[Artikel] Airbnb: een voorbeeld van disruptieve innovatie of een lelijk sprookje?

Aanbevolen berichten

Airbnb: een voorbeeld van disruptieve innovatie of een lelijk sprookje?

 

Korte samenvatting:

Airbnb is de lieveling van menig managementgoeroe. Het zou bewijs zijn van de werking van disruptieve innovatie, een toonbeeld van de deeleconomie en een inspirerend en prachtig bedrijf. Drie keer fout, zegt onderzoeker Richard Engelfriet. De feiten laten een heel ander beeld zien.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

"Disrupt" en Fake news,: nuff said

 

 

(Met dank aan Annedien voor het spotten en delen van dit blog op FB )

 

 

Link naar het artikel :

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Toch even gekeken. Dat artikeltje dient ter promotie van een nieuw boek, De Succesillusie. Dat lijkt de weerslag van een pissing contest, zoals we die op dit forum ook regelmatig meemaken. Wie is de slimste; wie heeft het laatste woord?

 

Engelfriet is tamelijk agressief tegen AirBNB, of tenminste tegen de slimmerds die suggereren dat het bedrijf disruptief is en dat de deeleconomie vernieuwend is.

 

Dat de deeleconomie niks nieuws is, illustreert Engelfriet door te wijzen op de bibliotheek. Goh, nou je het zegt. Mijn vader leende ook weleens een boormachine van mijn oom. En vieren we met kerst niet de geboorte van een babietje die ter wereld kwam in andermans stal?

 

AirBNB is bovendien niet echt disruptief, want hotels doen het nog prima. AirBNB veroorzaakt wel overlast in steden die overladen worden door toeristen met rolwielkoffertjes. Case closed.

 

Toch kriebelt het. Als hotels nog steeds goed bezet zijn, waar komen die mensen dan vandaan die op airbeds slapen? De kritiek van Engelfriet is een beetje makkelijk, een tikkeltje lui, een snifje scoren voor de buhne, tamelijk dagvoorzitterig.

 

Voor mij blijft AirBNB een illustratie van het fenomeen dat we in de deeleconomie meer gebruik maken van kapitaalgoederen die anders onbenut blijven. Er zit inderdaad iets disruptiefs in, getuige ook het effect op buurten. Investeerders ruiken een kans om schaarse woonruimte in toerismesteden voor een veel hogere prijs uit te venten. Dat heeft allerlei ongewenste neveneffecten, maar dat kan met regulering in banen geleid worden.

 

AirBNB lift mee op business trends. Die worden vaak opgeblazen, maar zo gaat dat in het wereld van angels, consultants, goeroes en startup press. The Success Illusionists. Die willen allemaal thought leading zijn en dat gaat gepaard met ellebogenwerk.

 

Ik hoop dat het boek meer brein bevat en minder ellebogen.

 

==

 

Toch even verder gekeken. In een ander artikel bekritiseert Engelfriet het fenomeen disruptive innovation. Typisch goeroeblabla. Dat is uitstekend onderbouwd. Veel brein, weinig ellebogen.

 

Overigens is dat wel kenmerkend voor business science en afgeleide wetenschappen (zoals marketing). Een case levert een verhaal op, daar wordt een theorie uit afgeleid en die theorie wordt als waarheid verkondigd. In echte wetenschap zijn experimenten herhaalbaar. In business laat succes zich echter minder makkelijk kopiëren. Economie is geen wiskunde.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Er zit inderdaad iets disruptiefs in, getuige ook het effect op buurten.

Het effect op buurten is inderdaad in letterlijke zin disruptief (in de betekenis van "verwoestend"), maar AIRBnB verdringt kennelijk nog niet de bestaande hotel/overnachtingen markt.

 

De disruptie (het effect op de leefbaarheid in buurten) is hier een maatschappelijk ongewenst gevolg en geen "innovatie accelerator waarbij dat ‘iets nieuws en nog kleins’ in korte tijd ‘iets bestaands, groots en logs’ mogelijk gaat verdringen. Waarbij de oude wereld, tot verbazing van de initiatiefnemers, verlamd staat toe te kijken en ‘het laat gebeuren’." (over "goeroe-taal" gesproken ;))

 

Toch even verder gekeken. In een ander artikel bekritiseert Engelfriet het fenomeen disruptive innovation. Typisch goeroeblabla. Dat is uitstekend onderbouwd. Veel brein, weinig ellebogen.

Dank voor de tip! Ga ik lezen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

[off topic]

Subtitel was genoeg om me te overtuigen het te bestellen: "Hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daar in zeven eenvoudige stappen eenvoudig vanaf komt"

 

Een beetje trainer, goeroe of consultant schrijft tegenwoordig een leuk boek met een pakkende ondertitel en een meerstappenplan uiteraard, en gaat vervolgens trainingen, peperdure vervolgcursussen en belachelijk dure "onderdompelweekenden (*)" geven. ;D

 

(*= Internet succesgoeroe Eelco de B. organiseert voor "12K p.p." een onderdompelweekend)

 

EDIT: succesgoeroe's nemen elkaars jargon kennelijk snel over: in m'n spambox zit een mail van Tonny L. die me tijdens een seminair ook wil "onderdompelen"

 

[/off topic]

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

Toch bestaat creatieve disruptie wel degelijk. De supermarkt heeft de klassieke kruidenier, bakker en groentenboer verdrongen. IKEA was dodelijk voor de meubelzaak. Fast fashion killed de modezaak. De dollar store (Action in Nederland) doet Blokker de das om.

 

Misschien dat het wereldje van investment bankers iets te driftig op zoek is naar de next big bet. Maar als je een lijstje maakt van uitstervende giganten zie je dat de economie ook destructieve krachten kent.

 

Subtitel was genoeg om me te overtuigen het te bestellen: "Hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daar in zeven eenvoudige stappen eenvoudig vanaf komt..."

 

Daar gaat het boek waarschijnlijk vooral over. De bandwagon... Je wordt als startup afgemeten aan de laatste hype en als jouw blokje in dat hokje past maak je kans op financiering. Dat is het moordend middenveldmoeras.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

De titel alleen al weerhoudt me hier verder over te lezen. 'Of' suggereert uitsluiting - wil je aardbeienijs óf chocoladeijs? -, maar 'disruptie' en 'lelijk sprookje' sluiten elkaar niet uit, sterker nog, overlappen elkaar grotendeels.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.