• 0

Bestuurder bv

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben ik verplicht om een dga salaris te ontvangen "toe te passen" (*) als ik een bestuurder aanstel voor alle dagelijkse zaken.

 

Als jij géén arbeid verricht voor de werkmij (bijvoorbeeld: jij spreekt de bestuurder alleen in je hoedanigheid van aandeelhouder op de periodieke aandeelhoudersvergadering, en verder ben je niet dagelijks betrokken bij het bedrijf, ook niet in de sales oid) dan is een DGA salaris niet verplicht, zie art 12A van de wet op de loonbelasting

 

Verricht je wél arbeid voor de werkmij, dan ben je verplicht om een DGA salaris toe te passen, ongeacht hoeveel bestuurders je aanstelt

 

(*) = Je bent nooit verplicht om een salaris te ontvangen! Het enige dat verplicht is, is het toepassen en afdragen van de loonheffing. Uitkering van het netto salaris mag je desgewenst achterwege laten

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

(*) = Je bent nooit verplicht om een salaris te ontvangen! Het enige dat verplicht is, is het toepassen en afdragen van de loonheffing. Uitkering van het netto salaris mag je desgewenst achterwege laten

 

Let er dan wel op dat zo een vordering van de DGA op de BV ontstaat. Die vordering valt voor de DGA in box 1 van de inkomstenbelasting: inkomen uit overige werkzaamheden --> inkomsten uit terbeschikkingstelling, zie google.

 

Daarmee open je een nieuw fiscaal hoofdstuk, want die vordering moet zakelijk behandeld worden (overeenkomst, zekerheden, aflossing en rente dienen zakelijk te zijn). Die rente is daarbij belast als inkomen in box 1, dus bovenop je salaris. De rente is wel aftrekbaar voor de BV.

 

Ik zou het niet opnemen van nettoloon alleen aanraden als de DGA langs andere weg een schuld heeft aan de BV zodat deze afgebouwd kan worden of als de financiële situatie in de BV het uitbetalen van nettoloon tijdelijk echt niet kan dragen. Waarbij tijdelijk de sleutel is. Als het langer of permanent wordt, dan is er iets anders mis met de financiën in de BV.

 

Succes

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vind ik vreemd Joost,

Is het niet zo dat het salaris in box 1 moet worden opgegeven volgens het jaaroverzicht van het salaris.

Logisch zou voor mij zijn dat een vordering "iets" is voor box 3?

 

 

Ik heb eens ergens tegengekomen (niet meer te vinden) dat, als in de BV geen werknemers in dienst heeft, de vennootschap geen verplichting heeft voor sociale premies en belastingen, klopt dat?

Link naar reactie
  • 0
Vind ik vreemd Joost, Is het niet zo dat het salaris in box 1 moet worden opgegeven volgens het jaaroverzicht van het salaris. Logisch zou voor mij zijn dat een vordering "iets" is voor box 3?
Ja, dat is het rare van zo'n (te hoge) RC met een BV. De schuld aan de BV zou in box 3 vallen en een vordering in box 1 (waarbij er dan dus wel zakelijke rente ontvangen en opgegeven moet worden). https://www.directaccountants.nl/rekening-courant-dga/
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de link. Maar als de vordering tot stand komt uit nog niet opgenomen 'netto' salaris, waarover loonbelasting en opgave inkomstenbalasting (bij loon) betaald wordt, moet zo'n vordering dan nogmaals in box 1 opgegeven worden. Lijkt mij onzinnig.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb eens ergens tegengekomen (niet meer te vinden) dat, als in de BV geen werknemers in dienst heeft, de vennootschap geen verplichting heeft voor sociale premies en belastingen, klopt dat?
Wat betreft premies werknemersverzekeringen hangt dat af van een aantal dingen (waaronder of er is sprake van ondergeschiktheid).

 

Belasting zul je natuurlijk altijd moeten betalen. Is het niet via de normale loonheffing dan is het wel via de IB.

 

Maar als de vordering tot stand komt uit nog niet opgenomen 'netto' salaris, waarover loonbelasting en opgave inkomstenbalasting (bij loon) betaald wordt, moet zo'n vordering dan nogmaals in box 1 opgegeven worden.
Ja, maar over die vordering betaal je niets. Ik weet eigenlijk niet of je het bedrag zelf op moet geven maar het is juist de bedoeling dat je de rente dus wel opgeeft in box 1 (dus de vordering "behoort" tot box 1 zonder hem als "inkomen" te zien). Voordeel is dan wel dat je het vorderingsbedrag niet in box 3 als vermogen op hoeft te geven.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, er vanuit gaande dat de stand boven de €17.500 komt op enig punt in het jaar (wat bij een salaris wel het geval zal zijn).

 

Of het bedrag zelf ergens opgegeven moet worden weet ik niet. Het kan natuurlijk zijn dat daar waar ze vragen om de ontvangen rente, ook gevraagd wordt om de stand van die vordering (nét als vermogen). Want ze willen misschien wel een controle op de hoogte van die rente. Maar je betaald dus alleen belasting over die rente in box 1.

 

PS. Je betaald wel de progressieve belasting (52%) over die rente.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus simpel: De vordering die de DGA heeft op de BV, hoeft niet (nergens) opgegeven te worden in de prive IB aangifte, dat belasting te betalen zou opleveren. Rente wel, begrijp ik.

 

 

Sorry voor het late antwoord.

In de IB aangifte kennen we ook een tbs-balans. Als de vordering op de bv groter is dan 2500 euro geef je die, ter informatie, wel aan op de tbs-balans.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.