• 0

Hoe vind je een zakenpartner/medeoprichter

Beste mede ondernemers,

 

Al enige jaren ben ik werkzaam als ondernemer en heb ik altijd bedrijven op kleinere schaal gehad(zzp) echter ben ik op dit moment bezig een vrij innovatieve sociale onderneming te starten die te groot zal zijn om alleen te kunnen behappen.

 

Na maanden netwerken aflopen van seats2meet tot aan de BNI netwerken weet ik eigenlijk nog niet hoe ik een partner/medeoprichter vind, is het een mega dosis geluk of zie ik een partner goudmijn over het hoofd op het grote web?

 

***Zoals er op gewezen werd zal ik het nuanceren, ik zoek inderdaad een mede oprichter om te spiegelen/sparren en een stukje expertise en ik vind het idee dat Norbert het een vrijgezel op zoek naar een huwelijk/hubby is vrij treffend hierin!***

 

*lexa voor ondernemers had nu erg wenselijk geweest!

 

Mvg.

 

Ritchey

 

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Rahlinc,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Na maanden netwerken aflopen van seats2meet tot aan de BNI netwerken

Dat klinkt een beetje als een vrijgezel die een geschikte huwelijkspartner zoekt op parenavonden ;)

 

s het een mega dosis geluk of zie ik een partner goudmijn over het hoofd op het grote web?

 

Begin eens bij het begin: waarom wil jij een partner?

 

Zoek je geld, contacten, kennis, iemand om te spiegelen/sparren, handjes of wat anders? Dat alles kan allemaal ook zonder partner maar bijvoorbeeld met externe financiers, coaches, personeel et cetera.

Wat maakt dat jij op zoek bent naar een partner? Pas als je die vraag duidelijk kunt beantwoorden (voor jezelf én voor ons), kunnen we je helpen met waar het beste te zoeken

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

ik zoek inderdaad een mede oprichter om te spiegelen/sparren en een stukje expertise

 

 

"stukje expertise" -> verklaar je nader?

 

Voorbeeld: We zien hier op HL wekelijks wel iemand die een briljant idee heeft en daarvoor een programmeur zoekt die het kan bouwen, en daarvan loopt nog een veelvoud buiten HL rond.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het warme welkom, ik heb mijn vraag zoals gevraagd iets verder genuanceerd.

 

***Zoals er op gewezen werd zal ik het nuanceren, ik zoek inderdaad een mede oprichter om te spiegelen/sparren en een stukje expertise en ik vind het idee dat Norbert het een vrijgezel op zoek naar een huwelijk/hubby is vrij treffend hierin!***

 

Dit is een compleet onontgonnen gebied en iemand die mij bevestigd en tegenspreekt zou ernstig handig zijn opdat deze onderneming geen branchegenoten zal hebben(voor nu) en dus het internet te kort schiet.

 

" je kan zo veel willen! Ik wil ook wel eens wat! -me moeder"

 

Mvg

 

Ritchey

 

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Hey Richard,

 

Een erg goede vraag die heel simpel beantwoord kan worden, er zijn diverse externe geintreseerde bedrijven die hun expertise leveren of gaan leveren, maar als ik een mede oprichter heb die alleen bestaat om te spiegelen/sparren zonder enige kennis van financiën of logistiek kan ik net zo goed een magic8 ball kopen.

 

Ritchey

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Locatie of wil om te verhuizen voor deze start-up? Amsterdam heeft bijvoorbeeld een hele infrastructuur en industrie, terwijl dat in veel (kleinere) plaatsen ontbreekt. Wat voor startup evenementen heb je zoal bezocht?

 

Wat voor zakelijke expertise, netwerk en ervaring heb je zelf en wat zoek je concreet?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hey Highio,

 

Momenteel in Den Haag wegens bestaande ondernemingen, maar altijd bereid te verplaatsen/verkassen!

 

Zelf ben ik ruim ervaren in de voedselverwerking en communicatief erg sterk, mijn grootste gebreken zijn op het gebied van logistiek en groot financieel bedrijfsvoering. Partners als horeca groothandel(logistiek) en banken(financiële bedrijfsvoering) zijn een belangrijke eerste zorg!

 

Een voorbeeld van een huidig probleem is dat er tussen de 250.000 en 300.000 euro per dag aan muntgeld word gegenereerd(gewisseld) en banken geen muntgeld in deze waardes verwerken...(nee geen pakhuis met een duikplank hier voor)

 

Een ander voorbeeld is dat er ipv koel/vries vrachtwagens verwarmde transpoort(grote schaal/vrachtwagens) moet komen(expertise gebied van de luchtvaart gok ik zo maar niet de mijne!)

 

Op deze manier zijn er een 10tal diverse problemen die een probleem zijn vanwege de schaal!

 

-luxe problemen-

 

Ritchey

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Heb je het nu over bestaande bedrijfsvoering of over de toekomstige innovatieve sociale onderneming?

 

Vraag gaat over het vinden van een zakenpartner niet toeleveranciers of dienstverleners.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

beste Highio,

 

Het gaat om een innovatieve sociale onderneming met als startdatum februari 2018, dit is natuurlijk een wensdatum. echter ben ik het conceptfase al ruim voorbij en ben ik een samenwerking gestart met de gemeente den haag, voedselbank en de protestantse kerk(let wel! samenwerking is geen partner/aandeelhouderschap) de vraag is dan ook niet of het gaat komen en lukken maar de vraag is eerder wanneer, en dat is geheel afhankelijk hoeveel slagkracht er gegenereerd zal kunnen worden voor die tijd.

 

Zoals het beoogd en wenselijk is:

 

37% eigenaar (obvious dat ben ik)

37% eigenaar( dit is je zakenpartner/medeoprichter)

5x5% aandeelhouders(tegen 10% van de waarde op voorwaarde van inbreng expertise ofwel een actieve rol)

 

ik zoek dus naar iemand (Zoals Norbert dat noemde een huwelijkspartner) die gelijk aan mij is om mee te sparen en samen dit spannende bedrijf te verankeren.

 

en

 

5 klein aandeelhouders die opgebied van expertise hun bijdrage zullen leveren(als deze er een extra centje uit kunnen slaan door meteen toeleverancier of dienstverlener te worden kan ik dat alleen maar toe juichen! Ook een sociale onderneming heeft een verdien model anders is het geen onderneming maar een fonds of een filantropische instelling.)

 

De problemen die ik benoem zijn zowel toekomstig als eerder en in het heden waargenomen door dat we 3 maanden lang in stilte doch intensief een pilot hebben kunnen draaien.

 

Zoals je merkt word er door mij ernstig om de hete brei heen gedraaid om de simpele reden dat ik de eerste wil zijn die deze sector/branch aan gaat raken, het risico bij onontgonnen terrein zijn naast het wiel opnieuw uitvinden uiteraard kapers op de kust! gedetailleerde informatie en/of een kijkje in het ondernemersplan en de Exploitatiebegroting zijn dan ook voor een verder gevorderd gesprek en niet voor het grote web ;)

 

 

 

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Rahlinc is één van mijn bestaande ondernemingen, en al jaren voor de start van dat bedrijf gebruikte ik de naam voor alles wat ik doe qua forum, games(accounts) en later inderdaad mijn bedrijf.

 

Dit staat daar echter compleet los van, en de nieuwe onderneming komt niet in de buurt van de sector waar welk ander bedrijf van mij zich in bevind. Dit is een geheel nieuw en uniek iets dat sociale zaken, milieu/landbouw, werkgelegenheid en fysieke en geestelijke gezondheidszorg zal bevatten, en daardoor in meer dan enkele sectoren zal plaatsvinden.

 

Het gevaar is dat door dit te vertellen op deze manier mijn vrij simpele en haalbare bedrijf onhaalbaar utopisch en compleet idioot/geschift klinkt.

 

Ik wil in iedergeval mijn excuus aanbieden voor mijn cryptische gedrag, maar u snapt zelf hopelijk waarom!

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Maar je kunt wel concreter zeggen wat je nog mist zonder je idee prijs te geven. Waar schort het aan? Geen geld? Niet de juiste papieren? Niet de vereiste kennis? Te weinig handjes?

 

En wat is de rol daarin van maarliefst vijf minderheidsaandeelhouders? Zijn dat vijf specifieke puzzelstukjes die je nog mist? En kan de beoogde partner daarin dan niet deels voorzien?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch blijft deze vraag onbeantwoord:

 

Begin eens bij het begin: waarom wil jij een partner?

 

Zoek je geld, contacten, kennis, iemand om te spiegelen/sparren, handjes of wat anders? Dat alles kan allemaal ook zonder partner maar bijvoorbeeld met externe financiers, coaches, personeel et cetera.

Wat maakt dat jij op zoek bent naar een partner? Pas als je die vraag duidelijk kunt beantwoorden (voor jezelf én voor ons), kunnen we je helpen met waar het beste te zoeken

 

 

Wat is precies de toegevoegde waarde van een mede oprichter met expertise? Waarom geen ZZP´ers, vakidioten* en/of bedrijven gebruiken?

 

Verderop las ik iets over 250k muntgeld dat dagelijks gegenereerd wordt, dus (ervan uitgaand dat jouw jaar ook 365 dagen heeft) pak ´m beet 90 miljoen op jaarbasis. Ik zou niet staan te springen om 37% van de aandelen te kopen, met actieve inbreng, wetende dat jij nog je zaken ernaast hebt.

 

De problemen/uitdagingen die jij benoemd in combinatie met de samenwerkingsverbanden die zijn gesloten denk ik aan maaltijdbezorging voor diegene die blut is/ bij de voedselbank loopt. En dat voor een ¨habbekrats¨ (muntgeld).

 

Je brengt het allemaal cryptisch, echter kun je in mijn ogen wel iets meer informatie geven. Dit hoeft absoluut niet gevoelig te zijn. Maar een duidelijk antwoord op de vragen van Norbert zou ons ook zeker duidelijkheid kunnen verschaffen.

 

* Vakidioot is overigens positief!

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn zaken er naast zijn het middel dat het mogelijk gaat maken, echter is dat iets wat inderdaad zal komen te vervallen want ook ik kan me niet opsplitsen.

 

Daarnaast heb je gelijk betreft dat ik iets meer openheid kan geven en ik zou niets lievers doen dan 24 uur per dag er over praten, echter is het niet mijn eerste idee en heb ik eerder leergeld betaald voor mijn verschrikkelijke open enthousiasme.

 

Maar ik zal het proberen:

 

Het maken van maaltijden voor een habbekrats is een schot in de roos en daarmee mag iedereen aan de haal gaan want geloof me er is totaal geen verdien model te behalen, om een maaltijd winstgevend te maken moet het 4 maal (3,6x)zijn waarde opleveren dus als je een gezonde maaltijd kan maken voor onder net aan een euro iets waar alle voedingswaarde inzitten die een mens nodig heeft moet het zonder schaamte € 3,40 opleveren want het is niet je ingrediënten die de prijs maken maar je personeel, locatie en ga zo maar door.

 

Daar houdt je probleem zeker niet op! 3,40 voor iemand die in armoede leeft of bij de voedselbank loopt is een onmogelijk te missen bedrag, zeker er van uitgaande dat dit gezinnen zijn en dus meerdere maaltijden nodig hebben.

 

Maar je hebt totaal gelijk dat dit gaat om maaltijden voor de aller armste onder ons, het was natuurlijk een give away nadat ik zoals je al aanwees me samenwerkingen verbind. Echter gaat het om ongesubsidieerde volkomen gratis maaltijden en wel om meer dan 140.000 per dag! Mensen zullen hier voor door gemeenten en maatschappelijk werkers moeten worden aangemeld zodat er niet een horde op de deur bonst om gratis voedsel! (Gratis is een slecht woord waardoor mensen denken dat iets slecht is maar een beter alternatief heb ik nog niet bedacht met het oog op het soort mensen)

 

Het verdienmodel(meerdere) liggen hem dan ook niet op maaltijden maar een totaal ander gebied.

 

Het muntgeld debacle is er omdat mensen die boven de armoede maar op bijstands niveau leven 3,50 betalen en reguliere maaltijdafnemers 5,- is dit echter een druppel op de gloeiende plaat en zie ik het niet tot nauwelijks als verdienmodel. Eerder een probleem maker zoals je aan de aantallen muntgeld kan aflezen!(pinnen is vaak geen optie voor deze doelgroep)

 

Ik hoop dat je hier meer aan heb! En ik ga niet het binnenste blootleggen maar stel alsjeblieft je vragen en ik zal ze direct beantwoorden voor zo ver!

 

En begrijp dat dit mijn eerste dag op dit forum is en ik geen ervaring heb om op het web te delen of überhaupt zaken te doen via dit medium

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

De vijf minderheidsaandeelhouders zijn inderdaad puzzelstukjes die ik echt nodig heb om dit te laten slagen en ik heb ook om die reden een heel helder beeld van wie/wat ik wil zien op die vijf plaatsen.

 

Nogmaals wat er op dit moment aan schort naast een berg geld, is vooral en hoofdzakelijk expertise op gebied van logistiek en bedrijfsvoering van grootbedrijf(ik ben tot nu toe zzp-er geweest en kan niet eens beginnen met denken over hoe de arbeidsstructuur er uit ziet van wat ik van plan ben omdat dit astronomische proporties aan neemt)

 

Wat ik zoek in een meerderheids partner is naast gedegen kennis van een van de vele vakgebieden waar we ons mee gaan beroeren en bemoeien(niet kieskeurig) vooral een solide steun en klankbord is.

 

Ik kan wel 100% zelf willen hebben en me rijk rekenen maar dan komt er zeker niets van, ik ben niet alwetend en zeker niet te beschaamd toe te geven dat ik hulp nodig heb van mensen die ervaring hebben of er voor geleerd hebben!

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Maar ik zal het proberen:

 

Het maken van maaltijden voor een habbekrats is een schot in de roos en daarmee mag iedereen aan de haal gaan want geloof me er is totaal geen verdien model te behalen, om een maaltijd winstgevend te maken moet het 4 maal (3,6x)zijn waarde opleveren dus als je een gezonde maaltijd kan maken voor onder net aan een euro iets waar alle voedingswaarde inzitten die een mens nodig heeft moet het zonder schaamte € 3,40 opleveren want het is niet je ingrediënten die de prijs maken maar je personeel, locatie en ga zo maar door.

 

Is dit jouw berekening?

 

Daar houdt je probleem zeker niet op! 3,40 voor iemand die in armoede leeft of bij de voedselbank loopt is een onmogelijk te missen bedrag, zeker er van uitgaande dat dit gezinnen zijn en dus meerdere maaltijden nodig hebben.

 

Maar je hebt totaal gelijk dat dit gaat om maaltijden voor de aller armste onder ons, het was natuurlijk een give away nadat ik zoals je al aanwees me samenwerkingen verbind. Echter gaat het om ongesubsidieerde volkomen gratis maaltijden en wel om meer dan 140.000 per dag! Mensen zullen hier voor door gemeenten en maatschappelijk werkers moeten worden aangemeld zodat er niet een horde op de deur bonst om gratis voedsel! (Gratis is een slecht woord waardoor mensen denken dat iets slecht is maar een beter alternatief heb ik nog niet bedacht met het oog op het soort mensen)

kosteloos, om niet,voor niets, pro deo. Je kunt alle kanten op.

 

 

Het verdienmodel(meerdere) liggen hem dan ook niet op maaltijden maar een totaal ander gebied.

 

Het muntgeld debacle is er omdat mensen die boven de armoede maar op bijstands niveau leven 3,50 betalen en reguliere maaltijdafnemers 5,- is dit echter een druppel op de gloeiende plaat en zie ik het niet tot nauwelijks als verdienmodel. Eerder een probleem maker zoals je aan de aantallen muntgeld kan aflezen!(pinnen is vaak geen optie voor deze doelgroep)

 

Je had het over 250k - 300k muntgeld per dag. In bovenstaand geef je aan dat de maaltijden ¨gratis¨ worden weggegeven. Waar komt dat geld vandaan?

 

Overigens:

 

Je enthousiasme werkt (misschien) aanstekelijk. Wellicht is je plan goed, wellicht niet. Op basis van de informatie die jij nu geeft stoot je (potentiële) mede oprichters af*. Het klinkt mysterieus, spannend, alleen klopt het ergens niet. Jouw getallen komen niet overeen met het CBS, daarnaast spreek je jezelf min of meer tegen.

Dit is geen verwijt, gewoon een conclusie zoals ik het zie.

 

 

* In mijn optiek

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Is dit jouw berekening?

 

 

Dit is niet mijn berekening maar een standaard formule van tussen de 3,4 en 3,6 keer de inkoopsprijs om winst te maken op voedsel en een x6 formule op drank(speciale plekken (strand etc) buitenbeschouwing gelaten))

 

 

kosteloos, om niet,voor niets, pro deo. Je kunt alle kanten op.

 

 

Niets op aarde is kosteloos en dat is vaak wat mensen doet aarzelen want kosteloos is vaak niet goed! Maar pro deo klinkt inderdaad vriendelijker! Bedankt voor dat!

 

 

Je had het over 250k - 300k muntgeld per dag. In bovenstaand geef je aan dat de maaltijden ¨gratis¨ worden weggegeven. Waar komt dat geld vandaan?

 

 

Dit komt zoals beschreven van de passanten (3,50 en 5 euro maaltijden) en evt koop een maaltijd voor een ander initiatief. Al met al zal dit niets zijn met het oog op de kostenpost van het voedsel alleen al, laat staan alle vaste lasten en personeelskosten die er bij komen kijken.

 

 

Overigens:

 

Je enthousiasme werkt (misschien) aanstekelijk. Wellicht is je plan goed, wellicht niet. Op basis van de informatie die jij nu geeft stoot je (potentiële) mede oprichters af*. Het klinkt mysterieus, spannend, alleen klopt het ergens niet. Jouw getallen komen niet overeen met het CBS, daarnaast spreek je jezelf min of meer tegen.

Dit is geen verwijt, gewoon een conclusie zoals ik het zie.

 

 

* In mijn optiek

 

 

 

Het is zeker niet de bedoeling mensen af te stoten

 

het klopt niet omdat je waarschijnlijk niet kan rijmen wat dit draaiende gaat houden maar dan komen we wederom op het geëmmer van wat mijn verdienmodellen zullen zijn en dan zeg ik kom op de koffie en dat leg ik je dan zeker uit!

 

Daarnaast zie ik niet in hoe ik me zelf tegenspreek:

• gratis maaltijden naar de arme

• licht betaalde maaltijden naar de bijstand(muntgeld generatie)

• normaal betaalde maaltijden naar reguliere klant(misschien muntgeld maar hoop op pin)

• onbekend houden van verdienmodellen(voor nu)

• eerlijkheid van percentages en wat ik zoek in partners

• eerlijkheid in wat me sterke kan is maar ook zeker in wat ik mis(zie wat ik zoek in partners)

 

Veel tekst maakt onoverzichtelijk maar tot dusver zijn dit de onderwerpen en spreken deze elkaar niet echt tegen of ik moet compleet blind er voor zijn en dan hoop ik dat je me specifiek kan wijzen zodat ik daar voor opheldering kan zorgen.

 

Ik zie het zeker niet als verwijt maar het aanwakkeren van een goede discussie als ik niet kan verdedigen waar ik voor sta kan ik net zo goed direct opgeven.

 

Tevens wil ik je bedanken voor je kritische oog en de energie die je in me steekt Jeroen!

 

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Heb je al eens overwogen om klein te beginnen? Met een verwarmde bestelwagen in plaats van een vloot aan vrachtwagens, dat bezorgt ook gemakkelijker. Bijkomend voordeel: je hoeft niet meteen expertise in te huren om tonnen aan muntgeld te verwerken.

 

Als je klein begint, kun je een partner zoen die (met beide benen op de vloer) je bedrijf vanaf de bodem opbouwt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een hele goede morgen,

 

Hele goede vraag, dat was het originele plan en ik had daarmee in mei willen starten, echter ben ik door zeer grondig onderzoek en een duidelijke berekenening van een extern accountant kantoor er van overtuigd geraakt dat als ik dit klein aanpak het met een sisser afloopt.

 

Soms is het slimmer om geduld te hebben en iets te verbeteren!

 

Maar ik moet toegeven dat klein starten makkelijker is!

 

 

 

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Voor mij toch wel een onverwachte wending in het topic na de eerste berichten. Ik denk dat je een sociale partner zoekt a la Leger, PCL of misschien zoiets als PostNL. Vraag is dan alleen of die een garantstelling en risico wil dragen. De constructie met zes partijen is gedoemd te mislukken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je hebt enerzijds over een "sociale onderneming", samenwerking "met voedselbank en kerk", "maken van maaltijden voor een habbekrats" voor "de allerarmsten onder ons" die aangemeld moeten worden via "gemeenten en maatschappelijk werkers".

 

Je hebt het anderzijds over "verdienmodellen", "rijk rekenen", "geen filantropische instelling", ben je bang voor "kapers op de kust" en zoek je aandeelhouders die ook leveranciers worden om er dubbel "centjes uit te slaan".

 

Nu ben ik niet a priori tegen combineren van goede doelen en commercie. Een commerciële focus levert soms meer op voor het goede doel van een non-profit focus, door de nadruk op kostenverlaging, efficiëntie en innovatie. Dat draagt ook weer bij aan de continuïteit. Verkeerde prikkels liggen echter op de loer.

 

In dit plan zie ik de motieven meer door elkaar lopen dan in elkaars verlengde liggen. Ik vraag me dan ook af of het vinden van een logistieke partner je probleem oplost. Het lijkt me goed te toetsen of voedselbank, kerk, gemeenten en maatschappelijk werkers willen meewerken aan (cq. afhankelijk worden van) een commercieel initiatief.

 

Met de huidige informatie zou ik het die partijen vooralsnog afraden; zeker als je ook nog leveranciers als aandeelhouders aan boord haalt, voorzie ik een belangenverstrengeling die het bereiken van het sociale doel wel eens in de weg zou kunnen staan.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor mij toch wel een onverwachte wending in het topic na de eerste berichten. Ik denk dat je een sociale partner zoekt a la Leger, PCL of misschien zoiets als PostNL. Vraag is dan alleen of die een garantstelling en risico wil dragen. De constructie met zes partijen is gedoemd te mislukken.

 

Groet,

 

Highio

bedankt voor dit inzicht, het is nooit mijn idee geweest meerdere partners te zoeken maar ik werd hier meermaals op gewezen door een zakelijk adviseur van de ING bank om het beter behapbaar te maken.

 

als ik mag vragen waarom het gedoemd is, voordat ik inderdaad een fout bega?

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Je hebt enerzijds over een "sociale onderneming", samenwerking "met voedselbank en kerk", "maken van maaltijden voor een habbekrats" voor "de allerarmsten onder ons" die aangemeld moeten worden via "gemeenten en maatschappelijk werkers".

 

Je hebt het anderzijds over "verdienmodellen", "rijk rekenen", "geen filantropische instelling", ben je bang voor "kapers op de kust" en zoek je aandeelhouders die ook leveranciers worden om er dubbel "centjes uit te slaan".

 

Nu ben ik niet a priori tegen combineren van goede doelen en commercie. Een commerciële focus levert soms meer op voor het goede doel van een non-profit focus, door de nadruk op kostenverlaging, efficiëntie en innovatie. Dat draagt ook weer bij aan de continuïteit. Verkeerde prikkels liggen echter op de loer.

 

In dit plan zie ik de motieven meer door elkaar lopen dan in elkaars verlengde liggen. Ik vraag me dan ook af of het vinden van een logistieke partner je probleem oplost. Het lijkt me goed te toetsen of voedselbank, kerk, gemeenten en maatschappelijk werkers willen meewerken aan (cq. afhankelijk worden van) een commercieel initiatief.

 

Met de huidige informatie zou ik het die partijen vooralsnog afraden; zeker als je ook nog leveranciers als aandeelhouders aan boord haalt, voorzie ik een belangenverstrengeling die het bereiken van het sociale doel wel eens in de weg zou kunnen staan.

 

 

hey bedankt voor je reactie,

 

aller eerst is het geen goed doel maar een commercieel bedrijf dat sociale belang als eindproduct heeft, er is niet een keer gerept over dat ik een goed doel ben, echter heb ik meerdere malen aangegeven dat ik een stukje honger wil oplossen tegen een exorbitant lage prijs dat waarvan de kosten verhaald worden op een ander gebied, ik ben zelfs zo specifiek hier in geweest door te zeggen dat ik totaal en compleet onafhankelijk wil zijn en dus geen subsidies ga gebruiken(fondsen vallen hier ook onder)

 

en het woord habbekrats is niet als eerst door mij gebruikt(jajajeroen en zelfs hij gebruikte aanhalingstekens) en beschouw ik als een zeer negatief(denigrerend) woord want wat voor u en mij een "habbekrats" is kan voor mijn doelgroep een klein fortuin zijn.

 

het is tevens buitengewoon jammer dat u random woorden pakt als "rijk rekenen" want dat stond in de context dat je jezelf NIET rijk moet rekenen.

 

ik probeer inderdaad een stukje terug te geven door mensen iets te bieden wat ze niet hebben tegen niets wat ik van ze terugverwacht, man een groot deel zal ondankbaar zijn om dat de jus minder dik is, of dat er maar 1 bakje appelmoes bij zit. ik verwacht niets van ze.

 

Maar als ik uw tekst lees over dat ik geen filantroop ben en me zelf rijk reken(zoals u het went) zet dat niet mij(dat boeit me ook weinig) maar mijn oprecht goed bedoelde idee in een ongelooflijk kwaad daglicht.

 

ik verzoek u dan ook goed te lezen wat er besproken is en dingen in die context te laten.

 

betreft dat partners ook leveranciers kunnen zijn belangenverstrengeling is, wel daar heb je 100% gelijk, maar als ik mijn kostprijs kan drukken op die manier door makkelijker gebruik te maken van Groothandel A zijn derving of beter nog en meer waard dan welk bedrag dan ook zijn magazijn ruimte voor mijn bulk, och als hij op iedere cent die ik bespaar er 2 op vooruit gaat waarom niet, hij wil ook brood op de plank, nogmaals het is geen goed doel, maar een bedrijf dat geld moet genereren en kosten besparen om een sociaal doel te kunnen dienen en bekostigen.

 

ik zal niet het vel over de oren halen van mijn doelgroep(afnemers) maar als ik bulk kortingen kan bedwingen bij leveranciers of ingrediënten kan gebruiken die een plekje hebben of morgen niet meer op datum zijn zit ik op de eerste rij!

 

beschouw dit niet als een aanval dat doe ik ook niet van u, echter zie het wel als een verdediging van iets waarvan ik oprecht denk dat het helaas broodnodig is. want het is te zot voor woorden dat er zoveel mensen überhaupt in armoede leven(uit mijn hoofd *jaartal 2014 weet ik niet zeker* 600.000 kinderen die leven in een gezin op de armoede grens of daar onder.)

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Ja in het originele plan was dat de bedoeling en zou ik het eerst onderbrengen bij een al bestaande stichting, echter heb ik hier vanaf gezien omdat "en ik ben een leek dus verbeter me gerust" las dat veel stichtingen afhankelijk zijn van fondsen, subsidies, giften en vrijwilligerswerk. En dat gaat vrij lastig worden. Maar nogmaals ik heb totaal geen kaas gegeten van stichtingen, non-profit en goede doelen, dus voel je vrij me te verbeteren of terecht te wijzen.

 

Maar verder echt goed idee bedankt voor deze inbreng!

Meest vriendelijke groet,

 

Ritchey

Link naar reactie
  • 0

Ja in het originele plan was dat de bedoeling en zou ik het eerst onderbrengen bij een al bestaande stichting, echter heb ik hier vanaf gezien omdat "en ik ben een leek dus verbeter me gerust" las dat veel stichtingen afhankelijk zijn van fondsen, subsidies, giften en vrijwilligerswerk. En dat gaat vrij lastig worden. Maar nogmaals ik heb totaal geen kaas gegeten van stichtingen, non-profit en goede doelen, dus voel je vrij me te verbeteren of terecht te wijzen.

 

Maar verder echt goed idee bedankt voor deze inbreng!

 

Een stichting is net zo veel bedrijf als een BV. Je kiest er zelf voor om afhankelijk te worden van fondsen en subsidies. Het zou echter geen kwaad kunnen om eens met de gemeente om tafel te gaan m.b.t. eventuele subsidie o.i.d. Je hebt al een (of meerdere) gesprek(ken) met ze gehad, kijk eens wat daar mogelijk is, wie weet wordt je positief verrast.

 

 

Je had het over 250k - 300k muntgeld per dag. In bovenstaand geef je aan dat de maaltijden ¨gratis¨ worden weggegeven. Waar komt dat geld vandaan?

 

Dit komt zoals beschreven van de passanten (3,50 en 5 euro maaltijden) en evt koop een maaltijd voor een ander initiatief. Al met al zal dit niets zijn met het oog op de kostenpost van het voedsel alleen al, laat staan alle vaste lasten en personeelskosten die er bij komen kijken.

 

Zijn die passanten losstaand van de 140k maaltijden per dag? Of zitten die hierin verwerkt?

 

 

Investeerders & Expertise

 

Ik vind het persoonlijk niet heel vreemd dat je geen investeerders en/of expertise weet aan te trekken. 140k maaltijden per dag komt dus neer op (o.b.v. een 8 urige werkdag) 17.500 maaltijden per uur(!).

 

Dit wordt een immense operatie. Productietechnisch, kwaliteit technisch, logistiek technisch and so on. En je startdatum is eerlijk gezegd ook heel erg vroeg, zoals jij het nu schetst heb je een gigantische aanloopperiode nodig alleen al m.b.t. afstemming met leveranciers, expediteurs en dergelijke. (Ik zal voor de verandering niet gaan hameren op de HACCP/BRC)

 

Indien je dit prijs wilt geven;

 

Heb je een bepaald startkapitaal in gedachten? Heb je een idee van de benodigde apparatuur en de hoeveelheid? Heb je een pand op het oog, of laat je deze bouwen? Heb je al leveranciers op het oog, of wil je deze deel laten nemen aan jouw concept? Hoeveel medewerkers heb je nodig?

 

Een¨habbekrats¨ is overigens niet denigrerend of negatief, gewoon een ander woord voor een klein bedrag.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.