• 0

Wat te doen als vennoten in VOF niet kunnen samenwerken

Ik heb een probleem dat ik wil voorleggen. Vorig jaar een dagbesteding voor een kwetsbare cliëntengroep gestart samen met een collega in VOF vorm. Collega werd in november 2016 ernstig ziek en hield hier blijvende fysieke problemen aan over, waardoor ze haar werk in onze VOF niet meer kon oppakken.

Ik heb gezocht naar een nieuwe vennoot en deze gevonden (dacht ik), dit moest nogal overhaast, omdat mijn collega waarmee ik de VOF startte eruit wilde, omdat ze moest gaan revalideren en zich heel schuldig voelde over het feit dat alles op mij neerkwam (ik ben ook chronisch ziek en inmiddels erg overbelast). Deze nieuwe vennoot blijkt echter totaal anders dan hij zich eerder voordeed en de samenwerking loopt totaal niet. Ik wil deze samenwerking stopzetten, want ook onze cliënten lijden hieronder. Ik wil daarom het liefst zo snel mogelijk van huidige vennoot af, omdat diverse cliënten al hebben aangegeven dat ze niet meer willen komen op de dagdelen dat hij er is en ik de dagbesteding waar ik al mijn energie en ziel en zaligheid in heb gelegd nu naar de knoppen zie gaan.

Ik ben wel in gesprek met iemand die vennoot wil worden en goede kwalificaties heeft, maar wil nu niet weer dezelfde fout maken door overhaast te handelen en nu de tijd nemen om elkaar goed te leren kennen om een goede inschatting te kunnen maken of de samenwerking een kans van slagen heeft.

Even met één vennoot ter overbrugging is bij een VOF niet mogelijk dacht ik. Omzetten naar eenmanszaak en later weer naar VOF is ook problematisch, want ik heb al een andere eenmanszaak op mijn naam staan en meer dan één eenmanszaak is volgens mij niet mogelijk? Bovendien wil ik wel weer aan de slag met een nieuwe vennoot, maar nu wel pas na gedegen onderzoek of de samenwerking een kans van slagen heeft. Daarbij hebben wij een contract met de gemeente op basis van huidig KvK nummer en AGB code en is het niet te doen om dit soort zaken overal veranderd te krijgen.

Wie heeft advies?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

Vervelende situatie zo te lezen, met jullie gezondheid en de moeizame samenwerking met de nieuwe vennoot.

 

Ik wil daarom het liefst zo snel mogelijk van huidige vennoot af

(...)

Even met één vennoot ter overbrugging is bij een VOF niet mogelijk dacht ik.

Een VOF kan alleen bestaan met meerdere vennoten. Je kunt proberen de andere vennoot weg te krijgen, maar je kunt ook zelf opstappen. In beide gevallen is het resultaat gelijk: de VOF houdt op te bestaan en er moet verdeeld worden tussen de vennoten volgens de vennootschapsovereenkomst. Het is net een huwelijk, daar kun je ook niet zomaar iemand inruilen.

 

Omzetten naar eenmanszaak en later weer naar VOF is ook problematisch, want ik heb al een andere eenmanszaak op mijn naam staan en meer dan één eenmanszaak is volgens mij niet mogelijk?

Je kunt niet meerdere eenmanszaken hebben, maar wel oneindig veel activiteiten en handelsnamen in die ene eenmanszaak onderbrengen. Een VOF omzetten naar een eenmanszaak is weer een probleem; er moet immers verdeeld worden. Maar je kunt met jouw deel wel doorgaan in je eenmanszaak. Jouw deel, dus niet zomaar met alle opdrachtgevers en clienten; daar kan de andere vennoot het je lastig maken als je het niet goed regelt.

 

Als je nu al niet gelukkig bent, dan lijkt me doormodderen me niet de goede weg. Een eenvoudige oplossing is er volgens mij niet zomaar, dus je zult door een zure appel heen moeten bijten om verder te kunnen zonder die vennoot. Ik adviseer een advocaat te raadplegen om je te laten adviseren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

er is nauwelijks een 'zijn deel' hij heeft net een maand gewerkt, waarvan 1 week zomaar vrijgenomen en mij laten barsten. hij heeft niets ingebracht, ik wel zowel geld als goederen als heel veel arbeid. Hij zou hooguit recht hebben op een percentage (op basis van aandeel gewerkte tijd) van 1 maand omzet. Er zijn sinds zijn komst geen opdrachtgevers of cliënten bij gekomen. Alles wat er nu is, is mijn verdienste en dat is aantoonbaar, want geïnventariseerd bij het opstellen van een nieuwe vennootschapscontract een maand geleden.

In het vennootschapscontract is overigens opgenomen dat het bedrijf voortgezet kan worden door de vennoot die achterblijft. Duidelijk moge zijn dat IK er niet uit ga stappen, maar verwacht dat hij op stapt. Tevens is in het contract opgenomen dat bij overtreden van de opgenomen bepalingen of het niet nakomen van de bepalingen door één der vennoten dit een reden kan zijn tot onmiddellijke ontbinding van de samenwerking.

 

Link naar reactie
  • 0

Alles wat er nu is, is mijn verdienste en dat is aantoonbaar, want geïnventariseerd bij het opstellen van een nieuwe vennootschapscontract een maand geleden.

Je kunt vinden dat alles jouw verdienste is, en dat is misschien ook zo, maar is dat ook zo vastgelegd in het vennootschapscontract? Of is sinds het boterbriefje van vorige maand toch echt een en ander voor de helft van hem?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

dat is gunstig bij een beëindiging, maar toch even advocaat van de duivel spelen.

Is het wel reëel om te stoppen met iemand nadat hij pas een maand bezig is. Tuurlijk, niet heel chique om 1 week afwezig te zijn zonder dat goed te regelen vooraf.. maar ja.. zal niet die eerste vennoot zijn die even moet wennen dat "zelfstandig ondernemer" zijn niet hetzelfde betekent als "doen wat jou uitkomt"

En het zal ook niet de eerste keer zijn dat 2 vennoten met een totaal ander beeld erin stappen en dat dit dan in het begin flink botst voordat je op één lijn zit.

 

Hebben jullie regelmatig overleg met elkaar? zijn daar jou ongenoegens al besproken?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.