• 0

Opgeofferd bedrag

Beste Lezer!

 

Ik heb in 2016 een nieuwe holdingstructuur gekocht voor op te starten business activiteiten in Azie. Het gaat om een Delaware LLC als houdster die op haar beurt 100% van de aandelen heeft in een Ltd. Beide vennootschappen zijn in Nederland belastingplichting en doen zelfstandig aangifte.

 

Volgens de notariele akte bestaat het kapitaal van de Ltd uit 25.000 aandelen met ieder een waarde van 1 EURO. In de commerciele jaarrekening van de LLC heb ik de deelneming debit verantwoord voor 25K met als tegenboeking een rekening courant schuld aan de LTD.

 

Nu ik bezig ben met de fiscale aangifte Vpb voor de LLC wordt mij gevraagd naar het opgeofferd bedrag voor de Ltd. Is het opgeofferd bedrag gelijk aan het maatschappelijk kapitaal?

 

Of is het opgeofferd bedrag gelijk aan de daadwerkelijk betaalde oprichtingskosten. In mijn situatie heeft de LLC uitstluitend 2.000 USD oprichtingskosten betaald.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog even los van de vraag, voor mijn begrip: als de bedrijven in Nederland belastingplichtig zijn, zijn het toch bedrijfsvormen die in Nederland geaccepteerd zijn. Vennootschapsbelasting verondersteld BV's ?

 

Als dat het geval is, wat is dan de meerwaarde van de naamgeving "Delaware LLC" en "Ltd" in dit verhaal? Voor mij is het in ieder geval verwarrend.

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Kloek,

 

Jouw verwarring begrijp ik. Een Chinees zou dat ook hebben als hij de afkorting BV leest. Vandaar dat ik heb gekozen voor een LLC en Ltd vorm. De holdingstructur gebruik ik voor mijn zaken in Azie.

 

Omdat ik 100% (in)direct aandeelhouder ben van beide vennootschappen, en in Nederland woonachtig ben is de feitelijke leiding van de vennootschappen in Nederland gevestigd. Zodoende zijn beide vennootschappen binnenlands belastingplichtig.

 

Maar hoe zit het nu met het opgeofferd bedrag? Heeft iemand daar een antwoord op?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je die oprichtingskosten even helemaal uit je hoofd zetten. Die heb jij niet betaald, die heeft de Ltd. zelf betaald (via een RC).

 

Misschien heb je wat aan dit antwoord:

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/aangifte-vpb-en-tabje-deelneming-opgeofferde-bedrag-en-balanswaardering-282781?start=msg282970

 

(Dan wordt ook gelijk je volgende vraag voor "netto voordelen" beantwoord :D)

 

De kosten voor oprichting zitten zoals eerder besproken (in het andere topic) in de Ltd. (via RC) en drukt uiteindelijk op het resultaat (en dus "voordeel/nadeel") van de Ltd.

 

Volgens mij kun je dit ook allemaal vinden op Google (zoals ik heb gedaan).

 

Hoogte opgeofferd bedrag. Het opgeofferde bedrag is het bedrag dat de moeder-BV ooit voor de deelneming heeft betaald. Bijv. € 18.000,- voor de oprichting of een hoger bedrag als de deelneming van een derde is aangekocht. Soms kan de omzetting van een schuld in aandelenkapitaal ook leiden tot een hoger opgeofferd bedrag.

http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/dochter_bv/verlies_bv_deelneming_soms_aftrekbaar/NLTABVAR_EU050105/related

 

(Link brengt je naar een beperkte pagina maar als je de eerste hit op deze Google pagina pakt krijg je de volledige.)

 

PS. Ben je eigenlijk nog van plan de RC in te lossen? Niet volgestorte aandelenkapitaal neemt een risico met zich mee. Lees je daarover ook even in.

 

Link naar reactie
  • 0

 

...

 

Jouw verwarring begrijp ik. Een Chinees zou dat ook hebben als hij de afkorting BV leest. Vandaar dat ik heb gekozen voor een LLC en Ltd vorm. ...

 

Mensen die ltd's verkopen zeggen dat altijd inderdaad, maar ik heb nog nooit moeite gehad wereldwijd te handelen met een BV in NL, of nu een SL in Spanje. Maar goed, dat is verder offtopic

logo & grafisch design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.