• 0

Ambulance-drone voor Afrika mogelijk?

In de grote steden van Afrika, w.o. Lagos, Yaoundé, Douala en vele anderen duurt het na een ongeval soms wel 2 uur voordat je door het drukke verkeer het ziekenhuis hebt bereikt met de patient in een ambulance.

 

Ik wil graag weten of het mogelijk is dat na een ongeval de politie met een app een ambulance-drone kan oproepen iemand (een meegevlogen arts) de patiënt kan stabiliseren (en daarna met een taxi terug gaat) en dat de drone dan naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis vliegt.

De politie kan evt. ruimte vrij maken voor de drone om te landen, hetzij automatich of op afstand.

 

Zijn er bedrijven die zoiets kunnen en willen oppakken?

 

[mod edit: naam continent in topictitel gecorrigeerd]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe stel je je die drone voor? Een soort helikopter met ruimte voor het vervoer van een persoon?

 

De stap van drone voor lichte lading naar drone voor één persoon is veel groter dan die van één persoon naar één plus passagier. Als het je gaat om patiënten vervoer, waarom dan niet gewoon een helikopter of vliegtuig met arts die kan vliegen? Zoiets als vliegende dokters dus...

 

Hoeveel denk je dat de ontwikkeling van een drone voor patiëntenvervoer kost ten opzichte van de aankoop van een bestaande oplossing? Waarom denk je dat het gebruik van een drone beter is?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle reactie!

 

Ik weet dat er inmiddels dronés zijn die personene kunnen vervoeren tot een gewicht van max 100 kilo.

Qua aanschafprijs en onderhoud is een helicopter veel te duur.

Daarnaast heb je daar een gecerfificeerde piloot voor nodig, idem qua onderhoudsmonteurs etc.

en vliegtuig kan uiteraard lastiger midden op een kruising of straat landen.

De reden dat ik denk dat het beter is:

- technisch is het al mogelijk 1 persoon te vervoeren,

- een drone is met behulp van een app door politie, die het eerst ter plekke zijn, snel op te roepen.

- een drone is qua aanschafprijs en onderhoud véél goedkoper dan een helicopter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Drukke steden in 'minder gereguleerde landen' kunnen een complete hel zijn voor alles wat vliegt:

overal hangen kabels: stroom, telefoon, internet, waslijnen, whatever.

 

Leuke 'what if'-vraag, die je nog net ahead of the curve stelt.

Om dit te laten werken moet de drone kunnen beslissen waar het kan landen of het luchtruim op straatniveau moet helemaal in kaart gebracht worden.

Daarnaast is payload en actieradius nog wel een belemmering.

Bovendien dient zich dan de medische realiteit aan: degene die acuut vervoerd moeten worden, zijn er vaak te slecht aan toe om te vliegen. Degenen die gevlogen kunnen worden, hoeven niet altijd acuut naar het ziekenhuis.

Dus kom je eerder in een trauma-heli situatie: de arts kan sneller ter plekke zijn, als de drones betrouwbaar genoeg zijn. En dan komen we bij kosten van onderhoud en aanschaf: de eisen voor menselijk transport door de lucht zullen veel strenger zijn dan voor de speelgoeddrone met gopro: de payload-onkosten verhouding zal dan ook niet lineair zijn, maar eerder exponentieel.

 

Zag toevallig vorige week een video met een man op een drone: was een beetje à la Green Goblin uit Spiderman, maar dan zonder vieze rook en ontploffende pompoenen.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het voordeel boven een trauma heli ook niet zo.

 

Voordeel van een trauma heli lijkt me toch vooral dat je patient en arts samen kunt terugbrengen naar een ziekenhuis, iemand die dusdanig gewond is om dat nodig te maken kun je niet even oplappen en een paar uur in een busje gooien zonder zorgverleners.

 

Hoe het qua kosten zit durf ik niet direct te zeggen, maar een drone die gegarandeed ongeschonden een arts van A naar B krijgt is geen phantom van 1000 euro. Misschien is een derdehands robinson heli wel goedkoper, en het salaris van de piloot zal ook niet extreem zijn in dergelijke gebieden (al krijg je daarvoor wel/geen waar voor je geld).

Link naar reactie
  • 0

Enkele vragen die je jezelf moet stellen:

 

Zie je meer markt in Afrika dan elders? Heb je dit onderzocht? Waarom dan Afrika? Persoonlijke voorkeur? Is dat slim, of kies je beter een markt waarin je kunt instappen en iets te verdienen valt?

 

Een drone behoeft geen onderhoud en piloot met licentie?

 

Verder omschrijf je betreft grootte en functionaliteit een helikopter zonder piloot, dus weinig kleiner of anders.

 

Waarom zou jij de persoon zijn om dit op te starten? Heb je middelen? Kennis? Netwerk? Ervaring? Of enkel het idee?

 

Ik probeer niet je 'bubble te bursten' maar realistisch te zijn :)

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk hier is dat de toepassingen van drones (nu) zeer sterk overschat worden. In ieder geval niet in onze generatie en die van 5 verder.

Overigens een drone van human formaat heeft (nu) wel degelijk een piloot op afstand nodig.

 

Je kunt je ook de vraag stellen waarom in drukke Nederlandse steden wel een ziekenauto snel ter plaatse is en ook weer terug is.

 

Hint: Bijvoorbeeld busbanen, maar er zijn nog wel tiental andere redenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een idee dat je naar een model en prototype moet uitwerken, tezamen met een drone-bouwer en specialist op het gebied van gewonden- en ziekenvervoer...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat niemand daarin stapt.

Indien personenvervoer met drones levensvatbaar is dan zal dat eerst in andere voorzieningen ingebracht worden waar economische voordelen een rol spelen.

 

Hint: Misschien bij maritieme mulinationals. Alhoewel ze daar echt geen piloot gaan besparen.

 

Ook bij toepassingen waar geregeld dezelfde actie plaatsvind is een 'piloot'-loos voertuig misschien economisch aantrekkelijk.

Denk maar aan de chauffeur (piloot) loze bussen in Eindhoven.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat niemand daarin stapt.

 

Dat is op dit moment nog een mening, uitwerken van het idee met haalbaarheidsstudie zal dat moeten uitwijzen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Vliegende auto's zijn niet meer zo ver weg, maar of dit dan snel realiteit wordt in zelfnavigerende vorm en in Afrika? Dit klinkt mij niet zo waarschijnlijk. Wie gaat dat daar in vredesnaam bekostigen? En heeft dat dan vervolgens ook nut voor een Afrikaanse maatschappij?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ook nu toevallig actueel. Kijk maar eens terug naar "De opkomst van Robots" op rtlz.

 

Goed is ook hierin het besef genoemd over de etische beslissingen van levensredden bij meerdere slachtoffers bij rampen en ongelukken.

 

 

Zelfstandige robots (zonder piloot) staan nog maar in de kleuterschoenen. letterlijk en figuurlijk.

 

Laat staan vliegende versies.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de vraag eerlijk gezegd niet. Een drone is in principe al een kleine helicopter. Om mensen te vervoeren heb je grotere drones nodig, die dan weer op een helicopter gaan lijken.

 

Laast in het nieuws dat JD.com een drone heeft ongewikkeld die 1000 kg kunnen vervoeren, zie hier:

http://www.cnbc.com/2017/06/08/e-commerce-jdcom-alibaba-amazon-drone-delivery-china-asia-technology.html

 

Een drone is veel goedkoper dan een heli, maar die van JD misschien niet..

https://www.teasenz.nl - Online theewinkel voor authentieke losse thee direct uit China.
Link naar reactie
  • 0

Een drone is veel goedkoper dan een heli ...

Is dat zo ...?

 

Een voorbeeldje ...

3CH Mini Helicopter voor € 9,99.

 

Goed bruikbaar als dierenambulance om je huismuis naar de dierenarts te brengen. 8)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hahaha, ja, leuk voor je huismuis :D

 

Ik weet dat er inmiddels dronés zijn die personene kunnen vervoeren tot een gewicht van max 100 kilo.

Qua aanschafprijs en onderhoud is een helicopter veel te duur.

...

- een drone is qua aanschafprijs en onderhoud véél goedkoper dan een helicopter.

Ik ben benieuwd welke drone je dan voor ogen hebt. De EHang 184 heeft een prijskaartje van tussen de $200.000 en $300.000. Een tweedehands helicopter heb je al voor $50.000-$80.000. En reken maar dat je aan die drone ook jaarlijkse kosten zult hebben (zoals een gekwalificeerde piloot en onderhoud).

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens is het inzetten van een drone voor spoedeisende hulp op zich niet eens een gek idee. Maar ik denk dat personenvervoer dan nog nét een beetje te ver gegrepen is.

 

Je zou kunnen kijken naar het inzetten van een drone om medische apparatuur ter plekke te krijgen. Deze kunnen dan direct ter plekke gebruikt worden door leken maar b.v. met medische ondersteuning door Google Glass of iets dergelijks.

Zie als voorbeeld:

http://www.foxnews.com/health/2016/12/14/medical-drones-could-be-next-wave-emergency-response.html

 

Ik denk dat dat een veel realistischer idee is.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ik denk dat personenvervoer dan nog nét een beetje te ver gegrepen is.

Dat kan en mag je denken, maar dat blijft een mening, het is aan TS om dit uit te zoeken en op haalbaarheid te toetsen. Er zijn wel eerder dingen bedacht, die aanvankelijk werden betwijfeld of onmogelijk werden geacht en die later toch in de markt kwamen. Zo'n beetje alles wat er nu in je smartphone zit, bijvoorbeeld...

 

Er komen in dit topic weer aardig wat idea killers voorbij:

IDEA_KILLERS_Poster_A3_WEB.pdf

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat ambulance-drones in Afrika in de praktijk niet gaan werken. Als je een drone laat landen in een sloppenwijk in Afrika dan wordt de drone waarschijnlijk gepikt en krijg je hem pas terug na betaling. Meeste Afrikaanse landen zijn wetteloos en wanneer je een drone laat landen in een sloppenwijk dan vraag je er een beetje om om geflest te worden door de plaatselijke bewoners. Die mensen zien geld op het moment dat ze een drone zien vliegen.

Link naar reactie
  • 0

een drone is qua aanschafprijs en onderhoud véél goedkoper dan een helicopter.

Wat is dan het verschil tussen een helicopter en een drone die geschikt is voor personenvervoer? Volgens mij is dat gewoon hetzelfde...

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ambulance-drones in Afrika in de praktijk niet gaan werken. Als je een drone laat landen in een sloppenwijk in Afrika dan wordt de drone waarschijnlijk gepikt en krijg je hem pas terug na betaling.

 

Concept van de TS was wel dat de drone alleen op verzoek van ter plaatse zijnde politie komt:

 

- een drone is met behulp van een app door politie, die het eerst ter plekke zijn, snel op te roepen.

 

Dus niet in no-go areas.

 

Link naar reactie
  • 0
Er komen in dit topic weer aardig wat idea killers voorbij:

 

We kunnen alles wel gaan pamperen, maar hoe hoger het gegrepen idee hoe harder de kill moet zijn om weer op het rechte reëele pad te komen.

 

Overigens worden er toch wel vergaande alternatieven aangeboden, toch.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.