• 0

hoe zit dat nou met afschrijvingen

Ik heb het gevoel dat het een beetje een"domme" vraag is voor dit forum.. maar ja.. ik snap het niet helemaal..

 

Stel:

Ik investeer dit jaar in een machine van 10.000 euro. De machine koop ik, dus er gaat 10.000 euro van m'n winst af.

 

Ik schrijf af over 3 jaar..

dus ik heb 3 jaar een investering van +- 3300 euro staan.

Maar hoe wordt dat nou geboekt? Die 10.000 euro ben ik toch dit jaar al kwijt?

 

Ik weet niet helemaal hoe ik dit moet zien.. Misschien dat iemand me dit uit kan leggen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

je bent het geld kwijt, maar het zijn nog geen kosten:

 

Je koopt namelijk iets wat de waarde van 10.000 euro heeft ervoor terug....

Deze "bezitting" boek je dus als bezitting op de balans.

De 10.000 gaat van je banksaldo op de balans af, maar komt bij Inventaris Machines (Vaste Activa) weer op de balans te staan.

 

Je boekt dan elk jaar een gedeelte (voor machines geldt afhankelijk van de levensduur meestal 4 tot 10 jaar afschrijven) van de post Inventaris Machines af (deze wordt minder waard dan, en dan pas zijn het kosten) en deze post komt dan als kosten in de V&W terecht....

 

Zo iets duidelijker ?

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

oh ja het begint me iets meer te dagen :D

 

Het zat nl. zo, gister bij de boekhouder geweest. En het resultaat van vorige jaar viel echt tegen. We hebben veel geinvesteerd en dat gaat dus allemaal van je winst af.. Terwijl wij zoiets hebben van "als ik iets koop van 10.000 euro, dan heb ik dat toch ook verdient?"..

Het is nl. ook weer niet zo, dat ik zowieso 10.000 op de rekening heb, waar dan nog es extra m'n winst bijkomt zeg maar...

 

Ik weet niet of dat tot "dom denken" behoort...

 

Maar goed.. de winst was iig erg tegengevallen >:(

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is zijn dus alleen de afschrijvingskosten van je winst afgegaan, en niet de volledige investering.

 

Zo erg is het trouwens niet om verlies te draaien. Verlies draaien betekent namelijk ook geen belasting betalen. Hopelijk is het met je inkomsten wel goed gegaan en heb je daarom goed kunnen investeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is zijn dus alleen de afschrijvingskosten van je winst afgegaan, en niet de volledige investering.

 

Zo erg is het trouwens niet om verlies te draaien. Verlies draaien betekent namelijk ook geen belasting betalen. Hopelijk is het met je inkomsten wel goed gegaan en heb je daarom goed kunnen investeren.

 

 

 

Mm... tja. dat weet ik dus niet...

In principe is die machine gekocht van wat er aan winst op de rekening kwam..

 

Geen verlies hoor, maar minder winst dan het jaar daarvoor terwijl de omzet bijna verdubbeld was...

Maar ja.. als je moet investeren..

en nu zegt de boekhouder van "ja zo gaat het niet goed".

Maar ja.. als ik geen winst had.. of geen opbrengst/omzet, kortom geld uit de onderneming. had ik ook gene machine gekocht..

 

:-[ ik wordt er zo hopeloos van..

Link naar reactie
  • 0

In principe is die machine gekocht van wat er aan winst op de rekening kwam...

 

Jij denkt als een consument. Misschien moet je toch eens wat basisinfo over boekhouden opzoeken. Vooral het verschil tussen een balans en een lopende rekening is van belang. Dan snap je ook beter wat die boekhouder allemaal mompelt. Is echt de moeite waard. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In principe is die machine gekocht van wat er aan winst op de rekening kwam...

 

Jij denkt als een consument. Misschien moet je toch eens wat basisinfo over boekhouden opzoeken. Vooral het verschil tussen een balans en een lopende rekening is van belang. Dan snap je ook beter wat die boekhouder allemaal mompelt. Is echt de moeite waard. ;)

 

ja sorry hoor.. ik weet et allemaal niet zo.. ik heb daar niet zoveel kaas van gegeten....

 

maar ik zal je advies opvolgen...

 

en wat denk je dan van deze zin:

Maar ja.. als ik geen winst had.. of geen opbrengst/omzet, kortom geld uit de onderneming. had ik ook geen machine gekocht..

 

Is dat ook stom bedacht.. :-X

Link naar reactie
  • 0

Je boekhouder geeft aan dat het zo niet goed gaat. Ga eens bij hem/haar na waar dat nou aan ligt en wat je er aan kan doen. Zijn misschien behalve je omzet je kosten het afgelopen jaar ook sterk gestegen (die investering niet meegerekend)?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ja.. als ik geen winst had.. of geen opbrengst/omzet, kortom geld uit de onderneming, had ik ook geen machine gekocht...

 

Okay, ik verkoop tosti's aan de straat. Da's vijftig cent aan brood, kaas en ham (plus ketchup) en een verkoopprijs van 1,5. Ik maak dus één euro 'winst' per tosti. Als ik er honderd in een jaar heb verkocht, heb ik 100 euro 'winst'. Daar koop ik een tosti-apparaat van honderd euro van. Zo denk jij, en daar is op zich niks mis mee.

 

De boekhouder denkt anders. Die zegt: zo'n apparaat gaat twee jaar mee. Da's vijftig euro afschrijving per jaar. De waarde van dat ding staat op de balans, en die vijftig euro zijn jaarlijkse afschrijvingen die bij je kosten op de lopende rekening belanden. Het volgende jaar verkoop je weer honderd tosti's à 1,50 en daar gaat vijftig cent per tosti aan variabele kosten af. Van de honderd euro die je overhoudt, trek je vijftig euro afschrijving af. Nu maak je dus nog maar vijftig euro 'winst'.

 

Dat lijkt dom, maar misschien kun je wel sneller werken met zo'n apparaat en meer tosti's verkopen. Zeg dat het aantal verdubbelt. Dus tweehonderd tosti's à 1,50. Levert je driehonderd euro op. Gaat honderd euro aan brood en beleg af, is tweehonderd euro. Minus die vijftig euro afschrijving, en nu heb je ineens 150 euro over! Nou verdien je dus dankzij je investering meer.

 

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In principe is die machine gekocht van wat er aan winst op de rekening kwam...

 

Jij denkt als een consument. Misschien moet je toch eens wat basisinfo over boekhouden opzoeken. Vooral het verschil tussen een balans en een lopende rekening is van belang. Dan snap je ook beter wat die boekhouder allemaal mompelt. Is echt de moeite waard. ;)

is er misschien een boek die je kan aanraden? want toevallig wil ikzelf al lang eens de tijd ervoor nemen om me er meer in te verdiepen.

[offtopic] whoo het valt me net op hoe hoog je al karma is. :o maar met je uitleg over investeren enzo wil ik je sowieso een extra karma geven. hoewel ik wist dat wel al, maar vind het wel heel duidelijk uitgelegd. :) [/offtopic[

Link naar reactie
  • 0

Marleentje: Ten eerste wil ik hier mijn teleurstelling uiten over jouw boekhouder marleentje....blijkbaar legt hij jou de dingen niet goed uit.

Aan cijfers op het einde van het jaar heb je niets als je ze niet snapt..

Vraag hem de volgende keer gewoon eens om al die cijfers op je balans en resultatenrekening eens stuk voor stuk uit te leggen, dan wordt het jou ook duidelijker.

Tenslotte heb je die cijfers nodig om ZELF te kunnen zien hoe je bedrijfje draait (en dat haal je niet altijd uit alleen het Winstbedrag...

 

Voor Anna:

Er zijn best veel boeken te vinden over boekhouden en de cijfers...bij de Kvk hebben ze ook van die kleine infoblaadjes waar best handige info in staat en geven ze regelmatig korte cursussen balans-lezen....

Maar eigenlijk is het aan te raden voor ELKE ondernemer om een cursus PdB (praktijkdiploma boekhouden) te doen....of vaar je blind op die "boekhouder"...?!!....als je toevallig een slechte "bijklusser" hebt of eentje die zich alleen met de cijfertjes bezighoudt maar niet echt met jouw bedrijf dan heb je toch een mooi groot probleem...

 

 

 

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nog steeds niet in waarom je nu een probleem zou hebben volgens de boekhouder. Vraag dat eens na.

 

Nou ja... het resultaat blijft steken op 5000 euro..

Dat is een probleem.. Het jaar daarvoor was het nog geen fulltime onderneming toen was het 8000 euro...

Nu is het bedrijf enorm gegroeid.. (vanwege de stap van slaapkamertje naar kantoor in de schuur bij het huis).

 

De omzet is enorm gegroeid, maar door investeringen en kostenposten die door toename van het werk ook toenemen is de winst maar "weinig".

Hij zegt dus "je zit voor jan jeweetwel te werken".

 

Over die adviezen van hem, ik ga dat dus niet vragen, want dan betaal ik me blauw.. dat doe ik nu al.. vandaar.. we willen ook switchen naar een administratiekantoor met een man en vrouw die zeg maar zelf ook in de avonduren zijn begonnen en nu een fulltime onderneming hebben..

Zij hebben meer inlevingsvermogen in ons bedrijf ook..

 

Die andere vent had het toen ik begon al over een auto van de zaak :-X wat heb ik daar nou aan als ik thuis werk en klanten bij mij komen!

 

Iig wilde ik zsm die jaarcijfers weten omdat ik een pand op het oog heb..

Maar ja.. ik weet nu echt niet wat ik moet doen..

Bovendien is het ook nog zo dat bij 2003 het tegoed aan inkomsten van 2002 is gerekend.. Maar de tegoeden van 2004 worden bij 2005 gerekend..

Dat betekent dus wel dat als je dat ook bij 2004 legt, er dus een winst staat van 9000 euro ongeveer..

 

Zucht..

 

Ik wordt ook zo moe van die boekhouder.. die zegt dus "stel er komt iemand om 100 boekjes te kopieren.. dan moet je dus kijken wat het aan materiaal etc. gaat kosten voor de klant, maar ook hoelang je er over gaat doen." Maar ja.. ik kan natuurlijk niet gaan zeggen van "oh klant, ik doe er een uur over.. dus dat is zoveel voor je boekjes + mijn uurtarief van 60 euro"..

 

Om maar even een onlogisch voorbeeld te nemen.. zo werkt het bij geen ene copyshop/drukkerij.

 

Die vent kan lekker praten.. hij heeft een pc en een boekhoudprogramma en hup kassa.. rekenen maar voor de klant! :-[

Link naar reactie
  • 0

En toch.....die boekhouder heeft niet helemaal ongelijk als hij over jou uurtarief begint...Die copy-shops waar jij het over hebt, die hebben ook de uurtarieven van hun medewerkers in de prijs per kopie verwerkt...!!

 

Maar goed, zolang hij het jou niet goed kan uitleggen allemaal, dan wordt het inderdaad misschien eens tijd dat je gaat praten met een adminstratiekantoor die dat wel kan......

 

suc6

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.