gaan wij op de koffie bij een gemeente om eea van de grond te krijgen wbt een reinigings contract.

Het gaat om de reiniging van alle particuliere en evt bedrijfs containers in desbetreffende gemeente.

 

Morgen zal er onderhandeld worden wbt prijs,logistieke plan etc.

 

Waar moet ik volgens jullie nog meer aan denken dan de prijs,het logistieke gebeuren en tijds bestek/indeling.

Natuurlijk zijn goede ideeen over bovenstaande ook meer dan welkom,ik ga morgen heen met een kladblok,een folder,visite kaartjes en enkele foto's/filmpjes van reiniging.

 

En voor jullie nog iets om over na te denken:

 

1 container reinigen kost €7,95 incl

Het gaat om een paar duizend containers,moet er hier wat met de prijs gedaan worden of weegt het logistieke gebeuren teveel mee,denk aan water laden/lossen etc om dit gelijk te houden....

 

Ik hoor graag van jullie de top ideeen die jullie te binnen schieten.

En waar vooral niet over praten!

Het is voor ons erg belangrijk en wil dan ook niet iets aan het toeval overlaten.

 

Bedankt allemaal!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Gefeliciteerd, mooie kans.

 

 

Je informatie is vrij beknopt, is het de bedoeling dat je morgen met een door twee partijen ondetekend contract de deur uitloopt of is het nog meer verkennend?

 

Voor wat betreft je prijs, je noemt € 7,95, is dat nog onderhandelbaar voor de gemeente, dat kun je in een gesprek aangeven.

 

Een paar duizend containers? per wat, per maand, per week, per dag?

 

Als je een langlopend contract van de gemeente binnen hebt, heb je minder leegloop uren, je kan met minder facturen toe, je hoeft waarschijnlijk minder aan aquasitie te doen.

 

Dan zal € 7,95 nog wel onderhandelbaar zijn.

 

Heb je genoeg capaciteit om aan de vraag van de gemeente te kunnen voldoen? Ook reserve?

 

Hoe gedetailleerd wil de gemeente gefactureerd krijgen? Betalingstermijn.

 

Zomaar wat losse shots.

Succes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Morgen is het eerste verkennende gesprek.

Telefonisch al wel een hoop besproken.

 

Containers zijn per jaar.

 

Mijn prijs is altijd onderhandelbaar en concurrerend.

 

Ik zou graag zien dat indien we een contract opstellen,dat de gemeente maandelijks betaald tot de werkzaamheden voltooid zijn,of ineens voor/achteraf.

 

Wat is trouwens de beste manier om een meerjarig contract af te dwingen?

Zijn hier bepaalde strategieën voor wat exact wel en vooral niet te doen?

 

Mocht ik dit werk voor langere tijd weten te krijgen dan zal dit betekenen dat ik mijn huidige baan voor een andere werkgever kan opzeggen..... ik wil zó graag!

Link naar reactie
  • 0

Check even wat de aanbestedingsregels zijn. Boven bepaalde bedragen moeten overheden hun opdrachten openbaar aanbesteden.

Voor zover mij bekend is € 50.000,- de grens voor aanbesteding. Bij een paar duizend containers x 7.95 zit je met een meerjarig contract sowieso snel aan of over die grens. Conclusie: geen meerjarig contract.

 

Daarnaast vraag ik me - net als Rik - af hoe vraagsteller de continuïteit kan en gaat waarborgen tijdens ziekte of vakanties. Ook de gemeente zal daar - als ze slim zijn - kritisch naar kijken (evenals de kwaliteit)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank allemaal voor jullie input.

 

Het gesprek heeft inmiddels plaatsgevonden,een zeer goed gesprek.

 

Wat eruit gekomen is,

 

Er moet een prijs komen voor eens per jaar reinigen,daaropvolgend tot een aanbesteding van 5 jaar.

 

Kortingen etc zijn natuurlijk allemaal hardstikke mooi echter is het wel zo dag de machines etc gewoon allemaal doordraaien net zo goed als de onkosten.

 

Wat is nou de beste manier om een staffel toe te passen.

In totAal is het 8/12 dagen werk,normaal gesproken kost 1 reiniging €7,95 incl.

 

Het gaat om ongeveer 4000 containers welke allemaal gereinigd moeten worden

 

Ik hoop dat jullie als ervarings deskundigen goede manieren hebben van het toepassen van staffels / schema's obv mijn gegevens.

 

Alvast hartelijk bedankt allemaal weer!

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om ongeveer 4000 containers welke allemaal gereinigd moeten worden

Goh, net onder de 50.000 euro.

 

Jouw prijs, is dat voor reiniging bij particulieren op de stoep? En die 4000, zijn dat particuliere containers die op kosten van de gemeente eens per jaar gereinigd worden? Jullie doen er 330-400 per dag? Dat is tenminste dertig per uur...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je moet gaan zoeken waar de ruimte in jou tarief zit en die zit vrijwel zeker in de efficientie of hogere bezettingsgraad van je machines.

 

je kunt op 1 dag meer containers doen omdat je per locatie alle containers kunt reinigen. in plaats van 2 of 3.

stel een container reinigen kost 1 minuut en de reistijd incl in en uitstappen is gemiddeld ook 1 minuut tussen elke locatie.

dan kom je tot een staffeltje van hoeveel omzet je kunt maken beïnvloed alleen door rijtijd tussen locaties.

 

nmN1hG7.jpg

 

In bovenstaand staffeltje kun je zien dat als je meer containers op 1 locatie doet kun je meer omzet maken omdat je minder verlies hebt door reistijd. geen idee of mijn voorbeeldtijden kloppen aar het laat wel zien hoeveel invloed reistijd heeft op het aantal containers die je kunt doen.

 

En als jij voor jezelf bepaald hoeveel omzet per dag je wilt maken voor deze opdracht kun je door in te schatten hoeveel containers er per locatie aangeboden worden ook uitrekenen hoeveel je er per dag kan doen en dan dat aantal delen op de gewenste dagomzet.

 

Er zijn natuurlijk nog wel meer factoren zoals

- moeten alle containers in korte tijd gereinigd worden of mag je de jaarlijkse reiniging spreiden over het jaar of het zomerseizoen.

- moet je extra capaciteit inzetten of kun je alles zelf doen

 

maar denk ook zelf ook goed na over alle mogelijke factoren want je kunt je flink verslikken in kosten als je iets vergeet of fout inschat.

 

maar met een rekenoefening zoals hierboven kun je wel kijken en vergelijken met de omzet die je nu hebt en hoeveel tijd het je kost. Het is wel belangrijk dat je de tijden per container en gemiddelde reistijd goed kan inschatten want een half minuutje meer of minder kan flinke invloed hebben

 

en ik denk dat de gemeente toch wel een flinke korting verwacht, puur op gevoel zeg ik dat de gemeente ergens tussen de 4 en 5 euro per container wil betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo toppers,

 

Het is zga zeker binnen.en het is periodiek dagelijks werk geworden.

Ik heb eigenlijk nog 1 voorwaarde voor ik teken en dat is een intentie verklaring van bijv 1 jaar of beter nog 2 of bijv 5,de tegenpartij bied niks anders dan "het" werk en een opzeg termijn van een half jaar.

Aangezien ik mijn vaste baan voor deze werkzaamheden op zal moeten gaan zeggen wil ik,begrijpelijk,wat meer zekerheid van hun kant.

 

Hoe kan ik dit het beste afdwingen,ik speel volledig open kaart en hou niet van liegen.

 

Alle tips zijn welkom.

Ik hoop dan spoedig te kunnen tekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is periodiek dagelijks werk concreet? En wat is een intentieverklaring waard boven een (wederzijdse?) opzegtermijn?

 

Noem een potentiële opdrachtgever ook geen tegenpartij, maar liever even iets positievers wat een relatie impliceert. Het geheel komt mij nu voorzichtig over als dat je goedkoper uitvalt dan een vaste gemeentekracht. Ben je zelf ondertussen alsnog aan het werven bij (grotere) opdrachtgevers?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Je staat voor een belangrijke beslissing.. Een jaar geleden dacht je nog ik ga dit er lekker bij doen, in april vond je nog dat het niet snel genoeg groeide.. nu heb je de kans om zoveel werk te krijgen dat je moet stoppen met je baan. Best wel een rollercoaster dat ondernemerschap toch?

 

Een intentieverklaring is niet heel gebruikelijk, het is een contract of geen contract alleen de duur van het contract is onderhandelbaar. Een contract voor onbepaalde tijd met 6 maanden opzegtermijn is best een mooi aanbod, dit zie je niet vaak. meestal is het 1, 2, 3 of 5 jaar en daarna moet je maar zien.

Wat je mi wel kunt vragen is dat je een aantal investeringen moet doen en een aantal risico's moet nemen die je kan beperken door een contract met een eerste termijn van 1 jaar of misschien 2 jaar als je goed kan motiveren en daarna een doorlopend contract met 6 maanden opzegtermijn.

 

Opzegtermijn van 6 maanden vind ik zeer redelijk, het geeft jou een half jaar de tijd om vervangend werk te zoeken. Nu denk je nog als werknemer die een baan verliest. Als je eenmaal onderneemt moet je voortdurend bezig zijn met het vinden van (extra) werk. Afhankelijkheid van 1 opdrachtgever is altijd een levensgroot risico, zelfs al zou je een contract voor 10 jaar krijgen..

 

Als de gemeente echt niet aan een vaste termijn wil dan kun je misschien ook nog met je werkgever in overleg of je ipv ontslag ook 6 of 12 maanden onbetaald verlof op kunt nemen zodat je daarna met de ervaringen met je onderneming kan kiezen. Dat geeft ook een vorm van zekerheid. Volgens mij werk jij nu in een branche waar een persoon met (jarenlange) ervaring best wat waard is.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Mooi samen gevat in het laatste berichtje inderdaad....het is een behoorlijke rollercoaster...

De branche waar ik nu in zit betreft de olie en gas wereld waar momenteel nog steeds zware klappen vallen.

M'n huidige baas is dan ook blij met vertrekkend personeel enige regeling zit er sowieso al niet meer in door de toch wel geschade sfeer na een aantal discussies.

 

Brengt mij wel op het volgende probleem,stel,stel!

Ik ga dit allemaal doen.

Wat inhoud dat ik elke werkdag (5pw)rond de 100 bakjes per dag reinig á3,75 excl.

Ik heb gerekend dat ik rond de €2000 kosten elke maand heb

Diesel

Afvoer vuil water

Verzekeringen

Water

Onvoorziene items.

 

Wat valt hier per maand netto zo een beetje uit te halen?

Ik weet het er zijn allerlei reken modellen en ik weet dat je de kosten mag aftrekken.

Ik mag dan wat overkomen als een onbenul maar ik wil eigenlijk maar 1 ding en dat is exact weten waar ik aan toe ben met deze bron van inkomsten elke maand...

Ik weet wel ondernemen is een risico maar in deze fase van mijn leven met 3 kinderen en een eigen huis wil ik zoveel mogelijk risico's afdekken....

 

Ik ben blij met al jullie hulp en leer hierdoor een hele hoop!

 

Bedankt alvast allemaal weer voor het meedenken!

 

Link naar reactie
  • 0

Wat valt hier per maand netto zo een beetje uit te halen?

Tsja...21 * 100 * 3,75 = rond de 8.000 euro omzet - 2.000 kosten = 6.000 winst per maand.

 

Als je personeel hebt moet je die daar natuurlijk nog van betalen, maar dan daalt je winst en betaal je uiteindelijk minder belasting. En hou je dan onder streep genoeg over voor jezelf? Dat kun jij alleen zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Wat er overblijft? Ik weet niet hoeveel boodschappen je elke week doet, maar flink wat. ;)

 

Als je bedoelt wat er na belastingen overblijft, wat zomaar zou kunnen, dan is dat lastig te zeggen zonder te weten wat je de rest van het jaar aan inkomsten hebt (gehad).

 

Maar stel 'niks' - dan heb je dit jaar 6*6K = 36K winst gemaakt. Daar gaat dan je zelfstandigenaftrek en misschien startersaftrek vanaf, je MKB-vrijstelling, en alle prive-aftrekposten, en over de rest betaal je inkomstenbelasting.

 

Is een kwestie van alle bedragen even opzoeken op de site van de belastingdienst, alles in een spreadsheet zetten, en je hebt een heel aardig idee wat je van die 36K overhoudt. Hint: nog steeds flink wat.

 

Link naar reactie
  • 0

We missen hier het overzicht van jouw (verwachte) zakelijke en jullie privé financiën met een huishouding met drie kinderen en een eigen huis. En een volledig uitgewerkt ondernemingsplan lijkt te ontbreken.

 

Ik zie niet direct of dit een reële inschatting van productiviteit en continuiteit van een onderneming is.

 

Ik vind 100 containers op een dag veel, al hangt dit mogelijk af van hoe efficiënt je aanbieding kunt organiseren, en ik zou er al helemaal niet aan moeten denken om dit het jaar rond te moeten doen.

 

Heb je op deze manier nog tijd over voor lucratievere opdrachten en klachtafhandeling?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde meer met wat er "overblijft" wat ik na belastingen en mijn 2k bedrijfskosten overhoud van de omzet.

Ik denk,denk ik,nog teveel als werknemer en ben mischien iets té huiverig.

 

Voor mezelf vind ik het niet erg om bijv droog brood te eten maar ik wil m'n gezin niet teleur stellen en vandaar dus ook de vragen,welke mij overigens niet meer als normaal lijken.

 

Een bedrijfsplan is er wel degelijk al verandert deze nog voortdurend door de reeds opgedane ervaringen waar we toen nooit aan gedacht hadden.

 

Bedankt allemaal weer voor de reacties

Link naar reactie
  • 0

Een omzetverwachting en vaste kostenbasis zijn nog geen compleet verhaal. Ik zou je willen adviseren om een paar scenario's (worst case opdracht na zes maanden kwijt en trage betaling) op te stellen en kosten helemaal uit te werken. Auto? Garagebox? Investeringen?

 

En waarom geen vertrekregeling? Of nieuwe (bij)baan?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vertrek regeling zit er absoluut niet in.

Een bijbaan is nooit een probleem natuurlijk,als je wilt werken is er werk zat.

 

Als ik m'n ontslag aanbied springt de baas waarschijnlijk een gat in de lucht...we hebben tientallen mensen op stand-by staan,dus dat is dat.

 

Het is natuurlijk wel zo dat ik mij absoluut niet blind ga staren op dit ene grote contract.

Tuurlijk voel ik me vereerd dat ze ons hiervoor gebeld hebben,mocht ik er voor gaan,dan zeg ik m'n vaste baan op,maar ga dan natuurlijk wel als een malle klanten werven,simpel om het feit dat stel je word de laan uitgestuurd dat je een solide klantenkring hebt waar je op z'n minst van kan leven,de luxe komt later.

 

Zoals ik al zei,dood ga je er niet van maar wil gewoon alles eraan gedaan/onderzocht hebben voor ik het doe.

Dat lijkt me de beste instelling.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit draadje nog eens doorlees, raak ik eerlijk gezegd het spoor een beetje kwijt ...

 

Het gaat om een paar duizend containers ...

Containers zijn per jaar.

In totaal is het 8/12 dagen werk, normaal gesproken kost 1 reiniging €7,95 incl.

 

Het gaat om ongeveer 4000 containers welke allemaal gereinigd moeten worden

Wat inhoud dat ik elke werkdag (5pw)rond de 100 bakjes per dag reinig ...

Het gaat zo te zien dus om het reinigen van 4000 containers per jaar. Verwachten ze dat je al die containers nu in een half jaar doet? Of de helft?

 

Met 100 containers per dag, 5 dagen per week, zou je 2 maanden doen over 4000 containers (die eerder genoemde 8/12 dagen werk snap ik niet). En dan heb je niet alleen die andere 4 maanden voor deze klus niets meer te doen, maar ook de rest van het jaar niet meer bij deze gemeente als ze het contract zouden verlengen. Of begrijp ik je verkeerd?

 

1 container reinigen kost €7,95 incl.

Mijn prijs is altijd onderhandelbaar en concurrerend.

Wat inhoud dat ik elke werkdag (5pw)rond de 100 bakjes per dag reinig ... á 3,75 excl.

Je hebt in eerste instantie een concurrerend tarief bepaald van € 7,95 incl. en komt nu op ongeveer de helft uit?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde meer met wat er "overblijft" wat ik na belastingen en mijn 2k bedrijfskosten overhoud van de omzet.

 

Hoeveel belasting je uiteindelijk betaalt hangt af van je persoonlijke omstandigheden.

Zo noemde je een eigen huis, dus zal je waarschijnlijk hypotheek rente aftrek ontvangen.

 

Waarschijnlijk zal het daardoor een stuk minder zijn, maar houd gemakshalve nog maar 2k apart voor belastingen en administratie.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.