• 0

Mag paypal betalingen niet uitbetalen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

Hallo ik heb sinds een half jaar een webshop geopend en accepteer betalingen via paypal. Ik heb tientallen transacties via paypal ontvangen en tot nu toe is alles ook goed verlopen. Alleen had ik laatst een klant die een verschil open heeft gemaakt omdat hij de bestelde artikelen niet zou hebben ontvangen. Pay pak wilt nou een verzendbewijs van mij, maar dat kan ik niet aantonen omdat het pakketje als briefpost is opgestuurd. 80% van de artikelen op mn webshop passen door de brievenbus en die verstuur ik lekker goedkoop met een paar postzegels en daar heb ik simpelweg geen verzendbewijs of en track and trace code. Nou is mijn vraag mogen zij zomaar het geld niet uitbetalen alleen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

 

Mod edit: welkom + verwijzing naar eigen site kan in profielinformatie/handtekening

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Arthur, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Nou is mijn vraag mogen zij zomaar het geld niet uitbetalen alleen omdat ik geen verzendbewijs kan aantonen?

 

In aanvulling op bovenstaande reacties:

 

Zie de gebruikersovereenkomst van Paypal voor de voorwaarden van zowel de kopers- als de verkopersbescherming (art 11.4 t/m 11.7). Daarin staat dat er een verzend- of leveringsbewijs moet zijn. Edit: ook een niet meer dan redelijk eis, zeker bij consumenten: hoe kun je als verkoper anders aantonen dat je aan je levering hebt voldaan?

 

Vraag jezelf af: is dit de moeite van de discussie waard? Erg veel waarde kan het pakket niet hebben (anders zou je het niet als briefpost verstuurd hebben, neem ik aan), en zolang het beperkt blijft tot een enkel incident - en de besparing door te werken met postzegels groter is dan de waarde van deze zending(en) - is het niet iets om je direct heel erg druk over te maken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ook als er niet met Paypal was betaald, ben je als webwinkel altijd aansprakelijk als een zending niet aankomt...

 

Goede aanvulling!

 

Dat hier betaald is met Paypal betekent alleen maar dat een consument makkelijker het aankoopbedrag kan terugvragen. Maar ook bij betaling per bank of creditcard kan de consument dat doen als de verkoper niet kan aantonen dat het bestelde goed ook geleverd is (dan heb je de keuze: alsnog - dus nogmaals - leveren, of geld terugstorten)

 

Zie ook de regels "levering, levertijd en risico" van de Autoriteit Consument en Markt:

 

Risico van verlies en beschadiging bij levering -

 

Soms gaat er bij levering van een product iets mis. U draagt als ondernemer het risico van verlies of beschadiging, totdat de consument het product heeft ontvangen. Ook bij gewone in plaats van aangetekende verzending.

Laat u bij een ander bezorgen? Bijvoorbeeld bij de buren? Dan zijn er 2 situaties:

[*]Mocht u van de consument bij de buren bezorgen? Dan draagt hij het risico vanaf het moment dat het product bij de buren is afgeleverd.

[*]Heeft de consument niets gezegd over bezorging bij de buren? Dan blijft u verantwoordelijk, totdat hij het product bij de buren heeft opgehaald.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Alleen had ik laatst een klant die een verschil open heeft gemaakt omdat hij de bestelde artikelen niet zou hebben ontvangen.

Arthur, is dit een Nederlandse of internationale klant die een geschil geopend heeft?

 

Of eigenlijk wil ik vragen: hoe is de verdeling tussen Nederlandse en internationale klanten in jouw webshop? Waarom ben je er met de klant niet uit gekomen? Zou dat een taalprobleem kunnen zijn of is dit nieuw voor jou? Of waarom twijfel je aan zijn of haar lezing?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat sowieso lastig is is niet eens of je wat verzonden hebt, maar wat de inhoud van die zending dan wel was.

 

Er komen fraudegevallen voor waarbij de afzender wel degegelijk aangetekend een pakket verzend, maar waarvan de inhoud niet overeenkomt met het verkochte goed. Denk daarbij aan iets als een iphone beloven maar het equivalente gewicht in zand/tegeltjes/etc verzenden.

 

Op sites als marktplaats komen dergelijke fraudes zo nu en dan voor, en ik vermoed dat het op ebay weinig anders is, afgezien van het reputatiesysteem voor figuren die zoiets structureel doen. Zoiets kan ook een 'exit scam' zijn waarbij iemand bijvoorbeeld de eerste 100 iphones daadwerkelijk verzond en daardoor een goede resputatie opbouwde, maar de volgende 100 verzond als zakken waardeloos materiaal. Door disputes lang te rekken kan men zoiets voortzetten tot er vele gedupeerden zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.