• 0

Administratie omzetbelasting internationale dropshipping BV

Beste forumleden van Higherlevel,

 

Ik heb een vraag wat betreft dropshipping. 3 maanden geleden ben ik met 2 vrienden een webshop begonnen in de vorm van een BV. We groeien erg hard en krijgen nu al dik boven de 50 orders per week. Het ding waar het nu om gaat is dat onze klanten uit de hele wereld komen (USA, indonesië, dubai, turkije etc). We shippen dan ook naar elk land. Ons product komt uit China en wordt vanuit daar ook rechtstreeks gedropshipt bij onze klanten. Maar omdat we een echt bedrijf zijn moeten we dus gaan boekhouden. (tot nu toe is er niets echt bijgehouden.) Het volgende moeten jullie weten:

 

- Als er een order binnen komt moeten wij deze handmatig doorgeven en betalen per order.

- Prijs is telkens anders voor ons door wisselkoersen en verzendkosten die per land verschillend zijn. (we leveren free shipping, en daarom draaien wij er telkens voor op).

- Van de orders komt geen factuur binnen, (geen vermelde BTW)

- Alle orders komen door elke douane in elk land omdat het <22 dollar is en omdat er niet naar wordt gekeken.

- we betalen dus geen douane/invoerrechten

 

Daarom heb ik de volgende vragen;

1. Hoe moet ik de boekhouding doen? ik moet geen btw betalen zou ik zeggen en wel vorderen van onze klanten (per land)? en naar wie gaat deze belasting dan?

2. Moet ik elke order apart inboeken of mag het ook alles bij elkaar na een periode zijn?

3. We geven veel gratis producten weg aan promotions via social media, Hoe boeken we dat weg.

 

Misschien is het nog onduidelijk, maar ik sta open voor alles en provide graag additional informatie!

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Peter,

 

Bedankt voor je bericht!

Allereerst wil ik er bij vermelden dat wij nog student zijn en wat 'uitprobeerden' en dit bleek dus een ontzettend gat in de markt te zijn. Vandaar dat ik nu probeer om "een idee probeer te krijgen hoe ik alles in de boekhouding moet zetten en hoe wel wél internationaal met BTW werkt.

 

Hoe ik het nu lees is het buiten de EU - null tarief (geen BTW)

en binnen de EU - tarief (nederlands?)

 

 

stel dat wij in NL kochten en alleen in NL verkochten, dan was het een stuk makkelijker..

 

Link naar reactie
  • 0

Sure, maar nu zit je, door niet vooraf even dingen uit te zoeken, bijvoorbeeld met een BV waarbij je jezelf en je 2 partners elk € 45.000 per jaar DGA-salaris moet uitkeren.

 

En als je niet weet hoe je het in de boekhouding moet zetten weet je ook eigenlijk niet hoeveel je aan elke verkoop overhoudt, en weet je dus ook niet of en hoe je de kosten zult kunnen dekken. Dat zijn toch wel van die details die ik zelf vooraf even duideljk zou willen hebben.

 

Maar goed, zoals gezegd was mijn reactie off-topic, dus door met boekhouding en BTW.

Link naar reactie
  • 0

Maar omdat we een echt bedrijf zijn moeten we dus gaan boekhouden. (tot nu toe is er niets echt bijgehouden.)... ...en wat 'uitprobeerden'...

 

Inderdaad, dus aan jullie nu de schone taak alles met terugwerkende kracht onder te brengen in een sluitende boekhouding waarin ook alles is meegenomen dat betrekking heeft op de oprichting van jullie rechtsvorm (BV).

 

Als ik jullie was, zou ik daar met onmiddellijke ingang (met hulp van een goede accountant) de hoogste prioriteit aan geven, want de belastingdienst eist een sluitende boekhouding waaruit onomstotelijk blijkt hoeveel (omzet-, vennootschaps-, etc.) belasting de BV verschuldigd is, alsmede hoeveel iedere DGA aan loonheffingen en premies dient af te dragen.

 

Straks dient de BV ook goedgekeurde jaarcijfers te deponeren bij KvK, want als dat niet gebeurt, pleeg je - naast het niet voeren van een boekhouding, nog - een economisch delict.

 

Te vroeg voor paniek, maar je moet er wel mee aan de slag!

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@rik99 Er was nog geen aangifte nodig volgens mij. Over een maand moeten we aangifte doen.

---

@Hands van den Bergh, Bedankt voor je bericht. We gaan er direct mee aan de slag.

Over die DGA, daar komen wij nooit aan. Dus dat moeten we nog maar even met de accountant overleggen.

 

En verder, al die losse inkopen die we telkens moeten doen met allemaal verschillende prijzen, moeten we dat per order los boeken of mag dat opgeteld worden en klaar? En een echte factuur hebben we dus niet van die chinees, dus écht bewijzen lukt niet.

Link naar reactie
  • 0
Er was nog geen aangifte nodig volgens mij. Over een maand moeten we aangifte doen.
Als je bv voor 1 april opgericht is dan had je over het 1ste kwartaal al aangifte moeten doen (en daar ben je dan nu te laat mee). Als dat zo is, ben ik benieuwd wanneer je je boete binnen gaat krijgen :D
Link naar reactie
  • 0

...ik zou niet goed weten waar we moeten beginnen.

Da's simpel: zoek dinsdagochtend direct een accountant (niet om mee te praten maar om je betaald te adviseren), en leg hem het hele verhaal voor.

 

Dan, als 'ie uitgelachen is, vraag je hem wat je nu in hemelsnaam kunt en moet doen om alles nog een beetje in orde te krijgen.

 

Zoals Hans al zei is het te vroeg voor paniek, maar flink peentjes zweten lijkt me in deze fase wel toepasselijk.

Link naar reactie
  • 0

Parallel aan het traject wat Peter aangeeft, kun je (kunnen jullie) voor zelfstudie het Handboek Ondernemen en Geldboek voor ondernemers gratis downloaden en lezen.

 

Hoe is deze BV opgericht? En wat hebben jullie daarbij afgesproken?

 

Dat zou ik namelijk als advies helemaal scherp willen hebben naar de (nabije) toekomst. Je bent namelijk 'getrouwd' met twee medestudenten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dit forum krijgt de laatste dagen veel vragen van student-ondernemers die tamelijk onwaarschijnlijke keuzes maken.

 

Even rekenen:

 

$ 22 per webwinkelorder á 50 orders/week = ongeveer € 50.000/jaar en dan eerst een BV oprichten?

 

Inderdaad schijnbaar net zo'n avontuur als de 'broodjesking'... is dit wel serieus (te nemen)?

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@hanscandenbergh wat bedoel je hiermee? Waarom is een BV dan niet verstandig als ik vragen mag?

Bespreek ook dat dinsdag maar even met de accountant.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ga ik ook doen dan. Juridisch gezien ben ik blij dat we een BV hebben maar als het belastingtechnisch beter is met 50 a 100k omzet om een vof te nemen dan ga ik dat onderzoeken.

Ik vrees dat jouw onderzoek mosterd na de maaltijd is en dat je je juridisch al de nodige zorgen moet gaan maken... Als dit werkelijk de situatie is...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Voogens de belastingdienst hebben wij nog geen aangifte moeten doen.

We hebben nu een x aantal orders en verder wat andere transacties. Als ik hier dinsdag mee naar de accountant mee ga, waarom is dit onderzoek dan 'mosterd na de maaltijd'?

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Ik begin steeds meer twijfels te krijgen of dit wel een echte situatie is. Hoe krijg je het voor elkaar een BV op te richten zonder eerst dit soort vraagstukken tegen te komen?

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik begin steeds meer twijfels te krijgen of dit wel een echte situatie is. Hoe krijg je het voor elkaar een BV op te richten zonder eerst dit soort vraagstukken tegen te komen?

 

Het is wel de echte situatie nu.

- geen boekhouding

- goedlopende webshop

- BV

 

Maar ik hoor dat bij alles wat ik zeg dat ik dat al had moeten weten blijkbaar. Dat was dus niet het geval en daarom reageer ik dinsdag wel weer nadat ik bij een adviseur/accountant ben geweest om de eerste stappen te zetten naar een volgens de wet correcte onderneming.

Met vriendelijke groeten.

 

Link naar reactie
  • 0

Lopen in- en verkooptransacties (verzendkostenbetalingen) via Paypal? En in het webshopsysteem staan ongetwijfeld de verkopen en retouren?

 

En herhaling: hoe is deze BV opgericht? Het klinkt alsof jullie daarbij geen drie holdingen hebben opgericht. Klopt dat?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Weer een dropjesshipper.... Heb je al gelezen wat hierover al geschreven is op dit forum? Daar ben je waarschijnlijk nog wel een paar avondjes mee zoet.

 

Wat zijn de leveringsvoorwaarden van de webshop mbt inklaring in het land van bestemming?

 

Het genoemde bedrag van 22 (Euro's) is een vrijstellingsgrens die in de EU van toepassing is, het komt me enigszins vreemd voor dat je hiermee in de andere genoemde landen door de douane komt. Waarschijnlijk verkoop je niet eens ingeklaard...... Internationale handel is een vak, dit klinkt meer als gehobby. Btw vorderen van je klanten? In de USA hebben ze niet eens Btw.....

 

Link naar reactie
  • 0

@Highio De meeste transacties lopen inderdaad via de zakelijke rekening van Paypal. De rest via ING. Verder is de BV opgezet via een notaris.

 

@Bert. Leveringsvoorwaarden zijn dat de klant eventuele inklaringskosten moet betalen mocht dat aan de orde komen.

 

We verkopen inderdaad helemaal niets ingeklaard. En dit moet dus echt wel gebeuren ondanks dat het 'gewoon' de douane doorkomt. Hier zijn we ook nog een leek in.

 

Heel eerlijk gezegd begon het ook als een hobby, even uitproberen hoe het werkte en van het een op het andere moment kregen we echt ontzettend veel respons via social media met duizenden volgers en toen zijn we de BV begonnen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.