• 0

BTW aftrekken van gekocht eten uit de supermarkt

Beste Allen,

 

Sinds begin dit jaar heb ik een VOF gestart met een goede vriend van mij. Na een half jaar onderweg te zijn, wordt onze administratie steeds groter en groter.

 

Veel zaken op het gebied van omzetbelasting en inkomstenbelasting zijn ons bekend op het volgende na:

 

Dagelijks halen wij bij de supermarkt een broodje en wat drinken en dit nuttigen wij dan op ons kantoor.

 

Wat mij betreft zijn dit privékosten, want eten moet je toch. Daarentegen heb ik op internet op verschillende fora gezien dat je de BTW wél kan aftrekken en dat je de kosten ook mag minderen op je winst. Op andere fora wordt dit juist weer tegengesproken.

 

De concrete vraag is: Mogen wij de BTW aftrekken en de kosten van onze winst halen van het eten dat wij dagelijks tijdens de lunch in de winkel kopen en nuttige bij ons op werk?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben wel benieuwd op welk forum je iets anders gevonden hebt. Bron?

Hier?

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/lunch-dinner-kosten-aftrekken-voor-vof-403112?start=msg403115#msg403115

 

Ik dacht BTW niet aftrekbaar maar kantinekosten (op kantoor) voor 80% kosten (tegenwoordig).

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/aftrek_van_kosten

 

Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.500 drempel ook 80% (2017) of 73,5% (2015 en 2016) van deze kosten aftrekken in uw aangifte.
Link naar reactie
  • 0

Daar heb je wel gelijk in.

 

Ik begrijp het "elke dag broodje halen in de supermarkt" overigens ook niet. Waar haal je die tijd vandaan als ondernemer :D

 

Als je gewoon om de zoveel tijd koffie, thee en frisdrank haalt voor het kantoor (voor tijdens het werk) dan kun je die volgens mij wel als kantinekosten boeken (gecorrigeerd tot 80% einde jaar) maar daar lopen de meningen over uiteen. Lunch is je boterhammetje thuis klaarmaken en meenemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Lunch is je boterhammetje thuis klaarmaken en meenemen.

Lunch kan ook zijn dat je deze in de kantine koopt bij de klant en deze kosten worden ook als privé aangemerkt.

 

Het is volgens mij precies zoals realist zegt. Het gaat niet om zomaar een "zakelijke" lunch maar de lunch moet een zeker doel hebben. Dus als ik nu de klant zomaar trakteer op een lekker bakje kibbeling bij de visboer dan is dit niet zakelijk en valt dit uiteraard onder privé.

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je wel gelijk in.

 

Ik begrijp het "elke dag broodje halen in de supermarkt" overigens ook niet. Waar haal je die tijd vandaan als ondernemer :D

 

......................

 

Als de supermarkt om de hoek is. Dan heb je gelijk even een loopje. Bewegen zorgt dat je daarna weer hard aan de slag kunt :-p

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je gelijk even een loopje. Bewegen zorgt dat je daarna weer hard aan de slag kunt :-p

Ik doe wel eens een rondje gebouw en dat besluit ik met het halen van een watertje.

;D ;D ;D

 

In Bulgarije en Rusland staat het halen van een "watertje" voor het nuttigen van een glaasje 'водка' (vodka) ...

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je gelijk even een loopje. Bewegen zorgt dat je daarna weer hard aan de slag kunt :-p

Ik doe wel eens een rondje gebouw en dat besluit ik met het halen van een watertje.

;D ;D ;D

 

In Bulgarije en Rusland staat het halen van een "watertje" voor het nuttigen van een glaasje 'водка' (vodka) ...

Ook in andere landen waar het verkleinwoord van water vodka of votka is.

 

Maar goed. Resumerend, na een hoop off-topic reacties, dus?

 

In het geval van een eenmanszaak of vof (zonder personeel):

[*]Eten in een horecagelegenheid BTW niet aftrekbaar.

[*]Eten bestellen BTW wel aftrekbaar.

In beide gevallen 80% van bovenstaande kosten of alles boven de drempel van € 4500,-

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je gelijk even een loopje. Bewegen zorgt dat je daarna weer hard aan de slag kunt :-p

Ik doe wel eens een rondje gebouw en dat besluit ik met het halen van een watertje.

;D ;D ;D

 

In Bulgarije en Rusland staat het halen van een "watertje" voor het nuttigen van een glaasje 'водка' (vodka) ...

Ook in andere landen waar het verkleinwoord van water vodka of votka is.

 

Maar goed. Resumerend, na een hoop off-topic reacties, dus?

 

In het geval van een eenmanszaak of vof (zonder personeel):

[*]Eten in een horecagelegenheid BTW niet aftrekbaar.

[*]Eten bestellen BTW wel aftrekbaar.

In beide gevallen 80% van bovenstaande kosten of alles boven de drempel van € 4500,-

Ingeval van een eenmanszaak of vof ligt dat toch iets genuanceerder ...

 

"Uitgaven voor uzelf zien wij [belastingdienst] als privéuitgaven. U kunt hierover dus geen btw aftrekken."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.