• 0

Gratis producten als hoofdproduct van onderneming

 

Geachte forumleden,

 

Het gratis aanbieden van producten is niet wereldvreemd, kijk bijvoorbeeld naar de supermarkten.

Hier worden deze 'weggevertjes' als marketingtool ingezet om de verkoop een boost te geven.

 

Ik verkoop kleine producten online, die met brievenbuspost naar klanten worden verzonden.

De waarde van de producten is beneden de 10 euro.

 

Ik wil deze producten gratis aan gaan bieden. Klanten hoeven dan enkel handelingskosten te betalen.

Mijn vraag is; mag dit? En zo ja, hoe moet ik dit fiscaal regelen (denk aan BTW afdracht bij inkoop en verkoop)?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil deze producten gratis aan gaan bieden. Klanten hoeven dan enkel handelingskosten te betalen.

Mijn vraag is; mag dit?

In principe mag je producten gratis weggeven. Daar zijn wel uitzonderingen, want je mag de markt niet verpesten en voor sommige producen gelden specifieke beperkingen; bijvoorbeeld alcohol en sigaretten mag je niet gratis weggeven. Ook moet je opletten dat je bij de koper de juiste indruk wekt, want door de handlingskosten is het niet "gratis".

 

En zo ja, hoe moet ik dit fiscaal regelen (denk aan BTW afdracht bij inkoop en verkoop)?

Als je gewoon het juiste BTW tarief over de handling rekent lijkt me hier niets aan de hand en kun je de BTW op de inkoop gewoon terugvragen. Maar ik ben geen fiscalist. Mogelijk ontstaat hier een verschil tussen "inkoop" en "reclamekosten" of zoiets. Natuurlijk moet de opzet nog wel als onderneming classificeren waar linksom of rechtsom winst te verwachten valt via een of ander verdienmodel, want anders gaat de Belastingdienst andere regels hanteren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw snelle reactie.

 

De vraag op uw antwoord is, wie maakt de regels voor het beoordelen of je hiermee de markt verpest?

Er kan inderdaad verwarring ontstaan, daar moet op gelet worden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Brinkie

Link naar reactie
  • 0

Is een bekende "strategie" op o.a. Ebay. Product is dan nagenoeg gratis de klant betaalt verzend- en handelingskosten. Voordeel zouden de lagere Ebay kosten zijn. De verkoper ("gever") pakt ook een aantal mensen mee die impulsief klikken op iets wat nagenoeg voor niets is. Zo iemand loopt dan wel vaak tegen veel negatieve feedback aan en mogelijk ook Paypal claims. Slim is het dus niet voor de langere termijn. Volgens mij mag het ook niet maar ik zie het regelmatig.

 

Je kan ook producten gratis weggeven om een markt te ontwikkelen of om een buzz te creëren. Ben dus benieuwd waarom je zoiets wil doen. Dan wordt ook duidelijker wat de eventuele valkuilen zullen zijn rond wet- en regelgeving.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.