• 0

Deel eigen woning zakelijk gebruiken

Mijn vrouw en ik (ib ondernemer) hebben begin dit jaar een nieuwe woning gekocht.

Waar in nu naar op zoek ben is het antwoord op de vraag of het zinvol is een deel van de woning 'op de zaak te zetten'.

 

Ik kan er maar weinig over vinden. De belastingdienst heeft een vragenhulp waar alleen uitkomt dat ik een fiscalist moet raadplegen omdat de woning 50/50 eigendom is van mijn vrouw en van mij en omdat wij niet in gemeenschap van goederen getrouwd zijn.

 

Op verschillende sites staat iets over de criteria:

- Ruimte moet 'zelfstandig' zijn

- In de ruimte moet meer dan 30% van het inkomen verdiend worden en 70% als men ook ook over andere bedrijfsruimte beschikt

 

Situatie:

- Woning heeft bestemming werken aan huis of woning met praktijkruimte

- De ruimte (kleine 20m2) is zelfstandig. Is van buiten bereikbaar (en via een afsluitbare deur ook vanuit het huis) en beschikt over een eigen (alleen via deze ruimte bereikbare) badkamer met toilet en douche.

- Ik werk als zelfstandig techneut. Vaak op locatie van de klant, maaar 1 à 2 dagen/week ook thuis aan het werk (+ de uren voor bedrijfsvoering natuurlijk)

 

De eerste vraag is heb ik ueberhaubt een keuze? Voldoe ik aan de criteria?

Ik denk van wel, ruimte is zelfstandig en als ik bij de klant op locatie ben is dat werkruimte van de klant, niet van mij.

En kan ik die keuze nog maken? (Woning is in januari 2017 gekocht)

 

Tweede vraag, wat kan ik ermee wanneer ik die ruimte 'op de zaak zet'

Op de site van de belastingdienst kan ik hierover helemaal niets vinden.

 

Ieder antwoord (ook linkjes) wordt zeer gewaardeerd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Op de site van de belastingdienst staat inderdaad niet veel maar dat is met reden.

De aftrekregeling werkkamer eigen (huur)woning wordt dit jaar verandert.

 

Indien meer dan 10% van de woning zakelijk wordt gebruikt kan de gehele woning worden aangemerkt als ondernemingsvermogen.

Dat betekent alle kosten aftrekbaar maar een hogere bijtelling eigen woning en privé gebruik GWE enz.

De winst bij verkoop is dan belast.

Bij een "kwalificerende" werkkamer waar zelfstandigheidscriterium en inkomenscriterium voor geldt

zijn de kosten gedeeltelijk aftrekbaar (alleen kosten werkkamer), inrichting werkkamer en huurderskosten zoals gwe enz.

Maar wederom kosten (gedeeltelijk) aftrekbaar en verkoopwinst belast.

 

Voor je echtgenote geldt waarschijnlijk TBS regeling. (zie link).

 

Vraag is of de beperkte kostenaftrek ( en eventueel rendement box 3 !?) gunstig is als je de belaste verkoopwinst aan het eind van de rit meetelt.

citaat;

"Op een kwalificerende werkruimte * (opm bij privé woning)* is de eigenwoningregeling niet van

toepassing. Dit betekent dat u voor de bepaling van het eigenwoningforfait de werkruimte niet

meetelt: de waarde van de werkruimte en het deel van de (hypothecaire) geldlening dat daarbij

hoort, moeten worden aangeven als bezitting en schuld in box 3.

De kosten van de werkruimte mag u van uw winst aftrekken. Deze

aftrekpost is echter gemaximeerd op 4% over de waarde van uw werkruimte. Daarnaast mag u

echter ook de kosten die normaal gesproken voor rekening zouden komen van een huurder (de

huurderslasten) in aftrek brengen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld energiekosten, kosten van de

inboedelverzekering, het gebruikersdeel van de onroerendzaakbelasting en kosten van klein

onderhoud."

 

Vermogensetikettering voor het gehele pand is tussen 10 en 90% zakelijk gebruik Keuzevermogen.

Vragen zijn of dit (Keuzevermogen) ook geldt voor de kwalificerende werkruimte en hoe de belastingwijzingen 2017 er uit gaan zien.

 

Markant is de opmerking over BTW aftrek;

"Btw en ondernemers met een eenmanszaak, vof of maatschap

Het onderscheid tussen een kwalificerende of niet-kwalificerende werkruimte is voor de btw niet van

belang. Voor de btw is van belang of de zaken zijn gebruikt ten behoeve van uw onderneming en of u

hiermee btw-belaste omzet behaalt. Als dat het geval is, kunt u deze zaken voor de btw zakelijk

etiketteren en de voorbelasting met betrekking tot het zakelijke gebruik in aftrek brengen. U kunt

hierbij denken aan de btw op energie, onderhoud en inrichting."

Blijkbaar lopen hier Inkomstenbelasting (Nationale regeling) en BTW ( EU richtlijnen) niet gelijk.

(Dit checken bij Belastingadviseur!!)

 

Consultatie van een belastingadviseur lijkt mij geboden aangezien met de persoonlijke omstandigheden rekening moet worden gehouden.

Ik zou wel pas gaan als er voor 2017 duidelijk is wat er gaat veranderen.

 

Vriendelijke groet.

 

 

Werkkamer in woning Investeringsaftrek ***

Advieswijzer werkkamer 2016

TBS echtgenote

 

***opm google this!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ontzettend bedankt voor dit uitgebreide antwoord!

 

Je hebt mij prima geholpen, ik ga die links en Google termen rustig lezen en kijken wat eruit komt.

Verder zal ik proberen op de hoogte te blijven van de aanstaande wijzigingen op dit gebied om zo een goed afgewogen keuze te kunnen maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.