• 0

zzp, grijs kenteken zonder bijtelling, marge?

Hallo,

ik ben als zzp-er van plan om een bestelbus (grijs kenteken) te kopen.

-Ik wil de bus als prive vermogen houden, (dus geen btw aftrek over de aankoop etc) zodat ik wel gebruik kan maken van het voordelige motorrijtuigentarief voor grijs kentekens. Ik heb althans begrepen dat de bus dan bij de tenaamstelling automatisch gekoppeld wordt aan het btw-nummer dat aan mijn naam gekoppeld is en dus automatisch op 'gunstig' mrb-tarief wordt aangeslagen

- Ook heb ik begrepen dat, zolang ik de bus niet in de balans van de zaak zet, ik niks te maken heb met bijtelling, strakke kilometerregistratie etc (ik ga wel m'n zakelijke kilometers declareren a 19ct maar dit staat daar los van)

 

Ik heb hier al het een en ander over gelezen en o.a. dit draadje

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/grijs-kenteken-prive-auto-436298?action=display;threadid=46104;start=0

lijkt erop te bevestigen dat dit kan, maar ik wilde navragen of het anno 2017 nog steeds klopt?

 

Wat ik alleen nog niet zeker weet is, als ik de bus als prive vermogen houd, wordt het dan een marge bus (wat gebeurd als je van ondernemer aan particulier verkoopt)? Of blijft het 'ondernemer naar ondernemer'.. (als het een marge bus wordt kan dit ongunstig zijn voor de doorverkoopwaarde op den duur, vandaar dat ik het me afvraag).

 

Dank voor de reacties!

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gelet op wat ik lees in andere threats op dit en andere forum (zie o.a. mijn link in vorig bericht) zou het van dat MRB tarief wel moeten kunnen; ik heb ook gebeld met de belastingdienst vandaag en zij bevestigden, als je een bus koopt op persoonsnaam zal deze automatisch gekoppeld worden aan het BTW-nr dat aan mijn naam gekoppeld is en dan zou ik recht hebben op het voordelige tarief..?

Link naar reactie
  • 0

Zo had ik het ook begrepen.. dus door het prive te houden kom ik dan wel in aanmerking voor laag mrb tarief en hoef ik geen bijtelling te betalen (wel minstens 10% zakelijk rijden maar dat red ik wel)

 

Ik vroeg me vooral ook af of iemand weet of de bus in deze constructie dan een marge-voertuig wordt of niet (dat zou bij doorverkoop ongunstig zijn)

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zo had ik het ook begrepen.. dus door het prive te houden kom ik dan wel in aanmerking voor laag mrb tarief en hoef ik geen bijtelling te betalen (wel minstens 10% zakelijk rijden maar dat red ik wel)

 

Ik vroeg me vooral ook af of iemand weet of de bus in deze constructie dan een marge-voertuig wordt of niet (dat zou bij doorverkoop ongunstig zijn)

 

Als je hem voor de BTW privé houdt, wordt het een margevoertuig. Dus wellicht beter om 'm voor de BTW zakelijk te houden en alleen voor de IB privé.

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat ik omzetbelasting en inkomstenbelasting door elkaar haal maar is het niet juist zo dat als ik de btw zakelijk wil houden (dus geen marge auto) ik deze dan in de omzetbelasting moet zetten en dan dus te maken kkrijg met bijtelling

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Misschien dat ik omzetbelasting en inkomstenbelasting door elkaar haal maar is het niet juist zo dat als ik de btw zakelijk wil houden (dus geen marge auto) ik deze dan in de omzetbelasting moet zetten en dan dus te maken kkrijg met bijtelling

Alleen de BTW correctie privégebruik.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.