• 0

van VOF naar EMZ

Hoi, ik heb een vraag waarbij ik het antwoord niet kan vinden op internet of hier op het forum. Ik zit op dit moment in een VOF. We zijn met zijn drieeen waarvan 1 al gedeeltelijk uit de zaal is (lichamelijk op). Nu heeft de andere vennoot te kennen gegeven dat hij er ook mee wilt stoppen per Januari. Ik zal dan verder gaan als ZZPer. Het probleem is dat ik 45000 vermogen heb zitten in de zaak en de vennoot die al gedeeltelijk gestopt is ook. De vennoot die er nu helemaal mee wilt stoppen heeft niet zoveel vermogen. Maar er staat geen 90000 euro op de rekening ik de k zo een 20000. Wel is er een werkplaats die bijna afbetaald is maar die niet op mijn naam staat (bedrijf bestaat al 20 kaar en ik zit er pas sinds 3. Jaar in de zaak, dus het is zo geregeld dat ik geen recht heb op de werkplaats). Maar hoe krijg ik mijn vermogen uit de zaak als de zaak straks niet meer bestaat? Is de derde vennoot die er mee wilt stoppen dan privé aansprakelijk? Ik ben alvast onderzoek aan het doen over Hoe of wat omdat ik straks niet voor verrassingen wil komen te staan. Alvast bedankt groetjes D.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat zou niet zo moeilijk behoren te zijn ... op de (jaarlijkse) balans staat namelijk ieders aandeel in de zaak, als onderdeel van het vermogen. In de jaarrekening wordt in een toelichting de toename/afname van ieders aandeel beschreven. De firmant die te weinig uit de zaak heeft gehaald heeft een vordering, degene die teveel uit de zaak heeft gehaald een verplichting tot aanzuivering.

 

Wat betreft de werkplaats ... ik mag toch wel aannemen dat je niet met nul euro in de zaak bent gestapt, maar dat je jezelf hebt ingekocht?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

ik heb zoveel vermogen opgebouwd omdat ik nog recht had op startersaftrek. Dus als ik het goed begrijp is hij dan privé aansprakelijk en zal hij de tekorten aan moeten vullen? Nee ik heb me niet in laten kopen, ik heb recht op een klein gedeelte van de werkplaats en het is ook familie waarmee ik werk, dus op goed vertrouwen. De vennoot die ermee wilt stoppen is geen familie. Ik weet zeker dat hij geen 70000 euro op kan hoesten, dus dat wordt een moeilijke zaak ben ik bang. Bedankt

Voor je reactie. Groeten D

Link naar reactie
  • 0

ik heb zoveel vermogen opgebouwd omdat ik nog recht had op startersaftrek.

Die begrijp ik even niet. startersaftrek is iets dat in je IB verwerkt zit. Niet in de onderneming. Je bouwt op die manier toch niets op?

 

Je zegt er 45.000 vermogen in te hebben zitten. En de andere vennoot ook. Maar als er maar 20.000 op de rekening staat Wil je dan zeggen dat de derde vennoot er 70.000 teveel uitgehaald heeft (nog bovenop waar hij zelf wel echt recht op had). Dat lijkt mij sterk.

 

Staat die 45.000 + 45.000 en iets voor de derde vennoot ook echt op de balans?

 

Link naar reactie
  • 0
ik heb zoveel vermogen opgebouwd omdat ik nog recht had op startersaftrek.
Het is geen onderdeel van de vermogensopbouw van de onderneming. Dat betekent dat je privé minder inkomstenbelasting moet betalen.

 

De vennoot die ermee wilt stoppen is geen familie. Ik weet zeker dat hij geen 70000 euro op kan hoesten, dus dat wordt een moeilijke zaak ben ik bang.
Het aanzuiveren van het ondernemingsvermogen komt pas ter sprake als er door de firmant(en) meer uit de zaak is gehaald dan de overeengekomen arbeidsbeloning en winstdeling ... en ja, dat kan een lastige zaak worden als niet is. Daarom moet je de (privé)-uitgaven in een vof dubbel zo goed administreren.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wie voert de boekhouding? Er dient eenvoudigweg afgerekend te worden op stakings- of uittredingsdata. Afspraken hieromtrent?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ja op de balans staat indd dat wij een vermogen in de zaak hebben van 45000. Doordat ik minder belasting hoefde te betalen door de startersaftrek houdt dat in dat ik minder geld uit de zaak heb gehaald en daardoor is mijn vermogen zo snel gegroeid. Ik weet niet hoe het komt dat hij zo weinig vermogen in de zaak heeft zitten, hij heeft meerdere keren geld uit de zaak gehaald maar hoeveel dat geweest is weet ik niet precies. Maar het staat dus wel in de balans, ik neem dus aan dat ik daar dan recht op heb? Hoe het komt dat er zo weinig op de rekening staat weet ik ook niet precies, hij heeft toen der tijd een bus gekocht en verder weet ik het niet precies. Ik heb het vandaag pas te horen gekregen dus ik zal ook contact opnemen met de boekhouder, hij weet waarschijnlijk precies hoe of wat.

 

Link naar reactie
  • 0

Doordat ik minder belasting hoefde te betalen door de startersaftrek houdt dat in dat ik minder geld uit de zaak heb gehaald en daardoor is mijn vermogen zo snel gegroeid.

De IB/PVV + bijdrage ZVW betaal je van de arbeidsvergoeding, en niet direct uit de firma-kas. Als iedere firmant, te hooi en te gras, geld uit de zaak haalt ten behoeve van privé-schulden, dan gaat het een rommeltje worden.

 

Ik weet niet hoe het komt dat hij zo weinig vermogen in de zaak heeft zitten, hij heeft meerdere keren geld uit de zaak gehaald maar hoeveel dat geweest is weet ik niet precies.
Wat iedere firmant uit de zaak heeft gehaald vindt je terug in de balans. Ik mag aannemen dat slechts één persoon verantwoordelijk is voor de betalingen ... en goed in de gaten houdt wie wat krijgt uitbetaald en hoeveel. Daarmee voorkom je dit soort problemen.

Teveel of onterecht opgenomen bedragen zullen altijd pijn opleveren bij een terugvordering. Dat geldt voor de Belastingdienst en dus ook voor de firma-kas.

Wie meer heeft opgenomen dat waar hij recht op heeft, zal dat in de kas terug moeten storten. Wie te weinig heeft opgenomen bouwt zo een spaarpotje op ... of anders gezegd ... zijn aandeel in de onderneming wordt groter.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste lay-dee,

 

Er zijn allerlei vragen die beantwoord moeten worden om een goed beeld te krijgen:

 

(...) Ik zit op dit moment in een VOF. We zijn met zijn drieeen waarvan 1 al gedeeltelijk uit de zaal is (lichamelijk op). Nu heeft de andere vennoot te kennen gegeven dat hij er ook mee wilt stoppen per Januari. Ik zal dan verder gaan als ZZPer. (...)

 

Is er een vennootschapsakte? Zonder regeling in de vennootschapsakte wordt de VOF door het uittreden van een van de partners in principe ontbonden. Dat heeft tot gevolg dat de zaken van de VOF moeten worden afgewikkeld. In het kader van die afwikkeling kan een van de vennoten de onderneming helemaal of gedeeltelijk kopen en voortzetten. De ex-vennoten moeten het dan wel eens worden over een koopprijs. Het is ook mogelijk dat de vennootschapsakte een voortzettingsbeding bevat dat bepaalt hoe de tegenprestatie moet worden vastgesteld en betaald.

 

Als de onderneming niet wordt voortgezet, moet de boedel van de VOF worden vereffend. Dat betekent dat de activa worden verkocht, de contracten worden opgezegd, de schulden worden betaald enz. Als er wat overblijft wordt dat verdeeld door de vennoten (naar rato van het aandeel waarmee zij in de winst delen). Als er schulden overblijven, dan zijn alle drie de vennoten daarvoor hoofdelijk aansprakelijk (zij kunnen door de schuldeisers van de VOF voor het volle pond worden aangesproken).

 

Is er al afgerekend met de vennoot die gedeeltelijk is gestopt of is hij formeel nog vennoot? Zijn er met hem/haar afspraken gemaakt over een lager winstaandeel?

 

(...) Het probleem is dat ik 45000 vermogen heb zitten in de zaak en de vennoot die al gedeeltelijk gestopt is ook. De vennoot die er nu helemaal mee wilt stoppen heeft niet zoveel vermogen. Maar er staat geen 90000 euro op de rekening ik de k zo een 20000.(...)

 

Ik neem aan dat die EUR 45.000 op je kapitaalrekening staat. Het vermogen is gelijk aan de waarde van de activa minus de waarde van de passiva. Aan de actiefkant van de balans van de VOF staan de liquide middelen (het geld op de bankrekening) maar er zullen ook andere activa zijn (voorraden, vorderingen op afnemers, enz.). Stel dat de VOF de onderneming aan jou verkoopt en overdraagt. Als er verder geen schulden zijn (bijv. belastingschulden) die de VOF nog moet voldoen, dan heeft iedere vennoot uit de verkoopopbrengst eerst recht op terugbetaling van zijn kapitaal. Daarbij moet inderdaad wel worden bekeken of een van de vennoten in het verleden te veel heeft opgenomen (want dat moet eerst worden recht getrokken):

 

(...) Het aanzuiveren van het ondernemingsvermogen komt pas ter sprake als er door de firmant(en) meer uit de zaak is gehaald dan de overeengekomen arbeidsbeloning en winstdeling ... en ja, dat kan een lastige zaak worden als niet is. Daarom moet je de (privé)-uitgaven in een vof dubbel zo goed administreren.

 

(...) Wel is er een werkplaats die bijna afbetaald is maar die niet op mijn naam staat (bedrijf bestaat al 20 kaar en ik zit er pas sinds 3. Jaar in de zaak, dus het is zo geregeld dat ik geen recht heb op de werkplaats).(...)

 

Is de werkplaats een onroerende zaak die eigendom is van één van de vennoten? Dan moet worden nagekeken welke afspraken zijn gemaakt: is de werkplaats economisch ingebracht dan staat deze op de balans van de VOF. Ook kan alleen het genot (gebruik) van de onroerende zaak zijn ingebracht: dan staat de onroerende zaak niet op de balans. Het antwoord is van belang voor de onderlinge afrekening tussen de vennoten.

Of is er sprake van een huurcontract? In dat geval is het van belang om goede afspraken te maken met de verhuurder.

 

Een andere - praktische - vraag is of je de werkplaats nodig hebt, wanneer je als ZZP-er alleen verder gaat.

 

(...) Hoe het komt dat er zo weinig op de rekening staat weet ik ook niet precies, hij heeft toen der tijd een bus gekocht en verder weet ik het niet precies. (...)

 

Is die bus door de betrokken vennoot namens de VOF gekocht? Of heeft hij die bus privé gekocht en vervolgens in de VOF ingebracht? Of is het helemaal een privé aanschaffing geweest?

 

Succes met de afwikkeling!

Caroline Malmberg

 

 

 

 

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Je bent drie jaar geleden in goed vertrouwen toegetreden tot een VOF met (deels) familie. Heb je volledige inzage in de administratie over die periode? Ik krijg bij (mee)lezen van dit verhaal een oncomfortabel gevoel (wie betaalt de rekening?). En ik ben benieuwd naar jouw antwoorden op de vragen van Caroline. Waardering en afschrijving van de werkplaats/bus? Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.