• 0

Journaalposten Oprichten Holding Structuur

Beste lezer!

 

Wie kan mij helpen met het maken van de juiste (fiscale) journaalposten bij zowel de holding als de werkmaatschappij?

 

 

*Ik heb in 2016 een nieuwe buitenlandse Holding structuur gekocht.

*De houdster is een LLC met een niet in aandelen verdeeld kapitaal.

*Ik ben de enige member van de LLC (heb dus geen aandelen maar een certificaat).

*De LLC heeft de status niet transparant voor de fiscus.

*De LLC heeft na oprichting een Ltd opgericht (de werkmaatschappij)

*De LLC is 100% aandeelhouder van de Ltd.

*De Ltd heeft 50.000 aandelen. Ieder aandeel is 1 EURO

*Het kapitaal van de Ltd is NIET volgestort.

*De enige kosten die ik heb gemaakt tot op heden zijn de oprichtingskosten.

*De totale kosten van de oprichting waren 2.500 EURO = 1.000 LLC + 1.500 Ltd

*In de vennootschappen zijn tot op heden geen activiteiten verricht.

 

Alvast bedankt!

 

Max.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is toch een forum voor ondernemerschap? Een plek waar men kennis en informatie deelt?

 

Ik stel de vraag ivm de te maken journaalpost. Doordat de holding een niet in aandelen verdeeld kapitaal heeft ben ik wat verward. Tevens is er geen geld gestort bij oprichting. Ik heb uitsluitend een factuur betaald van 2.500 EURO voor de oprichting.

 

Zelf dacht ik de volgende journaalposten te maken ter zake van de oprichting. Is dit juist?

 

HOLDING LLC

 

Oprichtingskosten (P&L) 2.500 (Debit)

AAN Rekening Courant Member (Balans) 2500 (Credit)

 

 

Deelneming LTD (Balans) 1.500 (D)

AAN Oprichtingskosten (P&L) 1.500 ©

 

Rekening Courant Member (balans) 50.000 (D)

AAN Rekening Courant LTD (Balans) 50.000 ©

 

WERKMIJ LTD

 

Rekening Courant LLC (Balans) 50.000 (D)

AAN nog te storten aandelenkapitaal (Balans) 50.000 ©

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor wie maak je die journaalpost? Jezelf? De NL fiscus of de IRS?

 

In dat laatste geval zit je, zie Norbert, op het verkeerde forum.

 

Als er geen aandelen zijn volgestort dan zou ik dat opnemen als schuld aan de betreffende vennootschap van de aandeelhouder.

 

Verder de kosten per vennootschap boeken en tegenboeken als vordering van jou op die vennootschap. Ik neem aan dat je e.e.a. Privé betaald hebt..

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost, ik probeer de journaalposten te maken in verband met de afsluiting van het boekjaar 2016.

 

Beste Rik, de 1.500 EURO is de kostprijs deelneming voor de LLC. Dit zijn de aankoopkosten van de Ltd. Om die reden heb ik deze kosten geactiveerd bij de holding en niet ten laste van het resultaat van de werkmij gebracht. Tegenwelke waarde zou jij de deelneming in de balans zetten? Het volledig aandelenkapitaal van 50K?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik probeer de journaalposten te maken in verband met de afsluiting van het boekjaar 2016.

Uh, vraag je nu om de journaalposten voor de oprichting (zoals in je onderwerp) of voor de jaarafsluiting?

 

Dit zijn de aankoopkosten van de Ltd.

Dan zijn het toch geen oprichtkosten (zoals je ze benoemde)?

Je betaald dus 1.500 voor een bedrijf waar 50.000 cash in zit...? Lekker :D

 

Maar goed... ik dacht dat deelneming iets anders was (die 50.000 + boeking einde jaar netto winst Ltd.) maar ik ben maar een leek op het gebied van holding/werkmaatschappij boekhouding.

 

https://www.administratievoeren.nl/aankoop_deelneming/

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rik,

 

De journaalposten voor de oprichting zijn bepalend voor de jaarafsluiting 2016. In 2016 heb ik uitsluitend de holding structuur opgericht en verder geen overige activiteiten verricht dan wel kosten gemaakt. De jaarrekening 2016 bevat dus uitsluitend de journaalposten mbt de oprichting.

 

Je gedachte dat LLC 1.500 euro betaalt, voor een bedrijf (Ltd) met 50K cash, snap ik niet.

Het gaat hier om "nog" te storten aandelenkapitaal. wat vervolgens in rekening courant wordt verrekend naar de UBO.

 

Kan iemand mij op weg helpen, met de eerder door mij gegeven journaalposten?

 

Link naar reactie
  • 0
Je gedachte dat LLC 1.500 euro betaalt, voor een bedrijf (Ltd) met 50K cash, snap ik niet. Het gaat hier om "nog" te storten aandelenkapitaal. wat vervolgens in rekening courant wordt verrekend naar de UBO.

Dat je dat kapitaal nog niet gestort hebt wil niet betekenen dat het dus "niet in het bedrijf zit". Het is een aandelenkapitaal wat gestort gaat worden (want je zet er een RC tegenover) dus de balans (activa/passiva) is in beginsel dat waard. (Lijkt mij dus de deelneming van de LLC)

 

Volgens mij moet je de 1500 gewoon boeken als kosten in de Ltd. en 50000 kapitaal tegen RC. Verder de 50000 als deelneming in de LLC (tegen RC). Dan heb je aan het einde van het jaar een verlies in de Ltd. die je daarna weer op de deelneming boekt (in dit geval dus negatief) in de LLC.

 

Maar goed, zoals ik al zei... ik ben een leek op het gebied van holding/werkm. boekhouding. Iemand anders mag mijn ideeën afschieten :D

Link naar reactie
  • 0

Beste Rik! Mijn dank voor je antwoord.

 

Lees ik jouw antwoord in onderstaande journaalposten juist?

 

 

HOLDING LLC

 

Deelnemiing LTD (Balans) 50.000

AAN Rekening Courant Member (Balans) 50.000

 

Oprichtingskosten (P&L) 2.500

AAN Rekening Courant Member (Balans) 2.500

 

Rekening courant LTD (Balans) 1.500

AAN oprichtingskosten (P&L) 1500

 

 

WERKMIJ LTD

 

Rekening courant LLC (Balans) 50.000

AAN nog te storten aandelenkapitaal (Balans) 50.000

 

Oprichtingskosten (P&L) 1.500

AAN rekening courant LLC (Balans) 1500

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Correct

Wacht eens eventjes... hier klopt iets niet...

HOLDING LLC

 

Deelnemiing LTD (Balans) 50.000

AAN Rekening Courant Member (Balans) 50.000

 

Oprichtingskosten (P&L) 2.500

AAN Rekening Courant Member (Balans) 2.500

Hier gaat natuurlijk iets grandioos mis (en dat zou je zelf ook moeten zien) :D

Als je dit zo zou boeken dan is de RC Member 52.500 (dus je moet dan nog 52.000 aan de Holding betalen/ontvangen). Dat lijkt mij niet goed want je hebt zelf al 2.500 betaald.

 

Tevens is het zo dat de deelneming betaald moet worden door de LLC en niet door een Member. Jij boekt hier de deelneming nu zo dat de Member die direct betaald. Dat klopt volgens mij niet.

 

Dus volgens mij moet het dit zijn

HOLDING LLC
---------------
Deelneming LTD (Balans)               50.000
AAN Rekening Courant LTD (Balans)            50.000

Oprichtingskosten (P&L)                2.500
AAN Rekening Courant Member (Balans)          2.500

Rekening courant LTD (Balans)          1.500
AAN oprichtingskosten (P&L)                    1500

WERKMIJ LTD
---------------
Rekening courant LLC (Balans)         50.000
AAN Aandelenkapitaal (Balans)                50.000

Oprichtingskosten (P&L)                1.500
AAN rekening courant LLC (Balans)              1500

Dan staat er dus in balans van de LLC een RC voor Ltd. van 48.500 te betalen en in de Ltd. voor de LLC van 48.500 te ontvangen. En verder in de LLC alleen nog een RC Member van 2.500 te betalen.

 

Ik ga er vanuit dat de LLC al wel gewoon "volgestort" en lopend was en dat deze journaalposten alleen zijn voor de oprichting van de Ltd.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost. Voor mij zit er niet een directe gedachte achter de 50K. Ik zou zelf eerder de deelneming waarderen tegen kostprijs of nihil. Sinds de oprichting vertegenwoordigen beide vennootschappen geen waarde. Uitsluitend de aankoopprijs.

 

Is het gebruikelijk om bij oprichting een deelneming te waarderen op basis van de waarde van het aandelenkapitaal zoals vastgelegd in de notariele aktes? Of kun je ook afwaarderen naar nihil?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mij zit er niet een directe gedachte achter de 50K. Ik zou zelf eerder de deelneming waarderen tegen kostprijs of nihil. Sinds de oprichting vertegenwoordigen beide vennootschappen geen waarde. Uitsluitend de aankoopprijs.

Volgens mij wordt deelneming doorgaans gewaardeerd op de verkrijgingsprijs/aankoopprijs.

 

Had je anders de Ltd. niet op moeten richten zonder (of weinig) kapitaal?

 

Voor een Ltd geldt dat er minimaal twee aandelen dienen te worden uitgegeven, waarbij minimaal GBP 1 als maatschappelijk kapitaal gestort dient te worden.

 

Overigens de journaalpost die hiervoor staan waren dus puur voor oprichting (zoals je ook vroeg).

 

Als je de jaarafsluiting maakt zul je in de Ltd. een verlies hebben. Die zou je dan bij de deelneming op de LLC kunnen boeken (bij verlies neemt die deelneming dan dus af naar 48.500).

 

*De Ltd heeft 50.000 aandelen. Ieder aandeel is 1 EURO

*Het kapitaal van de Ltd is NIET volgestort.

 

PS. We hebben het hier toch niet over "Maatschappelijk kapitaal"? Geplaatst/Gestort kapitaal moet dus gewoon in de boeken komen (en dus deelneming). Maatschappelijk kapitaal is het maximale bedrag dat volgens de statuten aan aandelenkapitaal uitgegeven mag worden en komt niet in de boeken/balans.

 

Je zou dus gewoon bij oprichting kunnen volstaan met uitgifte van 2 aandelen van 1 GBP. In dat geval kun je die hele 50.000 vergeten (of wordt dat 2 EURO :D) Waarom overigens EURO en geen GBP?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bij de oprichting van de holding structuur niet goed nagedacht over de omvang van het kapitaal. De oprichting ging destijds snel en er is mij nooit gevraagd hoe ik het kapitaal wilde samenstellen. Heeft dit consequenties?

 

Kan ik de waarderingsgrondslag van de deelneming (50K) ook gebruiken voor mijn fiscale aangifte Vpb?

Link naar reactie
  • 0

Kan ik de waarderingsgrondslag van de deelneming (50K) ook gebruiken voor mijn fiscale aangifte Vpb?

Welke deelneming?

 

Ik neem aan dat de Ltd. in NL gevestigd is en dat je daarvoor de aangifte Vpb doet. Maar de Ltd. heeft geen "deelneming" (en je zei dat je LLC buiten het zicht van de fiscus is).

 

Het maatschappelijk kapitaal van de Ltd is 50.000 EUR(50.000 aandelen van 1 EUR). Hiervan zijn er 50.000 geplaatst en in rekening courant verrekend met LLC. LLC heeft rekening courant schuld aan LTD.

Ja, als er ook 50.000 geplaatst zijn dan zullen die inderdaad gestort moeten worden en zit je met die RC en deelneming. Ik weet niet of je daar onderuit kunt komen (zoals ik al zei ben ik een leek op dat gebied en zul je daarvoor een fiscalist moeten raadplegen).

Link naar reactie
  • 0

De LLC en de Ltd zijn allebei opgericht naar buitenlands recht. Van de LLC ben ik enig certifcaathouder. De LLC houdt op haar beurt alle aandelen in de Ltd. Zodoende is de Ltd een deelneming van de LLC.

 

Beide vennootschappen zijn bij de NL fiscus bekend. Ik ben binnenlands belastingplichtig. Dus feitelijke leiding is alhier gevestigd. Voor beide vennootschappen doe ik aangifte Vpb.

 

Interessant vind ik het wel om te weten hoe het zit met de fiscale waarderingsgrondslag van de deelneming?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het raar vinden als die waardering, zonder dat er iets in de Ltd. gedaan is, nu onder het vermogen van die Ltd. zou liggen.

 

Misschien interessant leesvoer:

https://www.fullfinance.nl/deelneming-jaarrekening-op-fiscale-grondslagen-hoe-moet-nu

en

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/dochtermaatschappij-bv-fiscaal-op-kostprijs-219692

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/aankoop-deelneming-en-verwerking-daarvan-in-1e-jaarrekening-571043

 

Nogmaals vraag ik me af of je hiervoor niet even een fiscalist (of in ieder geval een accountant met verstand van zaken) zou moeten raadplegen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.