• 0

Auteursrecht op bepaalde afbeeldingen artiesten

Goedemorgen allen,

 

Op dit moment ben ik een website aan het bouwen waarmee ik een muziekplatform wil creëren door middel van blogs over muziek, informatie over artiesten, festivals etc. Nu wil ik ter ondersteuning van verhalen over artiesten graag een afbeelding van de desbetreffende artiest toevoegen. Ik heb reeds het internet afgestruind naar foto's van artiesten, maar vanzelfsprekend wil ik geen enkel risico lopen in de wondere wereld van het auteursrecht. Nu leeft bij mij het gevoel dat er toch op de één of andere manier (gratis) foto's van artiesten te verkrijgen moeten zijn, eventueel persfoto's of een foto van social media (?). Ik heb er inmiddels een boel over gelezen, maar niks op ons wereldwijde web gaf mij een keiharde bevestiging. Wie kan mij het verlossende antwoord geven?

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu leeft bij mij het gevoel dat er toch op de één of andere manier (gratis) foto's van artiesten te verkrijgen moeten zijn, eventueel persfoto's of een foto van social media (?).

De formele regels mbt het auteursrecht zijn wel bekend, maar ik voel met je mee. Veel artiesten stellen zelf beelden ter beschikking en die worden massaal gedeeld op social media. Daar hebben ze immers belang bij: het creëren en voeden van een fanbase. Misschien geldt dat gebruik als beeldcitaat of impliciete licentie...

 

Gaan we opzoeken...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is ingewikkeld omdat naast auteursrecht dat bij de maker ligt ook nog portretrecht geldt. Je loopt vrijwel altijd een risico dat je aangesproken wordt als je willekeurige foto's gebruikt van het Internet zonder expliciete toestemming.

 

Beste advies volgens mij is om gewoon stockfoto's te gebruiken en daar voor te betalen en goed te letten op de licentievoorwaarden want ook met stockfoto's moet je oppassen.

 

Als de site niet commercieel is zou je foto's van bijvoorbeeld Getty Images kunnen "embedden", dat is gratis. Maar zo te zien is het niet ideaal omdat men ongevraagd reclame kan zetten onder de foto.

 

Link naar reactie
  • 0
Het is ingewikkeld omdat naast auteursrecht dat bij de maker ligt ook nog portretrecht geldt. Je loopt vrijwel altijd een risico dat je aangesproken wordt als je willekeurige foto's gebruikt van het Internet zonder expliciete toestemming.
Ik ga naar een optreden, maak een foto van de artiest en deel die via mijn social media...

 

Jij deelt mijn foto verder...

 

RTL Boulevard toont mijn foto op TV....

 

Dat mag niet op grond van het portretrecht? ::)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De vraag gaat niet over merchandise. Bij gebruik als geschetst door de vraagsteller kan het portretrecht niet gebruikt worden om het beeld offline te halen, zie ook deze toelichting. En verder op Rechtenforum.

 

#11: Auteur: Arnoud Engelfriet

Bericht Geplaatst: ma 03 nov 2008 23:18

Nee, wat ik bedoel is dat er sneller een beroep op de persvrijheid kan worden gedaan als het gaat om een bekende persoonlijkheid. Het commerciele portretrecht moet daar dan voor wijken. Natuurlijk moet de fotograaf/publicist wel dat beroep op de persvrijheid kunnen doen. Maar als het 8-uur journaal bv. een impressie van een concert laat zien, zal de artiest met zijn portretrecht echt nergens komen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er voor mijn eigen blog vanuit dat ik van persfoto's - dat wil zeggen: foto's door een artiest vrijgegeven aan de pers - een impliciete licentie heb, ook al staat het er niet altijd expliciet bij.

 

Wat ik bedoel is: stel een site van een artiest, agent of platenmaatschappij heeft een menu Press en daaronder staan de persberichten en de media en de telefoonnummers van de voorlichters, dan ga ik ervan uit dat ik een licentie heb voor journalistiek gebruik van de foto's op die pagina. Dat staat er namelijk niet altijd expliciet bij, maar het is gebruikelijk in de branche dat je die foto's mag gebruiken.

 

Kijk daarnaast ook eens naar Creative Commons foto's. Een goed startpunt is https://commons.wikimedia.org.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik wilde aangeven is dat beide rechten een rol kunnen spelen als je gebruik maakt, op wat voor manier ook, van de afbeelding van een artiest.

 

Op grond van het portretrecht kan de geportretteerde alleen gebruik verbieden als hij/zij daar een redelijk belang bij heeft. Je gaf zelf al aan dat dat belang vaak juist tegenovergesteld is omdat de fanbase zorgt voor merchandise-, muziek-, en concertaankopen.

 

Het kan in theorie dus wel degelijk maar niet vaak aan de orde. Als TS ter promotie van zijn blog een portret gebruikt van een artiest en het gaat viraal dan kan de artiest belang hebben bij verbieden omdat niet voor de bekendheid, waarin is geïnvesteerd, is betaald. Ook als de foto de reputatie van de geportretteerde kan schaden (stiekem naaktportret) kan er sprake van een redelijk belang om openbaar maken te verbieden. Of iets mag beslist uiteindelijk de rechter die het belang van de geportretteerde moet afwegen tov ander rechten.

 

Zo maar foto's van artiesten downloaden van willekeurige sites is vragen om moeilijkheden omdat rechthebbenden zoals Getty Images er sport van maken om "misbruik" aan te pakken. Als je zoals Branco je verstand gebruikt kan je veel ellende voorkomen. Een (andere) goede bron voor rechtenvrij foto's is wikipedia. Maar ook hier zou ik wel nagaan of het mag en onder welke voorwaarden.

 

Link naar reactie
  • 0

Andere invalshoek: kijk eens waar (muziek)nieuwssites en fansites hun beeld vandaan halen. Ga je naar de bron van beelden op algemene nieuwssites dan zie je vrijwel altijd de naam van de rechthebbende in beeld, als byline of in de bestandsnaam.

 

Op social media wordt veel gedeeld. Dat de ene fan een foto van de andere fan deelt is tot daar aan toe, maar als je een commerciële site opzet kun je niet het risico nemen de auteursrechten van een professionele fotograaf te negeren. Dat is zelfs voor gewone fans gevaarlijk. Je zal dus goed moeten nadenken over bronnen.

 

Maar zweeft er net na een publiek optreden niet veel beeld in het publieke domein?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Na elk optreden zweven er talloze beelden door het publieke domein, ook van (semi) profs. Maar ook daar geldt dat je niet zomaar zonder toestemming mag overnemen. De vraag dan is hoe groot de kans is dat je voor het gebruik juridisch aangesproken wordt. Als de kans even groot is als voor een boete voor stoepkrijten in Den Haag of massaal door rood lopen na een voetbalwedstrijd kan je besluiten dat risico te nemen maar waarom zou je. Naast de foto's genomen door mobieltjes is er genoeg materiaal waar je voor weinig of niets gebruik van kan maken. Dan heb je geen uniek materiaal maar voor aankleding van een blog of forum maakt dat weinig uit.

 

Als je site succesvol wordt lok je ook nog eens uit dat fotografen (of hun vertegenwoordiging) een graantje mee willen pikken. Ook daar moet je rekening mee houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kun je okay vinden, maar om de foto te mogen gebruiken heb je toch echt ook toestemming van de fotograaf nodig.

 

Zelfs als ik domweg een foto maak tijdens een concert, die ergens op mn eigen website neerzet, dan nog heeft niemand het recht die foto to mogen hergebruiken zonder mijn toestemming en eventuele financiele tegemoetkoming.

 

Naamsvermelding is niet genoeg tegemoetkoming - tenzij een fotograaf daarmee akkoord gaat.

 

Een foto is in essentie toch wel een creatieve prestate, ook al is het vrij eenvoudige legio soortgelijke foto's te vinden. Meestal doe ik er geen moeite voor en accepteer ik hergebruik met bronvermelding, maar dat hoef ik niet te doen. Als een foto bijvoorbeeld erg moeilijk was om te maken en iemand wil die foto ergens voor gebruiken dan zijn daar kosten aan verbonden, m.i. geheel terecht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.