• 0

Vraag over holding oprichten (+eenmanszaak)

Dag kenners,

 

Ik heb een specifieke vraag over mijn situatie:

 

Ik ontvang op korte termijn 25% van de BV waarin ik nu werkzaam ben. Hiervoor wil ik een holding oprichten, waarin eventueel uitgekeerde dividend geplaatst gaat worden.

Ik word geen DGA, maar blijf in loondienst bij de BV, zodat ik mijn werknemersverzekeringen behoud. (ik neem aan dat dit gewoon kan?)

 

De enige reden voor oprichting van de holding is dus om dividend op te slaan. (En dit eventueel over een aantal jaar weer te kunnen investeren in een nieuwe of andere BV).

 

- Waar kan ik goedkoop, betrouwbaar en snel een holding oprichten?

- Komen daar nog specifieke zaken bij kijken waar ik op moet letten?

 

Ook heb ik momenteel een klein eenmanszaakje op een totaal ander gebied.

 

- Kan ik gewoon een holding starten naast mijn eenmanszaak?

Ik wil deze twee liefst helemaal gescheiden houden.

 

Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik word geen DGA

"DGA" is een containerbegrip met meerdere afwijkende betekenissen in diverse wetten en situaties. Zo ben je voor de sociale verzekeringsplicht géén DGA (want geen bestuurder en geen controlerend belang), maar ben je voor de Pensioenwet wél DGA (want een belang in de werkmij van 10% of meer)

 

maar blijf in loondienst bij de BV, zodat ik mijn werknemersverzekeringen behoud. (ik neem aan dat dit gewoon kan?)

 

[*]Ja voor de werknemersverzekeringswetten WW en WIA. Maar daarvoor hoef je niet in loondienst te blijven bij de werkmij: je hebt/houdt ook recht op die werknemersverzekeringen als je als minderheidsaandeelhouder in dienst van je eigen holding treedt.

[*]Ja met betrekking tot de loondoorbetaling bij ziekte: dat risico blijft bij de werkmij als jij in loondienst blijft bij de werkmij (of het voor de werkmij ook verzekerd of verzekerbaar is hangt af van de voorwaarden van de verzuimverzekeraar, maar dat is niet jouw probleem uiteraard).

[*]Nee met betrekking tot pensioen : als 25% aandeelhouder val je buiten de werking van de PensioenWet. Je kunt en mag niet meer deelnemen aan de werknemersregeling.

 

- Kan ik gewoon een holding starten naast mijn eenmanszaak?

Ja, dat kan

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert Bakker: Dank voor de snelle reactie!

 

Ik wil het liefst zo min mogelijk administratieve rompslomp en veranderingen van de huidige situatie, wanneer het aankomt op het starten van een holding. Bij voorkeur blijft alles zoals het nu is, met als enige verandering; het dividend gaat automatisch naar mijn holding.

 

Ik neem aan dat de administratie op deze manier tot een minimum blijft?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ontvang op korte termijn 25% van de BV waarin ik nu werkzaam ben.

 

- Waar kan ik goedkoop, betrouwbaar en snel een holding oprichten?

- Komen daar nog specifieke zaken bij kijken waar ik op moet letten?

 

 

 

Dag Sk

 

Wat versta je onder "Ik ontvang"? Ik neem aan dat je wel betaalt voor die aandelen? Is er een waardering gemaakt die ook bij controle door de fiscus stand houdt? Je wilt voorkomen dat die aandelen belast gaan worden als loon in natura namelijk!

 

Verder ga je gewoon naar een notaris uiteraard. Een eigen holding is niet zo spannend. Vraag eens om je heen naar geschikte notarissen. Ongeveer 500 euro zul je wel kwijt zijn. Of online aanbieders die het voor 350 doen.

 

Verder opletten wat je gaat afspreken met de andere aandeelhouders. Krijg je stemrecht? Wie beslist over dividend? Is er een aandeelhoudersovereenkomst?

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Sk

 

Wat versta je onder "Ik ontvang"? Ik neem aan dat je wel betaalt voor die aandelen? Is er een waardering gemaakt die ook bij controle door de fiscus stand houdt? Je wilt voorkomen dat die aandelen belast gaan worden als loon in natura namelijk!

 

Het is een lang verhaal, maar het bedrijf is momenteel officieel failliet en de eigenaar/directeur is non-actief (burnout/depressie). Financiële tekorten worden aangevuld door externe partij, totdat we weer winstgevend zijn. Momenteel wordt het bedrijf gerunned door drie werknemers (waaronder ik). Alledrie ontvangen straks 25% aandelen.

 

Eind dit jaar zullen we weer gezond zijn, maar momenteel zijn de aandelen dus niets waard. We ontvangen ze dan ook gratis. De huidige (100%) eigenaar wil in de toekomst het bedrijf niet meer alleen runnen, vanwege zijn situatie, dus verdeelt de aandelen graag.

 

Bedankt voor de tips !

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Momenteel wordt het bedrijf gerunned door drie werknemers (waaronder ik). Alledrie ontvangen straks 25% aandelen.

Eh, dus 4 aandeelhouders van ieder 25%, voor een failliet bedrijf?

 

Zorg dan wel dat je niet benoemd wordt als bestuurder en ook geen bestuurshandelingen verricht! Zo voorkom je zowel bestuurdersaansprakelijkheid als toch niet sociaal verzekerd (vanwege nevengeschiktheid)

 

Financiële tekorten worden aangevuld door externe partij, totdat we weer winstgevend zijn.

Alles met instemming van de curator, neem ik aan en het faillissement is of wordt opgeheven? Want zolang je in staat van faillissement bent, kun je niet handelen.

 

 

Nota bene: gelet op deze situatie zou ik hier toch een jurist bij inschakelen en zorgen voor goede aandeelhoudersovereenkomsten en arbeidsovereenkomsten

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Momenteel wordt het bedrijf gerunned door drie werknemers (waaronder ik). Alledrie ontvangen straks 25% aandelen.

Eh, dus 4 aandeelhouders van ieder 25%, voor een failliet bedrijf?

 

Zorg dan wel dat je niet benoemd wordt als bestuurder en ook geen bestuurshandelingen verricht! Zo voorkom je zowel bestuurdersaansprakelijkheid als toch niet sociaal verzekerd (vanwege nevengeschiktheid)

 

Ik blijf gewoon in dienst als operationeel manager, mijn huidige functie.

Wat bedoel je precies met 'bestuurshandelingen'? We gaan namelijk wel vastleggen dat bij belangrijke beslissingen over het bedrijf iedereen 25% zeggenschap heeft en dingen via stemming besloten zullen worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je precies met 'bestuurshandelingen'?

Het voeren van de directie, aangifte belastingen, deponeren jaarrekeningen etc. Het doen of laten van bestuurshandelingen kan (privé) bestuurdersaansprakelijkheid opleveren. En zeker bij of na faillissement zou ik daar heel terughoudend mee omgaan (en is bestuurdersaansprakelijkheid op dat moment uiteraard ook niet meer verzekerbaar)

 

We gaan namelijk wel vastleggen dat bij belangrijke beslissingen over het bedrijf iedereen 25% zeggenschap heeft en dingen via stemming besloten zullen worden.

Specifiek voor jullie komt daarbij dat het ingeschreven staan of het handelen als (gelijk bevoegd) bestuurder betekent dat er sprake is van nevengeschiktheid, en de verplichte verzekering voor WW en WIA komt te vervallen op grond van de regeling aanwijzing DGA.

 

In normaal Nederlands: je bent/wordt dan juist wel DGA voor de sociale verzekeringswetten

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn persoonlijke gevolgen en risico's je daarbij duidelijk? Het komt mij namelijk over van niet...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zijn persoonlijke gevolgen en risico's je daarbij duidelijk? Het komt mij namelijk over van niet...

 

Ik twijfel ook: mogelijk nevengeschikte aandeelhouder, geen bestuurder maar wel - al dan niet gezamenlijk dagelijkse leiding? , doorstart na faillissement: allemaal absoluut geen doe-het-zelf materie maar zaken waar deskundige hulp een vereiste is voor het voorkomen van grote drama's.

 

Ondersteuning door een goede jurist bij beoordelen en opstellen aandeelhouders- en arbeidsovereenkomsten is een must!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik 25% aandelen overneem en werkzaam blijf in mijn huidige functie (operationeel manager) en de bestuurshandelingen overlaat aan de huidige adjunct directeur, lijkt het me dat er verder geen persoonlijke risico's zitten aan het overnemen van deze aandelen?

 

Ik kan dan nergens persoonlijk aansprakelijk voor gehouden worden, right?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.