• 0

Broodjes verpakken: op zoek naar verpakkings- en conserveringstechnieken

Beste forummers,

 

Ik ben net nieuw op dit forum, maar kijk al geruime tijd als gast mee.

Nu ben ik momenteel met een concept bezig voor kant-en-klare broodjes, koelvers uit het schap (het zijn hele speciale broodjes, daar later misschien meer over).

Nu is het zo dat ik geen idee heb - en ook geen informatie kan vinden - over de hedendaagse verpakkings- en conserveringstechnieken.

 

De vraag is dus of iemand hier daar toevallig verstand van heeft?

Ik weet bv. dat bij benzinepompen zoals Shell er kant-en-klare wraps verkocht worden, welke ook gewoon koelvers zijn. Deze liggen in het schap voor ongv. 4 euro.

 

Ik wil dus een product op een dusdanig manier verpakken en/of conserveren, zo dat het zo lang mogelijk goed (en lekker) blijft.

We beginnen kleinschalig qua productie, dus als daar nog tips voor zijn hoor ik het ook graag.

 

Zijn er nog experts op dit gebied? Laat het even weten! :D

 

 

Hartelijke groet,

 

JohnnyKing93 :)

 

Mod edit: titel verduidelijkt

 

Mvg,

 

Johnny King93

--------------------------------

Student International Business (Bachelor level)

Chairman of studentassociation

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@jajajeroen;

Thanks.

Wat bedoel je precies?

Moet wel eerlijk zeggen dat de zaken die je stelt heel specifiek zijn. Ik wil eigenlijk het verpakkings/conserverings gebeuren eerst weten, voor ik verder ga met veel tijd investeringen.

 

Wat ik precies bedoel is dat je nog te veel door een roze bril kijkt, en de essentiële elementen vergeet. Het verpakken van een broodje is je laatste stap, dat de focus daarop ligt begrijp ik niet helemaal, gezien je hele proces (zoals jij het beschrijft) veel, maar echt, veel belangrijker is dan je uiteindelijke verpakking. Het is al eens aangegeven, als er kruisbesmetting plaatsvind, helpt je verpakking voor geen meter. Daarnaast snap ik je gedachtegang m.b.t. THT verlenging niet als je het hebt over dagvers.

 

Het valt of staat eigenlijk met de houdbaarheid, en de kosten van verpakken/conserveren.

 

Zie boven, THT zou niet van toepassing moeten zijn op dagverse broodjes. Je hebt twee keuzes in mijn ogen: MAP verpakken, of los in een zak verpakken en echt dagvers verkopen.

MAP kan zeker THT verlengend werken (microbiologisch dan), of dit qua smaak ook werkt is een tweede vraag.

 

Zoals ik al zei, is het hier in Nederland puur als "test" bedoeld, als eenmaal een goed concept en bijbehorend proces bewezen is, wordt het doorgeschoven naar een ander continent.

Nu even antwoorden op je (specifieke:P) vragen;

Jij denkt graag groot. Ik denk graag specifiek;) Hoe groter jij wil, hoe groter de risico´s zijn.

 

- Uhm ik moet voor het koelen inderdaad nog een proces bedenken. Heb je zelf een voorstel dan? of misschien tips daarvoor?

Desnoods schaffen we daar een machine voor aan, het wordt toch wel terugverdiend, en vrij snel mits binnen proporties.

 

Effectief terugkoelen doe je met een blaster/snelkoeler kost je wel (een deel van) je startkapitaal, maar dan heb je ook wat. Hou hierbij rekening dat temperatuur registratie een MUST is.

 

-Inderdaad een werkvoorraad. Nu ik eraan denk trouwens zou de enige koeling zijn het moment dat het in de bak ligt en voordat het in het broodje verwerkt wordt en dus in de werkvoorraad van die zone ligt.

Zou dat voldoende zijn?

Daar zou ik niet vanuit gaan. De wet geeft duidelijk te kennen dat producten binnen bepaalde tijden op bepaalde temperaturen moeten zijn gebracht. Je zou kunnen experimenteren met RVS bakken in ijswater met zout, om ¨lean¨ te kunnen starten(bespaart je een blaster). Echter moet je dit eerst testen, tijd is hierbij de essentiële factor.

 

-Hoe bedoel je aanpassen van zijn proces? Dat is toch helemaal niet nodig?

 

De eventuele externe verpakker staat niet de hele dag te wachten tot jij je broodjes komt brengen. Die plant alles en stuurt daarop zijn proces. Hoe ga jij bijv. om met een vergrote vraag naar broodjes kip, terwijl je net met je verpakker hebt afgesproken dat je broodjes rosbief afstuurt?

 

-Derving en evt. waste is inderdaad aniet in de berekening meegenomen. Nu is het echter wel zo dat er genoeg marge/ruimte is om eventuele extra kosten te dekken.

 

Oke, theoretisch: jij haalt je 150 broodjes per uur, op een volledige (dus 8 urige) werkdag. 1200 broodjes! Et voila. Je afnemers bellen, de broodjes van (eer)gisteren zijn nog niet verkocht, heb niks nodig. En nu? Of je mooie koeling sneuvelt, broodjes kunnen niet gekoeld worden. En nu?

 

Ziekte ook niet meegenomen; maar daar zouden evt. reserve personeel voor getraind kunnen worden.

Volgens mij is dat niet zon probleem gezien de hoeveelheid werklozen, en de simpliciteit van de werkzaamheden.

En hoeveel van die ¨getrainde¨ mensen kun jij ´s morgens bellen en zullen er ook zijn? Hoe ga je trouwens om met contracten? Uitzendbureau, detachering, zelf op contract?

 

-Ik moet inderdaad meer gaan testen.

Jep.

 

Nou is het zo dat de broodjes al verkocht worden, en dat loopt als een tierelier;

Echter wil de eigenaar toch iets meer gaan genieten van zn leven, en ging hij in op mijn plan om dit dus te realiseren. Het enigste waar hij eigenlijk mee zat is het verpakken/conservering, en hij zei zelf dat onder druk verpakken misschien een mogelijkheid was. Vandaar.

HUH!? Nieuw concept, bestaand, gewijzigd? Wat is het nu? Is er nu wel of geen pand, en is deze HACCP proof? En waarom vallen jullie zo over de verpakking? En waarom heeft hij nooit getest? Hij zit er mee, maar komt niks uit?

 

Kijk in het kort, vind ik het fijn om de volgende dingen te weten voor ik/we beginnen;

#Wat kost het ongv. en voor wat kan het verkocht worden

#Wat zijn de startupkosten en hoe snel wordt dat terugverdiend

#Wat is het rendement/De voorspelde winst/groei + etc.

#Aan wie wordt het product verkocht etc., in wat voor model is dat etc.etc.

Vwb het laaste punt: Eigenlijk wil ik vantevoren al kijken met de potentiele afnemers wat ze ervan vinden, wat de afspraak zou zijn etc. Marges etc.

#Kosten/omzet/winst zouden dus al bekend moeten zijn, of mis ik iets?

#Startupkosten heb je nu toch nauwelijks? Je neemt het toch over?

#Rendement kun jij zelf bepalen. groei zou immens moeten zijn gezien jouw plannen.

#Dat zou toch overlegbaar moeten zijn als jij het over wil nemen.

 

Verder:

 

Laat die verpakkingen maar even varen (en in mijn ogen het minst relevant). Dat is je eindstation. Jij moet nog instappen. Begin bij de basis.

Om je even te laten zien waar je aan begint een vragenvuurtje:

 

- SHIT! De leverancier heeft een recall: De hele afgenomen partij onder nummer 02735058 moet worden teruggeleverd. Hoe goed heb jij jouw trace-ability op orde?

- Je terugkoelproces voldoet niet aan de wettelijke vereisten. Wat nu?

- Een financiële tegenslag: De audit is geweest, je hebt een major in het aanpassen van je productieruimte, verwachte kosten: €15k, heb je een buffer?

- Een medewerker komt aan het eind van de dag bij je, een stuk van zijn mes (of ander gereedschap is afgebroken), wat doe je met de geproduceerde batch?

- Je verpakker belt, door een storing in zijn productie word de gehele planning een dag doorgeschoven. Wat nu?

- Je gekoeld transport begeeft het, wat nu?

 

Dit lijkt misschien vergezocht, maar in de food komt bovenstaand vaker voor dan je misschien denkt. Begin met een ondernemingsplan, een marketing plan, een zeer uitgebreide SWOT analyse(onderdeel van je OP, maar kijk hier goed naar), en zorg voor een zeer goede risico inventarisatie, waterdicht is dit nooit, maar je kunt heel veel afbakenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

laat ik het dan maar eens anders insteken, en sorry, maar ook ik blijf hameren op je proces

 

150 broodjes per uur of meer x 8 uur x 5 dagen x 52 weken = 312.000 broodjes per jaar, met een tonnetje of 6 omzet voor jou gok ik

 

Dat is geen test in Nederland. Dat is gewoon serieus produktie draaien.

 

Die 312000 broodjes moeten allemaal in dezelfde kwaliteit je fabriek verlaten. Zelfde samenstelling, zelfde microbiologische kwaliteit. Zelfde temperatuur.

 

Alle ingrediënten moeten terug te traceren zijn tot aan de batch van de leverancier van de grondstof, aan de hand van je eindverpakking.

 

-----------

 

Dus ga nou eens in gedachten je hele idee langs en visualiseer je dag.

 

Zo maar even wat vragen (die je jezelf moet stellen, niet stuk voor stuk beantwoorden svp)

 

- Waar komen je medewerkers binnen.

- Waar kleden ze zich om in werkkleding

- Hoe krijg je schone werkkleding op die plek

- Waar blijft de vuile kleding

- Wie wast dat

- Hoe controleer je dat

 

- Waar komen je grondstoffen binnen

- Hoe hou je die koel , en op welke temperatuur

- Hoe voorkom je kruisbesmetting in je koelruimte

- Hoe voorkom je kruisbesmetting in je verwerkingsruimte

- Is het zinvoller die in 3 delen op te delen?

- Hoe en wie gaat je binnenkomende grondstoffen controleren op kwaliteit, temperatuur en microgesteldheid? Heb je daar een handboek of logboek voor?

 

- Schoonmaken: hoe vaak per dag. Hoeveel tijd kost dat. Waarmee maak je schoon? Wat maak je schoon? Waar laat je het water dat je nodig hebt?

 

- Pauzes: Personeel moet zich weer omkleden? Wisselen van kleding? Hoe? Houden ze dezelfde kleding aan? Hoe voorkomen je dan kruisbesmetting tussen collega´s

 

- Wisselen in tijd tussen Vis en Kip. Zelfde personeel? Gaan ze omkleden bij iedere wissel? Nee? Kruisbesmetting

 

- 312000 keer bakken. Levert een berg warmte op die je niet wil in je gekoelde ruimte. Waar laat je die warmte? Wat doe je met baklucht? Zuig je die af? Ga je die filteren of blaas je die in de open lucht? Je krijgt te maken met milieuvergunningen

 

En zo zijn er nog 1000 andere zaken die maken dat jouw productieproces niet geborgd is en dat jij de sjaak bent als er mensen met een voedselvergiftiging rondlopen.

 

Ga eens kijken in een productieomgeving voor levensmiddelen en stel vragen.

 

En lees de prima berichten van jajajeroen nog eens door. Helaas kan ik hem nog geen reus geven, maar die berichten zijn de moeite van het herlezen meer dan waard.

Link naar reactie
  • 0

@ Peter

Ik kan niet voor Twa spreken, maar als ik moest gokken zou ik denken dat het te maken heeft met de omvang van je plannen in combinatie met het feit dat je dit niet eens zelf weet uit te zoeken. Da's niet helemaal in balans.

Ik kan wel het een en ander uitzoeken, maar misschien zijn er mensen die er ervaring mee hebben.

Maar komt goed, geef me even een weekje, dan weet ik een stuk meer ;-)

En zo'n grote omvang is het toch niet? De investering ligt niet in de tonnen en de overhead is niet extreem hoog, + er is mogelijkheid tot afname afspraken etc.

 

@Hans

Je refereert o.a. aan broodjes bij een benzinepomp, op de verpakking staat een sticker met daarop de dag vermeld dat ze in het schap zijn gekomen plus de dag dat de niet-verkochte broodjes eruit moeten. Die stickers zijn gebaseerd op de Hygiënecode en dat boek kun je zo kopen. Als je de pagelink volgt, vind je op die pagina ook zo'n beetje alle vragen (en antwoorden) opgesomd die jij hier aan het stellen bent.

Ja maar dat zijn niet de broodjes die ik bedoel Hans. Dat zijn de broodjes die ze zelf maken toch?

Heb zelf een tijdje bij een soortgelijke zaak gewerkt, en dan moesten we ook stickeren(volgensmij was daar een speciale naam voor)

Thank voor de link Hans, Ik stel je reactie echt op prijs en hoop dat je het topic mee volgt :)

 

@Highio

Helpen we nu een stagestudent, werkstudent (adviseur) of student ondernemer?

 

Groet,

 

Highio

Ik snap hem niet zo goed.

Kijk, het zit zo. Er is dus een broodjeszaak (1 locatie) waar deze broodjes al verkocht worden. Dat looptt als en een tierelier, omdat die broodjes gewoon potverdorie nondeju lekker zijn :P ::)

Heb destijds al tegen de eigenaar gezegd dat het zonde is om zo'n product te binden aan een locatie.

Dat er veel meer potentie in zat.

Destijds had ie daar niet zo'n zin in en dacht 'ie ik doe wel gewoon lekker mijn broodjeszaak aanhouden.

Nog paar keer over gehad, maar niet perse op doorgehaakt.

Nu sprak ik hem dus pasgeleden, en gaf hij aan dat ie toch wel wat minder zou willen werken (gaf ik toen al aan als argument, hij hoeft niet 40-60u te werken met dit concept.), en dus toen ik het er over had etc.. you get the point.

Ik ga dus met zijn recepten, onder zijn naam(merknaam hoor je dan wel, is "supersmooth"), de broodjes produceren en dan op grote(re) schaal verkopen.

 

Dus ja.. hoe noem je zo iemand.. ik denk de laatste

 

 

@TwaBla;

Reageer maar gewoon niet meer.

Luchtkastelen zeetie ::)

 

@Espen

Zijn er al tankstations die interesse hebben in je product? En tegen welke prijs en condities willen ze van je kopen?

Hey Espen, bedankt voor je reactie!

Ik heb daar nog niet naar gekeken eigenlijk, maar ik weet sowieso één bron; die verbonden is aan ongv. 40 winkels in Nederland; waar ik het sowieso kwijt zou kunnen.

Echter wil ik dus eerst weten hoe we gaan verpakken en/of conserveren, en hoe lang de handel dan goed blijft..

Dat vind ik heeeel belangrijk om te bepalen of het concept uberhaupt de moeite waard is, hier, of in de STates :)

 

 

 

En dan nu een stukje speciaal dedicated aan "jajajeroen" ::) ;D :-K

Wat ik precies bedoel is dat je nog te veel door een roze bril kijkt, en de essentiële elementen vergeet. Het verpakken van een broodje is je laatste stap, dat de focus daarop ligt begrijp ik niet helemaal, gezien je hele proces (zoals jij het beschrijft) veel, maar echt, veel belangrijker is dan je uiteindelijke verpakking. Het is al eens aangegeven, als er kruisbesmetting plaatsvind, helpt je verpakking voor geen meter. Daarnaast snap ik je gedachtegang m.b.t. THT verlenging niet als je het hebt over dagvers.

Daar kan je misschien wel een punt hebben inderdaad. Echter is het echt zo vreemd dat ik eerst wil weten hoe lang de handel houdbaar is en hoe we het gaan verpakken?

Ik vind dat zelf echt een heeeel belangrijk element om te bepalen wat er nodig is om het tot een succes te maken, of het uberhaupt de moeite waard is en om wat extra inzicht te krijgen in de productiekosten.

 

Zie boven, THT zou niet van toepassing moeten zijn op dagverse broodjes. Je hebt twee keuzes in mijn ogen: MAP verpakken, of los in een zak verpakken en echt dagvers verkopen.

MAP kan zeker THT verlengend werken (microbiologisch dan), of dit qua smaak ook werkt is een tweede vraag.

Dagvers is niet echt de visie die ik had; het is tijd om me te gaan verdiepen in MAP/er mee te testen.

 

 

op 31 mei 2017, 23:53

Zoals ik al zei, is het hier in Nederland puur als "test" bedoeld, als eenmaal een goed concept en bijbehorend proces bewezen is, wordt het doorgeschoven naar een ander continent.

Nu even antwoorden op je (specifieke:P) vragen;

Jij denkt graag groot. Ik denk graag specifiek;) Hoe groter jij wil, hoe groter de risico´s zijn.

Think global, start local :P

 

Hey het is echt een hele pil om te reageren op dit moment; was er gisteren mee begonnen maar geen tijd gehad om het af te maken.

Thanks voor de tips enz. Jeroen; mag ik vragen wat voor achtergrond je hebt? (ik zie je termen als lean gebruiken etc.)

Ik kom zondag of maandag even terug op je post.

 

 

@Frans Sijtsma;

Ik stel je reactie echt op prijs. Het laat mij inderdaad een heel ander perspectief zien. Ik zal er later uitgebreid op terugkomen, maar wat is de ramp van kruisbesmetting precies? Dat stuk snap ik niet helemaal..

Op de meeste verpakking staat dat het sporen van x,y & z kan bevatten/ dat het in een fabriek verwerkt is waar ook x,y & z geproduceerd wordt.

Deze leveranciers hebben dan toch kruisbesmetting in hun proces?

 

@Hans van den Bergh;

Check even terug op paasmaandag, dan heb ik er sowieso uitgebreid op kunnen reageren.

 

groeten en bedankt voor de input,

Fijn weekend & tot zeer spoedig,

 

Yours truly,

 

Johnny King

 

Mvg,

 

Johnny King93

--------------------------------

Student International Business (Bachelor level)

Chairman of studentassociation

Link naar reactie
  • 0

Ik kan wel het een en ander uitzoeken, maar misschien zijn er mensen die er ervaring mee hebben.

Ongetwijfeld, maar als je het zelf uitzoekt weet je pas goed waar je het over hebt.

 

En het gevoel dat ik al sinds het begin van dit topic heb is dat dat jou eigenlijk niet boeit. Dat het je uiteindelijk alleen maar om de centen gaat, en al dat gezeur er omheen maar even snel op papier in orde probeert te krijgen zodat je iedereen erachter kan krijgen en je loos kan.

 

Als ik die broodjesman was en dit topic zou lezen, dan zou ik me toch gaan afvragen of het allemaal wel zo'n goed idee was, en voornamelijk of ik wel de meest geschikte persoon tegen het lijf ben gelopen.

Link naar reactie
  • 0

 

@Hans

Je refereert o.a. aan broodjes bij een benzinepomp, op de verpakking staat een sticker met daarop de dag vermeld dat ze in het schap zijn gekomen plus de dag dat de niet-verkochte broodjes eruit moeten. Die stickers zijn gebaseerd op de Hygiënecode en dat boek kun je zo kopen. Als je de pagelink volgt, vind je op die pagina ook zo'n beetje alle vragen (en antwoorden) opgesomd die jij hier aan het stellen bent.

Ja maar dat zijn niet de broodjes die ik bedoel Hans. Dat zijn de broodjes die ze zelf maken toch?

Heb zelf een tijdje bij een soortgelijke zaak gewerkt, en dan moesten we ook stickeren(volgensmij was daar een speciale naam voor)

Thank voor de link Hans, Ik stel je reactie echt op prijs en hoop dat je het topic mee volgt :)

Coderen?

 

En dan nu een stukje speciaal dedicated aan "jajajeroen" ::) ;D :-K

Wat ik precies bedoel is dat je nog te veel door een roze bril kijkt, en de essentiële elementen vergeet. Het verpakken van een broodje is je laatste stap, dat de focus daarop ligt begrijp ik niet helemaal, gezien je hele proces (zoals jij het beschrijft) veel, maar echt, veel belangrijker is dan je uiteindelijke verpakking. Het is al eens aangegeven, als er kruisbesmetting plaatsvind, helpt je verpakking voor geen meter. Daarnaast snap ik je gedachtegang m.b.t. THT verlenging niet als je het hebt over dagvers.

Daar kan je misschien wel een punt hebben inderdaad. Echter is het echt zo vreemd dat ik eerst wil weten hoe lang de handel houdbaar is en hoe we het gaan verpakken?

Ik vind dat zelf echt een heeeel belangrijk element om te bepalen wat er nodig is om het tot een succes te maken, of het uberhaupt de moeite waard is en om wat extra inzicht te krijgen in de productiekosten.

Ja, want zoals al eerder aangegeven; indien je proces niet klopt help je verpakking voor geen meter. Een MAP verpakking kan je THT (theoretisch) met 500% verlengen, echter moet je proces dan kloppen. En dat is precies waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Ik vindt je verpakking dus heeeeelemaaal niet belangrijk.

 

@Frans Sijtsma;

Ik stel je reactie echt op prijs. Het laat mij inderdaad een heel ander perspectief zien. Ik zal er later uitgebreid op terugkomen, maar wat is de ramp van kruisbesmetting precies? Dat stuk snap ik niet helemaal..

Op de meeste verpakking staat dat het sporen van x,y & z kan bevatten/ dat het in een fabriek verwerkt is waar ook x,y & z geproduceerd wordt.

Deze leveranciers hebben dan toch kruisbesmetting in hun proces?

 

NEE FOUT! De sporen die vermeld worden zijn allergenen. Deze worden verplicht vermeld i.v.m. allergische reacties. kruisbesmetting is een wezenlijk verschil, en indien dit plaatsvind killing voor je bedrijf. En gezien jij met rauw en gaar vlees/vis werkt, bestaat er ook nog een risico op herbesmetting.

Lees deze link maar eens door.

 

 

Hey het is echt een hele pil om te reageren op dit moment; was er gisteren mee begonnen maar geen tijd gehad om het af te maken.

Thanks voor de tips enz. Jeroen; mag ik vragen wat voor achtergrond je hebt? (ik zie je termen als lean gebruiken etc.)

Ik kom zondag of maandag even terug op je post.

 

Tuurlijk, Ik ben (nu nog parttime) werkzaam als KAM manager, daarnaast heb ik op projectbasis gewerkt aan o.a. productie efficiency, lean management e.d. (in de foodbrance overigens)

 

Afijn, ik zal hier straks nog wat leesvoer voor je ¨neerplempen¨. De grootste valkuil waar jij nu tegen aanloopt ben je zelf. Je denkt veel, maar echt veel te simpel. Deze denkwijze levert één succes op, dat het een doemscenario wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

@JK93, ik kan je verhaal gewoon niet plaatsen, wegen of hoe je het als ondernemers onder elkaar zou willen noemen.

 

Jij spreekt van een overzichtelijke investering van een 1x.xxx waar een productiekeuken en vrachtwagen in passen, terwijl deze misschien wel gemakkelijk een factor 20 of 50 hoger ligt. Hoe wil je die kunnen doen? Dat is een aspect wat mij niet realistisch overkomt.

 

Ga je daarmee een BV oprichten of heb je die al en geldt dat ook voor een distributiecontract? Je zegt als nieuwe informatie namelijk andermans merk en product te gaan gebruiken, in licentievorm?

 

Bij de voorgehouden schaal klinkt het plan bepaald nog niet uitgewerkt. Als dat plan goed staat is een hele goede manager ondernemer nodig die heel veel kennis en kunde in zou moeten kopen. Vandaar ook de nadruk op vakspecialistische of productietechnische kennis van reageerders die een plan heel goed kunnen beoordelen (doorprikken). Een bank of investeerder doet dat niet anders.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Kijk, het zit zo. Er is dus een broodjeszaak (1 locatie) waar deze broodjes al verkocht worden.
Dat bedoelde ik dus met Broodje Mario. Eén man met een mes, wat kaas en salami. En zelfgebakken bolletjes, verkocht in een marktkraam. Lage kosten, hoge marges.

 

Komt er een studentenvoorzitter voorbij die wereldheerschappij nastreeft. Schaalvergroting, warme en koude processen, rauw vlees en vis, een aparte verpakkingsstraat, internationale afzet. Hoge kosten, lage marges.

 

Waarom? Zodat de eigenaar kan gaan vissen. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja maar dat zijn niet de broodjes die ik bedoel Hans.

 

Dat kan zijn, maar álles dat je met élk soort voedsel doet, van inkopen, opslaan, verwerken, bereiden, conserveren, verpakken, coderen, verkopen, etc... moet voldoen aan de HACCP-normen, die normen staan in de hygiënecode en volgens die code moet je werken. Dus bestel die code, bestudeer die normen en werkwijzen en trek zelf je conclusies of jij al dan niet met 'jouw' broodjes de markt op kunt.

 

@Hans van den Bergh;

Check even terug op paasmaandag, dan heb ik er sowieso uitgebreid op kunnen reageren.

 

(Ja dahag! Ik ga echt niet onthouden dat jij Paasmaandag hierop terug komt... ;))

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bewust nog niet heel erg op je ondernemingsplan ingegaan, omdat je die niet kunt maken zonder een duidelijk beeld van waar jij je in wil gaan begeven. Maar zoals beloofd:

 

Steeds vaker zie ik mensen die graag in de voedingsmiddelenindustrie willen beginnen. Het lijk af en toe een ¨idyllische¨ droom. Schijn bedriegt, de Nederlandse wet- en regelgeving zit bovenop deze sector. De voedselschandelen (link 1)(link 2) van afgelopen jaren hebben er flink in gehakt. En laten we eerlijk zijn, als producent ben jij toch verantwoordelijk voor duizenden mensen die gebruik maken van jouw product.

 

Het is veilig om te stellen dat de voedingsbranche altijd door blijft gaan, er is altijd vraag, en zeker hedendaags voldoende aanbod. Echter zijn er ook altijd mogelijkheden, denk hierbij aan (o.a.) Yildriz of Struik.

Er zijn honderden succesverhalen te vinden op het internet, echter bij het produceren van alles wat eetbaar is komt een scala aan regels, maatregelen, risicopreventie e.d. kijken. Het is niet het doel om de branche te verzieken, maar de branche (en daarmee de bevolking) veilig en gezond te houden.

 

Om dus iedereen die in de food (productie) wil beginnen met beide voeten op de grond te houden, hier een klein overzicht waar men aan moet denken:

 

De HACCP (Hazard Analysis Critical Control Points).

 

Kort gezegd; Dit is een risico inventarisatie voor de food industrie. Je HACCP vertegenwoordigd jouw bedrijf richting het publiek, maar ook zeker richting de NVWA (Nederlandse Voedsel en WarenAutoriteit) en jezelf. Dit (soms immense boekwerk) geeft je de informatie waar je risico´s zitten, niet m.b.t. smaak of kleur, puur microbiologisch. Hiermee probeer je zoveel mogelijk uit te sluiten dat mensen ziek worden van jouw product. De HACCP kent 7 kernwaarden.

Belangrijk bij het opstellen van je HACCP is dat de NVWA niet jouw vijand maar vriend is. De NVWA heeft geen enkel belang bij het sluiten/tegenwerken van jouw bedrijf, zij zorgen er slechts voor dat alles gaat zoals het zou moeten gaan. Behandel ze ook zo, liever 4 keer vragen en het goed doen, dan 1 keer doen zonder te vragen, en tijdens de inspectie constateren dat het anders moest.

 

Schoonmaken, onderhoud, e.d.

 

Wie ooit met machines heeft gewerkt kent het gezegde: zonder smering loopt alles naar de tering(excuses voor het taalgebruik). DIt zijn uiteraard twee (misschien meer) dingen die je meeneemt in je HACCP plan, echter zijn ze dusdanig cruciaal dat deze apart benoemd moeten worden. Werk altijd met voor de voedingsindustrie goedkeurde smeerolie, hetzelfde geldt voor schoonmaakartikelen. Eigenlijk is de vuistregel: Alles wat je naast food doet, moet food vriendelijk zijn!

 

Traceability

 

traceability is het meest gevoelige aspect in de foodbranche. Heel simpel gezegd is traceability het registreren van inkomende en uitgaande goederen. Vaak wordt er gebruik gemaakt van partijnummers/chargenummers, door gebruik te maken van een geavanceerd in- en uitboek systeem kan men (theoretisch) altijd alle basisgrondstoffen achterhalen.

 

Waarom is traceability zo belangrijk?

 

1

 

In eerste instantie voor jezelf. Om de theorie praktisch te maken het volgende scenario:

Je gaat vandaag 100 broodjes gezond maken. Voor deze broodjes zijn de volgende ingrediënten nodig:

10 komkommers, 30 eieren, 200 plakken ham, 200 plakken kaas, 50 bruine pistoletjes, 50 witte pistoletjes, 20 tomaten.

Er worden in dit geval dus 7 partijen ingeboekt, en je kunt beginnen met produceren. De dag verloopt perfect en na 2 uur zijn de broodjes klaar. Je medewerker heeft een chargenummer aangemaakt (Dus de partijen worden samengevoegd tot 1 nummer), en bij het afboeken van de broodjes blijkt dat er i.p.v. 200 plakken ham, 100 plakken zijn gebruikt. Je medewerker geeft te kennen dat de plakken dusdanig groot waren dat hij/zij slechts 1 plak per broodje nodig had. Nu weet je dus dat je voor de volgende batch GEEN ham hoeft te bestellen.

 

2

 

In tweede instantie voor de NVWA. De NVWA heeft een controlerende functie, wat dus inhoudt dat ze ook kijkt naar de in- en afgeboekte goederen. Als jij 1000 plakken ham binnen hebt laten komen, verdeeld over 5 partijen, en er zijn er 1200 afgeboekt(geloof me, dat gebeurt vaker dan je lief is) waar zijn die overige 200 NIET ingeboekte plakken vandaan getoverd? Daarnaast, mochten er mensen ziek worden van jouw product, moet je aan kunnen tonen dat jouw proces goed is geweest (Dus bij binnenkomst en koppelen aan partijnummer valt temperatuurregistratie, optische check m.b.t. verpakking e.d.)

 

3

 

In derde instantie voor een recall. Je leverancier belt je op, de ham die zij hebben geleverd is bacteriologisch niet door de test gekomen. Er is een grote kolonie van de Campylobacter bacterie aangetroffen, dus de ham moet terug (de leverancier roept partij 19766 terug). Als je de broodjes al hebt belegd, kan jij dus aan de hand van je chargenummer de partij achterhalen. Indien ze nog niet zijn belegd, kun je dus via je in boekingssysteem de partij traceren.

 

Er zijn twee gangbare methodes om je traceability te onderhouden.

 

De meest gangbare methode is natuurlijk om te werken met partij- en chargenummers. Dit systeem kun je (afhankelijk van de discipline van je medewerkers) nagenoeg waterdicht maken.

 

Een minder gangbare methode, maar nog steeds efficiënt is gebruik maken van je TGT datum(niet te verwarren met THT). Gezien jouw TGT behoorlijk kort zal zijn (>7 dagen) kun je alle afzonderlijke partijen inboeken op het moment van productie (vanuit de interne partijnummers). Dan kun je dus aan de hand van je TGT zien welke partijen op voor die TGT zijn gebruikt.

 

De productieruimte

 

Je productieruimte moet zo steriel mogelijk zijn. Glad afneembare wanden, egale gladde vloer(antislip is aan te raden) en het moet makkelijk te reinigen zijn (machines dus niet in hoekjes drukken e.d.). Daarnaast moet je een gekoelde ruimte hebben, let hierbij op het feit dat je met verschillende soorten vlees/vis werkt! Kip wordt verwerkt onder een lagere temperatuur dan rundvlees.

Er moet een duidelijke scheiding zijn tussen rauw vlees, gaar vlees, kip en rundvlees e.d. Dit kan scheiding door tijd of ruimte zijn. Let op! Bij scheiding in tijd krijg je dus te maken met extra schoonmaak!

 

Opslag

 

Vanzelfsprekend sla je alles gekoeld op. Je verschillende soorten vlees/vis bewaar je gescheiden van elkaar, evenals de groenten en kaas. Let op! Kaas en eieren mag je NOOIT samen opslaan, de schil van de eieren kunnen de legionella bacterie bevatten.

Je producten zijn vanzelfsprekend altijd voorzien van codering middels (dag)stickers, met minstens de uiterste TGT(of opslagdatum), partijnummer, en de naam van het product.

 

Administratie

 

Je krijgt een behoorlijke kluif aan administratie te verwerken. Naast de partij- en chargenummers krijg je o.a. te maken met: Temperatuurregistratie (terugkoelen, koelingen, e.d.), gereedschap lijsten(messen, spatels, eigenlijk alles wat ¨rondslingert¨ in jouw bedrijf, aantallen en evt. schade worden elke dag gecontroleerd, start en eind), Schoonmaaklijsten (Registreer ALLE apparatuur, ruimte zelf, werkbanken, tussentijdse schoonmaak, schoonmaak koelingen e.d.), lijsten m.b.t. verpakken (Bij vacumeren controle sealnaad, bij MAP controle gaswaarden, elk uur en bij gaswissel).

 

Periodieke bemonstering

 

Jouw producten moeten periodiek worden gecontroleerd m.b.t. micro organismen, in eerste instantie zul je (minstens) maandelijks moeten controleren, als deze uitslagen positief blijven kun je de frequentie verlagen, bij een negatieve uitslag verhoog je de frequentie weer. Je stuurt maandelijks monsters af van minstens 5 x 100 gram (afzonderlijk verpakt) naar een erkend laboratorium.

 

Ettiketering

 

Etiketteren, sinds eind 2014 is de producent (jij dus) verplicht om meer informatie op het etiket te vertonen dan voorheen. Wat er o.a. op moet staan is: NAW, TGT/THT, Ingrediëntendeclaratie , allergenen, voedingswaarden

, (indien van toepassing) bron van herkomst, (indien van toepassing) SKAL , (indien van toepassing) IKB .

 

Overig

 

Er moeten procedures zijn m.b.t. persoonlijke hygiëne, kledingvoorschriften, en nog veel meer.

 

Uiteraard is dit slechts een peulenschil van het scala regels, preventie e.d. waar jij je aan zou moeten houden, maar ik denk dat het een aardig beeld schetst.

 

Góh, het lijkt net alsof ik aan het werk ben.. Succes met je huiswerk.

 

Ik vraag mij overigens af of jij met je plannen geen BRC certificaat nodig hebt.

 

EDIT:

 

Mijn advies voor jou (gratis, omdat het lekker weer is), als je hier serieus mee aan de slag wilt gaan, huur per direct iemand met kennis en kunde in. Met alle respect, maar als je het verschil tussen kruisbesmetting en allergenen niet ziet gaat dit gegarandeerd fout. En een boete van de NVWA is vele malen hoger dan jouw solvabiliteit.

 

Link naar reactie
  • 0

Góh, het lijkt net alsof ik aan het werk ben.

Op zich zijn jouw inspanningen prijzenswaardig, maar waak ervoor dat je je hier helemaal te pletter gaat werken om types als deze broodjesking te 'helpen', want ook hij zou zich mijns inziens wel iets zelfredzamer op mogen stellen, dan wel een beetje die kant op worden geduwd, daar leert hij meer van dan hier de antwoorden krijgen op elke vraag die in hem opkomt, om vervolgens weer met hele nieuwe invalshoeken te komen enz...

 

Een redelijke mate van zelfredzaamheid is iets wat op dit forum van een vraagsteller verlangd wordt. (en dan is het nog maar de vraag of het in dit geval werkelijk om voorgenomen ondernemerschap gaat...)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Góh, het lijkt net alsof ik aan het werk ben.

Op zich zijn jouw inspanningen prijzenswaardig, maar waak ervoor dat je je hier helemaal te pletter gaat werken om types als deze broodjesking te 'helpen', want ook hij zou zich mijns inziens wel iets zelfredzamer op mogen stellen, dan wel een beetje die kant op worden geduwd, daar leert hij meer van dan hier de antwoorden krijgen op elke vraag die in hem opkomt, om vervolgens weer met hele nieuwe invalshoeken te komen enz...

 

Een redelijke mate van zelfredzaamheid is iets wat op dit forum van een vraagsteller verlangd wordt. (en dan is het nog maar de vraag of het in dit geval werkelijk om voorgenomen ondernemerschap gaat...)

 

Daar ben ik het in grote lijnen mee eens.

Echter is kwaliteit (microbiologisch) een dusdanig vraagstuk welke altijd lastig zal blijven. Indien iemand weet hoe hij/zij moet zoeken is het wel te vinden, maar dan nog is de informatie dusdanig vaag dat men er niets mee kan. Ik heb het om die reden ook geprobeerd zo algemeen mogelijk te houden, zodat, mocht men zoeken op bepaalde termen, hopelijk dit voorbij komt.

Link naar reactie
  • 0

Kijk, het zit zo. Er is dus een broodjeszaak (1 locatie) waar deze broodjes al verkocht worden. Dat loopt als een tierelier, omdat die broodjes gewoon potverdorie nondeju lekker zijn :P ::)

Voedsel is beleving. Ik neem aan dat die broodjes daar in die broodjeszaak vers gemaakt worden, dat er wellicht een eigenaar in staat die het recept zelf bedacht heeft, die van oor tot oor straalt als hij zijn broodjes verkoopt. Als hij de broodjes zelf (af)bakt en het vlees verwarmt op een bakplaat ruikt het er ook nog eens lekker.

 

Dat soort zaken mis je als zo'n broodje geseald in de schappen ligt. Je ruikt het niet, je kunt niet proeven, je ziet alleen een broodje in een plastic verpakking tussen alle andere broodjes. De medewerker van het tankstation gaat ook niet naast de koeling staan om specifiek dit broodje aan te prijzen.

 

Heb je al bedacht hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen als ze voor het schap staan voor dit broodje gaan kiezen?

Link naar reactie
  • 0

...maar dan nog is de informatie dusdanig vaag dat men er niets mee kan...

 

Het is niet aan jou om te beoordelen of 'men er niets mee kan', dat bepaalt eenieder voor zichzelf.

 

HACCP-normen en de daaruit voorvloeiende werkwijzen volgens de hygiënecode zijn zeer duidelijk, daarnaar verwijzen zou voor Vraagsteller genoeg moeten zijn om voor zichzelf te bepalen of zijn ideeën haalbaar zijn.

 

Nogmaals lof voor je inspanningen, hoor!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Waarom zo kattig doen tegen iemand anders die probeert te helpen? ::)

 

Dat iemand dat voor zichzelf bepaalt (of zou moeten bepalen), is een simpel feit.

 

Ik herhaal: 'Nogmaals lof voor je inspanningen, hoor!'

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2

...maar dan nog is de informatie dusdanig vaag dat men er niets mee kan...

 

Het is niet aan jou om te beoordelen of 'men er niets mee kan', dat bepaalt eenieder voor zichzelf.

 

HACCP-normen en de daaruit voorvloeiende werkwijzen volgens de hygiënecode zijn zeer duidelijk, daarnaar verwijzen zou voor Vraagsteller genoeg moeten zijn om voor zichzelf te bepalen of zijn ideeën haalbaar zijn.

 

Nogmaals lof voor je inspanningen, hoor!

 

Dank!

 

Ik wil even inhaken op het gedeelte ¨Er iets mee kunnen, of niet¨.

De online verkrijgbare HACCPdrukwerken zijn in eerste instantie een richtlijn. Elk bedrijf heeft zijn eigen CCP´s. In bovenstaand verhaal bijv. (m.b.t. verhitten van producten) is terugkoelregistratie (waarbij temeratuur en tijd hand in hand gaan) een CCP, waar dit bij een bedrijf (met bijv. kipfilet vleeswaren, kant en klaar ingekocht) geen CCP hoeft te zijn.

 

Het gedeelte waar ik op doel heeft niets te maken met de HACCP an sich, maar aan het scala van informatie, de tegensprekende bronnen en de constante wijzigingen in de wet- en regelgeving. Het risico dat men voortborduurt op de oude wet- en regelgeving is zeker aanwezig. HACCP, microbiologie, kwaliteit etc. is niet iets wat als leek makkelijk te begrijpen valt.

 

In bovenstaande casus is maatwerk vereist. Maatwerk dat wordt gebaseerd op o.a. VERORDENING (EG) Nr. 852/2004 en m.b.t. wetswijzigingen op bijv. VERORDENING (EU) Nr. 1169/2011. Dit soort informatie is nagenoeg onbegrijpelijk voor het gros van de mensen.

 

Dat er een behoorlijke basis kan worden gevonden in de al bestaande HACCP drukwerken ben ik met je eens. Echter het alleen verwijzen hiernaar, zeker gezien op de omvang zoals johnny dit in gedachten heeft, is niet het beste om te doen.

 

Kwaliteit en hygiëne is voor elk bedrijf (groot, klein) maatwerk. De basis is aanwezig (en ik ben het met je eens dat hier wel een deel zelfredzaamheid bij kijken komt), echter valt of staat (zeker in productie) een goede HACCP code met maatwerk.

 

Overigens zijn dit ook zaken waar de meesten zich niet al te veel mee willen bemoeien, wat begrijpelijk is, bij de bedrijven waar ik voor heb gewerkt was de directie ook niet op de hoogte van alles wat met HACCP, microbiologie, kwaliteit etc. te maken had/heeft.

 

Nogmaals; Ik ben het in grote lijnen met je eens.

 

Ontopic:

 

Johnnyking, ik hoop dat je je huiswerk hebt gedaan, en ons straks verrast met gerichte vragen;)

 

Link naar reactie
  • 0

@jajajeroen

Deze denkwijze levert één succes op, dat het een doemscenario wordt

Wat bedoel je jajajeroen?

Daarnaast heb ik de links die je deelde bekeken, en het betreft echt zeer nuttig informatie.

Het punt hier (en eigenlijk in het hele topic) is eigenlijk dat ik geen tot weinig ervaring heb in de foodbranche. Dat is het enige wat mist.

Niet zozeer dat ik denk "oh dat doe ik wel even", als een voorgedane kans niet de moeite waard is, zie ik dat ook echt wel in.

Misschien kost het wat meer investering dan ik in gedachten had, maar mits de verpakkingskosten binnen proporties zijn, de houdbaarheid effectief verlengd kan worden, xxxxxx , is het iig de investering waard.

 

@Highio

@JK93, ik kan je verhaal gewoon niet plaatsen, wegen of hoe je het als ondernemers onder elkaar zou willen noemen.

 

Jij spreekt van een overzichtelijke investering van een 1x.xxx waar een productiekeuken en vrachtwagen in passen, terwijl deze misschien wel gemakkelijk een factor 20 of 50 hoger ligt. Hoe wil je die kunnen doen? Dat is een aspect wat mij niet realistisch overkomt.

Dat is de investering waar ik tot nu toe op uit kwam, en dan dat is dan met de informatie die beschikbaar was.

Het idee blijft nog steeds rendabel bij een hogere investering, echter zal ik bij een investering van meer dan een ton met (angel) investors aan tafel moeten; in beide gevallen gaat het om terugverdientijd rendement etc., dat is wat de doorslag geeft, niet de initiële investering, no risk no reward.

 

Ga je daarmee een BV oprichten of heb je die al en geldt dat ook voor een distributiecontract? Je zegt als nieuwe informatie namelijk andermans merk en product te gaan gebruiken, in licentievorm?

Er is nog geen geregistreerd merk, maar ik (ver)noem het product naar hem. Die merknaam wordt wel geregistreerd. Er is dus geen sprake van licenties/royalties oid.

En inderdaad BV met holdingstructuur.

 

Bij de voorgehouden schaal klinkt het plan bepaald nog niet uitgewerkt. Als dat plan goed staat is een hele goede manager ondernemer nodig die heel veel kennis en kunde in zou moeten kopen. Vandaar ook de nadruk op vakspecialistische of productietechnische kennis van reageerders die een plan heel goed kunnen beoordelen (doorprikken). Een bank of investeerder doet dat niet anders.

Vergist je niet, het plan is ook zeker nog niet (voldoende) uitgewerkt. Daarom heb ik mij ook geregistreerd op dit forum, omdat ik er soms wel eens op belandde en zag hoe divers de kennis hier was, en hoe vriendelijk/behulpzaam de community was voor starters.

Ik mis zeker de vakspecialistische kennis, deze zou ik echter bv. goedkoop kunnen verkrijgen via mijn netwerkmogelijkheden als student; dat is hoe ik in het verleden ook projecten heb gerealiseerd, en dat is meestal voldoende.

Het gaat inderdaad puur om het vakspecialistische/proces gedeelte, en de eisen die daarbij gesteld worden.

Persoonlijk heb ik niet helemaal geen ervaring met HACCP, heb wel een tijdje in de voedselbranche gewerkt, maar daar heb ik dit allemaal niet uit kunnen opmaken.

Zelf ben ik dan ook meer van de sales/marketing aspecten, daar ligt mijn kracht.

 

@Hans

 

Dat kan zijn, maar álles dat je met élk soort voedsel doet, van inkopen, opslaan, verwerken, bereiden, conserveren, verpakken, coderen, verkopen, etc... moet voldoen aan de HACCP-normen, die normen staan in de hygiënecode en volgens die code moet je werken. Dus bestel die code, bestudeer die normen en werkwijzen en trek zelf je conclusies of jij al dan niet met 'jouw' broodjes de markt op kunt.

Ga ik doen!

Wat ik niet snap is dat de processen die ik heb meegemaakt, -bij bedrijven die dan aan die normen moeten voldoen- waren niet zo gespecificieerd als deze. Misschien voldeden zij dan niet aan de eisen?

 

@JajaJeroen

 

Thanks voor je posts, ze zijn zoals altijd weer zeer waardevol, niet alleen voor mij maar voor een ieder die dit topic leest (en een leek op dit gebied is).

 

Ik ga even focussen op je laatste post, die vooral toespitste op HACCP.

In je hele verhaal lees is tussen de regels door (Investering hoger!!), op zich prima.

 

Maar, hoe kan je - in een bedrijfspand met een hoogte van 5+ meter garanderen dat er bv. geen stof of andere contaminaties op het voedsel of een van de ingrediënten, of misschien zelfs een medewerker komt?

Dan zal je toch moeten gaan werken met een kamer-in-kamer principe denk ik...

Ik zou niet weten hoe je het anders volgens de normen kan doen(maar ik ben dan ook een leek natuurlijk);

 

Om het zo goedkoop mogelijk te doen zal je dan (mijn inziens) gebruik kunnen maken van een soort containment technieken die in de asbest en viruscontaminatie worden toegepast ;D

Dus tenten waarbij elke productgroep apart bereid kan worden, het makkelijk schoon te maken is/de wanden etc. zijn glad afneembaar, zal je alleen een luchtzuiveringssysteem en koelingssysteem moeten implementeren, maar ik heb zo'n onderbuik gevoel dat daar wel oplossing voor op de markt zijn.

 

En qua tracibility e.d., bedacht ik me inderdaad dat daar vast wel softwarematige oplossing voor zijn, en ja hoor.. je hebt me zelfs een linkje gegeven. Zijn er nog totaaloplossing waar jij persoonlijk (goede) ervaringen mee hebt?

 

:-K

 

Kijk weliswaar ben ik een leek, maar dit soort dingen zijn in principe vrij "set-to-go", alleen kost het je wat kapitaal, of zie ik dat verkeerd?

Ordernummers,Partijnummers, inboeken uitboeken, logboek etc., het kan allemaal via een (mogelijke) software partner/oplossing.

 

Overigens zijn dit ook zaken waar de meesten zich niet al te veel mee willen bemoeien, wat begrijpelijk is, bij de bedrijven waar ik voor heb gewerkt was de directie ook niet op de hoogte van alles wat met HACCP, microbiologie, kwaliteit etc. te maken had/heeft.

Kijk! Zie je dit bedoel ik dus ::)

 

Ik wil me enigzins verdiepen in de hoe/wat van het proces, maar het eerste waar het mij om gaat is de kans. Toevallig is dit een hele specifieke branche, waar ik niet helemaal op de hoogte van was, maar dat hoeft ook niet altijd.

Een team van specialisten is altijd sterker dan een team van "all-rounders".

 

Ik heb mijn specialiteit, en de andere heeft de zijne.

Nou ben ik wel een snuggere jongen, maar de HACCP is toch wel een hele pil heb ik in de gaten.

Geen onmogelijke klus, maar iemand met ervaring weet waarschijnlijk precies wat er nodig is, en als je dat eventueel aanvult met een student uit het zelfde vakgebied, kom je tot inzichten die de fantasie voorbijgaan :)

 

 

@JohnB

Voedsel is beleving. Ik neem aan dat die broodjes daar in die broodjeszaak vers gemaakt worden, dat er wellicht een eigenaar in staat die het recept zelf bedacht heeft, die van oor tot oor straalt als hij zijn broodjes verkoopt. Als hij de broodjes zelf (af)bakt en het vlees verwarmt op een bakplaat ruikt het er ook nog eens lekker.

Daar heb je zeker een punt. Echter lacht de eigenaar niet zo veel, ik ga daar niet dieper op in, maar het is niet echt een persoon die marketing als kracht heeft.

Het afbakken ruikt volgensmij helemaal niet, want hij heeft een zeer krachtige afzuiger. Ik heb iig nog nooit iets geroken, tenzij ik half in de keuken stond (doet/mag niet elke klant natuurlijk).

Het gaat in deze casus echt puur om de smaak van het broodje. Het is zo lekker dat mensen er echt over praten, iets wat je niet kan zeggen over de standaard dingen die verkrijgbaar zijn (kant-en-klaar) in de benzinepomp of supermarkt, een hele speciale maaltijdsalade daargelaten.

 

 

Dat soort zaken mis je als zo'n broodje geseald in de schappen ligt. Je ruikt het niet, je kunt niet proeven, je ziet alleen een broodje in een plastic verpakking tussen alle andere broodjes. De medewerker van het tankstation gaat ook niet naast de koeling staan om specifiek dit broodje aan te prijzen.

Heb je al bedacht hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen als ze voor het schap staan voor dit broodje gaan kiezen?

Jazeker. Kijk het belangrijkste is de verpakking, daar begint je "appeal". Je kan het inderdaad niet ruiken e/of proeven, maar het ene broodje/verpakking trekt jou meer aan als consument dan de andere.

Daarnaast let bijna iedereen op zijn portemonnee; als jij honger hebt en je wilt snel iets eten, wil je het liefst zo veel(/lekker) mogelijk voor zo weinig mogelijk, en het kunnen eten zonder al te veel moeite (convenience, dus geen bereidingsproces of iets in die geest.).

Als jij dat dit broodje of een van de andere gerechten (zullen wss. pas later geintroduceerd worden) van ons bedrijf kan kopen voor de zelfde prijs als een wrap die er 1)Minder lekker uit ziet 2)Minder goede presentatie heeft 3)Minder divers is in haar ingredienten 4)Mindere hoeveelheid/minder voedingsstoffen/zal minder "vullen".

Dat dus. Daarnaast draait mond-tot-mond reclame ook een grote bijdrage.'

 

Door economy of scale kunnen we het product aantrekkelijk maken voor iemand die er normaal gesproken niet naar omgekeken had.

Echter krijg je nu meer voor minder, dus dan is de keuze niet moeilijk; iig niet in dit geval.

 

 

-------------------------------

 

Zo ik hoop dat ik alle reacties (voldoende) heb kunnen antwoorden, en wil graag iedereen bedanken voor zijn/haar reactie. Ze worden geapprecieerd.

 

Daarnaast even voor jeroen toch wel wat extra lof ;D;

Bedankt voor de vele inzichten en informatie die je hebt gedeeld. Dit is zeker voor mij, maar ook voor anderen die zich hier in willen verdiepen, zeer waardevol.

Ik vind dat je erkenning verdiend voor de kwaliteit van reageren/informeren; ik hoorde iemand in dit topic over een soort "pluim" maar ik weet niet hoe die heet; hoop dat die je toegekend wordt.

 

 

Ps/ qua zaken als afgebroken mes, Partij met slechte ham etc. (als ik daar nog niet op gereageerd had, letmeknow)

Afgebroken mes zou direct geconstateerd moeten worden, waarna de productie tijdelijk zal stoppen, zodat de partij behorende bij het aangesloten tijdstip vernietigd en/of onderzocht kan worden. Hier dienen mijninziens geen risico's mee genomen te worden. Eventuele metaalsplinters kunnen nog een risico zijn? Dat zou betekenen volledige schoonmaak van de getroffen sector(en).

Partij slechte ham; Recall & vernietiging, schade verhalen op leverancier. Eventuele schade voortvloeiend uit het incident zou ook door leverancier betaald moeten worden, gezien wij als partij geen besef hadden van deze situatie.

 

Qua storing bij de verpakker hangt dat puur af van de houdbaarheid en de verpakking, daarom wil ik dat ook zo graag weten.

 

Er moet een zekere flexibiteit in het verwerkingsproces zitten, anders wordt het een lastige zaak en is het misschien niet meer de moeite waard om, op korte termijn, te realiseren.

 

 

Groeten,

 

JK

 

Mvg,

 

Johnny King93

--------------------------------

Student International Business (Bachelor level)

Chairman of studentassociation

Link naar reactie
  • 2

@jajajeroen

Deze denkwijze levert één succes op, dat het een doemscenario wordt

Wat bedoel je jajajeroen?

Daarnaast heb ik de links die je deelde bekeken, en het betreft echt zeer nuttig informatie.

Het punt hier (en eigenlijk in het hele topic) is eigenlijk dat ik geen tot weinig ervaring heb in de foodbranche. Dat is het enige wat mist.

Niet zozeer dat ik denk "oh dat doe ik wel even", als een voorgedane kans niet de moeite waard is, zie ik dat ook echt wel in.

Misschien kost het wat meer investering dan ik in gedachten had, maar mits de verpakkingskosten binnen proporties zijn, de houdbaarheid effectief verlengd kan worden, xxxxxx , is het iig de investering waard.

 

Dat valt ook op, en is niet per se erg. Maar weet waar je aan begint. Je zult een zekere basis moeten hebben. Ik zie je nu weer teruggrijpen op je verpakking, hou dat achterwege. Je verpakking is op dit moment het MINST belangrijk.

 

@Hans

Dat kan zijn, maar álles dat je met élk soort voedsel doet, van inkopen, opslaan, verwerken, bereiden, conserveren, verpakken, coderen, verkopen, etc... moet voldoen aan de HACCP-normen, die normen staan in de hygiënecode en volgens die code moet je werken. Dus bestel die code, bestudeer die normen en werkwijzen en trek zelf je conclusies of jij al dan niet met 'jouw' broodjes de markt op kunt.

Ga ik doen!

Wat ik niet snap is dat de processen die ik heb meegemaakt, -bij bedrijven die dan aan die normen moeten voldoen- waren niet zo gespecificieerd als deze. Misschien voldeden zij dan niet aan de eisen?

Het verschil tussen een producent en een ¨gewone¨ zaak is dan ook zeker aanwezig. Daarnaast zegt dit niet dat alles wat jij (wel of niet) hebt gezien daarom niet plaatsvind. De HACCP is de standaard, elk bedrijf dient zich hieraan te houden, bij productie gaat het echter een stap verder.

 

@JajaJeroen

 

Thanks voor je posts, ze zijn zoals altijd weer zeer waardevol, niet alleen voor mij maar voor een ieder die dit topic leest (en een leek op dit gebied is).

 

Ik ga even focussen op je laatste post, die vooral toespitste op HACCP.

In je hele verhaal lees is tussen de regels door (Investering hoger!!), op zich prima.

 

Er zijn manieren om met een lage investering toch een waterdichte HACCP te hebben, echter valt of staat dit met de kennis die jij inkoopt, gezien je zelf aangeeft dat je dit niet beheerst.

Maar, hoe kan je - in een bedrijfspand met een hoogte van 5+ meter garanderen dat er bv. geen stof of andere contaminaties op het voedsel of een van de ingrediënten, of misschien zelfs een medewerker komt?

Dan zal je toch moeten gaan werken met een kamer-in-kamer principe denk ik...

Ik zou niet weten hoe je het anders volgens de normen kan doen(maar ik ben dan ook een leek natuurlijk);

 

Daarvoor huur je dus een professioneel schoonmaakbedrijf in. Waarmee je m.b.t. reiniging goede afspraken maakt (dus ook wanden schoonmaken e.d.)

 

Om het zo goedkoop mogelijk te doen zal je dan (mijn inziens) gebruik kunnen maken van een soort containment technieken die in de asbest en viruscontaminatie worden toegepast ;D

Dus tenten waarbij elke productgroep apart bereid kan worden, het makkelijk schoon te maken is/de wanden etc. zijn glad afneembaar, zal je alleen een luchtzuiveringssysteem en koelingssysteem moeten implementeren, maar ik heb zo'n onderbuik gevoel dat daar wel oplossing voor op de markt zijn.

Om hier een passend antwoord op te kunnen geven is het verstandig om aan te geven welke producten je wilt gaan gebruiken om je broodjes te beleggen. Dit is echter te omslachtig en m.i. niet waardetoevoegend voor de kwaliteit.

als je bijv brie gaat versnijden kan dit via je luchtzuiveringssysteem alsnog kruisbesmetting veroorzaken, de fijne stofdeeltjes van de korst verplaatsen zich via het luchtzuiveringssysteem. Ik heb bij een producent gezien dat deze deeltjes zich met gemak 20 meter kunnen verplaatsen

 

En qua tracibility e.d., bedacht ik me inderdaad dat daar vast wel softwarematige oplossing voor zijn, en ja hoor.. je hebt me zelfs een linkje gegeven. Zijn er nog totaaloplossing waar jij persoonlijk (goede) ervaringen mee hebt?

Reflex systems biedt een totaaloplossing, heeft echter wel zijn kostenplaatje.

 

Overigens zijn dit ook zaken waar de meesten zich niet al te veel mee willen bemoeien, wat begrijpelijk is, bij de bedrijven waar ik voor heb gewerkt was de directie ook niet op de hoogte van alles wat met HACCP, microbiologie, kwaliteit etc. te maken had/heeft.

Kijk! Zie je dit bedoel ik dus ::)

 

Ik wil me enigzins verdiepen in de hoe/wat van het proces, maar het eerste waar het mij om gaat is de kans. Toevallig is dit een hele specifieke branche, waar ik niet helemaal op de hoogte van was, maar dat hoeft ook niet altijd.

Een team van specialisten is altijd sterker dan een team van "all-rounders".

 

Ik heb mijn specialiteit, en de andere heeft de zijne.

Nou ben ik wel een snuggere jongen, maar de HACCP is toch wel een hele pil heb ik in de gaten.

Geen onmogelijke klus, maar iemand met ervaring weet waarschijnlijk precies wat er nodig is, en als je dat eventueel aanvult met een student uit het zelfde vakgebied, kom je tot inzichten die de fantasie voorbijgaan :)

 

Koop kennis in van iemand die weet wat hij/zij doet en zeker niet bang is om jou op je vingers te tikken. Je zult ongetwijfeld een verkeerde keus/inschatting maken, iemand die jou daar op wijst is dan wel zo prettig.

 

Daarnaast even voor jeroen toch wel wat extra lof ;D;

Bedankt voor de vele inzichten en informatie die je hebt gedeeld. Dit is zeker voor mij, maar ook voor anderen die zich hier in willen verdiepen, zeer waardevol.

Ik vind dat je erkenning verdiend voor de kwaliteit van reageren/informeren; ik hoorde iemand in dit topic over een soort "pluim" maar ik weet niet hoe die heet; hoop dat die je toegekend wordt.

Dank, hoop dat je er wat mee doet.

 

Ps/ qua zaken als afgebroken mes, Partij met slechte ham etc. (als ik daar nog niet op gereageerd had, letmeknow)

Afgebroken mes zou direct geconstateerd moeten worden, waarna de productie tijdelijk zal stoppen, zodat de partij behorende bij het aangesloten tijdstip vernietigd en/of onderzocht kan worden. Hier dienen mijninziens geen risico's mee genomen te worden. Eventuele metaalsplinters kunnen nog een risico zijn? Dat zou betekenen volledige schoonmaak van de getroffen sector(en).

Partij slechte ham; Recall & vernietiging, schade verhalen op leverancier. Eventuele schade voortvloeiend uit het incident zou ook door leverancier betaald moeten worden, gezien wij als partij geen besef hadden van deze situatie.

Je kunt je hele partij niet zo 1,2,3 bij het ¨gewone afval¨ gooien. Ook hier zitten richtlijnen aan vast.

 

Qua storing bij de verpakker hangt dat puur af van de houdbaarheid en de verpakking, daarom wil ik dat ook zo graag weten.

Dat ligt nogmaals aan jouw proces.

 

Overigens:

Ga eens bij tankstations informeren m.b.t. het BRC certificaat (zie eerdere post). Kan best zijn dat je deze nodig hebt om überhaupt te kunnen leveren.

 

Afijn, nu aan het werk, zal vanmiddag wat uitgebreider reageren.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

jajajeroen;

 

Sorry.. Maar ik snap de -op dit moment- irrelevantie van de verpakking niet.

 

Kijk voor mij, en ik ben natuurlijk een leek in het vak zoals al eerder aangegeven, valt of staat de rendabiliteit van dit idee met de verpakking.

 

Even hypothetisch; Stel je voor ik stop nu allemaal energie in het uitzoeken en/of inrichten van het proces, en dan blijkt dat de broodjes onder geen enkele mogelijke manier lang genoeg houdbaar zijn.

Ja dan is al die besteedde energie dus eigenlijk verspilde tijd.

Al weet ik een beetje/de basics, dan kan ik i.i.g. bepalen of het een rendabel plan is.

 

 

Ik snap echter wel dat je het proces belangrijker vindt en daar op hamert (met zijn allen (haha :-K)), maar snap je mijn invalshoek ook?

 

Als ik niet weet wat de directe kosten per product zijn en de eventuele (groffe) overhead, kan ik niet bepalen of het al dan niet levensvatbaar is.

 

Ik kan dan ook niet met tankstations rond de tafel gaan, want ik weet geen (approximate) houdbaarheidsduur, geen verkoop-/productieprijs etc.

Het wordt dan moeilijk om polshoogte te gaan nemen bij eventuele afnemers.

 

 

Ga eens bij tankstations informeren m.b.t. het BRC certificaat (zie eerdere post). Kan best zijn dat je deze nodig hebt om überhaupt te kunnen leveren.

Ga ik z.s.m. mee aan de slag.

 

Je zult een zekere basis moeten hebben.

Weet je wat denk ik goed voor mij is Jeroen? Om eens op bezoek te gaan bij een producent uit mijn netwerk, en het daar gewoon echt visueel binnen te krijgen.

Ik leer namelijk veel sneller als ik het zie of hoor, dus als ik een korte indruk kan krijgen zou dit in principe kunnen werken als smalle basis.

 

Het verschil tussen een producent en een ¨gewone¨ zaak is dan ook zeker aanwezig. Daarnaast zegt dit niet dat alles wat jij (wel of niet) hebt gezien daarom niet plaatsvind.

Heb je zeker een punt. De zaken waar ik was waren echter ook producenten, maar ik kan natuurlijk niet alles (ge)zien (hebben), dat is iets waar zeker rekening mee gehouden moet worden.

 

 

Even wat anders (on a side note)

1) Wat zou het groffe kostenplaatje zijn van het inkopen van deze kennis? (grof!)

2) In welke omgeving -geografisch- ben jij momenteel eigenlijk actief Jeroen? (is je echt naam neem ik aan ::) )

3) Had nog een punt, maar even vergeten.

 

Om hier een passend antwoord op te kunnen geven is het verstandig om aan te geven welke producten je wilt gaan gebruiken om je broodjes te beleggen. Dit is echter te omslachtig en m.i. niet waardetoevoegend voor de kwaliteit.

Vwb dit punt; Het was maar een balletje die ik opgooide, want het moeten dus afsluitbare ruimtes zijn als ik het tot nu toe goed heb gelezen.

Een greep uit het assortiment (het broodje waar ook mee begonnen wordt/het "kick-off" broodje);

- Speciaal broodje

- Kip

- (gebakken, spiegel) ei

- Specerijen

- Sla/tomaat/...

- Room

 

Thanks voor de wederom nuttige linkjes en de zeer waardevolle reactie.

 

 

Qua schoonmaak, zou ik dit natuurlijk liever binnen het bedrijf houden, indien mogelijk. Anders zitten we weer met extra overhead (niet dat dat perse een probleeem is.)

 

 

Werk ze en bedankt voor je reactie, Ik zie de uitgebreide versie uiteraard graag tegemoet.

 

 

Mvg,

 

Johnny King93

--------------------------------

Student International Business (Bachelor level)

Chairman of studentassociation

Link naar reactie
  • 0

Sorry.. Maar ik snap de -op dit moment- irrelevantie van de verpakking niet.

Het is natuurlijk een leuke theoretische conceptexercitie voor een student, maar heb je nog niet het idee dat dit project onhaalbaar zou kunnen zijn door de enorme investeringen voor het hele proces die er bij komen kijken?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.