• 0

Inkomsten Apple App Store en opgaaf Intracommunautaire prestaties

Als app ontwikkelaar moet ik per kwartaal opgaaf doen van Intracommunautaire prestaties (ICP), omdat de apps wereldwijd worden verkocht. App verkoop valt onder diensten wat betekent dat de datum van 'dienstverlening' bepalend is in welk kwartaal de inkomsten moet worden opgegeven. De meeste omzet loopt via de Apple App Store.

 

Mijn probleem:

Hoe moet ik opgaaf ICP doen als ik de definitieve verkoop gegevens van de laatste maand van het kwartaal nog niet ontvangen heb van Apple of andere tussenhandelaren?

 

Achtergrond:

Er er is een grote tijdspanne van zo'n 5 weken tussen het moment dat een app wordt verkocht (lees een 'dienst' wordt verleend) en de uiteindelijke betaling in euro's. Dit heeft te maken met de verwerking van betalingen door Apple, die hiervoor weer afhankelijk is van talloze andere partijen. Zo'n 2 weken na afloop van een maand is er wel al een prognose beschikbaar, maar deze is nooit 100% gelijk aan de uiteindelijke betaling door ondermeer koersverschillen. Hierdoor wordt het lastig tot onmogelijk om 100% correcte ICP opgaves te doen, omdat de definitieve gegevens van de laatste maand van een kwartaal nog niet binnen zijn. De enige strategie lijkt om eindeloos met correctie-opgaves te gaan werken. En omdat ICP-opgaaf en BTW-aangifte voor buitenlandse inkomsten gelijk moeten zijn (vraag 3a respectievelijk vraag 3b), heeft mijn BTW-aangifte last van dezelfde 'uitdagingen'.

 

Vraag:

Hoe kan hier het beste mee omgaan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om wat voor bedragen gaat die correctie? Indien onder de €1000 kun je deze bij de volgende aangifte corrigeren.

 

Correctie bij eerstvolgende aangifte

 

Kleine btw-correcties kunt u bij de Belastingdienst bij de eerst volgende reguliere btw-aangifte herstellen. Deze worden dan door de Belastingdienst verrekend. De Belastingdienst komt hiermee tegemoet aan het beperken van de administratieve lasten voor ondernemers. Het verwerken van correcties bij de volgende aangifte is echter alleen mogelijk als u minder dan €1000,00 euro teveel of te weinig heeft aangegeven.

https://www.snelstart.nl/blog/hoe-corrigeer-ik-een-ingediende-btw-aangifte

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/aangifte_corrigeren

 

Ps. Op de belastingsite staat dat het verschil niet meer dan €1000 is dat je aangeeft maar het verschil van wat je terug krijgt of moet betalen. Dus gaat het om het daadwerkelijke btw bedrag.

En blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen?

 

Link naar reactie
  • 0

@Rik99: Bedankt voor je antwoord!

 

Ik weet dat de BTW-aangifte en ICP-opgaaf gecorrigeerd kunnen worden. Ik vroeg/vraag me echter af of er een andere benadering mogelijk is, of dat ik ieder kwartaal verdoemd ben tot het corrigeren van de aangiftes van het vorige kwartaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Administreer zelf dergelijke inkomsten altijd pas als ze zijn bijgeschreven.

 

Ben van mening dat je niets te maken hebt met in welk kwartaal een eindgebruiker de app in de store heeft gekocht.

Jouw klant is Apple, niet de eindgebruiker.

 

Link naar reactie
  • 0

@Maxn: dit is inderdaad een super-praktische oplossing. Ik vraag me echter af of deze benadering een fiscale controle overleeft. Ook al is Apple een 'klant' (wat ik betwijfel, volgens mij zijn ze een tussenhandelaar), dan nog heb je de frictie tussen tijdstip levering diensten en tijdstip inkomsten.

Link naar reactie
  • 0

Ook al is Apple een 'klant' (wat ik betwijfel, volgens mij zijn ze een tussenhandelaar)

 

Als de eindgebruiker wel jouw klant zou zijn, zou je de btw niet naar Apple mogen verleggen.

 

dan nog heb je de frictie tussen tijdstip levering diensten en tijdstip inkomsten.

 

Maar waarom zou de leverdatum leidend zijn?

Als je een willekeurige andere dienst vandaag aan een klant levert, maar volgende maand pas factureert, telt toch ook de factuurdatum voor de btw?

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag me af of de belastingdienst nu niet goederen en diensten door elkaar haalt... ::)

 

Wet op de OB

Hoofdstuk IIA. Heffing ter zake van intracommunautaire verwervingen

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/2017-03-10#HoofdstukIIA_Afdeling4_Artikel17g

 

Artikel 17g

1 De belasting wordt verschuldigd op het tijdstip van uitreiking van de factuur, of bij het verstrijken van de in artikel 34g, eerste volzin, bedoelde termijn indien er vóór die datum geen factuur is uitgereikt.

2 Een intracommunautaire verwerving van een goed wordt verricht op het tijdstip waarop de aan de verwerving ten grondslag liggende levering van dat goed wordt verricht.

Link naar reactie
  • 0

Het leveren van de dienst begint mijns inziens pas vanaf het leveren van de app. In de periode daarna onderhoud je de app en lever je vast nog wel eens een update. Wellicht beantwoord je ook nog wel eens een vraag en misschien beheer je ook nog een aan de app gekoppelde server of iets dergelijks...

 

Link naar reactie
  • 0

Uit de reacties tot nu toe begrijp ik dat er twee soorten 'oplossingen' zijn: ieder kwartaal het vorige kwartaal corrigeren, of gewoon kop in het zand en je eigen regels bedenken en uitvoeren. In beide gevallen lijkt de kans nihil dat de belastingdienst überhaupt iets in de smiezen heeft.

 

Toch hoop ik nog op een meer werkbare en toch goed onderbouwde aanpak...

Link naar reactie
  • 0

@Rik99: De belastingtelefoon snapte uiteindelijk het probleem wel, na eindeloos intern navragen, maar ze mogen 'geen advies' geven. Heel frustrerend gesprek was dat. Er werd wel gezegd dat je eventueel een regeling kunt treffen met de belastinginspecteur. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst een zinnig en uitvoerbaar voorstel hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Raar, want de belastingtelefoon kan deze vraag volgens mij ook zelf doorspelen naar een belastinginspecteur. Maar goed... je kunt het natuurlijk even allemaal op een rijtje zetten en dan inderdaad vragen contact te hebben met een belastinginspecteur. Dan weet je in ieder geval waaraan je toe bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Zou je dat eigenlijk niet eerder aan de Ierse belastingdienst voor moeten leggen, gezien de dienst -wat de BTW betreft- daar belast is?

 

Dacht ik niet :)

 

BTW op app-verkoop is vanuit mijn perspectief verlegd naar Apple (dus voor mij 0%), die het op haar beurt wereldwijd regelt met allerhande belastingdiensten in tientallen landen.

Link naar reactie
  • 0

Zou je dat eigenlijk niet eerder aan de Ierse belastingdienst voor moeten leggen, gezien de dienst -wat de BTW betreft- daar belast is?

 

Dacht ik niet :)

 

BTW op app-verkoop is vanuit mijn perspectief verlegd naar Apple (dus voor mij 0%)

 

Jij levert een electronische dienst aan Apple Distribution International te Ierland.

De plaats van een electronische dienst is -voor de BTW- altijd het land van de afnemer.

Maar bij B2B mag je de verplichting tot het afdragen van de Ierse BTW over de door jouw geleverde dienst inderdaad naar de afnemer verleggen.

Die betaalt deze in de praktijk ook niet, want ze kunnen het meteen weer als voorbelasting aftrekken.

 

Maar ook als het te betalen bedrag onder de streep 0 EUR is, maakt dat de BTW over de door jou aan Apple geleverde dienst niet minder Iers.

 

 

die het op haar beurt wereldwijd regelt met allerhande belastingdiensten in tientallen landen.

 

Ja, over de verkoop van de app aan een particulier draagt Apple vervolgens weer BTW af in het land van de klant (van Apple).

Maar dat zie ik nog steeds als aparte transacties.

 

Link naar reactie
  • 0

BTW op elektronische diensten als apps wordt binnen Europa bepaald door het land van de uiteindelijke eindgebruiker. Dit is sinds 2014 zo geregeld. Apple handelt dit af en is zelf geen eindgebruiker maar een tussenpartij. Dus de vestigingsplaats van Apple speelt volgens mij geen enkele rol.

Link naar reactie
  • 0

Mmmm, volgens mij ging de vraag ook niet over de BTW maar over de accuraatheid van de opgaaf van Intracommunautaire prestaties (ICP). Omdat Apple (te) laat is met het doorgeven van deze gegevens kan de ICP dus niet op tijd correct gedaan worden. En die vraag lijkt mij wel bij de Nederlandse belastingdienst thuis (of bij Apple natuurlijk "waarom ze zo laat zijn").

 

Aan de andere kant staat er bij de BD wel weer dit:

Zijn de diensten in het land van uw afnemer belast met 0% btw of vrijgesteld? Dan moet u ze niet vermelden in deze opgaaf.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/

 

Moet je die bedragen dan eigenlijk wel opnemen als ze niet belast zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt, mijn vraag gaat over de accuraatheid van de opgaaf van Intracommunautaire prestaties.

 

De diensten zijn in 'het land van de afnemer' niet belast met 0% of vrijgesteld. Dus het moet helaas allemaal netjes opgegeven worden, ook al is voor mij de BTW verlegd ('VAT Reverse Charge') naar Apple en dus 0 euro.

Link naar reactie
  • 0

Aan de andere kant staat er bij de BD wel weer dit:

Zijn de diensten in het land van uw afnemer belast met 0% btw of vrijgesteld? Dan moet u ze niet vermelden in deze opgaaf.

 

Dat is op zich best een interessant punt.

Normaal gesproken gaat dat niet op, omdat doorgaans WEL het normale BTW percentage op de dienst van toepassing is, ondanks dat de afnemer per saldo niets betaald door het meteen weer af te trekken als voorbelasting.

Maar het geval wil dat Apple wel een bijzondere vrijstelling heeft waardoor bijvoorbeeld ook Ierse ontwikkelaars geen BTW aan Apple hoeven te rekenen.

 

I am an Irish Entity - do I need to charge Apple Irish VAT?

 

Apple Distribution International has exporter status under Irish VAT law and is entitled to purchase from you free from a charge of Irish VAT. A copy of the Apple Distribution International authorization from the Revenue Commissioners in this regard is available to you here.

 

http://itunespartner.apple.com/assets/downloads/Apple%20Distribution%20International.pdf

 

Zie dat daar ook op staat:

 

This authorisation entitles the above-named person to obtain certain goods and services at the zero rate of VAT, account for VAT on intra-community acquisitions at the zero rate of VAT, and make importations of certain goods at zero rate of VAT.

 

Dus misschien dat dat ook nog mogelijkheden bied.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je, dit wist ik dus niet! Potentieel zeer interessant, met als enig mogelijk nadeel BTW-formulieren met 0 euro omzet, als andere afnemers ook via een soortgelijke regeling werken. Wat me niet zou verbazen, gezien het feit dat deze ook via Ierland werken.

 

Dit ga ik zeker voorleggen bij de belastingdienst, zodra de 'technische storing' bij de belastingtelefoon voor ondernemers voorbij is.

Link naar reactie
  • 0

Net redelijk lang met de belastingdienst gebabbeld. Het verhaal dat je niks hoeft op te geven omdat Apple vanuit Ierland geen BTW hoeft te betalen aan leveranciers ging er niet in.

 

Omdat er geen directe 100% sluitende link is te leggen tussen betalingen van Apple en een bepaalde periode van dienstverlening, en er tevens sprake is van een doorlopende dienst van de ontwikkelaar naar Apple toe, kan het moment van betalen door Apple als leidend worden beschouwd voor de periode-bepaling. Het verdient volgens de medewerker de voorkeur om pas iets op te geven als je beschikt over de juiste gegevens, in plaats van vroegtijdig met bedragen te komen die later weer gecorrigeerd moeten worden. "Dat kan nooit de bedoeling zijn".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.