• 0

Europees octrooi nieuwe warmte accumulator

Ik ben de zoon van een zaakvoerder. M'n vader heeft een bedrijf in de technische sector en heeft enkele Europese octrooien op zijn naam staan. Eén van deze octrooien is genomen op een nieuwe warmte accumulator. Ik heb van m'n vader toestemming gekregen om dit te gaan exploiteren via het uitlicenseren van deze intellectuele eigendom. ( royalty's worden betaald voor het gebruiken van het octrooi )

Ik zit momenteel nog middenin m'n studies. Als ik dit kan exploiteren dan heb ik meteen een mooie inkomstenbron naast m'n toekomstige baan.

 

 

Na een hele hoop online zoekwerk blijkt dat er patentenmakelaars bestaan die potentiële licentienemers in contact brengen met de octrooihouders.

Veel van deze patentenmakelaars zijn echter enorm duur en zijn vaak 'zelfverklaarde patentenmakelaars'. M'n vader wil liever dat ik niet met hen in zee gaan.

 

Een betere optie is om direct met bedrijven in contact te komen, om hen zo te informeren over de licentiemogelijkheid van dit octrooi. ( toekomstige contracten worden opgemaakt via de advocaat van ons bedrijf )

 

Hoe kan ik nu het best te werk gaan?

 

Een bedrijf zoals bv. Tefal zou best voordeel kunnen hebben bij de implementatie van deze intellectuele eigendom en kan mogelijk gebaat zijn bij het gebruik ervan in hun stoom genererende strijkijzers. Ik kan Tefal wel niet even opbellen en vragen voor een afspraak want die krijg ik zo nooit..

 

Hoe zorg ik ervoor dat ik 'binnen geraak' bij bedrijven of hoe zorg ik ervoor dat men bewust is van de licentiemogelijkheid van dit octrooi?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Een bedrijf zoals bv. Tefal zou best voordeel kunnen hebben bij de implementatie van deze intellectuele eigendom en kan mogelijk gebaat zijn bij het gebruik ervan in hun stoom genererende strijkijzers. Ik kan Tefal wel niet even opbellen en vragen voor een afspraak want die krijg ik zo nooit..

Waarom zou je geen afspraak kunnen krijgen bij Tefal? Je moet natuurlijk wel bij de juiste afdeling terecht komen en je verhaal moet duidelijk zijn maar ik neem aan dat ze bij Tefal wel een "ontwikkelafdeling" zullen hebben.

 

(Je moet natuurlijk ook even onderzoeken of Tefal niet al gebruikt maakt van jullie technologie :D )

 

Verder kwam ik met 15 seconden Googelen op deze site:

http://www.rvo.nl/onderwerpen/innovatief-ondernemen/octrooien-ofwel-patenten/octrooien-praktijk/licenties/licentiepartijen-vinden

 

Je kunt je dus in laten schrijven in octrooidatabanken en aangeven dat je licentienemers zoekt. Tevens kun je in die databanken zoeken naar potentiële afnemers (en concurrenten).

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zit momenteel nog middenin m'n studies. Als ik dit kan exploiteren dan heb ik meteen een mooie inkomstenbron naast m'n toekomstige baan.

 

 

Na een hele hoop online zoekwerk blijkt dat er patentenmakelaars bestaan die potentiële licentienemers in contact brengen met de octrooihouders.

 

Veel van deze patentenmakelaars zijn echter enorm duur en zijn vaak 'zelfverklaarde patentenmakelaars'. M'n vader wil liever dat ik niet met hen in zee gaan.

 

Een betere optie is om direct met bedrijven in contact te komen, om hen zo te informeren over de licentiemogelijkheid van dit octrooi. ( toekomstige contracten worden opgemaakt via de advocaat van ons bedrijf )

 

Hoe kan ik nu het best te werk gaan?

 

 

Inschrijven in registers dat je open staat voor licentiering kan natuurlijk, maar ik geloof daar niet echt in. Ik ken niemand in de industrie die daar actief gebruik van maakt. Kwaad kan het niet, maar ik geloof ook niet dat het veel zal opleveren.

 

Wat je je moet realiseren (maar misschien doe je dat wel) is dat het niet simpel zal gaan.

 

Het zal hard werken zijn. En je zult kosten moeten maken. Potentiele afnemers zoeken, 9 van de 10 keer geen uitnodiging voor een gesprek krijgen, en als je dat wel hebt, met geluk een 'beter contact' krijgen. En als je dan een afspraak krijgt, is het vaak in het hoofdkantoor in Londen, Rome of Lyon, of nog verder weg. En als je niet wilt/kunt gaan..... dan verlies je ook alle geloofwaardigheid.

 

Je zult echt niet met twee of drie telefoontjes naar de juiste mensen een dik aanbod voor je neus krijgen. Als je dat denkt, kun je maar beter meteen stoppen.

 

 

Eigenlijk is het met zoals zoveel dingen: een netwerk opbouwen kost tijd, en je ziet niet meteen resultaat, dus je kunt gemakkelijk de moed verliezen.

 

Een kennismakelaar (maar een betrouwbare, dus je zult wat moeten zoeken en referenties vragen) is daarom echt geen gek idee. Die heeft zijn contacten (als het een goede is). Ik zou dat toch nog eens heroverwegen.

 

Anders moet je er veel tijd en geld insteken (en dat gaat dan misschien ten koste van je studie) maar goed, misschien vind je het ook wel leuk om te doen, dus dat kan ook best.

 

Van wat ik hoor uit de industry is www.yet2.com op zich wel een betrouwbaar platform (ik heb er verder geen belang in).

 

Wat de praktijk verder uitwijst is het volgende: Grote bedrijven kopen liever een 'kleine business' dan een idee. Zeker als je via je vader de mogelijkheden hebt zou ik dus een business proberen uit te bouwen. Maak prototypes van het product die klanten kunnen testen. Probeer de producten gewoon te verkopen. En als er interesse in is, dan kun je ook wel eens laten vallen dat de hele business wel overgenomen kan worden.

 

Dan kom je ten eerste op een andere, positievere manier binnen (via een omweg) dan als je moet smeken of ze aub een licentie willen nemen.

 

En ten tweede kunnen de potentiele geinteresseerden dan meteen zien dat het werkt, en ze kunnen er honderd bestellen bij jou om te testen.

 

Als je met een los idee komt, ipv met een commercieel aanbod, is de berg veel hoger.

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
Een kennismakelaar (maar een betrouwbare, dus je zult wat moeten zoeken en referenties vragen) is daarom echt geen gek idee. Die heeft zijn contacten (als het een goede is). Ik zou dat toch nog eens heroverwegen.

 

Anders moet je er veel tijd en geld insteken [...].

 

De TS schrijft: "Veel van deze patentenmakelaars zijn echter enorm duur en zijn vaak 'zelfverklaarde patentenmakelaars'. M'n vader wil liever dat ik niet met hen in zee gaan."

 

Hoe vindt hij een betrouwbare en effectieve makelaar?

 

Is het geld dat hij in het zelf zoeken stopt meer dan het tarief van een goede makelaar? (Wat het even goed waard kan zijn als hij er kennis en ervaring mee opdoet.)

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

 

De TS schrijft: "Veel van deze patentenmakelaars zijn echter enorm duur en zijn vaak 'zelfverklaarde patentenmakelaars'. M'n vader wil liever dat ik niet met hen in zee gaan."

 

Hoe vindt hij een betrouwbare en effectieve makelaar?

 

 

Zoeken, praten met die makelaar, referenties vragen, praten met zijn klanten.

 

 

Is het geld dat hij in het zelf zoeken stopt meer dan het tarief van een goede makelaar? (Wat het even goed waard kan zijn als hij er kennis en ervaring mee opdoet.)

 

 

Dat ligt er maar helemaal aan hoe de TS zijn eigen tijd waardeert. :)

 

En je kunt van te voren toch nooit zeggen wat (achteraf gezien) de beste keuze zou zijn geweest.

 

Als je serieus technologie wilt vermarkten, moet je er ook serieus tijd en geld insteken. Lijkt me niet iets om 'erbij' te doen als student, maar misschien heb ik het mis.

 

En voor zover ik weet werken veel van die makelaars op basis van een percentage. Dus zoveel hoeft het niet te kosten, in ieder geval niet vooraf.

 

IK wilde alleen waarschuwen de taak niet te onderschatten: Oftewel er zelf heel serieus mee bezig gaan, oftewel een specialist inschakelen, meer keuzes zijn er, m.i. niet. Beide kosten tijd en geld, alleen de verhouding ligt anders.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor m'n late antwoord op jullie reacties. Ik heb maandag 2 herexamens dus moet even 100% focussen op studies.

 

Momenteel ben ik van plan om de intellectuele eigendom zelf te gaan vermarkten. Ik ben reeds bezig met enkele 'routeopties' op te stellen betreffende hoe ik dit zal aanpakken.

Het zal met vallen en opstaan gebeuren maar so be it.. Het lijkt me zonde om meteen hulp in te schakelen zonder het eerst zelf te proberen. Indien ik later toch via een makelaar wens te vermarkten, ben ik tijdens de gesprekken met hem/haar veel beter geïnformeerd vanwege de kennis reeds vergaard gedurende mijn poging.

 

Moest het na een nog vast te leggen tijdspanne echt niet lukken en zijn alle straatjes doodlopend, dan schakel ik een makelaar in om me te helpen.

 

Wordt vervolgd. Nu eerst m'n studiejaar tot een goed eind brengen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ondertussen aan het werk gegaan: 3D-tekeningen worden gemaakt, een 'verkoop koffer' wordt gemaakt, scouten naar potentiële afnemers is ook aan de gang.

 

Wat me nog onduidelijk is: is een website handig in dit verhaal?

 

Deze site zou uiteraard los komen te staan van het bedrijf van m'n vader. Hierop zou dan een beknopte versie te komen staan van de presentatie die plaatsneemt op het geïnteresseerde bedrijf.

 

Het nut van zulk een website is iets waarover ik twijfel.

 

Enig advies?

Link naar reactie
  • 0

Een website kan handig zijn als deze in je communicatiestrategie past.

 

Een voorbeeld uit een eerder beroep (journalist): e-mail is niet altijd het beste medium voor presentaties. Er waren persvoorlichters die alles wat ze te vertellen hadden in een e-mail probeerden te persen, er waren er ook (de betere in mijn optiek) die het belangrijkste in een e-mail zetten en vervolgens naar een website verwezen waar de rest van het persbericht, inclusief grote downloads, gevonden kon worden.

 

Uiteraard is jouw situatie totaal anders en wat voor jou werkt, weet ik niet.

 

Hoe doen de patentenmakelaars dat?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Een bedrijf zoals bv. Tefal zou best voordeel kunnen hebben...

Tefal is geen bedrijf. Het is één van de vele merken van Groupe SEB. Het is best doenlijk om uit te zoeken of zij productie zelf doen of uitbesteden, en waar R&D plaatsvindt. Dan zie je dat ze bij hun Onderzoek & Ontwikkeling allerlei partijen inschakelen en letterlijk open staan voor samenwerking. De achterdeur is hier te vinden.

 

Je kan ook bij Philips Garment Care (Singapore), MB Ferridastiro, Battistella, Zanni Massimiliano of Theobald aankloppen. ;)

 

Website is bijzaak.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TS, ben je Vlaams en spreek je Frans? Op welke productcategorie(ën) zijn patenten van toepassing?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Natuurlijk zijn bedrijven dat. Het zou wel stom zijn om mooie ideeen te laten passeren.

 

Bovendien is de laatste 5-10 jaar 'open innovation' helemaal de trend. Google het maar eens.

 

Maar let wel op het volgende: Je spreekt niet met een bedrijf, je spreekt met mensen in dat bedrijf. En die kunnen individueel best bewust of onbewust weerstand hebben tegen het concept van ideeen binnenhalen van buiten. Of die hebben het druk. Of er is intern eens een enorme misser gebeurd met gelijkaardige technologie waardoor de komende 10 jaar niemand zijn vingers daar aan wil branden.

 

Wat ik maar wil zeggen is: ook al staan bedrijven ervoor open, verwacht niet dat je niet hoeft te 'werken' om je idee binnen te krijgen.

 

Nu ik de reacties van de laatste twee dagen lees, valt bij mij ineens het muntje dat je op een veel meer basic niveau om tips vraagt dan ik voorheen dacht.

 

Hoe kom je bij bedrijven binnen ?

a) onderzoeken hoe de bedrijfsstructuur is. Misschien is wat jij als 'bedrijf' beschouwt slecht een merknaam en moet je ergens anders zijn (bij de moedermaatschappij)

b) onderzoeken wie daar hoog in de R&D keten zit (bijvoorbeeld via LinkedIn kom je vaak een heel eind) en daar de contactgegevens van zoeken. Het mooiste is als je kunt regelen om zo iemand ínformeel te ontmoeten, bijvoorbeeld op een innovatiebeurs of zo.

c) Er zijn wel bedrijven met een website waar je ideeen kunt insturen (zoals het genoemde Tefal, maar bijv ook Unilever, Rolls-Royce)

d) er zijn bedrijven die innovatiedagen organiseren 1 of 2 maal per jaar waarop je met je idee kunt langskomen

e) er zijn uitvindersbeurzen waar je een stand kunt nemen, en waar (hopelijk) potentiele kopers langskomen

f) Denk ook eens aan investeringsmaatschappijen/business angels, die zouden ook belangstelling kunnen hebben.

 

Hoe vergroot je je netwerk/kom je aan verdere tips:

a) veel universiteiten hebben afdelingen die zich bezig houden met het vermarkten van (hun interne) ontwikkelingen. Je zou eens met iemand van zo'n afdeling kunnen praten. Bijv Universiteit Twente en KU Leuven hebben zulke afdelingen, maar ongetwijfeld anderen ook.

b) er zijn veel (semi-)overheids instanties bezig met het promoten van innovatie, oftewel door advies, oftewel door funding

c) er zijn bedrijvencentra die zich (terecht of onterecht) als innovatiecentrum presenteren. Die hebben altijd iemand die zich met 'business development' bezighoudt. Die mensen hebben vaak een enorm netwerk.

d) er zijn linkedin groepen voor mensen die met het vermarkten van ideeen bezig zijn

e) er lopen in de meeste industrien mensen rond als 'consultant'. Dat zijn vaak vroeg-gepensioneerden die nog wat willen betekenen, of ontslagenenen die uit nood voor zichzelf zijn begonnen. Die hebben ook vaak een heel groot netwerk.

 

Probeer wel om persoonlijk contact te maken, al moet je daar een halve dag voor rijden. Dat werkt stukken beter dan online.

 

 

Hopelijk helpt dit.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

Mooi overzicht van Kuifje met een lijst van te bewandelen paden voor uitvinders die een nieuwe techniek aan de man willen brengen. Onze vragensteller heeft één bron van kennis dicht bij huis.

 

M'n vader heeft een bedrijf in de technische sector en heeft enkele Europese octrooien op zijn naam staan.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.