• 0

[Column] SEO mythes

SEO mythes

 

Zit je in de ongelukkige situatie dat je in een branche terecht bent gekomen waar 10.000 websites 100 potentiële klanten proberen te verleiden, lees dan alstjeblieft niet verder. Maak je deel uit van de overige 99%, dan is deze column waarschijnlijk wel wat voor jou.

 

Zelfs op higherlevel.nl worden zo af en toe berichten geplaatst waarvan de inhoud niet helemaal correspondeert met de werkelijkheid. Met name waar het om vindbaarheid gaat, oftewel rond Search Engine Optimization (SEO), doen zich heel hardnekkige mythes voor die alleen maar voor onnodig extra inspanning leiden.

 

Laten we eerst eens kijken naar de oorzaak van die mythes: prestatiedrang. Iedereen wil graag de eerste zijn, of het nou over voetballen gaat of de positie in de zoekresultaten. Want de eerste is de beste, en als je de beste bent vindt iedereen je gaaf en wil iedereen vriendjes met je zijn!

 

Bijgeloof

Net zoals professionele sporters vanuit bijgeloof soms de gekste dingen doen zijn beheerders van websites soms ook bereid om alles wat maar beweerd wordt te doen om toch vooral de eerste de beste te worden.

 

Daarbij is, net als bij die sporters, het geloof dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben voldoende om het te behandelen als absolute waarheid die gegarandeerd leidt tot succes.

 

Zoekmachines

Om te kijken wat nou effectief zou kunnen zijn moet je kijken naar het doel van het medium waar het over gaat, de zoekmachine.

 

Wat willen de Google's en Bing's van deze wereld? Dat je hun website zoveel mogelijk gebruikt zodat ze zoveel mogelijk geld aan je kunnen verdienen met de advertenties die erop staan. Zouden ze jou als terugkerende bezoeker mogen verwelkomen als er er bovenin de resultaten alleen maar pagina's staan die met trucjes bovenaan de lijst zijn gekomen, maar nauwelijks tot niet relevant zijn voor jouw zoekterm?

 

Natuurlijk niet.

 

Dus zoekmachines doen hun uiterste best om resultaten te laten zien die zo relevant mogelijk zijn, en de voornaamste manier om dat kunnen bepalen is de daadwerkelijke inhoud van een pagina, oftewel de content. Ja, content is nog steeds king. En de pagina's die het beste gevonden worden zijn uiteindelijk de pagina's die de (be)zoeker het beste helpen.

 

Content is king - context is queen

Dus je hebt goede content op je pagina's staan? Gefeliciteerd, dan ben je al voor 90% klaar!

 

Maar al die andere tips en trucs dan waar je altijd over leest?

 

Veel daarvan zijn bijgeloof. Als je er weer een hoort of leest, zoek dan voor de grap eens een objectieve bron die daar wat zinnigs over zegt.

 

Duh!

En de rest? Die zijn puur ondersteunend. Iedereen snapt dat het minder handig is om stofzuigerzakhouders te verkopen op ventieldopjes.nl, of dat daar een betere paginatitel voor te bedenken is dan "Kekke smartphonehoesjes!". Desalniettemin zouden die pagina's prima gevonden kunnen worden - ze zouden alleen niet bovenin de resultaten terecht komen omdat er andere pagina's zijn met domeinnamen en titels die beter aansluiten bij de content.

 

Zorg dus dat je paginatitel aansluit bij je content. Zet een

titel bovenaan de content met een tekst die van toepassing is. Presenteer je puur informatie, laat dat dan merken door een titel als "Wat zijn ventieldopjes?" te gebruiken. Verkoop je ze, dan is iets als "Goedkope ventieldopjes" een betere titel. Zo help je de zoekmachines beter begrijpen waar je pagina over gaat.

 

Controleer ook of je pagina geen fouten bevat: een site die vol staat met elementen die niet afgesloten worden zal minder presteren dan een site waar alles wel in orde is. Maak je site responsive. Dat is de meest praktische manier om hem voor zowel desktop- als mobiele bezoekers leesbaar te maken. Gebruik microdata in je webshop om nog meer context te bieden.

 

De rest

En de rest? Dat zijn allemaal maar dingetjes die een heel klein beetje kunnen helpen je vindbaarheid iets te vergroten. Ongetwijfeld cruciaal voor mensen die na het lezen van de eerste zin van deze column afgehaakt zijn, maar voor het gros van de websites eigenlijk verwaarloosbaar.

 

Ja, een afbeelding met de naam van het product erin verwerkt zal iets beter gevonden worden dan een afbeelding die 'DSC_48092938785793.jpg' heet, maar het overgrote deel van de relevantie van die afbeelding zal nog steeds komen van de content van de pagina waar die afbeelding gebruikt wordt.

 

Helpt het om een bepaald woord meerdere keren te herhalen in de tekst van je pagina? Vast, zeker als je ook synoniemen gebruikt - het helpt bevestigen dat de pagina inderdaad over dat onderwerp gaat. Maar dat is tegelijk iets dat vanzelf gebeurt als je goede teksten schrijft. Als je krampachtig je zoekterm zoveel mogelijk gebruikt heb je juist kans dat het averechts werkt.

 

Maak je niet druk om W3C validatie, dubbele content, wel of geen liggend streepje in je domeinnaam, productcodes in je URL, of het gemiddelde aantal keer dat je 'ventieldopje' in de pagina's van je website gebruikt.

 

TL;DR

Maak je pagina's voor je bezoekers, niet voor zoekmachines. Als ze goed zijn voor je bezoekers, zijn ze vanzelf ook goed voor zoekmachines.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En toch denk ik dat er een groot verschil is een SEO teksten en teksten die 100% gericht zijn op je bezoekers/leesgemak. Ik zocht vandaag op een artikel over buikvet verliezen. Eerst moest ik een tekst van 2000 woorden doorspitten over waar buikvet vandaan komt, hoe het ontstaat en wat het proces is (waar zoveel mogelijk ranking keywords in verwerkt waren). Terwijl een kleine uitleg voldoende zou zijn met daarna de oplossing voor het verliezen van buikvet. Dat is immers waar ik naar zocht. Voor mij als lezer dan zou 1/5 van de tekst veel fijner zijn. Maar ik denk dat die tekst dan geen pr 1 zou hebben.

Bijenwas korrels 

Bijenwas kopen

Bijenwas doeken
Hulp nodig met opencart? Laat het me weten

Link naar reactie
  • 0

En toch denk ik dat er een groot verschil is een SEO teksten en teksten die 100% gericht zijn op je bezoekers/leesgemak.

Nee, dat heeft ook te maken met bezoekersgedrag, Google's alternatieven-algoritme, jouw zoekgedrag en je precieze zoektermen. Als mensen die zoeken op 'buikvet verliezen' op die pagina terecht komen, en Google Analytics constateert dat de meeste een paar minuten op die pagina blijven, dan geeft dat een positieve duw aan de vermeende relevantie van die pagina. Met diezelfde zoekterm kan die pagina heel erg hoog scoren op het woord 'buikvet', en minder op 'verliezen' of de combinatie.

 

Daarnaast probeert Google ook pagina's te tonen die niet exact aan je zoektermen voldoen, maar er best wel eens dichtbij kunnen zitten. En dan is er je zoekgedrag nog - ik zoek regelmatig naar films en series, en als ik een zoekterm invul die zowel een algemeen begrip is als de naam van een serie, dan krijg ik de serie als eerste te zien.

 

Relevantie bepalen is en blijft in de meeste gevallen gokwerk.

Link naar reactie
  • 0

Die gepersonaliseerde resultaten maken de effecten van SEO sowieso minder inzichtelijk of controleerbaar. Wat voor mij op #1 staat hoeft bij een ander niet ook op #1 te staan.

 

Zelf zoek ik meestal via startpage.com (heb het als standaard engine staan), zowel uit privacy overwegingen als voorkomen van filterbubbles... maar goed, ik zal de meerderheid niet zijn ;)

Link naar reactie
  • 0

Die gepersonaliseerde resultaten maken de effecten van SEO sowieso minder inzichtelijk of controleerbaar. Wat voor mij op #1 staat hoeft bij een ander niet ook op #1 te staan.

 

Zelf zoek ik meestal via startpage.com (heb het als standaard engine staan), zowel uit privacy overwegingen als voorkomen van filterbubbles... maar goed, ik zal de meerderheid niet zijn ;)

 

Via hulp programma's als google webmaster tools kan je zien op welke plaats je gemiddeld staat bij een zoekterm.

 

Ook als je via de incognito browser op google je zoekterm intypt krijg je de "eerlijke" resultaten zonder dat google je internetgedrag erbij betrekt. Als je dit niet doet komt je eigen site inderdaad hoger uit de bus, omdat google weet dat jij deze site zeer interessant vind. Zo denken veel mensen ten onrechte dat ze erg hoog staan terwijl dat wel een pagina zou kunnen schelen.

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Ook als je via de incognito browser op google je zoekterm intypt krijg je de "eerlijke" resultaten zonder dat google je internetgedrag erbij betrekt.

Nee hoor, want je hebt nog steeds hetzelfde IP-nummer... ;)

 

Waarom dan wel andere resultaten dan je normale browser? Meeste IP adressen zijn tegenwoordig ook dynamisch.

 

http://www.trafficgenerationcafe.com/search-engine-ranking-tip-incognito-search/

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Als je in een incognito of prive venster zoekt wordt er voor zover ik weet geen rekening gehouden met cookies (en dus ook niet met zoekgeschiedenis), dus daarmee krijg je inderdaad eerlijkere resultaten.

 

Er wordt echter nog wel steeds rekening gehouden met je locatie, dus je krijgt wel een aantal resultaten op basis daarvan te zien.

 

Webmaster tools is waarschijnlijk een betrouwbaardere indicatie inderdaad.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Je IP nummer speelt een rol, ook voor geografische targetting van de resultaten.

 

Via hulp programma's als google webmaster tools kan je zien op welke plaats je gemiddeld staat bij een zoekterm.

 

Je ziet inderdaad de gemiddelde positie, maar dat zegt feitelijk niets over hoe je verdeeld is over de zoekers: Als je bij 50% op 1 staat en bij 50% op 21 is de gemiddelde positie 11. Dat is echter wenselijker dat dat je bij iedereen op positie 11 staat (net op de 2e pagina en nooit bovenaan).

Link naar reactie
  • 0

Je IP nummer speelt een rol, ook voor geografische targetting van de resultaten.

 

Via hulp programma's als google webmaster tools kan je zien op welke plaats je gemiddeld staat bij een zoekterm.

 

Je ziet inderdaad de gemiddelde positie, maar dat zegt feitelijk niets over hoe je verdeeld is over de zoekers: Als je bij 50% op 1 staat en bij 50% op 21 is de gemiddelde positie 11. Dat is echter wenselijker dat dat je bij iedereen op positie 11 staat (net op de 2e pagina en nooit bovenaan).

 

In theorie leuk bedacht, in de praktijk lijkt het me ondenkbaar om op bijv. "buikvet verliezen" bij 1000 unieke bezoekers 500 keer op #1 te staan en 500 keer op de 3e pagina. Dit verschil in resultaten kan nooit zo groot zijn.

 

Een gemiddelde positie zegt heel veel, vooral hoe hoger je staat natuurlijk. Ik sta op een zoekterm op een gemiddelde van 1,1 dat lijkt me best betrouwbaar ;D

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Het was uiteraard een rekenvoorbeeld, en die wil je graag extreem hebben om het effect duidelijk te maken. Iets als positie 25 waar bij het varieert tussen 15 en 35 lijkt me minder ondenkbaar, zeker als geografie of taal een rol speelt.

 

Als je positie 1,1 is dan lijkt het me aannemelijk dat je vrijwel altijd op 1 staat, en soms op 2 - maar het -hoeft- niet zo te zijn. Het was wel handig als ze naast het gemiddelde ook de mediaan weer zouden geven...

Link naar reactie
  • 0

Wat ik steeds lees is dat een streepje (-) in de domeinnaam niks uit maakt. Toch als ik op willekeurige zoektermen iets zoek met het woord huren er achter (ideaal om - te gebruiken bij lange termen of al bezette woorden) zie ik geen enkele website met een streepje op de eerste pagina. Het lijkt er toch op dat dit wel degelijk uit maakt, iemand die toch een - in de naam en toch een beter scorende site dan de varianten zonder streepje?

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

...zie ik geen enkele website met een streepje op de eerste pagina.

 

Terwijl die wel bestaan? Zo nee, dan is dat natuurlijk de verklaring... ;)

 

Streepjes werden in het verleden nogal eens gebruikt door spammy websites met iets als de-allerbeste-ventieldopjes-die-je-kunt-vinden.nl als domein. Dat leverde destijds negatieve gevolgen op voor je positie, maar nu zou een functioneel streepje geen enkel bezwaar mogen opleveren.

 

edit: een prima voorbeeld uit een ander draadje: experts-exchange.com

Link naar reactie
  • 0

Tja, die streepjes hebben soms wel hun nut. Als je bijv dagelijks een mooie foto online wilt zetten kun je

 

photooftheday.com registeren, of photo-of-the-day.com.

 

Ik denk dat het geen verschil gaat maken. Soms voorkomt het verwarring, het maakt bijv nogal uit waar je een spatie cq streepje zet in 'massagetherapist' (er staat ergens een voorbeeld waarbij dat door slechte kerning en niet helemaal lekker uithangbord opleverd).

 

Nadeel van streepjes is dat ze soms lastig in te voeren zijn op smartphones. Met SEO heeft dat weinig te maken, maar wel lasig voor mensen die je adres al weten ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.