• 0

negatieve versus positieve kas

Beste mensen,

 

Ik heb 2 eenmanszaken. De ene met momenteel een fors liquiditeits overschot, de ander met een rekeningcourantschuld. Forse rente. Deze schuld loopt terug maar zal nog ca een halfjaar duren.

Ik bedacht me nu om de kasontvangsten van onderneming 1 te storten op de rekeningcourant van onderneming 2. Hierdoor ontstaat tijdelijk een negatieve kas bij onderneming 2 en een fors positieve bij onderneming 1.

Als ik alles goed documenteer, gaat de belatingdienst hier dan niet moeilijk over doen bij een eventuele controle?

Ik begrijp dat dit administratief niet heel wenselijk is maar zou het toch , door omstandigheden, op deze manier willen doen ipv te werken met priveopname en privestorting uit te voeren.

Graag jullie inzichten.

bvd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
... om de kasontvangsten van onderneming 1 te storten op de rekeningcourant van onderneming 2. Hierdoor ontstaat tijdelijk een negatieve kas bij onderneming 2
Hoe kan kas negatief worden? Je kan toch niet meer contanten uit de kas halen dan erin zitten?

 

Ik heb 2 eenmanszaken.
Hoe bedoel je dat? Je bent maar één man. Jouw eenmanszaak ben je zelf. Ben jij zelf met z'n tweeën?

Wellicht bedoel je dat je voor twee activiteiten afzonderlijke administraties voert. Fiscaal gezien is dat om het even en komt alles onder dezelfde aangifte bij elkaar.

 

Link naar reactie
  • 0

... om de kasontvangsten van onderneming 1 te storten op de rekeningcourant van onderneming 2. Hierdoor ontstaat tijdelijk een negatieve kas bij onderneming 2
Hoe kan kas negatief worden? Je kan toch niet meer contanten uit de kas halen dan erin zitten?

 

Ik zou dan contante omzet van onderneming 1 storten op de rekening courant van onderneming 2. dan boek ik dus in het kasboek van onderneming 2 een bankstorting die hoger is dan het saldo van dat kasboek..

Link naar reactie
  • 0
dan boek ik dus in het kasboek van onderneming 2 een bankstorting die hoger is dan het saldo van dat kasboek..
Waarom zou je dat doen? De storting komt toch niet uit kas van onderneming 2?

 

Ik heb 2 eenmanszaken.
Nogmaals, hoe bedoel je dat?
Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik heb 2 eenmanszaken.
Hoe bedoel je dat? Je bent maar één man. Jouw eenmanszaak ben je zelf. Ben jij zelf met z'n tweeën?

Wellicht bedoel je dat je voor twee activiteiten afzonderlijke administraties voert. Fiscaal gezien is dat om het even en komt alles onder dezelfde aangifte bij elkaar.

 

Ja sorry, 2 activiteiten met gescheiden administratie

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de storting wel, maar niet waarom je een storting vanuit kas van onderneming 1 zou boeken als een kasopname bij onderneming 2. Je voert gescheiden administraties. Dan is het kasboek dus ook gescheiden en moet je de opname uit kas 1 boeken in administratie 1. Je kan dan natuurlijk het geld eerst in kas 2 doen en daarna afstorten op de bankrekening. Ook dan wordt kas 2 niet negatief (en kas 1 ook niet).

Link naar reactie
  • 0

Ik bedacht me nu om de kasontvangsten van onderneming 1 te storten op de rekeningcourant van onderneming 2. Hierdoor ontstaat tijdelijk een negatieve kas bij onderneming 2 en een fors positieve bij onderneming 1.

Rekeningcourant met wie? Jezelf? Onderneming 1? Of een derde?

 

Doorgaans heb je een RC-rekening alleen bij een BV met aandeelhouders. Niet bij een eenmanszaak.

 

Als het gaat om geld van een derde dan spreek je over een lening. Als het gaat om geld van jezelf (of je eenmanszaak onderling) spreek je over prive-opnames en storing.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedacht me nu om de kasontvangsten van onderneming 1 te storten op de rekeningcourant van onderneming 2. Hierdoor ontstaat tijdelijk een negatieve kas bij onderneming 2 en een fors positieve bij onderneming 1.

Rekeningcourant met wie? Jezelf? Onderneming 1? Of een derde?

 

Doorgaans heb je een RC-rekening alleen bij een BV met aandeelhouders. Niet bij een eenmanszaak.

 

Als het gaat om geld van een derde dan spreek je over een lening. Als het gaat om geld van jezelf (of je eenmanszaak onderling) spreek je over prive-opnames en storing.

 

met de rekeningcourant bedoel ik de bankrekening, sorry. Niet een bv rekeningcourant

Link naar reactie
  • 0

Verstandig dat je een geleend bedrag wil aflossen met een overschot, zonde om veel rente te betalen terwijl je ergens anders geld hebt liggen dat niets oplevert..

 

Maar je moet nooit, maar ook nooit en ik bedoel dus echt nooit transacties boeken in je kasboek die niet hebben plaatsgevonden ;D

 

Je moet wat boekhoudkundige handigheidjes uithalen om deze transacties te verwerken. met in het achterhoofd dat het voor de belastingdienst toch 1 pot nat is. maar het is extreem belangrijk dat je kasstromen zuiver zijn anders word de kans op gedonder wel erg groot.

 

Je noemt het zelf al maar ik denk (ook) dat het makkelijkste is dat je het via prive opnamen regelt.

 

Dus als je kasgeld van onderneming in op de rekening cournant van onderneming 2 stort

dan boek je in onderneming 1.

 

Prive opname

aan kas

 

en in onderneming 2

 

Rekening courant

aan Prive storting

 

ALs je echt wilt bijhouden hoeveel onderneming 1 aan onderneming 2 overmaakt om dat later "terug te betalen aan onderneming 1" kun je overwegen een extra rekening te maken voor Kasgeld geleend

Die hang je wel in dezelfde categorie als priveopnamen en je moet elke maand goed controleren dat de rekeningen in beide administraties op hetzelfde saldo staan. anders krijg je verschillen in je aangifte.

 

Hou er rekening mee dat er in formele zin geen sprake is van een lening van administratie 1 aan administratie 2. dus dat je het in je ib aangifte deze rekeningen tegen elkaar laat wegvallen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.