Jump to content
Cattitude
Verberg

Korte vraag over Bedrijfskosten op aangifte IB 2016

vraag

Dag forumleden,

 

Ik las in een handleiding op internet de volgende tekst:

 

De ervaring leert dat de belastingdienst eerder geneigd is tot controle wanneer alle (of veel) kosten bij “Andere kosten” staan. Zeker wanneer het om grote bedragen gaat waarvan geen verdere specificatie te geven is. Indien mogelijk is het beter de kosten zoveel mogelijk te verdelen over meerdere kostensoorten.

 

Nu ben ik bijna klaar met mijn aangifte van 2016 (uitstel gekregen) en ik vroeg mij af of er niet teveel 'Andere kosten' onder Overige Bedrijfskosten staan. Het zijn natuurlijk gewoon gemaakte kosten maar ik voer liever wat minder op dan dat ik mezelf onnodig onder de aandacht breng met een afwijkende aangifte. Ik ben ooit als particulier gecontroleerd i.v.m. hoge ziektekosten, dat bleek gelukkig allemaal te kloppen maar ik vond het een beangstigende ervaring om gewantrouwd en gecontroleerd te worden. Vandaar mijn vraag.

 

Kortom, is 10% 'andere kosten' reëel? Mijn opbrengsten zijn € 6212 en de 'Andere kosten' zijn € 564 (hosting, telefoon, internet, voetpedaal, teken/muistablet en andere technische hulpmiddelen). Ik werk vanuit huis en doe vooral tekstcorrectie en schrijfwerk. Verder schilder ik.

 

Vriendelijke groet,

 

Judith.

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
  • Rate this answer

Als je die kosten ook gemaakt hebt zijn ze natuurlijk reëel. Het enige dat je zou kunnen bekijken is of je geen privé aandeel voor telefoon & internet moet rekenen. Hosting, voetpedaal, teken/muistablet en andere technische hulpmiddelen lijken mij prima 100% zakelijke kosten.

 

Wat zou anders jou idee zijn indien iemand stelt dat €564 niet reëel is op €6212 opbrengst? De kosten niet zakelijk neerzetten? Dat lijkt mij niet echt handig. Het beste is er gewoon voor te zorgen dat het allemaal klopt wat betreft regels en dan hoef je je dus nergens zorgen om te maken.

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Ik las in een handleiding op internet de volgende tekst:

Welke handleiding is dat? Google brengt me bij de handleiding van Acumulus.

 

De ervaring leert dat de belastingdienst eerder geneigd is tot controle wanneer alle (of veel) kosten bij “Andere kosten” staan. Zeker wanneer het om grote bedragen gaat waarvan geen verdere specificatie te geven is. Indien mogelijk is het beter de kosten zoveel mogelijk te verdelen over meerdere kostensoorten.

Uitgangspunt is dat de kostenverdeling overeen moet stemmen met de werkelijkheid. Als dat veel "andere kosten" zijn, dan is dat zo. Als ze gespecificeerd hadden kunnen worden is dat natuurlijk beter. Kosten niet opvoeren lijkt me geen goed plan, want dan creëer je een schaduwboekhouding en doe je jezelf tekort.

 

Het zijn natuurlijk gewoon gemaakte kosten maar ik voer liever wat minder op dan dat ik mezelf onnodig onder de aandacht breng met een afwijkende aangifte.

Ik denk dat je vooral de aandacht op jezelf vestigt als je jaren achtereen forse verliezen opvoert. Daarnaast zijn er natuurlijk ook steekproefsgewijze controles, die die controle krijg je vanzelf een keer. Dan kan de administratie toch het beste overeenstemmen met de werkelijkheid.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Kortom, is 10% 'andere kosten' reëel?
Totaal niet relevant ... als de 'overige bedrijfskosten' 90% van de totale kosten uitmaken is dat ook goed, zolang je het maar zakelijk kunt onderbouwen.

 

In jaarrekening kan je je helemaal uitleven in het opsplitsen van de kosten. In de aangifte inkomstenbelasting is het aantal kostenposten zeer beperkt. Splits op als het Belastingprogramma daarom vraagt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank allen, erg aardig dat jullie al zo snel reageerden me tips. Nedzhibe: ik bedoel niet dat 'andere kosten' 10% zijn van de totale kosten, maar dat de verhouding 'opbrengsten : andere kosten' dus 9:1 is, en ik vroeg me af of dat een gangbaar percentage bedrijfskosten in vergelijking met de (volgens mij niet al te grote) opbrengsten.

 

Kan iemand daar nog antwoord opgeven? Ik snap dat het misschien verschilt per boekjaar en per bedrijfstak, maar ik kan me wel voorstellen dat (ik overdrijf even) het raar zou zijn als je evenveel kosten maakt als opbrengsten bijvoorbeeld?? Ik ben een kleine ondernemer en stel misschien een domme vraag maar dat zij dan maar zo ;D

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Oké dank je wel voor de heldere antwoorden!! Ik kan met een gerust hart verder met mijn aangifte!

 

Rest mij u een aangename voortzetting van de dag te wensen, en een heerlijk avondmaal, "iets met spekjes of zo" (benieuwd hoe bekend de dominee nog is)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

"iets met spekjes of zo" (benieuwd hoe bekend de dominee nog is)

"Kent u die uitdrukking.."? ;D


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Is een verhouding opbrengsten : kosten van 9:1 gangbaar?

Nee, dat is gemiddeld genomen niet gangbaar, gemiddeld liggen de kosten veel hoger ;)

Als de kosten hoger zijn dan de inkomsten, dan spreken wij van verlies.

Sinds de laatste economische crisis, bij menig ondernemer, veelvuldig voorgekomen. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 76 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept