• 0

Beperkte jaarrekening opstellen en Notulen AVA

Beste forumleden,

 

Zoals jullie zeer waarschijnlijk weten is het vanaf 2016 mogelijk voor micro-ondernemingen om een beperkte versie van een jaarrekening op te stellen, namelijk:

"Zo hoeft een micro-onderneming een zeer beperkte balans (2: 395a lid 4 BW; debet: vaste activa/vlottende activa; credit: eigen vermogen, voorzieningen en schulden) en winst- en-verliesrekening (2:395a lid 5 BW; omzet/kosten van grond- en hulpstoffen, afschrijvingen en waardeverminderingen, lonen en overige bedrijfskosten) op te stellen. "

 

Zolang ik onderneem heb ik altijd gebruik gemaakt van diensten van administratiekantoren/boekhouders.Sinds vorig jaar ben ik echter gebruik gaan maken van Snelstart administratiesoftware. Misschien dat sommige van jullie daar ook ervaring mee hebben en kunnen informeren of de nieuwe versie jaarrekening met Snelstart makkelijk op te stellen is. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik administratie heb gestudeerd, daarom vraag ik me ook af: als deze balansen in Snelstart niet automatisch uitrollen, is het dan veel werk om de bovenstaande punten er toch uit te krijgen? Hoe zou het ongeveer moeten uitzien?

 

Ook vroeg ik me af of ik zelf de notulen AVA mag opstellen en waar zou ik dan als enig aandeelhouder bv over moeten schrijven?)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De “Vaste Clan” reageert kennelijk niet, dus dan maar ‘een hintje’ van deze kant:

 

Tegenwoordig wordt je als “micro” inderdaad geacht om slechts enkele cijfers te deponeren (samen met nog enkele gegevens) bij de KvK.

Wanneer je inlogt bij hen (KvK), nadat je inloggegevens aangevraagd hebt, dan kan je precies zien wat je geacht wordt om te deponeren.

 

Hoe je verder aan de cijfers komt is een tweede. Dat kan je natuurlijk door een druk op ‘de knop’ in een bepaald programma (in jouw geval kennelijk: Snelstart) realiseren, mits je daar alles erin gezet hebt (en dat proef ik uit jouw verhaal!).

 

Maar er is een Amerikaanse gezegde:

“Shit in, shit out”.

Dat klinkt misschien niet leuk, maar het is wel enorm doeltreffend. Want als je niet precies weet hoe je dingen moet verwerken in een systeem, dan komen er straks (misschien) allerlei gegevens uit dat systeem rollen die op zijn zachts gezegd “verassend” kunnen zijn.

 

Dus als het verder handig is om dezelfde gegevens zomaar – als verantwoordelijke bestuurder dan! – te deponeren, daar durf ik niet zomaar 1-2-3 uitspraken over te doen.

(Ik zou daar persoonlijk voorzichtig mee zijn, maar dat terzijde.)

 

Link naar reactie
  • 0

Zover ik kan 'surfen' is er geen toelichting op de jaarrekening nodig, noch een accountantsverklaring.

 

Je zou in de AVA kunnen vermelden dat op grond van een micro onderneming, deze ook als zodanig aangeeft bij de belastingdienst en bij deponering aan kvk. Verder keuren de aandeelhouders de jaarrekening goed. Getekend de directeuren en notulist.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik neem aan dat je van je administratiekantoor een hard copy hebt van de jaarrekening en AvA notulen.

Aangifte vpb en deponeren bij de KvK gaan via online aangifte/indienen.

Als je de posten vermeld die worden gevraagd zit je goed.

Het is verstandig om je kolommenbalans te checken op de gevraagde posten.

 

Alleen is het wel verstandig om iemand met actuele kennis van belastingzaken even naar de eindbalans

en resultatenrekening te laten kijken om problemen met de belastingdienst te voorkomen.

 

De jaarrekening van een micro onderneming moet voldoen aan EU richtlijn 2013/34/EU van 26 juni 2013.

Zie de vertaling in onderstaande link;

 

Pag 752 en volgende

 

De AvA dienen tenminste te omvatten;

Goedkeuring jaarrekening,

Winstbestemming

en dechargé bestuur

Iemand die bij strijdig belang bestuur vennootschap en de vennootschap,

benoemd door de AvA , namens de vennootschap optreedt en de notulen mee ondertekent.

 

Je mag bij een micro onderneming alles "zelf" doen.

Bij problemen zal een rechter je dit wel aanrekenen omdat je als "behoorlijk" bestuurder

natuurlijk wel geacht wordt je aan de wet* te houden en advies in te winnen indien je er onvoldoende vanaf weet.

(* Op tijd deponeren, aandelen volstorten, correcte cijfers, behoorlijk financieel bestuur enz.).

Het is dus net zo iets als een verzekering. Gebeurt er niets, geld weggegooid, maar gebeurt er wel iets

en je bent niet verzekerd.........

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.