• 0

Vraag mbt Wet Personenvervoer 2000

Beste mensen,

 

Allereerst excuus wanneer ik deze vraag niet in het juiste topic plaats, ik kan geen topic "wetgeving" vinden.

 

Momenteel ben ik bezig met het opzetten van een bedrijf met de intentie een shuttledienst uit te voeren tussen twee vaste opstap/uitstap haltes. Kaartjes kunnen alleen online of in een ticketautomaat/balie gekocht worden en er is controle van het ticket alvorens in te stappen. Het vervoer wordt uitgevoerd middels 8 persoonsbusjes (dus geen grote bussen!). Mijn bedrijf is opgezet als taxionderneming.

 

Waar ik niet uitkom is of er nou wel of geen ontheffing van de concessieplicht nodig is. Ik heb de WP2000 er keer en keer op nagelezen en ik kom er niet 100% uit. Zoals ik het lees heb ik geen ontheffing van de concessieplicht nodig omdat ik het vervoer uitvoer met taxibusjes en er sprake is van besloten vervoer?

 

Wie kan/wil mij hierin uitsluitsel verschaffen alsjeblieft?

 

Mvg

Arjen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is verboden openbaar vervoer te verrichten zonder daartoe verleende concessie (Wp 2000 art 19), of dat nu met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig is (Wp 2000 art 1). Dat je een taxibusje gebruikt, maakt het in mijn ogen nog niet tot een taxi in plaats van openbaar vervoer.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

Hartelijk dank voor je snelle antwoord, ik denk dat je gelijk hebt. Soms zie je gewoon even door de bomen het bos niet meer...

 

Maar na nog een keer lezen kwam ik ook nog een WP 2000 art.7 tegen waarin staat:

 

"Het is verboden openbaar vervoer anders dan per trein of besloten busvervoer te verrichten zonder geldige communautaire vergunning".

 

Dat impliceert volgens mij weer dat ik, wanneer ik ontheffing heb op de concessie, ook een communautaire vergunning nodig heb? Het IL&T zegt echter; "Een ondernemer die personenvervoer met bussen aanbiedt moet een communautaire vergunning hebben...". En met bussen worden door de wetgever voertuigen verstaan voor vervoer van meer dan 8(+1) personen.

 

Heb je anders een tip bij welk orgaan ik mijn vraag voor kan leggen voor de juiste interpretatie van het geheel? Ik heb KIWA al aangeschreven, maar betwijfel of dat de juiste is... Alvast dank!

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet denk ik even de terminologie naast de wet leggen - je hebt het over 'besloten vervoer' en de wet alleen over 'besloten busvervoer'. Daar zit het woord 'bus' weer in, en dat gaat dus niet over jouw taxibusjes.

 

Aangezien je niet onder 'bus' valt, en wel betaald wordt, lijkt het mij dat de term 'taxi' van toepassing is, met alle bijbehorende consequenties. En dan zou je dus geen 'openbaar vervoer' zijn, en geen concessieplicht hebben. Maar da's maar hoe ik het lees, natuurlijk... ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Peter,

 

Dank voor je reactie! In eerste instantie had ik het ook zo geïnterpreteerd, maar de posting van Ron bracht mij nog meer aan het twijfelen. Ik vergelijk mijn dienst altijd met een betaalde shuttle dienst van een hotel naar een luchthaven of station. Die gaan ook op vaste tijden, al dan niet betaald en die zie ik ook altijd uitgevoerd worden door taxi ondernemers, dat is toch ook geen openbaar vervoer?

 

Wat wellicht een goede toevoeging is dat ik niet kom opdagen wanneer er vooraf geen ticket is gekocht, dus in die zin voldoe ik ook niet aan de titel "openbaar vervoer" lijkt me?

 

Grt

Arjen

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je niet onder 'bus' valt, en wel betaald wordt, lijkt het mij dat de term 'taxi' van toepassing is, met alle bijbehorende consequenties. En dan zou je dus geen 'openbaar vervoer' zijn, en geen concessieplicht hebben. Maar da's maar hoe ik het lees, natuurlijk... ;)

Ligt denk ik vooral aan de wijze van controle van de tickets, gaat dit op naam of is er sprake van een naamloos ticket met vervoerplicht. In het eerste geval ga ik met je mee dat er sprake is van besloten vervoer maar in het tweede geval neig ik toch meer naar openbaar vervoer.

 

Zie bijvoorbeeld de definitie op Wikipedia

Openbaar vervoer (afgekort ov[1] maar vaak onjuist geschreven als OV) is personenvervoer dat openbaar toegankelijk is, dat wil zeggen dat iedereen die dat wil van de vervoerdienst gebruik kan maken.

Zoals het door TS beschreven wordt heeft het wel erg veel weg van ov.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat wellicht een goede toevoeging is dat ik niet kom opdagen wanneer er vooraf geen ticket is gekocht, dus in die zin voldoe ik ook niet aan de titel "openbaar vervoer" lijkt me?

Lijkt mij ook niet, nee. En aangezien de wet alleen over 'besloten busvervoer' praat en jij geen bus hebt lijkt die concessie me niet nodig. Maar misschien dat IL&T daar wat van vindt?

Link naar reactie
  • 0

Ja het is een randgevalletje en dat maakt het nou net zo lastig en ik zit ook al te denken hoe het zo kan inrichten dat er geen openbaar vervoer verdenking is. Kijk bij de online verkoop kan ik makkelijk de naam aan het ticket koppelen, in de kaartautomaat wordt dat al een stuk lastiger natuurlijk (wordt de drempel te hoog vrees ik).

 

Wat betreft het IL&T, die heb ik vorige week al gemaild, maar nog geen reply gehad.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja het is een randgevalletje en dat maakt het nou net zo lastig en ik zit ook al te denken hoe het zo kan inrichten dat er geen openbaar vervoer verdenking is. Kijk bij de online verkoop kan ik makkelijk de naam aan het ticket koppelen, in de kaartautomaat wordt dat al een stuk lastiger natuurlijk (wordt de drempel te hoog vrees ik).

Ik begin te twijfelen of dat wel voldoende is. Eigenlijk zou je van tevoren een plek moeten reserveren en bij controle moet dan blijken of je op de lijst staat. Dan is het vervoer beperkt tot een select groepje personen. Zo werkt een taxi ook over het algemeen.

 

Vergelijk het eens met je ov-kaart. Daar staat ook gewoon je naam op en als je geen abonnement hebt voor de trein en bij de automaat laad je een rit op je chip dan mag je gewoon mee.

 

Wat wellicht een goede toevoeging is dat ik niet kom opdagen wanneer er vooraf geen ticket is gekocht, dus in die zin voldoe ik ook niet aan de titel "openbaar vervoer" lijkt me?

Maar iemand die net een ticket bij de automaat koopt mag gewoon mee als jij toevallig aan komt rijden omdat er anderen vooraf al een ticket gekocht hebben.

 

Overigens zijn er in bepaalde gebieden ov lijndiensten die pas gaan rijden als er van tevoren gebeld. Dus het concreet een ticket verkocht hebben en dan pas gaan rijden is denk ik niet voldoende aanleiding het vervoer als besloten te zien.

 

Pff ....lastig....

 

Link naar reactie
  • 0

Ja het is een randgevalletje en dat maakt het nou net zo lastig en ik zit ook al te denken hoe het zo kan inrichten dat er geen openbaar vervoer verdenking is. Kijk bij de online verkoop kan ik makkelijk de naam aan het ticket koppelen, in de kaartautomaat wordt dat al een stuk lastiger natuurlijk (wordt de drempel te hoog vrees ik).

Ik begin te twijfelen of dat wel voldoende is. Eigenlijk zou je van tevoren een plek moeten reserveren en bij controle moet dan blijken of je op de lijst staat. Dan is het vervoer beperkt tot een select groepje personen. Zo werkt een taxi ook over het algemeen.

 

Vergelijk het eens met je ov-kaart. Daar staat ook gewoon je naam op en als je geen abonnement hebt voor de trein en bij de automaat laad je een rit op je chip dan mag je gewoon mee.

 

Wat wellicht een goede toevoeging is dat ik niet kom opdagen wanneer er vooraf geen ticket is gekocht, dus in die zin voldoe ik ook niet aan de titel "openbaar vervoer" lijkt me?

Maar iemand die net een ticket bij de automaat koopt mag gewoon mee als jij toevallig aan komt rijden omdat er anderen vooraf al een ticket gekocht hebben.

 

Overigens zijn er in bepaalde gebieden ov lijndiensten die pas gaan rijden als er van tevoren gebeld. Dus het concreet een ticket verkocht hebben en dan pas gaan rijden is denk ik niet voldoende aanleiding het vervoer als besloten te zien.

 

Pff ....lastig....

 

 

Hmmm... Zo lastig om dit juist te interpreteren en hoe vaker en meer ik lees hoe ingewikkelder het wordt.

Waardeer wel heel erg jullie meedenken, dat is wel echt fijn!

 

Ik vind de eerste suggestie wel een aardige want als ik jurisprudentie erop nalees komt het steeds terug op het aannemelijk maken van het beschikbaar zijn voor een beperkte groep mensen. M.a.w. je reserveert eerst en dan controleer je of je "op de lijst" staat. Dat is zeker online in te richten, op de kaartautomaat moet ik daar nog even over nadenken.

Link naar reactie
  • 0

Overigens redeneer ik door een beetje mijn boerenverstand te gebruiken en was een post die wel heel makkelijke redeneerde naar besloten vervoer aanleiding om te reageren omdat ik juist precies het tegenovergestelde dacht.

 

Wat is nu concreet de dienst die je gaat aanbieden? Stel dat je een dienst aanbiedt waarbij je passagiers gaat vervoeren tussen station en bedrijventerrein dan zou je wellicht het besloten vervoer kunnen maken door in overleg met de betreffende bedrijven de dienst aan te bieden en enkel passagiers toe te laten die aan kunnen tonen dat ze bij het bedrijf werken.

 

Ofwel, wat is er specifiek aan de groep passagiers die je wilt vervoeren.

Link naar reactie
  • 0

Goed dat je nog even reageert. Heb inmiddels uitsluitsel gekregen van het IL&T en zij geven aan dat het wat betreft de inspectie kan onder een taxivergunning (mits met max 8 persoonsbusjes).

 

Maar ik doe er volgens hen verstandig aan om het ook alsnog even voor te leggen bij de concessieverlener voor de volledigheid en mogelijke problemen te voorkomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.