• 0

Elektrische scooter op de zaak

Hoe verantwoord ik een elektrische scooter op de zaak, bij een onderneming waarbij er zo af en toe klantcontact is? En al een auto op de zaak aanwezig is?

 

Is het dan niet overbodig? Of mag dit gewoon zonder vragen ingebracht worden, omdat ik toevallig zo'n ding erbij wil rijden?

 

 

[Mod edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je de werkelijke kosten voor privé gereden kilometers in je aangifte inkomstenbelasting maar opgeeft als privé voordeel en in je aangifte omzetbelasting een correctie maakt voor privégebruik.

 

Tipje: mogelijk kom je bij een elektrische scooter in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en/of milieu-investeringsaftrek.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Klopt, die investeringsaftrekken zijn mogelijk.

 

Maar, de scooter heeft geen km-teller. Tevens las ik dat de bewijslast bij de belastingdienst ligt.

 

Twee situaties:

1. Stel ik koop het ding nu erbij, naast de zakelijke auto. Ik kan dus alle kilometers die ik rijd opgeven zoals ik ze rijd - ik gok voornamelijk prive. Is er dan nog voordeel?

 

2. Het kan ook zijn dat ik 100km prive rijd in een jaar en ook zoiets zakelijk. Bewijs maar anders?

Link naar reactie
  • 0

Als je kosten ten laste van je onderneming brengt ligt de bewijslast altijd bij de ondernemer. In tegenstelling tot een auto van de zaak, waarbij forfaitaire bijtellingen worden toegepast, geldt dat niet voor de overige vervoersmiddelen, waaronder een (elektrische) scooter.

Als de scooter op de balans van de onderneming staat, worden de kosten ten laste van de zaak gebracht. Vervolgens dient er voor het privé gebruik een correctie te worden toegepast (die dan ook voor de BTW moet worden doorgevoerd).

In dat opzicht is er geen verschil met andere kosten die een gemengd karakter hebben.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Stel ik koop een laptop, dan gebruik ik die laptop om mijn werk op te doen. Stel ik ben timmerman en ik koop een hamer, dan gebruik ik dat om mee te werken. In principe is een elektrische scooter nooit om mee te werken, tenzij ik er mensen op zou vervoeren.

 

Waarmee ik wil zeggen, het is nooit een direct bedrijfsmiddel, enkel om mezelf op te vervoeren, waarbij ik het dus soms gebruik om naar klanten in de buurt te gaan, inkopen te doen, bijna dagelijks post weg te brengen.

 

Maar, is dat genoeg. Want dat zou ook met de auto kunnen die al op de zaak staat.

 

Ik vind het lastig en denk wel dat ik het kan verantwoorden, maar wil het wel 100% zeker weten. Wie geeft uitsluitsel? Of is dat wat jij al gaf Frelo?

 

Link naar reactie
  • 0
Stel ik koop een laptop, dan gebruik ik die laptop om mijn werk op te doen.
Is dat zo? Er zullen genoeg ondernemers zijn die zakelijk een laptop kopen om die vervolgens geheel privé te gaan gebruiken ... en wie houdt de 'kilometerstanden' van z'n laptop bij? ... of van z'n smartphone, om maar een andere zijstraat te noemen.

 

Stel ik ben timmerman en ik koop een hamer, dan gebruik ik dat om mee te werken.
Mogelijk ... maar die hamer kan je thuis in privé ook goed gebruiken om de walnoten met te kraken.

 

In principe is een elektrische scooter nooit om mee te werken, tenzij ik er mensen op zou vervoeren. Waarmee ik wil zeggen, het is nooit een direct bedrijfsmiddel, enkel om mezelf op te vervoeren, waarbij ik het dus soms gebruik om naar klanten in de buurt te gaan, inkopen te doen, bijna dagelijks post weg te brengen.
Ja en ... ? U maakt een grote denkfout dat bedrijfsmiddelen per definitie productiemiddelen moeten zijn die geld in het laatje brengen. Zo is een bloempot met plant op de vensterbank van uw kantoor, behorende tot het inventaris, eveneens een bedrijfsmiddel. Het behoort niet tot de taken van de Belastingdienst om te beoordelen of een zakelijke aankoop een nuttige, zinvolle of noodzakelijke aankoop voor uw onderneming is. Zolang u maar kunt aantonen dat de aankoop daadwerkelijk zakelijk wordt gebruikt.

 

Ik vind het lastig en denk wel dat ik het kan verantwoorden, maar wil het wel 100% zeker weten.
Toegegeven ... vervoersmiddelen staan iets hoger op de controlelijst van de Belastingdienst, maar als je het gebruik zakelijk kunt aantonen en onderbouwen, dan is er geen vuiltje aan de Hollandse lucht. Dat wil echter niet zeggen dat u aan elke aankoop een zakelijk prijskaartje kunt hangen. Als je bouwvakker bent - zonder kantoor en kantine - en dagelijks ergens op een steiger in Nederland staat te metselen, dan wordt de aankoop van een breedbeeld TV of een Amerikaanse koelkast toch wel moeilijk om dat zakelijk te verantwoorden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Goede punten Cosara!

 

Ik kan straks zeker aantonen dat deze ook zakelijk wordt gebruikt. Daarnaast ook voor persoonlijke ritten die ik dus zal doorbelasten naar de zaak.

 

Over dit laatste, hoe breng ik in dit specifieke geval iedere kilometer prive op de zaak in?

 

De aanschaf-btw komt als kosten op de zaak, plus 20% van de aanschafwaarde wordt jaarlijks afgeschreven (de scooter zal minder zijn dan 2500 euro). Kosten van stroom verwaarloosbaar, denk niet dat dit zinvol is te berekenen, hoewel ik me hier in kan vergissten.

 

Verder zal ik dan de werkelijke kosten per kilometer prive gereden als inkomsten op de zaak zetten. Zeg ik dit zo goed?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan straks zeker aantonen dat deze ook zakelijk wordt gebruikt. Daarnaast ook voor persoonlijke ritten die ik dus zal doorbelasten naar de zaak. Over dit laatste, hoe breng ik in dit specifieke geval iedere kilometer prive op de zaak in?

Voor het bijhouden van een rittenadministratie bestaan tegenwoordig heel veel hulpmiddelen ... ook voor een scooter zonder kilometerteller.

 

De aanschaf-btw komt als kosten op de zaak ...
BTW zijn nooit kosten. U fungeert slechts als een incassobureau voor de Belastingdienst.

 

Verder zal ik dan de werkelijke kosten per kilometer prive gereden als inkomsten op de zaak zetten. Zeg ik dit zo goed?
Als de scooter zakelijk is gekocht dan zijn alle kosten zakelijke kosten, met een correctie voor het privé-gebruik aan het einde van het boekjaar op basis van de rittenadministratie.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Helder. Voor mijn vereenvoudigde administratie: ik vermeld dan als inkomsten de daadwerkelijke kosten die het privegebruik met zich meebrengen, al de rest zijn zakelijk kosten, correct?

Njaaa ...

 

Het privégebruik van een zakelijk item is een privé-onttrekking. Het verminderd de kosten en verhoogd de winst.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoe verantwoord ik een elektrische scooter op de zaak, bij een onderneming waarbij er zo af en toe klantcontact is? En al een auto op de zaak aanwezig is? Is het dan niet overbodig? Of mag dit gewoon zonder vragen ingebracht worden, omdat ik toevallig zo'n ding erbij wil rijden?

Nee, dat kan niet zo maar. In feite is de fiscus uitsluitend bijzonder welwillend als het om een auto gaat. Voor alle andere vervoersmiddelen geldt dat je alles goed moet bijhouden en je je ook binnen grenzen van zakelijkheid moet begeven.

 

Voor een gewone geldt dat je zelf mag kiezen of je de auto op de zaak zet als je meer dan 500 km privé rijdt. Als je minder dan 500 km privé rijdt moet de auto op de zaak. En vervolgens hoef je alleen maar een makkelijk percentage van de nieuwwaarde bijtellen.

 

Voor een electrische scooter geldt echter wat voor normale investeringsgoederen geldt. Rijdt je minder dan 10% zakelijk, dan mag je de scooter niet activeren! Rijdt je meer dan 90% zakelijk, dan moet het. En anders mag je zelf kiezen. En als je vervolgens de scooter op de zaak zet, dan is er geen makkelijke bijtelling, maar moet je bijtellen naar verhouding van privégebruik! Woonwerkverkeer telt hierbij overigens wel als zakelijk verkeer.

 

Let vervolgens op de btw, want hier gelden andere grenzen én andere regels. Als je de scooter in het geheel niet zakelijk gebruikt, mag je de btw niet terug vorderen. Als je scooter echter wel zakelijk gebruikt (al is het maar een klein beetje), dan mag je de btw van de aanschaf wel - volledig - terug vorderen. En je mag ook de btw op alle gerelateerde kosten terugvragen. Maarrr... je moet vervolgens elk jaar aan het einde van het jaar een btw-correctie opgeven voor je privégebruik. Om het verwarrend te maken telt hierbij woonwerkverkeer niet als zakelijk verkeer! Je zult dus naar rato btw moeten corrigeren over alle kosten die je voor privé hebt gemaakt, maar je zult tijdens de herzieningsperiode (5 jaar) ook naar rato btw moeten corrigeren over de jaarlijkse afschrijving over de electrische scooter.

 

TL;DR:

- Koop 'm privé

- Trek 19 cent / km van je winst af

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor het meedenken. Ik begreep echter dat er geen bijtelling is?

Van wie begreep je dat of waar had je dat gelezen? En op basis van welke uitzondering zou dat dan zijn?

 

Geen forfaitaire bijtelling, maar wel een bijtelling op basis van het werkelijk gemaakt privé gebruik.

 

Administratief nogal een gedoe en daarom sluit ik me aan bij het advies van Rachid om zakelijke kilometers te declareren i.p.v. de scooter te activeren.

Tenzij er nagenoeg geen privé gebruik is.

Link naar reactie
  • 0

Stel je hebt 250km gereden totaal, en je hebt hiervan 150km zakelijk gereden en 100km prive. Hoe en welke kosten dien ik bij te tellen?

Hoeveel woon-werkverkeer is er? En tel je dat bij zakelijke of privé kilometers in je voorbeeld?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Geen woon-werk, ik werk aan huis. Enkel zakelijk gebruik in de vorm van klantbezoek en op en neer naar het postkantoor.

In dat geval is het wat simpeler. We gaan uit van jouw voorbeeld:

- zakelijke kilometers: 150

- woonwerkkilometers: 0

- privé-kilometers: 100

 

Bijtelling voor de inkomstenbelasting

Je mag gedurende het jaar alle kosten aftrekken, maar moet naar rato corrigeren voor privégebruik. Zoals gezegd, eventuele woonwerkkilometers tellen als zakelijke kilometers. Je trekt dus benzine- en onderhoudskosten, verzekering, motorrijtuigenbelasting en de afschrijving af van de winst, maar telt vervolgens weer een percentage van die kosten exclusief btw bij je winst op (als privéopname):

 

(100) / (150 + 0 + 100) = 40%*

 

*) Let op dat dit niet boven de 90% uitkomt, anders mag je het voertuig in het geheel niet op de balans zetten.

 

Correctie voor de omzetbelasting

Voor de omzetbelasting moet je ook een correctieboeking maken in je laatste aangifte van het jaar, maar die gaat enigszins anders. Eventuele woonwerkkilometers tellen hiervoor echter niet mee als zakelijk, maar omdat jij geen woonwerkkilometers hebt, maakt het in de praktijk in dit geval niet uit. Je neemt wederom de benzine- en onderhoudskosten, verzekering, motorrijtuigenbelasting en de afschrijving en berekent daarover de btw vermenigvuldigd met het btw-tarief en naar rato van privégebruik:

 

(100 + 0) / (150 + 0 + 100) = 40%

 

Na het vijfde kalanderjaar is de herzieningsperiod ten einde waardoor je niet meer hoeft te corrigeren voor de afschrijving. Vanaf dat jaar blijf je dus corrigeren, maar door het weglaten van de afschrijving in het bedrag waarover je de btw berekent, zal de correctie lager uitpakken.

 

Deze btw-correctie is overigens ook weer aftrekbaar van de winst voor de inkomstenbelasting als autokosten. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Deze btw-correctie is overigens ook weer aftrekbaar van de winst voor de inkomstenbelasting als autokosten. :)

 

Deze zou je nader moeten toelichten.

Vziw is een btw-correctie nooit van invloed op de winst.

De enigste uitzondering die ik ken is de KOR die je bij de winst optelt.

 

Link naar reactie
  • 1

Deze btw-correctie is overigens ook weer aftrekbaar van de winst voor de inkomstenbelasting als autokosten. :)

 

Deze zou je nader moeten toelichten.

Vziw is een btw-correctie nooit van invloed op de winst.

De enigste uitzondering die ik ken is de KOR die je bij de winst optelt.

 

 

Als de omzetbelasting niet verrekenbaar is, dan is de btw deel van de kosten. In het geval van de scooter bijtelling wordt een deel van de btw als privé aangemerkt en verhoogd daardoor de scooter kosten. Dit is gelijk aan de situatie bij de bijtelling auto van de zaak.

 

Groet,

Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Bijtelling voor de inkomstenbelasting

Je mag gedurende het jaar alle kosten aftrekken, maar moet naar rato corrigeren voor privégebruik. Zoals gezegd, eventuele woonwerkkilometers tellen als zakelijke kilometers. Je trekt dus benzine- en onderhoudskosten, verzekering, motorrijtuigenbelasting en de afschrijving af van de winst, maar telt vervolgens weer een percentage van die kosten exclusief btw bij je winst op (als privéopname):

 

(100) / (150 + 0 + 100) = 40%*

 

*) Let op dat dit niet boven de 90% uitkomt, anders mag je het voertuig in het geheel niet op de balans zetten.

 

Helder. Ik tel nu dus alle kosten (enkel wat stroom en afschrijving en verzekering) op. Het privé-deel ervan zet ik vervolgens als inkomsten ex btw neer in m'n kwartaaloverzicht. Klaar?

 

 

Correctie voor de omzetbelasting

Voor de omzetbelasting moet je ook een correctieboeking maken in je laatste aangifte van het jaar, maar die gaat enigszins anders. Eventuele woonwerkkilometers tellen hiervoor echter niet mee als zakelijk, maar omdat jij geen woonwerkkilometers hebt, maakt het in de praktijk in dit geval niet uit. Je neemt wederom de benzine- en onderhoudskosten, verzekering, motorrijtuigenbelasting en de afschrijving en berekent daarover de btw vermenigvuldigd met het btw-tarief en naar rato van privégebruik:

 

(100 + 0) / (150 + 0 + 100) = 40%

 

 

Hier komt dan weer hetzelfde uit inderdaad, maar wat doe ik hiermee? Waar laat ik dit? M.a.w. hoe interpreteer ik deze correctie of waar geef ik deze aan?

 

 

Deze btw-correctie is overigens ook weer aftrekbaar van de winst voor de inkomstenbelasting als autokosten. :)

 

Hoe en waar komt dit dan terug?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.