• 0

Freelance of dienstverband?

Ha allen,

 

Ik ben net begonnen als freelancer en ga nu 1 dag in de week aan de slag bij een bedrijf. Zij staan in principe open voor zowel freelance als dienstverband en ik weet niet goed wat voor mij het voordeligst zou zijn. Zijn er nadelen aan een dienstverband als je zzp'er bent? Ik zou alsnog meer uren maken als zzp'er, dus dat is geen bezwaar.

 

Ik hoor graag wat jullie hierover denken!!

 

Charlotte

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de huidige markt zou ik voor de vaste baan kiezen en die dag per week zien als een mooie vaste basis die aangevuld kan worden met losse opdrachten.

 

Beetje onderhandelen over de vraag of je ook een week per maand (dagen clusteren) kan werken, en je gaat vier keer per jaar op vakantie. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ook als ik in de overige 4 dagen al over het minimum zit voor zelfstandigenaftrek?

Urencriterium is circa 24 uur per week actief als zelfstandige.

 

Schrijven vergt veel onderzoek en voorbereiding, ook in de avonduren. ;)

 

Maar Monique heeft uiteraard gelijk dat je die aspecten allemaal in de gaten moet houden, daar vroeg je ook naar.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Charlotte geeft al aan nog steeds voldoende uren te maken. Maar toch, de waarschuwing kan niet

hard genoeg zijn: ik voeg daar aan toe ook eens naar de toekomst te kijken of die vele uren als zelfstandige gewaarborgd blijven.

 

De opmerking van branko kan ik van harte onderschrijven. Werkgevers cq opdrachtgevers hebben toch een grote weerstand tegen alles vergoeden wat een werknemer ook vergoed krijgt.

Daar is al veel over geschreven maar denk vooral aan:

- vrije dagen - ziektedagen - vakantiegeld - btw - zvw - arbeidsongeschiktheidsverzekering - pensioen(?)

- dagen die in de secundaire arbeidsvoorwaarden geregeld zijn.

 

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dit er zo veel kunnen zijn, dat het al op dag 0, dus voor je begint, een strijd zou kunnen worden om dit allemaal binnen te halen. Lukt je dit niet, bijvoorbeeld omdat je die strijd niet al aan wilt gaan, dan verdient een arbeidskracht dus meer.

 

Dan is het wellicht ook nog oppassen hoe de arbeidsrelatie zal zijn, en of dit niet als een verkapt dienstverband te zien zou kunnen zijn. Bij een website, wellicht werken vanuit eigen huis, zal dit meevallen.

Link naar reactie
  • 1

Ik lees dat je net bent gestart. Dan heb je dus niet zo heel lang om 1225 uur te halen!

 

Ik citeer de belastingdienst:

Bent u niet het hele jaar ondernemer? Bijvoorbeeld omdat u in de loop van het jaar bent gestart? Dan moet u toch minimaal 1.225 uren aan uw onderneming(en) besteden. U mag niet de 1.225 uren herrekenen naar de periode dat u ondernemer bent.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/voorwaarden_urencriterium

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Werkgevers cq opdrachtgevers hebben toch een grote weerstand tegen alles vergoeden wat een werknemer ook vergoed krijgt. Daar is al veel over geschreven maar denk vooral aan:

- vrije dagen - ziektedagen - vakantiegeld - btw - zvw - arbeidsongeschiktheidsverzekering - pensioen(?) - dagen die in de secundaire arbeidsvoorwaarden geregeld zijn.

Vertaal dat eens in een uurtarief voor zelfstandigen. Want dat gaat die opdrachtgever niet regelen voor ondernemers...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Werkgevers cq opdrachtgevers hebben toch een grote weerstand tegen alles vergoeden wat een werknemer ook vergoed krijgt. Daar is al veel over geschreven maar denk vooral aan:

- vrije dagen - ziektedagen - vakantiegeld - btw - zvw - arbeidsongeschiktheidsverzekering - pensioen(?) - dagen die in de secundaire arbeidsvoorwaarden geregeld zijn.

Vertaal dat eens in een uurtarief voor zelfstandigen. Want dat gaat die opdrachtgever niet regelen voor ondernemers...

Uiteraard, ze bedoelde ik het ook. Echter....ga je ervan uit dat je evenveel verdient als iemand in loondienst, en je opdrachtgever begint te rekenen, dan moeten er flink wat percentages bovenop.

Ik heb het meegemaakt, zowel bij mezelf als bij mensen in mijn omgeving, dat mensen dat niet altijd zo zien en dat daar dus weerstand tegen komt.

Link naar reactie
  • 0

Ik sta officieel ingeschreven vanaf 1 juli, maar heb eigenlijk vanaf 1 mei al heel veel uren gemaakt. Ik ga maandag met de KvK bellen, want die hebben mij fout eigenlijk geïnformeerd wanneer in te schrijven (zeiden niets over die urennorm!), maar misschien weet u al of je ook met terugwerkende kracht mag rekeken? Dus opdrachten van mei en juni waar ik in juli voor betaald krijg, mag ik die uren metellen?

Link naar reactie
  • 0

Charlotte, twee leestips die je bij opvolgen gelijk kunt meetellen: Handboek Ondernemen 2017 en Geldboek voor ondernemers 2017.

 

KvK heeft geen enkele verplichting om jou te informeren over een urencriterium of zelfstandigenaftrek, daar ben je als (startend) ondernemer zelf verantwoordelijk voor. En zo zijn er nog veel meer aspecten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet relevant en nogmaals geen verplichting, je kunt uren in voorbereiding ook meetellen.

 

Veel lees- en klokplezier!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ga maandag met de KvK bellen, want die hebben mij fout eigenlijk geïnformeerd wanneer in te schrijven (zeiden niets over die urennorm!) ...

Ondernemer worden is een vrije keuze ... inschrijven in het handelsregister een verplichting als je inderdaad economisch gaat ondernemen.

 

De urennorm is alleen belangrijk voor een belastingvoordeel die je kunt krijgen. Er zijn legio ondernemers die vanaf 2 januari staan ingeschreven maar op 31 december het aantal uren voor de zelfstandigenaftrek en startersaftrek toch niet hebben gehaald.

 

De andere kant van de medaille is dat je misschien wel in aanmerking komt voor KleineOndernemersRegeling (KOR) inzake de Omzetbelasting (BTW).

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, ik ging naar de KvK om advies te vragen over wanneer ik me het beste in kon schrijven. Maakt niet uit, hoorde ik. Dan vind ik dat ze wel iets over de urennorm mogen zeggen, nietwaar?

Je kan alles eerst tot in detail uitzoeken en maanden besteden aan de voorbereiding, of gewoon beginnen en dan leren met vallen en opstaan. De meeste ondernemers doen het laatste, ook omdat ze beginnen als ze ontdekken dat er (koopkrachtige) vraag is naar hun aanbod.

 

Jij factureert in juli voor diensten die geleverd zijn in voorgaande maanden? Breng je dan ook BTW in rekening? Kun je dan ook betaalde BTW aftrekken?

 

Ben je acht maanden actief dan moet je 35 uur per week aannemelijk maken om voor zelfstandigenaftrek in aanmerking te komen. Kan wel een afweging zijn bij de keuze: dagbaan aannemen of niet?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En als je bijvoorbeeld een blog hebt waar je (later) Adwords aan toevoegt of boekentips via een affiliatelink koppelt aan Bol.com, dan is dat ook een ondernemersactiviteit. De tijd die je de voorgaande maanden hebt besteed aan het verzamelen van content en het opbouwen van bereik is ook voorbereidend werk.

 

Lijkt me. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.