• 0

Verkopen aan Landen buiten de EU en BTW

Goedenavond,

 

 

Ik ben al een tijdje met een webshop bezig en ik wil graag weten wat ik nodig heb om het 0% tarief te rekenen als ik buiten de EU verkoop.

 

Ik heb het er al met een paar mensen over gehad en ik wil ook graag even aan de belastingdienst voorleggen of ik de juiste dingen in mijn boekhouding opneem.

 

Ik verkoop sierraden en kleine kunstvoorwerpen via Etsy en Facebook (Paypal)

 

Ik wil per kwartaal een staatje downloaden (dat kan via Etsy en Paypal), waarop ik de naw gegevens, datum, referentie nr, bedrag, artikel, verzendskosten en BTW tarief vermeld.

En dan heb ik per week een factuur van mijn vervoerder waarop staat wat ik binnen en buiten de EU verzonden heb. Op het posstuk (brief of pakje) heb ik een volledig ingevuld CN22 of 23 formulier.

 

Dat staatje gebruik ik omdat het veel werk is alle verkopen los in mijn boekhouding in te voeren en omdat ETSY geen BTW op de factuur vermeld, ik zet het er dus zelf bij.

 

Is dit afdoende om het 0% tarief te gebruiken?

Ik ben een klein bedrijf en verwacht voorlopig max 20.000 EUR omzet per jaar.

 

Ik heb dit al een keer voorgelegd aan de belastingdienst en die gaf toen aan dat ik echt een waybill nr. nodig had en dat heb ik dus niet.

Misschien had ik pech want er zijn toch zat bedrijven die het zo doen.

Maar ja ik wil het dus zeker weten omdat ik niet later een hoop geld terug wil betalen.

 

Vriendelijke groet

 

Andre

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Bij uitvoer buiten EU is het noodzakelijk dat er een bewijs van export is.

De belastingdienst somt op haar site formulieren op die daarvoor gebruikt kunnen worden. (Zie link).

Hier wordt de indruk gewekt dat je ze allemaal moet bewaren.

 

Maar in mijn opinie volstaat per verkoop één bewijs van export.

Ter onderrbouwing sluit ik een aanvullende link in waarbij een Tax Free check als bewijsmiddel wordt gebruikt

en volgens dit arrest ook volstaat als bewijs van uitvoer.

 

Een CN22 heeft geen kenmerk (bijvoorbeeld douanestempel) dat de goederen ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd

en kwalificeert dus niet als bewijs van uitvoer.

 

Het is natuurlijk verstandig om, indien aanwezig, meerdere formulieren die de uitvoer bewijzen te bewaren.

"Better sure (safe is moderner) then sorry".

 

P.S.;

Iets voorleggen aan de Belastingdienst kan het beste schriftelijk worden gedaan aangezien de Belastingtelefoon niet altijd correct antwoord en omdat daar later geen beroep op kan worden gedaan.

 

Leuke bijkomstigheid van het ingevoegd arrest is dat het iedere winkelier laat zien hoe eenvoudig "Tax Free" aan non EU toeristen verkocht kan worden.

 

Overleg altijd even met een belastingadviseur omtrent jouw persoonlijke situatie.

The devil is in the details :).

 

Vriendelijke groet,

 

links en citaat;

 

Belastingdienst formulieren mbt bewijs van uitvoer

 

Arrrest

citaat;

5.12

Geen wonder dat ondernemers het nultarief niet direct toepassen wanneer een buitenlandse toerist zich meldt voor de aankoop van een product: als uiteindelijk het bewijs van uitvoer niet aan de leverancier wordt (af)geleverd, is de reiziger immers

– vaak letterlijk – gevlogen. De ondernemer zal de reiziger daarom eerst het volledige factuurbedrag laten betalen, en pas teruggaaf van de omzetbelastingcomponent verlenen wanneer hij beschikt over het (door de reiziger) aan hem teruggezonden, door de douane afgetekende document dat de uitvoer bewijst. De reiziger krijgt dan zijn geld – althans de omzetbelasting – van de ondernemer terug, en de ondernemer verzoekt op zijn beurt de Belastingdienst om restitutie van dit omzetbelastingbedrag.

 

5.13

Dit alles is nogal omslachtig. Om het (voor de reiziger en de leverancier) iets makkelijker te maken, zijn in de praktijk chequesystemen ontwikkeld (zoals Holland Tax-free Shopping), waarbij ondernemers/winkeliers zich kunnen aansluiten. De aangesloten ondernemers berekenen bij toepassing van zo’n systeem nog steeds omzetbelasting aan de reiziger, maar geven hem in plaats van een factuur een cheque mee waarop de gegevens van de goederen zijn vermeld. Bij vertrek uit de EU laat de reiziger de cheque afstempelen door de douane, waarna hij tegen inlevering van de cheque bij een uitbetalingskantoor van de exploitant van het chequesysteem (meestal op de luchthaven) de betaalde omzetbelasting retour krijgt. De exploitant van het chequesysteem zorgt ervoor dat de afgestempelde cheque terugkomt bij de leverancier, die hiermee de uitvoer van de op de cheque vermelde goederen aantoont en zijn aanspraak op het nultarief bij de Belastingdienst ‘te gelde kan maken’.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Beste Easy does it,

 

Allereerst bedankt voor het antwoord.

 

Ik heb eigenlijk alleen maar een factuur van de vervoerder en een factuur met adres van de klant.

Ik zou niet weten hoe ik aan een stempel van de douane moest komen.

 

Ik hoor en zie ook op het forum dat er wel meer webshops zijn die gewoon het 0% tarief berekenen en mijn vervoerder zegt ook dat er zat zijn die het doen met een factuur van paypal of etsy.

Maar als ik het zo hoor mag dat eigenlijk niet ?

 

Is dit een soort gedogen beleid of loop ik risiko op een naheffing met evt. een boete als ik het zo doe.

 

Vriendelijke groet

 

Andre

Link naar reactie
  • 0

Dat arrest lijkt me hier niet van toepassing, dat gaat over verkoop aan particulieren van buiten de EU die de goederen (in het vliegtuig) meenemen. In beginsel is het bewijs van uitvoer de Confirmation of Exit uit ECS (het electronische douanesysteem) maar dat is alleen in het geval er een uitvoeraangifte gedaan moet worden (afhankelijk van de waarde of het soort goed/bestemming). Track en trace infomatie van post of koeriers geldt ook als bewijs van uitvoer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.