[Artikel] Bullshit-jobs

Aanbevolen berichten

De keuze is nu: gaan die andere huishoudens zich bezig houden met gratis motivatievideo's en betaalde coaching? Of bieden we ze een kans in de dorpshoreca, in kunst en vertier, in kleermakerij en schoenlapperij?

Zo is de keuze uiteraard makkelijk en snel gemaakt.

 

Vraag is: zit het dorp met 100 huishoudens te wachten op 20 kroegen, 12 toneelgroepen, 17 kleermakers en 15 schoenlappers? Allemaal leuk dat ze "een poging doen" om iets te maken, maar is daar wel genoeg ruimte voor en of concurreren ze elkaar alleen maar kapot en zijn ze - zelfs met alle positieve effort - veroordeeld tot de bedelstaf? In dat geval vind ik dat geen haar beter dan motivatievideo's en coaching.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Voorbeeldje: de EU exporteert per jaar 3,5 miljoen ton kip, maar daarnaast importeert het ook 2,2 miljoen ton kip uit landen zoals Brazilië.

 

Dat komt vooral omdat we kippenpoten/vleugels/etc exporteren richting azie, en kipfilets importeren. Je kan het oplossen door nederlanders te leren hoe je en kippenpoot bereidt, maar dat gaat weer ten koste van een hoop banen ;)

 

En wat dat dorp betreft: de huidige invulling is om pakweg 30 mensen te laten lullen over beleid, 20 mensen inzetten op voorlichting en 5 op het straffen van degene die te kromme komkommers kweekt.

 

 

Link naar reactie

Wat is geen bullshit-business?

 

Wat mij betreft: business waar vraag naar is (of vraag naar geschapen kan worden) is geen bullshit business, ongeacht of het een onmisbaar beroep is en ongeacht of er iets wordt gecreëerd

 

Misschien moeten we leren accepteren dat niet iedereen een onmisbaar (maak)beroep kán hebben. In het dorp is 1 vuilnisman, 2 bakkers en 3 boeren wellicht genoeg , en misschien dat de rest dan - want niet onmisbaar - dan maar een zogenaamd bullshit beroep heeft. Het enige wat dat - hopelijk wel oplevert is dat de handwerklieden beter gewaardeerd en beter beloond gaan worden.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

De definitie van VRAAG in de markteconomie is 'koopkrachtige vraag' en het probleem is dat die dus verdampt naarmate de koopkracht zich bij een kleinere groep concentreert.

 

De overheid speelt daarbij een rol omdat die door regulering vanuit maatschappelijk perspectief de prijzen beïnvloedt (vervuiler betaalt) en door middel van belastingen en uitkeringen de koopkracht dirigeert.

 

Zo bestaat de financiële sector voor een deel uit vraag en aanbod die gecreëerd zijn door regulering - en de lobby daaromheen. Hetzelfde geldt voor het onderwijs, de zorg en justitie. Je kan met strengere gevangenisstraffen een boel werk creëren en ook nog eens wat werkelozen van de straat af halen.

 

Er is veel vraag naar zorg, maar de koopkracht is beperkt. Dus creëren we zoiets als mantelzorg en geven een paar miljoen Nederlanders elk jaar 200 euro cadeau als ze hun eigen ouders helpen.

 

Keuzes, keuzes, keuzes...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dat er iets mis is met de onderliggende modellen dat wisten we al veel langer, toch?
Klopt. Moeten we proberen om met regulering en gedragsverandering de boel weer recht te trekken.

 

De uitdrukking bullshitjobs nodigt overigens wel uit tot een pissing-contest. Jouw job is bullshitter dan de mijne. Misschien helpt een simpele model-oefening...

 

In Hollanddorp wonen honderd huishoudens. Lang geleden waren die vrijwel allemaal bezig met het verbouwen van voedsel en de vervaardiging van basisbehoeften voor het dorp, maar door mechanisering, industrialisatie, interdorporale handel en automatisering zijn de verhoudingen geleidelijk drastisch gewijzigd.

 

De totale grondstofproductie kan nu gedaan worden door twee families, bij verwerking zijn een stuk of vijftien families betrokken en de verhandeling vergt de inzet van acht huishoudens. De welvaart is enorm toegenomen, maar driekwart van het dorp zit eigenlijk zonder werk. Het verdienend kwart is gelukkig bereid zijn welvaart te delen. Dat zal trouwens wel moeten, want de werkelozen zijn in meerderheid.

 

Hoe gaan we die welvaart nu zo uitsmeren dat we een nieuwe balans in Hollanddorp brengen?

 

Er is een aantal decennia sprake geweest van een groeiend aantal bankiers, verzekeraars, reintegratie-adviseurs en controle-ambtenaren, maar die hebben toch een beperkte invloed op het welzijn. De keuze is nu: gaan die andere huishoudens zich bezig houden met gratis motivatievideo's en betaalde coaching? Of bieden we ze een kans in de dorpshoreca, in kunst en vertier, in kleermakerij en schoenlapperij?

 

 

 

Jouw verhaaltje is interessant. Maar er zal bijvoorbeeld ook een voedselcontroleur moeten komen. Want vroeger kon iedere familie alleen zichzelf een voedselvergiftiging bezorgen, en nu kunnen 2 families heel Hollanddorp ziek maken. Dus dat die 75 uit hun midden iemand kiezen om controle te houden, lijkt me niet meer dan logisch.

 

En dan staat er plotseling iemand op die die 15 voedselverwerkers kan leren hoe ze 20% tijd kunnen besparen. Daar hebben ze wel oren naar, die 15. Dus hup, er heeft weer een van die 75 een zinvolle baan.

 

En dan is er iemand die heeft geleerd dat ze in Duitslanddorp ook wel van tomaten houden. Dus moet 1 van die 75 de anderen Duitslands leren en nog 1 van de 75 moet het voedsel naar Duitslanddorp brengen. En in een keer kunnen er dubbel zoveel families actief zijn in de voedselproductie, want dat word aan Duitslanddorp gegeven, die daarvoor automatisch rijdende vervoersmiddelen teruggeven

 

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bullshitjobs zijn echt lang niet allemaal bullshit.

 

De markt zal zijn reinigende werk wel doen....

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie

 

Waar zit het dorp dan wel op te wachten? Mag ook best een zorgboerderij of een ouderenhotel zijn. Wat is geen bullshit-business?

 

De omgekeerde vraag is denk ik eenvoudiger: Wat is wel een bullshit-job?

 

Naar mijn idee is dat elke baan waarbij er niemand (buiten het bedrijf in kwestie en haar toeleveranciers) aanzienlijke last ondervindt als je er acuut mee stopt en er geen vervanger wordt aangesteld.

 

Uiteraard is er een heel groot grijs gebied, maar er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarop bovenstaande gewoon volledig van toepassing is.

Link naar reactie

Een job is meestal niet 'bullshit', maar er zijn veel jobs waar aan een deel wel bullshit hangt. De bullshit gedeelte wordt echter steeds meer geautomatiseerd door software en robots, zodat we meer met echt werk bezig zijn.

 

Tot dat een robot een robot kan maken....dan liggend we op het strand en genieten we hopelijk van onze 'basic income'.

 

https://www.teasenz.nl - Online theewinkel voor authentieke losse thee direct uit China.
Link naar reactie

De omgekeerde vraag is denk ik eenvoudiger: Wat is wel een bullshit-job?

 

Naar mijn idee is dat elke baan waarbij er niemand (buiten het bedrijf in kwestie en haar toeleveranciers) aanzienlijke last ondervindt als je er acuut mee stopt en er geen vervanger wordt aangesteld.

 

Uiteraard is er een heel groot grijs gebied, maar er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarop bovenstaande gewoon volledig van toepassing is.

Het is plaats en tijd gebonden. In een dorp waar iedereen gewend is zijn eigen afval weg te brengen of te verbranden, is vuilnisman een bullshit-beroep.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Het enige wat dat - hopelijk wel oplevert is dat de handwerklieden beter gewaardeerd en beter beloond gaan worden.

Maar zolang de bullshit veel te rijk beloond wordt zul je blijven zien dat kinderen hun studie daarop afstemmen. Scholing voor vakmanschap wordt zwaar ondergewaardeerd in Nederland en daarom zie je een ruim tekort aan echte vaklieden.

 

Mensen die pro-EU zijn zien hier echter een voordeel in. Die vaklieden importeren we dan uit Oosteuropese landen. Dat is precies ook de reden dat ik tegen de EU ben omdat ik vind dat een economie van een land zelfvoorzienend moet zijn waarbij ook de lokale bevolking dus voldoende diversiteit kent.

 

Link naar reactie

Even vanuit een andere hoek bekeken: Is dit eigenlijk allemaal niet het gevolg van het kapitalistische systeem.

Nee, juist integendeel!:

De term bullshit jobs is afkomstig van de spraakmakende antropoloog David Graeber. Het is werk dat eigenlijk nergens voor nodig is en waarvan het bestaan ervan indruist tegen de principes van het kapitalisme.

 

Mensen die pro-EU zijn zien hier echter een voordeel in. Die vaklieden importeren we dan uit Oosteuropese landen. Dat is precies ook dat ik tegen de EU ben omdat ik vind dat een economie van een land zelfvoorzienend moet zijn waarbij ook de lokale bevolking dus voldoende diversiteit kent.

Waar leg je die grens dan en waarom? Vroeger lag die grens bij een groep oermensen in een grot: die moest zelfvoorzienend zijn, met voldoende diversiteit.

Wat later kwam de grens bij een dorp te liggen, toen bij een stad, een regio en uiteindelijk een land. Waarom daar nu stoppen als de evolutie overduidelijk streeft naar iets anders: namelijk naar zoveel mogelijk diversiteit. Anders krijg je alleen maar kwijlende inteeltbekkies en wordt de soort zwakker.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Dat is precies ook de reden dat ik tegen de EU ben omdat ik vind dat een economie van een land zelfvoorzienend moet zijn waarbij ook de lokale bevolking dus voldoende diversiteit kent.

 

Dus niet.

 

Realiseer je dat bijna elk klein onderdeeltje dat gemaakt is en jij gebruikt, er duizenden, wellicht tienduizenden al over the world er aan meegewerkt hebben dat tot stand te brengen.

Bijvoorbeeld een 'simpele' sateliet voor communicatie voor jouw smartphone kan werken doordat wellicht 10 miljard mensen die elk een klein stukte daaraan hebben bijgedragen gedurende de gehele menselijke geschiedenis.

 

 

 

Link naar reactie
Waar leg je die grens dan en waarom? Vroeger lag die grens bij een groep oermensen in een grot: die moest zelfvoorzienend zijn

Voor mijn gevoel wordt de grens niet zo zeer bepaald door (de grootte van) een gebied maar door de omvang en diversiteit van een lokale samenleving. Mijn mening is dat we hier in Nederland voorlopig al behoorlijk tegen de grens zitten van omvang en diversiteit van de bevolking. Mijn voorkeur gaat uit naar lokale en kleine zelfsturende samenlevingen. Hoe groter de omvang van een samenleving de meer kans op zogenaamde bullshit-jobs, zie bijvoorbeeld Brussel.

 

Volgende stap in de evolutie? Wellicht juist weer kleiner maken en decentraliseren ipv één groot gedrocht.

 

Dat is precies ook de reden dat ik tegen de EU ben omdat ik vind dat een economie van een land zelfvoorzienend moet zijn waarbij ook de lokale bevolking dus voldoende diversiteit kent.

 

Dus niet.

 

Realiseer je dat bijna elk klein onderdeeltje dat gemaakt is en jij gebruikt, er duizenden, wellicht tienduizenden al over the world er aan meegewerkt hebben dat tot stand te brengen.

Bijvoorbeeld een 'simpele' sateliet voor communicatie voor jouw smartphone kan werken doordat wellicht 10 miljard mensen die elk een klein stukte daaraan hebben bijgedragen gedurende de gehele menselijke geschiedenis.

Niet zo zwart-wit zien. Uiteraard kun je niet compleet zelfvoorzienend zijn en zou dat ook slecht zijn voor je economie (zie bijvoorbeeld Sovjet-Unie). Maar ik vind dat je wel moet streven dat je zelfvoorzienend genoeg moet zijn dat je kunt voorzien in de primaire behoeften, bv de genoemde vaklieden zoals loodgieters, timmermannen etc. Maar complete centralisatie van kennis en kunde ed waar het naar toe dreigt te gaan is denk ik helemaal slecht voor je economie (zie bijvoorbeeld de VS).

 

Ik denk dat er een redelijke correlatie bestaat tussen centralisatie en bullshit-jobs.

 

Link naar reactie

Mijn mening is dat we hier in Nederland voorlopig al behoorlijk tegen de grens zitten van omvang en diversiteit van de bevolking.

Wat stel je voor: gemengde huwelijken ontbinden en moeders en kinders terug naar Suriname of Indonesië? Bruinogigen naar Frankrijk en Spanje sturen? Iedereen Van Duitschen Bloet terug Rijnopwaarts?

 

Dat heeft allemaal niks met het onderwerp te maken. Bullshit-jobs en blufondernemers dragen per saldo niet zoveel bij aan de economie. Ze zouden geen BTW hoeven te betalen, want ze hebben geen toegevoegde waarde. Ze zetten stempels of maken motivatievideo's die vrijwel niemand bekijkt. Maar het voordeel is: ze zitten niet thuis te verpieteren, ze gaan niet op dievenpad en ze hebben geen tijd voor complottheoriën.

 

Voor jonge startups en afgeschreven vijftigplussers zou kleinschalig ondernemerschap gestimuleerd kunnen worden buiten de typische bullshit- en blufsectoren. Gewoon leren denken met je handen! En zelf je eigen voortbrengselen verkopen.

 

In Londondorp werd de eerste broedplek (vrijmarkt) opgezet in 1974: Camden Lock, waar de gemeente een oogje toekneep in de marktregulering. Is nou een toptoeristische trekpleister.

 

Daarop volgde in de jaren negentig het hergebruik van Old Spitalfields Market, dat zich later verder institutionaliseerde tot een winkelcentrum.

 

Op een steenworp afstand werd begin deze eeuw de Truman Brewery in gebruik genomen met elk weekend een Backyard Market, een Boilerhouse Food Hall en op zondag een Sunday Up Market.

 

Meest recente loot aan deze stam: The Startisans met Covent Garden als lanceerbasis en inmiddels aanwezig op twintig markten in Londondorp. Dit soort initiatieven zijn een feest van diversiteit.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Mijn mening is dat we hier in Nederland voorlopig al behoorlijk tegen de grens zitten van omvang en diversiteit van de bevolking.

Wat stel je voor: gemengde huwelijken ontbinden en moeders en kinders terug naar Suriname of Indonesië? Bruinogigen naar Frankrijk en Spanje sturen? Iedereen Van Duitschen Bloet terug Rijnopwaarts?

Dat zeg ik toch helemaal niet en ik vind het een vrij kromme redenatie mocht je dit wel uit de tekst halen. Dit is nu precies een goed voorbeeld van stigmatiseren van bepaalde uitspraken. Tegenwoordig zegeviert het politiek correct zijn, misschien ook wel een aanleiding voor de bullshit-jobs.

Link naar reactie

Dit is nu precies een goed voorbeeld van stigmatiseren van bepaalde uitspraken. Tegenwoordig zegeviert het politiek correct zijn, misschien ook wel een aanleiding voor de bullshit-jobs.

Typisch... In plaats van je beklagen over de vorm van de reactie kun je ook ingaan op de inhoud. In reactie op jouw Nederland-is-vol-mening vroeg Twabla wat je voorstelt daaraan te doen (en merkte hij daarnaast op dat dit niets te maken heeft met deze bullshit-discussie).

 

Link naar reactie

Dit is nu precies een goed voorbeeld van stigmatiseren van bepaalde uitspraken. Tegenwoordig zegeviert het politiek correct zijn, misschien ook wel een aanleiding voor de bullshit-jobs.

Typisch... In plaats van je beklagen over de vorm van de reactie kun je ook ingaan op de inhoud. In reactie op jouw Nederland-is-vol-mening vroeg Twabla wat je voorstelt daaraan te doen (en merkte hij daarnaast op dat dit niets te maken heeft met deze bullshit-discussie).

 

Dat klopt, mijn opmerking is uit de context gehaald in een reactie van mij richting Norbert met de vraag "Waar leg je de grens", en was ook niet bedoeld als input voor deze discussie.

 

In dit geval vond ik de reactie zo tenenkrommend en typerend dat ik wel de behoefte zag van repliek te voorzien.

 

Je vraagt feitelijk dus van mij een antwoord te geven op een stuk argumentatie naar aanleiding van een totaal verkeerde en misplaatste interpretatie van wat ik gezegd zou hebben. Maar goed om toch antwoord te geven, ik vind dat je diversiteit moet ondersteunen en aanwezige diversiteit de kans moet geven zich te ontplooien maar beslist niet moet afdwingen.

Link naar reactie

Het heeft niet zoveel te maken met diversiteit, dat bepaalt hoogstens wie de bullshit jobs hebben, niet zozeer of ze wel of niet bestaan.

 

Met politieke correctheid heeft het wel een beetje te maken: die hele sector met meldpunten en integratiebeleid is grotendeels bullshit, als dat acuut verdwijnt heeft daar niemand last van.

Link naar reactie

Het enige wat dat - hopelijk wel oplevert is dat de handwerklieden beter gewaardeerd en beter beloond gaan worden.

Maar zolang de bullshit veel te rijk beloond wordt zul je blijven zien dat kinderen hun studie daarop afstemmen. Scholing voor vakmanschap wordt zwaar ondergewaardeerd in Nederland en daarom zie je een ruim tekort aan echte vaklieden.

 

Mensen die pro-EU zijn zien hier echter een voordeel in. Die vaklieden importeren we dan uit Oosteuropese landen. Dat is precies ook de reden dat ik tegen de EU ben omdat ik vind dat een economie van een land zelfvoorzienend moet zijn waarbij ook de lokale bevolking dus voldoende diversiteit kent.

 

 

Nee, mensen die pro-EU zijn zien vooral in dat staatsgrenzen en taalgrenzen ook maar willekeurig zijn, en laten de rationaliteit van gelijkwaardigheid prevaleren boven de willekeur van 'ons landje'.

 

Dat importeren van vakmensen is een gevolg, niet een doel. Daar zitten positieve en negatieve kanten aan, dat geef ik toe. Maar wat is er mis met een tekort op plaats A op te vangen met een overschot op plaats B?

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie

Het is wel tekenend voor hoe ver onderwijs afwijkt van de vraag van de arbeidsmarkt.

 

Hoog opleiden is niet altijd heel nuttig, kijk een beetje naar het aantal mensen dat 'iets met communicatie ofzo' wil studeren, op hbo en zels wo nivo.

 

Een imagoprobleem speelt natuurlijk ook, mogelijk gebaseerd op een aanname dat je met vakwerk niet zoveel kunt verdienen of iets dergelijks. Dit lijkt me feitelijk niet correct, een loodgieter, electrotechnicus of timmerman kan best goed verdienen, zeker als hij goed is in zijn werk.

Link naar reactie

Het enige wat dat - hopelijk wel oplevert is dat de handwerklieden beter gewaardeerd en beter beloond gaan worden.

Maar zolang de bullshit veel te rijk beloond wordt zul je blijven zien dat kinderen hun studie daarop afstemmen. Scholing voor vakmanschap wordt zwaar ondergewaardeerd in Nederland en daarom zie je een ruim tekort aan echte vaklieden.

 

Mensen die pro-EU zijn zien hier echter een voordeel in. Die vaklieden importeren we dan uit Oosteuropese landen. Dat is precies ook de reden dat ik tegen de EU ben omdat ik vind dat een economie van een land zelfvoorzienend moet zijn waarbij ook de lokale bevolking dus voldoende diversiteit kent.

 

 

Voor mijn gevoel wordt de grens niet zo zeer bepaald door (de grootte van) een gebied maar door de omvang en diversiteit van een lokale samenleving. Mijn mening is dat we hier in Nederland voorlopig al behoorlijk tegen de grens zitten van omvang en diversiteit van de bevolking. Mijn voorkeur gaat uit naar lokale en kleine zelfsturende samenlevingen. Hoe groter de omvang van een samenleving de meer kans op zogenaamde bullshit-jobs, zie bijvoorbeeld Brussel.

 

Volgende stap in de evolutie? Wellicht juist weer kleiner maken en decentraliseren ipv één groot gedrocht.

 

Dus Nederland zit aan de grenzen van diversiteit, maar heeft te weinig diversiteit en als oplossing wil je alles decentraliseren, met als gevolg nog minder (lokale) diversiteit, terwijl het gebrek aan diversiteit zorgt voor een influx aan vakmensen uit Oost-Europa?

 

Of mis ik ergens de omslag tussen vaardigheidsdiversiteit en culturele diversiteit in dit verhaal?

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Wat is wel een bullshit-job?

De stierenpoepschepper heeft een echte bullshit-job.

Verder heeft elk beroep wel een bepaalde functie, anders zou het beroep niet meer bestaan (want het levert niks op).

 

Wat mij wel op valt: Ik krijg steeds meer (ongevraagde) aanbiedingen van bedrijven om offerte aanvragen via de mail binnen te krijgen (offerte.nl, Keurmerk Vertrouwd Onderhoud, bouw-scout, zoofy, bambelo, advanzaleads en alle anderen die ik vergeten ben) waardoor ik zoveel offertes kan maken dat ik niet meer aan schilderen toe kom. Maar dan zou ik zelf een soort van bullschit-job krijgen ;D

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.