• 0

Youngtimer rekenhulp gezocht

Beste Highlevel'ers,

 

Ik heb een paar jaar geleden een youngtimer gekocht, en ben begin dit jaar voor mezelf begonnen. Ik kreeg toen van een collega freelancer de tip om de auto op de zaak te zetten omdat dit fiscaal (vaak) heel interessant kan zijn. Nu is "vaak" het sleutelwoord hier, want ik maak voornamelijk de volgende kilometers:

- ± 3.000km privé

- ±12.000km zakelijk ( 99% woon-werk verkeer)

 

Overige jaarlijkse kosten zijn ca.:

- €450 wegenbelasting per jaar

- €300 verzekering per jaar

- €750 onderhoud per jaar

- Het is een benzine auto uit 2000

 

Nu zoek ik een rekenhulp die me een globaal idee kan geven of het voor mij ook daadwerkelijk interessant is om de auto op de zaak te zetten. Ik heb een paar rekenvoorbeelden gevonden, maar deze houden vaak óf geen rekening met de extra voordelen die een youngtimer met zich meebrengt, óf het gaat om voorbeelden die niet echt representatief zijn voor mijn situatie.

 

Kent iemand toevallig een bruikbare rekenhulp, en/of wat zijn jullie ideeën over mijn situatie?

 

Alvast hartelijk dank voor het zetje in de goede richting! :)

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt Lex :)

 

Die pagina had ik inderdaad ook gevonden, maar ik krijg de indruk dat die bepaalde belastingvoordelen niet meerekent. Als ik de gegevens invul zoals ik ze in mijn eerste bericht heb, dan gaan de kosten bij zakelijk en privé nagenoeg gelijk op, in het voordeel van zakelijk met ±€200. Dat lijkt me gezien de vele voordelen van een youngtimer wat laag... nu kan dat aan mij liggen natuurlijk, vandaar dat ik het zeker wil weten :)

Link naar reactie
  • 0

Als ik die cijfers invul (plus aanschafprijs € 2.000, restwaarde € 500, gebruiksduur 5 jaar, verbruik 8 liter/km.), kom ik tot een voordeel van € 196.

Het verschil tussen zakelijk en privé is maar klein, omdat de werkelijke km.prijs dicht bij de € 0,19 ligt.

Bij hogere onderhoudskosten of een hoger verbruik zou het verschil groter zijn.

 

Welke andere "vele voordelen" had jij in gedachten?

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat kost de youngtimer? Want dat stel je nergens. Alleen dat hij uit 2000 is.

 

Verder is voor een youngtimer een bijtelling in prive van (max.) 35% (i.p.v. 25%) maar deze gaat over de werkelijke waarde en niet over de cataloguswaarde.

 

Bij berekenhet kun je het een en ander ook optellen maar let ook eens op de opmerking daaronder. Daar staat n.l. dat je de auto ook in prive kunt houden en de btw zakelijk kunt aftrekken. Dat zou dus ook nog een optie kunnen zijn. (Je corrigeert dan wel je prive-gebruik weer aan het einde van het jaar)

 

Hou je een km registratie bij (of wil je die bijhouden)?

 

http://autosvantoen.nl/je-klassieker-op-de-zaak-of-prive

Link naar reactie
  • 0

Ah sorry: ik heb de auto 3 jaar geleden voor €6900 gekocht, en hij wordt volgende week getaxeerd. De garage schat dat hij nu ±€4500 waard zal zijn, wat nog iets omhoog kan gaan omdat ik 'm een revisie ga geven (wat lak en spuitwerk, preventief onderhoud, nieuw dak e.d.).

 

Ik hou vooralsnog wel een km registratie bij via de AlphaGuide app. Deze is sluitend en dus voor de aangifte te gebruiken. Maar, en dat klinkt een beetje onbenullig misschien, ik vind de kilometterregistratie meer werk dan wat ik het waard vind. Vandaar mijn interesse in het overzetten van de auto naar de zaak. :)

Link naar reactie
  • 0

Een auto met lage bijtelling € 1575 (35% v 4500) , die je ook redelijk veel prive rijd, is zeer gunstig om zakelijk te etiketteren i.v.m. hoge onderhoud per jaar. Kilometerregistratie is dan overbodig. wel zo makkelijk.

 

Argumenten als milieu, veiligheid en luxe zijn echter ook punten om mee te nemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Die indruk had ik ook @Brood, maar de berekeningen tot zover lijken enigszins tegen te vallen met hooguit €200 voordeel voor privé of zakelijk (afhankelijk van hoeveel kilometers ik maak). Met maximaal zo'n totaal aan 15.000km per jaar denk ik dat ik niet echt de doelgroep ben voor een youngtimer op de zaak.

 

Ik hoopte stilletjes dat ik iets verkeerd deed, maar als ik de berichten zo terugzie hier denk ik dat dat wel meevalt :)

 

Het is, als ik deze berekening los laat op een tweedehands kleine en zuinige auto (zoals een VW Up uit 2014 bijvoorbeeld), misschien zelfs voordeliger om een ander autootje te kopen vanwege de zuinigheid, lage wegenbelasting e.d... ik heb nu een Mazda MX5'je die perfect rijdt namelijk, maar die rijdt 1:14 met een wegenbelasting van €110 per kwartaal.

Link naar reactie
  • 0

Ik citeer even een stukje uit dit artikel: http://www.zzpservicedesk.nl/721/hoe-zet-mijn-auto-zaak.htm

 

Kies je ervoor om je auto op de zaak te zetten als zzp’er, dan hoef je alleen wat dingen aan te passen op je balans. Je telt de marktwaarde van de auto (die waarde bereken je bijvoorbeeld op de website van de ANWB) op bij je ondernemingsvermogen. Vervolgens mag je voortaan je autokosten van de belasting aftrekken.

Dit klopt toch, of heeft ZZP Service Desk het bij 't verkeerde eind?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je je privé auto ook gewoon (later) op de zaak zetten. Je kunt echter niet de btw van de aanschafwaarde aftrekken op de zaak. Dus misschien ligt de verwarring daar.

 

https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/auto-van-bedrijf-kosten

Uw eigen (privé) auto inbrengen in uw bedrijf

 

Indien u uw bedrijf start heeft u de mogelijkheid om uw privéauto in te brengen in het bedrijf. De waarde van de auto neemt u dan op in de beginbalans van uw bedrijf. De waarde is afhankelijk van diverse zaken zoals leeftijd, kilometerstand, schade en eventuele toebehoren. Maak hier een specificatie van en bewaar deze in uw boekhouding. De btw die u privé betaalde bij aanschaf van de auto is niet aftrekbaar zoals bij aanschaf voor het bedrijf, daarentegen mag u de waarde inclusief de btw gebruiken bij de afschrijving.

Wil je de auto voor btw wel op de zaak zetten (en aftrekken) dan moet je de beslissing bij aanschaf maken.

 

Het is dan geloof ik zelfs mogelijk de auto privé te houden zonder bijtelling, en de btw af te trekken. Dan moet je wel een correctie doen voor privé gebruik. Maar dan gaat de 1,5% weer onder cataloguswaarde en ik weet niet of de youngtimer regeling daarop van toepassing is. Afrekenen op werkelijke privégebruik zou dan bij weinig privé gebruik gunstiger zijn.

http://www.fleetwise.nl/fiscaal/fiscale-producten/tweedehands-auto-zo-trekt-u-de-btw-af#

Probleem met deze vorm (met werkelijke privégebruik) is dat woon/werk ook als privé gezien wordt dus voor OP (99% woon/werk) weer niet gunstig is.

Link naar reactie
  • 0

Dit klopt toch, of heeft ZZP Service Desk het bij 't verkeerde eind?

Je kunt in die gevallen beter de belastingdienst zelf even checken:

 

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad.

 

Link naar reactie
  • 0
Je kunt in die gevallen beter de belastingdienst zelf even checken:
Of dus hier:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/uw_eigen_auto_wordt_een_auto_van_uw_onderneming

Uw eigen auto wordt een auto van uw onderneming

 

Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming.

Maar zoals je daar ziet kun je dan niet de btw van de aanschafwaarde aftrekken. Maar de bestaande privé auto is in ieder geval wel naar de onderneming te zetten omdat OP dit jaar is begonnen.

 

Link naar reactie
  • 0

Precies wat ik ook dacht met m'n beperkte "belastingdienst"verstand :)

 

Ik had zojuist nog van een kennis van me de tip gekregen dat het opvallend kleine voordeel om deze auto op de zaak te zetten, kan komen omdat de kosten voor het rijden/onderhouden van deze auto zo laag zijn. Volgens hem is het zo dat, hoe duurder de auto(kosten), hoe interessanter/voordeliger is het om hem op de zaak te zetten. Omdat mijn MX5'je eigenlijk maar een klein en relatief goedkoop autootje is om te rijden, zou dat verschil nagenoeg nihil zijn.

 

Het is maar een onderbuikgevoel, maar als dit klopt laat ik het toch eens exact doorrekenen door m'n boekhouder. Want dan zou het me meer moeite kosten dan wat het oplevert voor m'n gevoel, en dan kan ik net zo goed een kilometterregistratie bijhouden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.