• 0

Eigen bedrijf (eenmanszaak) + ziektewet of WW

Beste mensen, uwv webcare

 

Ik heb al wat gekeken naar berichten over dit onderwerp, maar mijn situatie heeft net een nuance verschil, waar ik op de site van UWV en hier net niet uitkom.

 

Het gaat om het volgende:

 

1. ik ben op dit moment ziek van mijn baan in het onderwijs (mbo) met een contract dat eind juli afloopt. Ik zal waarschijnlijk daarna de ziektewet ingaan (ziek uit dienst). Als ik daarna beter ben, wanneer heb ik geen zicht op, krijg ik nog een ww.

Mijn contract is 0,7 fte (3,5 dag) x 36,86 = 25 uur en 48 minuten per week. (berekening volgens uwv)

 

2. De uren die ik voor mijn bedrijf (bestaat sinds januari 2003) maak zijn gemiddeld 23 uur (laten we zeggen, misschien wel 25 uur, dus 3 dagen) per week vanaf januari 2017 berekend.

 

 

Vragen:

A. Zijn de uren in een WW vrijgesteld van mijn bedrijf (als ik het hier lees wel). Dat wil dus zeggen dat ik 25 uur beschikbaar blijf voor loondienst en 25 werk in eigen bedrijf. Dus ongeveer 50 uur totaal. Het is dus niet zo dat UWV denkt dat een mens nooit meer dan 40 uur per week kan werken? Hoe gaat dit in zijn werk, hoe (excel overzicht?) en wanneer moet ik dit aantonen bij de aanvraagprocedure?

 

B. Ik kom eerst in de ziektewet. Er is dus op dat moment nog geen berekening geweest van vrijgestelde uren, want ik heb nog geen WW gehad. Geldt hiervoor dezelfde regeling wat vrijgestelde uren betreft, of denkt men: ziek van werk is ook ziek van eigen bedrijf? Moet ik dit aangeven?

 

C. moet ik bij de inkomstenopgave in de WW of Ziektwet de uren opgeven die ik maak per week als zelfstandige of de inkomsten?

 

D. Pas als ik meer uren maak dan 25 uur als zelfstandige wordt ik gekort op mijn ww met een fictief inkomen gebaseerd op mijn loondienst functie, klopt dit? M.a.w. een uurprijs gebaseerd niet op dat als ondernemer, maar op het werk in loondienst?

 

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, het is vrij complex allemaal...

Alvast bedankt!!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Autobianci,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk is het inderdaad complexe materie, vooral omdat je door het totale aantal uren (dat zeker niet extreem is (*)!) ook niet direct passende rekenvoorbeelden op de UWV site krijgt.

 

Ik zal UWV Webcare via Twitter op deze vraag wijzen en hun verzoeken hier reageren.

Edit, done

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste autobianchi1980,

 

Als je werkloos wordt en je werkt daarnaast als zelfstandige dan worden de uren die je 26 weken voor je 1e WW-dag als zelfstandige hebt gewerkt, ‘vrijgesteld’ Dit rekenen wij dan om naar een gemiddeld aantal uren per maand. Ga je meer uren dan je vrijgestelde uren werken als zelfstandige, dan worden deze verrekend met je WW- uitkering. Maandelijks geef je bij de WW het aantal uren, dat je als zelfstandige hebt gewerkt, door.

Het verrekenen doen we aan de hand van een fictief inkomen. Je WW-dagloon wordt omgerekend naar een uurloon. Dit uurloon vermenigvuldigen we met het aantal extra uren dat je hebt gewerkt als zelfstandige. Dit fictieve in komen wordt gekort op je WW- uitkering. Deze korting is blijvend. Meer informatie

De WW- uitkering neemt de datum dat je arbeidsovereenkomst is beëindigd ook al heb je hiervoor een Ziektewet-uitkering hebt gehad.

Tijdens de WW- aanvraag wordt er ook gevraagd of je ook als zelfstandige werkt.

 

Als je ziek uit dienst gaat is de situatie anders.

Wij houden voor de vaststelling van het Ziektewet-dagloon uitsluitend rekening met het dienstverband vanwaar je ziek uit dienst gaat. Er geldt geen regeling met betrekking tot vrijgestelde uren in de Ziektewet. De inkomsten uit zelfstandige arbeid die je al had voor je ziekmelding en die doorlopen korten we niet op de Ziektewet-uitkering. Alleen bij een vermeerdering van inkomsten na de ziekmelding korten we het meerdere wel op de Ziektewet-uitkering. NB dit is in de Ziektewet geen urenkorting, maar een korting van de werkelijke verdiensten.

Bij de ziek uit dienstmelding moet je wel aangeven aan UWV dat er al verdiensten (uit zelfstandige arbeid) zijn voor de ziekmelding. Dit regel je met de werkgever want de werkgever meldt je ziek uit dienst bij UWV.

 

Met vriendelijke groet,

 

Viktoria

UWV Webcare

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.