• 0

Werknemer aandeelhouder maken

Graag vraag ik u advies over het geven van aandelen aan een medewerker in mijn BV. Eerst de situatie:

Ik heb een traditionele Holding BV met een Werk BV. De Holding heeft alle aandelen van de Werk BV in bezit. Zelf sta ik als DGA bij de holding in dienst maar indien het beter is kan ik ook overgaan naar de Werk BV. De werk BV betaald management fee (zonder BTW) waar mijn salaris en de bedrijfsauto's van betaald worden. Een medewerker in dienst bij de Werk BV wil ik graag een minderheidsbelang geven. Hierdoor kan ik in plaats van bonussen/winstdeling (ook) dividend uitkeren en voelt hij zich meer betrokken bij de onderneming. De moeilijkheid is nu dat als de werk BV dividend gaat uitkeren per aandeel dat ik in de knoop kom met de management fee. Volgens mij dien ik alle aandelen gelijk te belonen en mag niet een medewerker meer dividend uitkeren dan de overige (de Holding BV). Of mag dit wel?

Alvast enorm bedankt voor uw hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of mag dit wel?

Dat mag wel.

 

Ik raad je aan een fiscalist in te schakelen, die kan je dan informeren over oa letter-aandelen met alleen (en desgewenst beperkt) winstrecht, en de specifieke eisen die aan dividenduitkeringen gesteld worden. Tevens kan hij/zij je informeren over alternatieven, zoals juist bewust een aandelenbelang van 5% of meer overdragen en de fiscale consequenties daarvan

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
De moeilijkheid is nu dat als de werk BV dividend gaat uitkeren per aandeel dat ik in de knoop kom met de management fee.

Waarom kom je in de problemen met je management fee? De holding stuurt de werkmij toch een (0 btw-)factuur voor man.fee? Deze vallen dan in de kosten voor de werkmij waardoor de winst lager wordt en dus minder voor dividend overblijft. Ik zie niet waarom dat het management fee in de weg zou staan.

 

Puntje van aandacht is de fiscale eenheid. Maar ik geloof dat dat geen probleem is zolang >50% van de holding blijft.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik raad je aan een fiscalist in te schakelen

Ik raad daarnaast de werknemer aan om ook een eigen fiscalist in te schakelen. Werkgever en werknemer hebben verschillende belangen en daarnaast kan deze stap voor de werknemer in privé allerlei gevolgen hebben.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig bedankt voor de informatie. Het zijn zeker punten die we in overweging gaan nemen. Ik wil het liefst alles zo simpel mogelijk houden en gewoon 5% van de aandelen laten kopen zodat de betrokkenheid gewaardeerd wordt en het fiscaal voor de werknemer gunstiger wordt aangezien dividend belasting lager is zodat de werknemer netto meer overhoudt van extra uitkeringen. Voor het inschakelen van een fiscalist ben ik huiverig voor. Heb er nare ervaringen mee en vaker onjuist advies gekregen. Dit is ook de reden dat ik het op dit forum wilde aankaarten aangezien ik hier al eerder perfect advies over een ander vraagstuk heb gekregen.

Ik ga er nog wat verder induiken en dit ook aan de werknemer voorleggen. Mocht iemand nog tips of adviezen hebben verneem ik dat vanzelfsprekend erg graag. Nogmaals dank!

Link naar reactie
  • 0

Voor het inschakelen van een fiscalist ben ik huiverig voor. Heb er nare ervaringen mee en vaker onjuist advies gekregen. Dit is ook de reden dat ik het op dit forum wilde aankaarten aangezien ik hier al eerder perfect advies over een ander vraagstuk heb gekregen.

Je kunt natuurlijk ook een van de op dit forum actieve fiscalisten inschakelen ::).

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil het liefst alles zo simpel mogelijk houden en gewoon 5% van de aandelen laten kopen

 

Kijk, daar ga je al mis. 5% is juist wat voor hem niet gunstig is! Dat geeft een aanmerkelijk belang, box 2 en dus 25% heffing over dividend en winst bij verkoop! Niet te vergeten dat hij stemrecht heeft in je AvA en inzagerecht heeft in de jaarcijfers. Sterker nog, je moet hem uitnodigen voor elke aandeelhoudersvergadering (AvA), dus ook die voor de vastselling van de jaarrekening, de ondertekening waarvan hij op zijn gronden kan weigeren!!

 

Wil je wel dat hij stemrecht heeft? En wat als hij overlijdt, zelf ontslag neemt, ontslagen wordt, permanent arbeidsongeschikt raakt of in een echtscheiding komt waar de aandelen in jouw BV (indirect) onderdeel van uitmaken? Wat dan?

 

Hoe gaat hij die aandelen kopen? Welke prijs, welke condities? Kun je hem dwingen zijn aandelen te verkopen als jij een koper hebt? Mag hij aanhaken bij een verkoop van aandelen? Wie is en blijft de bestuurder van de BV en welk mandaat heeft diegene?

 

Hoe zorg je ervoor dat hij niet binnen een paar jaar zelf vertrekt en 'casht' op zijn aandelen? Onder welke omstandigheden beschouw je hem als een waardevolle vertrekker en wanneer is hij een slecht vertrekker?

 

En last but not least, hoe bepaal je (good leaver, bad leaver) de verkoopprijs van zijn aandelen? En hoe wordt die betaald?

 

Need I go on? ;)

 

 

Voor het inschakelen van een fiscalist ben ik huiverig voor. Heb er nare ervaringen mee en vaker onjuist advies gekregen.

 

Dit is ook zeker niet allemaal fiscaal gedreven. Juist juridisch speelt er veel meer. Een fiscalist kijkt fiscaal en ziet hopelijk de juridische gevolgen, maar dat is niet noodzakelijk zijn vak....

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.