• 0

ongerealiseerde winst

Goedendag, is er soms iets veranderd in de VPB aangifte of ligt het aan het feit dat ik al jaren geen (ongerealiseerde) winst meer maak...

 

Ik waardeer op basis van actuele (lagere) waarde of aankoopwaarde indien lager. Dat leverde jaren verlies op.

 

Nu is de waarde gestegen ten opzichte van lagere waarde vorig jaar, maar nog steeds onder aankoopwaarde. Er is ten opzichte van het verleden dus sprake van nog ongerealiseerde winst.

 

Echter door de reken methode van de belastingdienst (winst is begin ondernemerskapitaal minus eind ondernemerskapitaal), wordt deze ongerealiseerde winst als gerealiseerd gezien. Die ik overigens kan verrekenen met verliezen uit het verleden.

 

Mijn vraag is, moet ik dit zo laten, of kan ik de ongerealiseerd winst bv. als herinvesteringsreserve opvoeren, om het zo uit de w/v rekening te laten. Of elders ? Het gaat om effecten.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me dat die winst nu als gerealiseerd wordt gezien omdat je vorig jaar een lagere waarde hebt opgegeven (en daarop verlies hebt genomen).

Ten opzicht daarvan heb je nu dus winst.

 

Ben benieuwd naar antwoorden op je vervolgvragen

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopte dat het in de belastingaangifte zo gezien wordt, maar het gaat om effecten die nog niet verkocht zijn, dus eigenlijk niet gerealiseerd. Ik dacht altijd dat gerealiseerd betekende dat ze ook echt verkocht zouden zijn. Bedankt en ook ik wacht af op meer reacties, bij voorbaat dank.

Link naar reactie
  • 0

Dan had je de effecten tegen verkrijgingsprijs op de balans moeten laten staan (met toelichting) en niet tegen werkelijke (onder aankoopprijs) waarde. Dan neem je de winst (of verlies) pas op het moment van verkoop.

 

https://www.auxiliumadviesgroep.nl/blog/detail/verwerken-van-de-waarde-van-effecten

 

Waarom dacht je overigens dat de ongerealiseerde winst van nu niet gerekend zou worden en het ongerealiseerde verlies van voorgaande jaren wel?

Link naar reactie
  • 0

@Rik99, sorry, je vraag is me nu duidelijker

 

Onze geachte Denarius zegt hier zelf":

Koerswinst pas nemen bij verkoop, verlies bij lagere koers dan aankoopkoers

Dus ongerealiseerd verlies mag je wel tussentijds nemen, de ongerealiseerde winst pas bij verkoop, begrijp ik

 

@Riviera, dit geeft stof tot nadenken, mijn hoofd kraakt nu.

 

disclaimer: ben ook een leek

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet de algemene stelling die Joost pretendeert. Deze is:

"Je mag de effecten waarderen tegen de laagste van: aankoopwaarde of lagere marktwaarde".

 

Let op het woordje "mag".

 

Vervolgens wanneer je eenmaal gekozen hebt voor de lagere marktwaarde zul je de volgende jaren dit moeten vervolgen, neem ik dan aan, dus dan ook bij een koerswinst de winst nemen, als deze nog steeds lager is dan de aankoopwaarde.

 

Link naar reactie
  • 0

@Rik99, sorry, je vraag is me nu duidelijker

De vraag was niet van mij. Ik gaf antwoord.

 

Inderdaad heeft Joost hier een heel duidelijk antwoord:

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/hoe-aandelen-op-de-balans-te-presenteren-206553

Dus je neemt, als je voor dat stelsel gekozen hebt, de ongerealiseerde winst direct tot de verkrijgingsprijs. Niet daarboven.

 

Waarderen tegen actuele waarde (ook hoger dan verkrijgingsprijs) mag volgens mij ook, maar eenmaal gekozen voor een stelsel zul je die de komende jaren inderdaad aan moeten houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Of letten op het woordje of

aankoopwaarde of lagere marktwaarde

en punt 3 zou dan alleen gelden voor aankoopwaarde (is niet duidelijk)?

1. aandelen neem je apart op onder het kopje effecten.

2. zie hierboven, laagste van aankoopwaarde of lagere marktwaarde

3. NVT. Koerswinst pas nemen bij verkoop, verlies bij lagere koers dan aankoopkoers

4. winsten zijn IB belast, verliezen aftrekbaar in de onderneming

 

Op zich lijkt het wel logisch dat als je verliezen mag verrekenen, je ook winsten moet verrekenen...

 

Rik99 en Riviera omgewisseld, sorry...

 

 

edit:

de ongerealiseerde winst direct tot de verkrijgingsprijs

 

aaahhhh

Link naar reactie
  • 0

Ja, je MAG het waarderen op lagere waarde. Daar heb ik dus altijd voor gekozen, en dat werd steeds meer te verrekenen verlies. NU echter zijn ze iets omhoog, maar niet verkocht, en nog steeds onder kostprijs.

 

Ik heb dit hele forum uitgespit en ken het lijntje waaraan jullie refereren, Helaas komt daar geen antwoord op de laatste vraag, waarbij de steller de situatie aangeeft zoals waar ik nu ook in zit.

 

Wel zie ik overal, ook op het internet, en dit is wat ik ook al jaren hanteer : koerswinst boeken bij verkoop want dat is het gerealiseerd. Verliezen meteen boeken, ook indien ongerealiseerd.

 

Ik heb dus nu sinds 15 jaar :) haha, voor het eerst ongerealiseerde koerswinst, dwz meerwaarde t.o.v. de laatste waarde, op papier dus, maar ik heb de stukken niet verkocht.

 

Klopt dus deze stelling : koerswinst bij verkoop is belast, maar ook koerswinst bij ongerealiseerde winst is belast, indien gekozen is voor het keuze-waarderingsstelsel van OF aankoopwaarde OF marktwaarde indien lager.

 

En indien deze stelling klopt, is de winst dan de meerwaarde t.o.v. het lagere bedrag het jaar ervoor, of ten opzichte van het laagste bedrag ooit geboekt ? In dat laatste geval krijg ik extreem hoge fictieve (want ongerealiseerde) winsten....

 

En inden de stelling niet klopt, hoe ga ik dan met deze ongerealiseerde winst om in de w/v rekening bij de VB aangifte, die hem nu dus wel als gerealiseerde winst rekent ivm verschil in ondernemersvermogen.

 

Wie o wie....eeuwige dank

 

Link naar reactie
  • 0

Waar vond je deze quote ?

 

de ongerealiseerde winst direct tot de verkrijgingsprijs

 

Maar dat wil toch zeggen dan dat ongerealiseerde winst tot aan de verkrijgingsprijs, als gerealiseerde winst beschouwd wordt en ik dus belast wordt over fictieve winst ? Behalve dan dat ik de stukken nog heb en weer opnieuw verlies kan gaan boeken als ze later toch weer omlaag gaan ?

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij geeft dat draadje het duidelijk weet:

Voorbeeldje:

 

Gekocht in 2008: ING voor € 100.000, 5.000 stuks, dus 20 euro per aandeel

Waarde eind 2008: ING € 70.000, 5.000 stuks, dus 14 euro per aandeel

 

Nu mag je voor 2008 op de aandelen ING 30.000 verlies nemen (5.000 stuks maal 6 euro koersdaling).

 

In 2009 verkoop je 1.000 stuks voor 20 euro per stuk. Deze staan op de balans voor 14 euro per stuk. Je maakt dan een boekwinst van 6 euro per aandeel. Maal 1.000 stuks geeft dus een winst van 6.000 euro.

 

Eind 2009 heb je dus nog 4.000 stuks over. De koers bedraagt dan, stel, 22 euro per stuk. Je hebt ze echter gekocht voor 20 euro per stuk. Eind 2009 mag je dan waarderen: 4.000 stuks maal 20 euro = 80.000 euro.

 

Die 4.000 stuks stonden eind 2008 op de balans voor 4.000 x 14 = 56.000. Nu (eind 2009) is de waarde 80.000, dus dan tevens een winst van 80.000 - 56.000 = 24.000 euro.

 

Dus als jij aangekocht hebt voor 100 en je hebt vorig jaar gewaardeerd tegen 80, heb je een verlies van 20 genomen. Zit je dit jaar op 90 dan zul je een "winst" van 10 hebben en die moet je direct nemen (omdat je voor dat stelsel gekozen hebt). Als de prijs echter is gestegen van 80 naar 110 dan waardeer je weer op 100 (aankoopprijs en nooit hoger) en krijg je 20 winst.

 

Dus alle schommelingen onder de aankoopprijs neem je direct als verlies en winst en stijgt ie boven de aankoopprijs dan waardeer je niet boven de aankoopprijs.

 

"de ongerealiseerde winst direct tot de verkrijgingsprijs"

Waar vond je deze quote ?

Die quote was van mij n.a.v. het voorbeeldje van Joost in het andere draadje (en nu hierboven).

 

Ale je weet hoe je de voorgaande jaren het "verlies genomen" hebt (hoe je dat dus geboekt en opgegeven hebt) dan weet je toch ook hoe je nu met een hogere prijs dit op moet geven?

 

(En ja, dat levert nu winst op net als dat het in voorgaande jaren verlies opgeleverd heeft)

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je, ja ik weet dan hoe het werkt. Ik was alleen erg in de war gebracht dat ondanks het door mij gekozen waarderingstelsel gezegd werd dat winst pas bij verkoop geboekt wordt.

 

Dat is dan dus niet waar, ongerealiseerde winst tot aan de aanschafprijs wordt ook net als gerealiseerde winst behandeld. Ik kan die echter verrekenen met de verliezen dus betaal uitieindeljk niks.

 

Allemaal bedankt voor jullie hulp, ik vertrouw er maar op dat het zo goed gaat 8)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.