• 0

Klanten werven voor website ontwikkeling/webdesign & grafisch ontwerp.

(Mod edit 16-08-2017: op verzoek topicstarter zijn in deze draad bedrijfsnaam, persoonsnaam en links naar de eigen site verwijderd)

 

Hallo iedereen,

 

Ik zou graag advies willen hebben over hoe je het best klanten kan werven in de branche van website ontwikkeling/webdesign & grafisch ontwerp.

 

Normaal komen klanten via mond-tot-mond reclame maar dit gaat niet heel snel.

 

De soort klanten waar ik op zoek naar ben zijn ZZP'ers en het MKB (B2B). Ik probeer mezelf te onderscheiden van concurrenten door lage prijzen en snelle opleveringen en hoge kwaliteit.

 

Hopelijk kan iemand me helpen, alvast bedankt!

 

 

 

[Mod edit: aanbiedingen incl prijzen verwijderd uit tekst en signature]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo JD, Welkom op HL!

Met de zoekfunctie kun je hier de nodige topics vinden van ondernemers met dezelfde vraag, bijvoorbeeld deze.

Wat heb je tot dusverre zelf al gedaan om klanten te werven en wat waren daarmee je bevindingen?

 

 

Mod edit: profielnaam geanonimiseerd

Link naar reactie
  • 0

mmint, hartelijk dank dat je hier op wijst!

 

JD, had tijd geleden dezelfde vraag, heb inderdaad samenvatting van dat topic uitgewerkt, check mijn handtekening voor de link, staat alles in. En plaats hier een berichtje als je nog vragen hebt.

 

Ik probeer mezelf te onderscheiden van concurrenten door

 

lage prijzen

Na een jaar of 3 -7 kom je erachter dat dit het domste is wat je kan doen. Word nooit prijsvechter als je in de dienstverlening zit. Er zijn tig andere manieren om jezelf te onderscheiden. Ga uit van je grootste kwaliteiten: waar ben je goed in, ben je kwaliteitsgericht, op welk specifiek stukje van je dienstverlening lever jij dan de beste kwaliteit? Lage prijs is niet onderscheidend. Iedereen biedt (naar eigen zeggen) de laagste prijs.

 

en snelle opleveringen

Dit zegt iedereen.

 

en hoge kwaliteit.

Ja, iedereen levert hoge kwaliteit

 

Wees specifiek en vooral origineel in hoe jij je denkt te gaan onderscheiden. Binnen lage prijs kan je je bijvoorbeeld onderscheiden door aanbiedingen of pakketten. Binnen snelle oplevering wellicht door een vaste levertijd te benoemen, al zou ik iets origineels bedenken, binnen hoge kwaliteit: achterhaal na een paar maanden wat jouw klanten goed vonden aan jouw dienstverlening en benadruk dat als onderscheidend punt, indien dit origineel is. Maak het pakkend.

 

Van lage prijs zou je bijv. kunnen maken: eerste opzet gratis. Of gratis website training.

 

Echter. Mijn belangrijkste advies zou zijn om nog niet na te denken over je onderscheidend vermogen. Klinkt enigszins vreemd - maar echt, je ontdekt pas goed hoe je jezelf onderscheid van de rest, nadat je een pak ervaring hebt opgedaan. Nadat je ontdekt hoe anderen te werk gaan. De ervaring leert jou dus, hoe jij je het meest blijkt te onderscheiden. En dat plaats je dan simpelweg op je site. Tip: Het zijn vaak de 'hey, dat kan ik beter' momentjes dat je begint te leren hoe je jezelf onderscheidt. En als je dit soort momentjes vaker hebt, op dezelfde punten, het gevoel hebt dat je je dat beter voor elkaar kan krijgen, dan leer je steeds beter hoe jij jezelf REEDS onderscheid van alle concurrenten.

 

En wat betreft klanten werven: netwerken is het beste wat je kan doen. Dat is de aanjager van het hele proces. Zo heb ik dat mogen leren hier. Je krijgt opdrachten als mensen jou vertrouwen, jou kennen, je mogen en je het dus: gunnen!

 

En wil je weten wat netwerken precies is? Zie: https://www.higherlevel.nl/forum/bedrijfsstrategie-ondernemingsplannen-en-bedrijfsprocessen/ondernemingsplan-en-businessplanning/zonder-netwerk-ben-je-nergens-580246?action=display;threadid=63730;start=0

 

 

[mod edit profielnaam geanonimiseerd]

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mmint,

 

Ik heb al geprobeerd om bestaande gevraagd of ze misschien mensen kennen die wellicht ook geïnteresseerd zijn in mijn diensten, ongeveer 1 op de 10 keer werkt dit. Maar dit gaat niet erg snel.

 

Ik heb ook geprobeerd mensen die fouten hadden in hun website (bijvoorbeeld: niet werkend voor mobiel en tablet, niet vindbaar in google) in contact mee te komen (via mobiel en telefoon) en dan vervolgens aan te bieden om een compleet nieuwe website te maken / de fouten op te lossen, dit heeft echter nog nooit gewerkt :$

 

Ook heb ik al op social media mensen proberen te vinden, maar dit werkt ook niet echt.

 

Verder heb ik gezien op 'offerte websites' om aan te melden om leads te ontvangen, echter zijn deze erg duur en het is niet eens zeker dat diegene een webdesign dienst gaat afnemen dus dat vind ik een te groot risico.

Link naar reactie
  • 0

Beste hoofdgebruiker,

 

De reden waarom ik wel let op prijzen is omdat redelijk vaak hoor dat mensen vaak diensten bij mij afnemen omdat het relatief betaalbaar is met concurrenten. Bovendien ben ik zelf nog minderjarig en hoef ik er nog geen vaste lasten zoals huur van te betalen.

 

"Wees specifiek en vooral origineel in hoe jij je denkt te gaan onderscheiden. Binnen lage prijs kan je je bijvoorbeeld onderscheiden door aanbiedingen of pakketten. Binnen snelle oplevering wellicht door een vaste levertijd te benoemen, al zou ik iets origineels bedenken, binnen hoge kwaliteit: achterhaal na een paar maanden wat jouw klanten goed vonden aan jouw dienstverlening en benadruk dat als onderscheidend punt, indien dit origineel is. Maak het pakkend.

 

Van lage prijs zou je bijv. kunnen maken: eerste opzet gratis. Of gratis website training.

 

Echter. Mijn belangrijkste advies zou zijn om nog niet na te denken over je onderscheidend vermogen. Klinkt enigszins vreemd - maar echt, je ontdekt pas goed hoe je jezelf onderscheid van de rest, nadat je een pak ervaring hebt opgedaan. Nadat je ontdekt hoe anderen te werk gaan. De ervaring leert jou dus, hoe jij je het meest blijkt te onderscheiden. En dat plaats je dan simpelweg op je site. Tip: Het zijn vaak de 'hey, dat kan ik beter' momentjes dat je begint te leren hoe je jezelf onderscheidt. En als je dit soort momentjes vaker hebt, op dezelfde punten, het gevoel hebt dat je je dat beter voor elkaar kan krijgen, dan leer je steeds beter hoe jij jezelf REEDS onderscheid van alle concurrenten."

 

Op dit moment is het enige 'speciale' naast diegene die ik al had genoemd dat ik gratis ongelimiteerde ondersteuning aanbied. Dus als mensen een klein vraagje hebben kunnen ze altijd gratis contact opnemen. Maar dit is een goede om aan te werken, bedankt!

 

Dat netwerken ga ik even goed onderzoeken hoe ik daaraan ga werken, in ieder geval heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie en ik ga even mijzelf verdiepen in het netwerken :).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment is het enige 'speciale' naast diegene die ik al had genoemd dat ik gratis ongelimiteerde ondersteuning aanbied. Dus als mensen een klein vraagje hebben kunnen ze altijd gratis contact opnemen.

Nee hoor, ongelimiteerde ondersteuning betekent dat ik je elke dag 20 keer kan bellen als ik daar zin in heb.

 

Je grootste probleem is dat je samen met heeeeel veel anderen in een relatief klein rotvijvertje zit te vissen. Iedereen en z'n grootmoeder maakt tegenwoordig WordPress sites, en iedereen is hardstikke goedkoop, supersnel en klantvriendelijk - zelfs die grootmoeder. Oh, en dit:

 

AAEAAQAAAAAAAAhiAAAAJDQzMWMwMWM0LWU2MmMtNDFhMC1iNWQ1LWI1NTI1NTE0NDljNw.png

 

Je kunt je alleen maar onderscheiden door iets zo veel beter of anders dan anderen te doen dat het echt een verschil maakt, en de punten die je noemt maken dat verschil dus absoluut niet.

 

Daarnaast verdien je er uiteindelijk veel te weinig aan. Ga eens kijken hoeveel tijd je kwijt bent met een doorsnee opdracht (inclusief mailen, bellen, overleggen en die ongelimiteerde ondersteuning na afloop), en deel wat je voor die site rekent door dat aantal uur. Ik gok dat je misschien rond de 10 euro per uur uitkomt, en dan kan je bijna net zo goed hamburgers gaan flippen bij de mac.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste JD,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Ik denk dat je als jong ondernemer een kansrijke basis hebt neergezet met deze website. Ik zou als tip met enig geduld werken aan verdere ontwikkeling van vaardigheden en kennis en aan opbouwen van lokale en regionale bekendheid.

 

Edo, verwacht je dan eerder een 'portfolio' of 'klanten' boven cases en recensies voor een mediabureau?

 

Net als mmint verwijs ik ook graag naar onze zoekfunctie. Er zijn bijvoorbeeld ook topics over hoe je als jong of startend ondernemer serieus genomen kunt worden.

 

Waarom zou je je limiteren tot ZZP'ers en het MKB (B2B)? Dat komt mij uitsluitend over.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter Bonjernoor,

 

Nee, mensen bellen nooit 20 keer op een dag. Maar als ze dat echt willen kan dat.

 

En als u dan alsnog van mening bent dat €10 per uur weinig is, ik ben 15 jaar oud. Dus voor mij is dat alsnog een mooi uurloon.

 

Met dat onderscheiden ga ik verder denken, bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Beste Edo van Santen,

 

Als u dit wilt zien moet u op [link verwijderd op verzoek topicstarter] klikken op mijn website. Dan kan u enkele projecten zien die gemaakt en afgerond zijn.

 

Maar hoezo is dat erg veel? Als je op de website bent en je klikt op de pagina 'cases' dan is het gewoon alleen een project selecteren waarover je meer wilt lezen. Simpeler kan eigenlijk niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio.

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Ik denk dat je als jong ondernemer een kansrijke basis hebt neergezet met deze website. Ik zou als tip met enig geduld werken aan verdere ontwikkeling van vaardigheden en kennis en aan opbouwen van lokale en regionale bekendheid.

 

Oke is goed, hier ga ik aan werken.

 

Net als mmint verwijs ik ook graag naar onze zoekfunctie. Er zijn bijvoorbeeld ook topics over hoe je als jong of startend ondernemer serieus genomen kunt worden.

 

Oke ik ga hier verder op zoeken, bedankt.

 

Waarom zou je je limiteren tot ZZP'ers en het MKB (B2B)? Dat komt mij uitsluitend over.

 

Ik werk soms ook voor particulieren die van plan zijn een bedrijf te starten. Maar de reden waarom ik liever ZZP'ers en het MKB als doelgroep heb is omdat dit minder risicovolle klanten zijn. Als ik echt een hele grote klant heb en stel er gaat iets mis kan het snel al (juridische) gevolgen hebben. Met ZZP'ers en het MKB is dit niet / veel minder (al heb ik nog nooit problemen gehad met klanten, maar gewoon voor de zekerheid).

 

In ieder geval bedankt voor uw uitgebreide reactie! :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als support je onderscheidende factor is, bedenk dan ook hoe je dat kunt uitbouwen. Hoe kun jij zorgen dat klanten ondersteuning blijven krijgen wanneer jij persoonlijk niet beschikbaar bent?

 

Lever jij websites met beperkte houdbaarheid? Hoe regel je dat mensen die nu bij jou een website afnemen, daar ook over vijf jaar nog van kunnen genieten, wanneer ze er in een weekend achter komen dat deze na de zoveelste serverupdate ineens niet meer werkt? Ben jij dan ook nog in staat om zonder verdere kosten onbeperkte ondersteuning te leveren? Wat moeten ze doen wanneer jij toevallig net met je vrienden op het strand ligt en ondertussen al lang niet meer voor dat tientje per uur kunt werken? Wat voor garanties geef je op je belofte van onbeperkte gratis ondersteuning wanneer je zelf de kost moet verdienen, maar wel een hele lading klanten hebt die ooit zijn ingestapt toen je nog voor een habbekrats werkte?

 

Mijn ervaring is dat ik de beste klanten via aanbevelingen over mijn goede werk heb gekregen en dat te lage prijzen voor de slechtste klanten zorgen. Mijn aanbeveling voor jou is om niet op zoek te gaan naar zoveel mogelijk klanten, maar tevens gezien je leeftijd eerst zoveel mogelijk ervaring op te doen en je te beperken tot slechts enkele goede klanten die je de best mogelijke kwaliteit en ondersteuning biedt. Naast het maken van een mooie, functionele en goed werkende website is verkopen is ook een vaardigheid die met ervaring beter wordt. Investeer de tijd die hebt in het opdoen van kennis en ervaring om je kwaliteit (op ieder gebied, niet alleen technisch) dusdanig hoog te krijgen dat je ook op latere leeftijd in je inkomen kunt voorzien.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het heel knap dat je op deze leeftijd al zo ondernemend bent. Klanten werven kan inderdaad lastig zijn, er zitten op zowat iedere hoek van de straat al bedrijven die een website kunnen opleveren (tussen de 100 en 100.000.000 euro), en daarbinnen gaat het lastig worden om jezelf op prijs of levertijd als 'heel anders' te kunnen neerzetten.

 

Wat je op dit moment wel hebt dat in je voordeel kan spelen is je leeftijd. Als je die duidelijk(er) communiceert voorkom je sowieso dat potentiële klanten 'schrikken' als ze je voor het eerst zien of spreken, en de kans bestaat dat je er anderen mee trekt.

 

Je kunt bijvoorbeeld ook contact opnemen met de lokale huis-aan-huisbladen in jouw regio en vragen of ze een artikel over je willen doen. "Content" heeft iedereen nodig en er zit volgens mij best een verhaal in "15-jarige ondernemer bouwt websites voor start-ups en zzp-ers" (of iets dergelijks).

 

Verder heel veel succes!

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Edo, verwacht je dan eerder een 'portfolio' of 'klanten' boven cases en recensies voor een mediabureau?

Complimenten voor het feit dat je me belde. Dat getuigt van een ondernemende instelling.

 

Als ik op een website van een webbouwer kom, wil ik ook de sites zien die je gebouwd heb. Ik verwacht dus, naast jouw beschrijving van de cases, ook direct een klikbare link naar die site(s). Nu moet ik zoeken, moeite doen, en dan ben ik al gauw verdwenen en bij je concurrent terecht gekomen. Maak het je bezoeker makkelijk!

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Jkcmedia:

 

Nu je meer informatie hebt geplaatst: als ik me in jouw situatie zou begeven en ik 14 zou zijn, dan zou ik 2 voorbeeldsites bouwen, een vaste prijsstelling hanteren en me uitsluitend richten op starters en zzp'ers, echt de allerkleinste ondernemers die meestal op zoek zijn naar budgetsites (je ben bereid voor weinig geld te beginnen, vandaar).

 

Dus een voorbeeldprofiel zou zijn:

- Je bent startende zzp'er of begint binnenkort;

- Je hebt een budget van €400;

- De voorbeeldwebsite spreekt je aan;

- Je woont in de regio [...] (jouw regio);

- Je ontvangt €100 korting als je na oplevering, in jouw netwerk aan startende ZZP'ers vertelt over mijn diensten + jouw nieuwe site die ik voor je heb gemaakt;

- Je kan me altijd bellen, mailen of whatsappen voor vragen;

- Ik leg je uit hoe de website werkt;

- Je ontvangt een gratis handleiding ''aan de slag met mijn nieuwe site" OF "hoe krijg ik snel bezoekers naar mijn nieuwe site", kies maar uit;

- Je doet een upsell erbij: hoe trek ik klanten door te gaan bloggen voor €47;

 

Zo'n soort propositie zou ik opbouwen.

 

Heb je alle tips in mijn artikel wel gelezen? Alles begint met een goed voorbeeld, dat is de beste manier om anderen te overtuigen. Vertel het niet, laat het zien! En dat geldt voor elk stukje van je dienstverlening.

 

In mijn handtekening staan ook tips voor als je nog geen netwerk hebt. Je kan bijvoorbeeld bij de KvK een bestand kopen met profiel; startende zzp'ers in de regio [...] en doe allemaal een voorbeeldsite toesturen. Hebben ze al een site, verkoop dan een complementair product. Bijvoorbeeld: koppel er een wordpress blog aan en leg uit hoe ze daar klanten mee kunnen binnenhalen. Of hoe ze social media voor hun kunnen laten werken. Of waar jouw doelgroep ook maar behoefte aan heeft, naast de website.

 

Klanten werven is in principe heel simpel. Als de ander 100% zeker is dat, als hij jou een opdracht verschaft, hij daar XXX resultaat mee behaald, dan zal hij dat doen. Als iemand voor mij Adwords opstelt, daar 1000 euro voor nodig heeft en ik weet dat hij over 2 maanden 5000 euro mee terugneemt, dan hoeft hij niet eens te vragen om een opdracht. Kortom; alles draait om overtuigen en vertrouwen.

 

Laat ZIEN wat je kan, vertel het niet, TOON BEWIJS aan de mensen die in het bovenstaande profiel vallen. Dat is de beste manier om mensen te overtuigen. Geef mensen op voorhand al het gewenste resultaat, als het ware.

 

[*]Heb een helder aanbod;

[*]Stel een profiel op van wie van jouw aanbod gebruik moet gaan maken;

[*]Ga op jacht. Begin binnen je netwerk, daar zit al vertrouwen. Je hebt nu al een netwerk van familie, vrienden, kennissen, sportmaatjes, klasgenootjes, docenten, etc. etc. Zij kunnen hun netwerk weer op de hoogte stellen van jouw dienst. En desnoods geef je ze 75 euro per aangeleverde klant. Een vergoeding per geleverde prestatie.

 

Maak voor jezelf even een mindmap (bijv. met bubbl.us), teken een routekaart voor jezelf uit. Dit geeft duidelijkheid, focus, richting. En dat zorgt voor motivatie, voor aanvalskracht. Je moet uittekenen:

 

- dit is mijn doel, wees heel specifiek, bijvoorbeeld: binnen 2 weken een nieuwe opdracht van een ZZP'er uit de regio XXX;

- en dan daaronder alle tentakels: als dit werkt, dan doe ik dat, als dit niet werkt, dan doe ik dit, als dat ook niet werkt, dan is dit de volgende stap, en als dit werkt, dan vervolg ik mijn weg naar links, en als dat blijkt te werken, dan kom ik hieruit. etc.

- en dan gaandeweg bijsturen;

 

Het belangrijkste is grof actie ondernemen. Aanvallen! Als je een helder plaatje hebt, kan je stappen gaan zetten. Gebruik de informatie in dit topic om tot een aanvalsplan te komen.

 

Link naar reactie
  • 0
Als support je onderscheidende factor is, bedenk dan ook hoe je dat kunt uitbouwen. Hoe kun jij zorgen dat klanten ondersteuning blijven krijgen wanneer jij persoonlijk niet beschikbaar bent?

 

Lever jij websites met beperkte houdbaarheid? Hoe regel je dat mensen die nu bij jou een website afnemen, daar ook over vijf jaar nog van kunnen genieten, wanneer ze er in een weekend achter komen dat deze na de zoveelste serverupdate ineens niet meer werkt? Ben jij dan ook nog in staat om zonder verdere kosten onbeperkte ondersteuning te leveren? Wat moeten ze doen wanneer jij toevallig net met je vrienden op het strand ligt en ondertussen al lang niet meer voor dat tientje per uur kunt werken? Wat voor garanties geef je op je belofte van onbeperkte gratis ondersteuning wanneer je zelf de kost moet verdienen, maar wel een hele lading klanten hebt die ooit zijn ingestapt toen je nog voor een habbekrats werkte?

 

Mijn ervaring is dat ik de beste klanten via aanbevelingen over mijn goede werk heb gekregen en dat te lage prijzen voor de slechtste klanten zorgen. Mijn aanbeveling voor jou is om niet op zoek te gaan naar zoveel mogelijk klanten, maar tevens gezien je leeftijd eerst zoveel mogelijk ervaring op te doen en je te beperken tot slechts enkele goede klanten die je de best mogelijke kwaliteit en ondersteuning biedt. Naast het maken van een mooie, functionele en goed werkende website is verkopen is ook een vaardigheid die met ervaring beter wordt. Investeer de tijd die hebt in het opdoen van kennis en ervaring om je kwaliteit (op ieder gebied, niet alleen technisch) dusdanig hoog te krijgen dat je ook op latere leeftijd in je inkomen kunt voorzien.

 

Super bedankt, hier kan ik mee verder. Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Oei, daar kon je je wel eens lelijk in vergissen. Voor bedrijven gaat het om hun inkomsten, en die zullen ze niet zomaar 'in gevaar' laten brengen.

 

Ik zeg niet dat ik geen grotere bedrijven wil helpen met hun website. Maar mijn primaire doelgroep zijn ZZP'ers en het MKB. Dit is ook in mijn situatie het meest haalbare en het minst risicovol.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik vind het heel knap dat je op deze leeftijd al zo ondernemend bent. Klanten werven kan inderdaad lastig zijn, er zitten op zowat iedere hoek van de straat al bedrijven die een website kunnen opleveren (tussen de 100 en 100.000.000 euro), en daarbinnen gaat het lastig worden om jezelf op prijs of levertijd als 'heel anders' te kunnen neerzetten.

 

Wat je op dit moment wel hebt dat in je voordeel kan spelen is je leeftijd. Als je die duidelijk(er) communiceert voorkom je sowieso dat potentiële klanten 'schrikken' als ze je voor het eerst zien of spreken, en de kans bestaat dat je er anderen mee trekt.

 

Je kunt bijvoorbeeld ook contact opnemen met de lokale huis-aan-huisbladen in jouw regio en vragen of ze een artikel over je willen doen. "Content" heeft iedereen nodig en er zit volgens mij best een verhaal in "15-jarige ondernemer bouwt websites voor start-ups en zzp-ers" (of iets dergelijks).

 

Verder heel veel succes!

 

Beste Richard,

 

Bedankt voor uw uitgebreide reactie.

 

Betreft mijn leeftijd ben ik daar wel open over. Dit staat ook op mijn website (zie mijn handtekening) maar ik ga niet in grote dikgedrukte letters 'rondschreuwen' dat ik 15 jaar oud ben :)

 

Is het niet een beetje vreemd om aan websites te vragen of ze een artikel over je willen schrijven? Het hoort toch juist andersom te zijn?

 

Ik heb wel een keer een online interview gehad met Webwinkelkeur.nl, ik probeerde daar business partner te worden om meer klanten te werven en om meer betrouwbaarheid uit te stralen. Ze wilden mij wel accepteren alleen vanwege mijn leeftijd en handelsonbekwaamheid konden ze het niet doen, echter wilde ze wel een interview met mij houden omdat minderjarige ondernemers niet veel voorkomen (deze is hier te lezen)

 

Betreft bedrijven in mijn regio is het vrij lastig. Mensen zien het al snel als spam en als het bedrijf geen rechtspersoon is (eenmanszaak, vof etc.) dan kan het ook nog eens zijn dat ik een boete kan ontvangen van ACM omdat ik aan telefonisch probeer diensten te verkopen.

 

Maar ik ga goed nadenken over wat u heeft gezegd. In ieder geval bedankt voor uw uitgebreide reactie :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Nu je meer informatie hebt geplaatst: als ik me in jouw situatie zou begeven en ik 14 zou zijn, dan zou ik 2 voorbeeldsites bouwen, een vaste prijsstelling hanteren en me uitsluitend richten op starters en zzp'ers, echt de allerkleinste ondernemers die meestal op zoek zijn naar budgetsites (je ben bereid voor weinig geld te beginnen, vandaar).

 

Dus een voorbeeldprofiel zou zijn:

- Je bent startende zzp'er of begint binnenkort;

- Je hebt een budget van €400;

- De voorbeeldwebsite spreekt je aan;

- Je woont in de regio [...] (jouw regio);

- Je ontvangt €100 korting als je na oplevering, in jouw netwerk aan startende ZZP'ers vertelt over mijn diensten + jouw nieuwe site die ik voor je heb gemaakt;

- Je kan me altijd bellen, mailen of whatsappen voor vragen;

- Ik leg je uit hoe de website werkt;

- Je ontvangt een gratis handleiding ''aan de slag met mijn nieuwe site" OF "hoe krijg ik snel bezoekers naar mijn nieuwe site", kies maar uit;

- Je doet een upsell erbij: hoe trek ik klanten door te gaan bloggen voor €47;

 

Zo'n soort propositie zou ik opbouwen.

 

Dit is iets goeds om aan te werken, bedankt!

 

Heb je alle tips in mijn artikel wel gelezen? Alles begint met een goed voorbeeld, dat is de beste manier om anderen te overtuigen. Vertel het niet, laat het zien! En dat geldt voor elk stukje van je dienstverlening.

 

In mijn handtekening staan ook tips voor als je nog geen netwerk hebt. Je kan bijvoorbeeld bij de KvK een bestand kopen met profiel; startende zzp'ers in de regio [...] en doe allemaal een voorbeeldsite toesturen. Hebben ze al een site, verkoop dan een complementair product. Bijvoorbeeld: koppel er een wordpress blog aan en leg uit hoe ze daar klanten mee kunnen binnenhalen. Of hoe ze social media voor hun kunnen laten werken. Of waar jouw doelgroep ook maar behoefte aan heeft, naast de website.

 

Ik heb dit geprobeerd, maar mensen reageren vaak geïrriteerd van 'o nee, waar zo'n telemarketeer' en zijn vaak erg kortaf. Dus hier heb ik een vrij slechte ervaring mee.

 

Klanten werven is in principe heel simpel. Als de ander 100% zeker is dat, als hij jou een opdracht verschaft, hij daar XXX resultaat mee behaald, dan zal hij dat doen. Als iemand voor mij Adwords opstelt, daar 1000 euro voor nodig heeft en ik weet dat hij over 2 maanden 5000 euro mee terugneemt, dan hoeft hij niet eens te vragen om een opdracht. Kortom; alles draait om overtuigen en vertrouwen.

 

Laat ZIEN wat je kan, vertel het niet, TOON BEWIJS aan de mensen die in het bovenstaande profiel vallen. Dat is de beste manier om mensen te overtuigen. Geef mensen op voorhand al het gewenste resultaat, als het ware.

 

Ik bied klanten aan om 5% korting te ontvangen op hun volgende bestelling van het factuurbedrag van de aangebrachte klant of bijvoorbeeld verlenging van een domeinnaam en hosting.

 

Heb een helder aanbod;

 

Ik heb een speciale pagina op mijn website met mijn 'pakketen' met prijzen van mijn aanbod.

 

Stel een profiel op van wie van jouw aanbod gebruik moet gaan maken;

 

Voornamelijk ZZP'ers en het MKB.

 

Ga op jacht. Begin binnen je netwerk, daar zit al vertrouwen. Je hebt nu al een netwerk van familie, vrienden, kennissen, sportmaatjes, klasgenootjes, docenten, etc. etc. Zij kunnen hun netwerk weer op de hoogte stellen van jouw dienst. En desnoods geef je ze 75 euro per aangeleverde klant. Een vergoeding per geleverde prestatie.

 

Dit ben ik actief aan het doen op dit moment :)

Maak voor jezelf even een mindmap (bijv. met bubbl.us), teken een routekaart voor jezelf uit. Dit geeft duidelijkheid, focus, richting. En dat zorgt voor motivatie, voor aanvalskracht. Je moet uittekenen:

 

- dit is mijn doel, wees heel specifiek, bijvoorbeeld: binnen 2 weken een nieuwe opdracht van een ZZP'er uit de regio XXX;

- en dan daaronder alle tentakels: als dit werkt, dan doe ik dat, als dit niet werkt, dan doe ik dit, als dat ook niet werkt, dan is dit de volgende stap, en als dit werkt, dan vervolg ik mijn weg naar links, en als dat blijkt te werken, dan kom ik hieruit. etc.

- en dan gaandeweg bijsturen;

 

Het belangrijkste is grof actie ondernemen. Aanvallen! Als je een helder plaatje hebt, kan je stappen gaan zetten. Gebruik de informatie in dit topic om tot een aanvalsplan te komen.

 

Dit is een heel goed idee, hier ga ik zeker iets mee doen. Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie en tips!

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste mijn complimenten voor hoe professioneel je overkomt, ik had nooit verwacht dat je pas 15 bent. Goed bezig :) Ik denk dat deze branche een van de moeilijkste is om te betreden, je hebt immers heel veel concurrenten waarvan de meeste goed thuis zijn in SEO.

 

Ik heb in het begin ook veel moeite gehad om opdrachtjes te krijgen. Mijn eerste opdrachten scoorde ik op sitedeals.nl, daar is redelijk wat vraag naar (heel) goedkope websites. Dat is een goede manier om een portfolio op te bouwen en wat ervaring op te doen, maar op de langere termijn zul je ook ergens anders klanten vandaan moeten halen.

 

Het is in deze branche lastig jezelf te onderscheiden. Bij mij is het pas echt gaan lopen toen ik mijn alter ego Bob de webbouwer bedacht en onder die naam artikelen ben gaan publiceren die het vrij goed doen in Google.

 

Jij hebt op dit moment weinig onderscheidends; je hebt immers een nietszeggende naam en een standaard 13-in-een-dozijn website. Dat is overigens wel het design wat de meeste klanten aanspreekt, maar ook het design wat vrijwel ieder webdesign bedrijf heeft (en daarom heb ik dat niet ;) ).

 

Het enige wat je onderscheidt is je prijs, maar dat is niet iets waarop je op de lange termijn kunt concurreren als je er je werk van wilt maken. Voor nu is het wel prima hoor, gezien je leeftijd denk ik namelijk niet dat mensen bereid zijn professionele tarieven te betalen, maar als je straks wel een eigen huis enzo wilt zul je toch flink hogere tarieven moeten gaan rekenen.

 

Ook "onbeperkte support" is niet vol te houden. Ik heb het regelmatig meegemaakt dat mensen mij een klein opdrachtje lieten uitvoeren en vervolgens maar bleven bellen en mailen met vragen over hun website, ook over dingen die niets te maken hadden met de werkzaamheden die ik voor ze gedaan had.

 

Daarnaast is mijn ervaring dat klanten die zo weinig mogelijk willen betalen vaak heel erg veel van je verwachten. Die verwachten bijvoorbeeld dat je aanpassingen wel even gratis doet voor ze, want ze hebben geen geld en het is toch maar een heel klein dingetje in hun ogen...

 

Mensen die een professioneel tarief betalen zijn bereid geld te investeren in hun website, en snappen meestal ook wel dat extra aanpassingen ook extra geld kosten.

 

Ik krijg vrijwel al mijn klanten via mijn website, ik hoef dus gelukkig niet zelf actief op zoek te gaan. Overigens kan het ook geen kwaad om hier regelmatig te reageren want ook HL heeft mij al enkele klanten opgeleverd ;)

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Zeker, maar die klanten snappen ten minste wel dat je een professional bent, en dat jouw tijd dus geld kost.

 

Je moet ook goed duidelijk maken wat wel en niet onder support valt. Zo heb ik in mijn voorwaarden staan dat het beantwoorden van vragen over de door mij uitgevoerde werkzaamheden wel onder support valt, maar aanpassingen of andere werkzaamheden niet.

 

De hoeveelheid support heb ik in mijn voorwaarden gelimiteerd tot maximaal 25% van de in rekening gebrachte uren. Als een klant een complete website bij mij afneemt heb ik er namelijk geen problemen mee om 2 uur kwijt te zijn aan het beantwoorden van vragen, maar als een klant een kleine aanpassing laat doen waar ik 1 uurtje voor factureer is dat natuurlijk niet de bedoeling.

 

Nu ben ik niet de moeilijkste maar het is in elk geval wel een stok achter de deur voor klanten die onevenredig veel tijd opeisen.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Beste Bob de Webbouwer,

 

Ten eerste mijn complimenten voor hoe professioneel je overkomt, ik had nooit verwacht dat je pas 15 bent. Goed bezig :) Ik denk dat deze branche een van de moeilijkste is om te betreden, je hebt immers heel veel concurrenten waarvan de meeste goed thuis zijn in SEO.

 

Dankuwel! :)

 

Ik heb in het begin ook veel moeite gehad om opdrachtjes te krijgen. Mijn eerste opdrachten scoorde ik op sitedeals.nl, daar is redelijk wat vraag naar (heel) goedkope websites. Dat is een goede manier om een portfolio op te bouwen en wat ervaring op te doen, maar op de langere termijn zul je ook ergens anders klanten vandaan moeten halen.

 

Ik ga hier kijken of ik de komende dagen misschien nog iets uit kan halen, bedankt!

 

Het is in deze branche lastig jezelf te onderscheiden. Bij mij is het pas echt gaan lopen toen ik mijn alter ego Bob de webbouwer bedacht en onder die naam artikelen ben gaan publiceren die het vrij goed doen in Google.

 

Jij hebt op dit moment weinig onderscheidends; je hebt immers een nietszeggende naam en een standaard 13-in-een-dozijn website. Dat is overigens wel het design wat de meeste klanten aanspreekt, maar ook het design wat vrijwel ieder webdesign bedrijf heeft (en daarom heb ik dat niet ;) ).

 

Ik probeer de naamsbekendheid te vergroten, maar heb laatst al de eerste stap hiervoor genomen om mijn handelsnaam 'JKC Media' ook al merknaam te registeren ;D

 

Het enige wat je onderscheidt is je prijs, maar dat is niet iets waarop je op de lange termijn kunt concurreren als je er je werk van wilt maken. Voor nu is het wel prima hoor, gezien je leeftijd denk ik namelijk niet dat mensen bereid zijn professionele tarieven te betalen, maar als je straks wel een eigen huis enzo wilt zul je toch flink hogere tarieven moeten gaan rekenen.

 

Klopt, maar mijn plan nu is om een groot klantenbestand en portfolio te bouwen zodat het aantal offerte aanvragen en aantal leads langzamerhand herhalend is en dan kan ik langzaam mijn prijzen omhoog gaan werken.

 

Ook "onbeperkte support" is niet vol te houden. Ik heb het regelmatig meegemaakt dat mensen mij een klein opdrachtje lieten uitvoeren en vervolgens maar bleven bellen en mailen met vragen over hun website, ook over dingen die niets te maken hadden met de werkzaamheden die ik voor ze gedaan had.

 

Hier ga ik ook iets verzinnen, ik ga er zoiezo voorwaarden bij maken waarop de onbeperkte support is en erin vermelden wat erbij is inbegrepen.

 

Daarnaast is mijn ervaring dat klanten die zo weinig mogelijk willen betalen vaak heel erg veel van je verwachten. Die verwachten bijvoorbeeld dat je aanpassingen wel even gratis doet voor ze, want ze hebben geen geld en het is toch maar een heel klein dingetje in hun ogen...

 

Klein aanpassingen zoals even een spelfoutje uit een tekst weghalen / afbeelding vervangen heb ik geen problemen mee, maar als mensen echt 'grotere' dingen veranderd willen hebben moeten ze hier wel uiteraard meerkosten voor betalen.

 

Mensen die een professioneel tarief betalen zijn bereid geld te investeren in hun website, en snappen meestal ook wel dat extra aanpassingen ook extra geld kosten.

 

Dat is dan voor iets in de toekomst en als ik dan ook echt de opleiding Web developer heb gedaan dat ik ook echt een professional ben ;)

 

Ik krijg vrijwel al mijn klanten via mijn website, ik hoef dus gelukkig niet zelf actief op zoek te gaan. Overigens kan het ook geen kwaad om hier regelmatig te reageren want ook HL heeft mij al enkele klanten opgeleverd ;)

 

Ik was zoiezo ook van plan de komende tijd actief te zijn op HL, maar als u dit zegt ga ik dat zekerweten doen ;D

 

In ieder geval heel erg bedankt voor uw uitgebreide reactie en advies! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.