• 0

Vraag over overige werkzaamheden/winst uit onderneming

Goedenavond forumleden,

 

Ik zit met een probleem en bij de belastingtelefoon wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd.

 

2 weken geleden ben ik ingeschreven bij de K.V.K.

Ik ben begonnen met mystery shoppen en klanttevredenheidsonderzoeken voor diverse bedrijven.

Ik heb 7 opdrachtgevers, allen in Nederland. Men noemt dit crowdsourcing.

Ik ben volgens de Belastingdienst ondernemer voor de Omzetbelasting.

Ik wil dan ook graag gebruik maken van de ondernemers en startersaftrek. Ik voldoe dit jaar aan het urencriterium, ik maak gemiddeld 60 uur per week.

 

Echter, van die 7 opdrachtgevers is er maar eentje die een B.T.W. factuur accepteert. De andere bedrijven doen hier niet aan, zij maken de door mij verdiende euro's direct op mijn rekening over, en geven jaarlijks aan de Belastingdienst door wat zij aan mij hebben uitbetaald. Voor de rest mag ik het dus zelf uitzoeken.

 

Ik verwacht dit jaar een bedrag van 15000 Euro te mogen ontvangen over de komende 6 maanden. Maar hoe ga ik dit specificeren? Als winst uit onderneming? Of als inkomsten uit overige werkzaamheden?

 

En kom ik dan nog wel in aanmerking voor de starters en ondernemersaftrek?

 

Zo, ja wordt die aftrek dan ook berekend over het bedrag van de inkomsten uit overige werkzaamheden, of betaal ik daar wel belasting over?

 

Ik denk dat ik in dat geval dus 1000 Euro winst uit onderneming heb, en 14000 uit overige werkzaamheden..

 

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is en iemand mij kan helpen.

 

Alvast dank,

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is wat ik per email van hen op mijn vraag terug krijg.

 

 

Hi Tom,

 

Bedankt voor je mail. Begrijpelijk dat je hier vragen over hebt; qua BTW facturering kunnen we je echter niet tegemoet komen. We verwerken geen losse facturen die vanuit xxxxx worden gestuurd. Bij xxxxx Retail werken we niet met ZZP'ers (wel bij xxxxxx en wellicht in de toekomst ook bij xxxx).

 

Ik heb even bij onze HR & Finance afdeling gecheckt hoe het exact zit:

Je kunt je werkzaamheden voor ons niet vanuit je eigen zaak doen. Dat wil niet zeggen dat je je werkzaamheden niet meer voor ons kunt blijven uitvoeren, dat kan gewoon doorgaan uiteraard. Je moet nu echter bij je inkomstenbelasting een extra categorie opgeven en dat is "winst uit onderneming". De xxxx activiteiten blijven gewoon inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

Kortom, de xxxxx activiteiten zijn geen activiteiten die binnen de bedrijfsvoering van de eigen zaak vallen en zijn nog steeds overige inkomsten. Net zoals je naast een eigen zaak ook gewoon inkomsten uit loondienst kan hebben als je bijvoorbeeld ook nog bij iemand in dienst bent.

 

Ik hoop dat ik je zo goed heb kunnen helpen :).

 

Groetjes,

Link naar reactie
  • 0

En dit van de ander:

 

Hoi Tom,

 

Helaas is het voor ons niet mogelijk om met dit soort situaties rekening te houden en dit voor jou te faciliteren.

Qua BTW is iedere persoon zelf verantwoordelijk dat belasting wordt betaald over inkomsten.

Je spot als particulier dus de inkomsten die je hiermee per jaar verkrijgt zou je dan ook als particuliere inkomsten overige werkzaamheden moeten kunnen invullen in je belastingaangifte, maar dit zal je zelf moeten uitzoeken wat de bedoeling is in jouw situatie.

 

Vanuit ons gezien is er geen werknemer/werkgever relatie en maken we gebruik van crowdsourcing en is het dus verder ook niet aan ons om per Spotter BTW af te dragen aan de Belastingdienst.

Hopelijk ben je hiermee voldoende geïnformeerd en kun je een goede oplossing creëren.

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
  • 0

Allemaal leuk en aardig van hun dat je het op kunt geven als overige werkzaamheden maar dan ga je dus wel de mist in met je urencriterium. Want de uren die je voor hun maakt vallen dus niet onder de onderneming en mag je dan (volgens mij) ook niet meetellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat dacht ik dus zelf ook, maar heb vanmiddag kennis gemaakt met een boekhouder die e.e.a. voor mij gaat verzorgen en die zegt dus dat het geen probleem is. Ik lees verschillende dingen en dat is ook de reden dat ik het hier ter discussie stel. Wil niet achteraf voor verrassingen komen te staan.

Zelfs aan de belastingtelefoon komen ze er niet uit....

Link naar reactie
  • 0

Verbazingwekkend! Wie zijn zij om te oordelen over jouw ondernemerschap? Precies, niemand!

 

Qua btw zitten ze er compleet naast. Jij verricht regelmatig een dienst voor ze zodat heffing van btw sws aan de orde is.

 

Daarnaast hebben zij nul komma niks te zeggen over jouw status als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Met wat voor bedrijven doe jij zaken?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Welke bedrijven het zijn laat ik even in het midden ;) Ze bestaan i.i.g. al heel wat jaren en hebben vestigingen wereldwijd.

 

 

 

Maar mijn idee was om gewoon zelf de B.T.W. af te dragen over de ontvangen bedragen.

Zodat ik het misschien toch als winst uit onderneming op kan voeren.

 

Zou dit een mogelijkheid zijn? Best wel een vervelende kwestie dit.

Link naar reactie
  • 0

Mmmmm, volgens onderstaande quote zou je dus niet voldoen aan het urencriterium. Maar meer dan dat... ben je eigenlijk nog wel ondernemer met die ene opdrachtgever? Moeten er dat niet minimaal 3 zijn? Misschien moet de belastingdienst opnieuw beoordelen of je wel ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

 

Het tweede misverstand houdt in dat iemand die aan het urencriterium voldoet, altijd recht heeft op de zelfstandigenaftrek. Dat is alleen zo als hij ook voldoet aan de 'overkoepelende eis' van een inkomen uit onderneming. Hoe zit dit? Er zijn freelancers die in principe aan de eisen van het urencriterium voldoen, maar van wie de inkomsten worden beschouwd als komend uit overige werkzaamheden. Bijvoorbeeld omdat ze geen drie opdrachtgevers hebben, en zich niet als ondernemer presenteren. Zij hebben geen recht op de fiscale aftrekposten waar het urencriterium anders recht op zou geven.

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/urencriterium

 

en

Voorwaarden voor het urencriterium

...

Je moet meer dan 50% van je totale arbeidstijd besteden in het bedrijf. Dit is belangrijk als je naast het bedrijf ook in loondienst bent, om te voldoen aan het criterium moet je meer tijd aan het bedrijf besten dan aan de baan in loondienst.

https://www.eenmanszaakoprichten.nl/urencriterium-wel-of-geen-ondernemer/

 

Van de belastingdienst zelf:

U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/voorwaarden_urencriterium

 

Zelf de BTW betalen werkt denk ik niet want wie is dan de opdrachtgever? Jezelf? Naar wie factureer je?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben volgens de Belastingdienst ondernemer voor de Omzetbelasting.

Volgens welke gegevens heeft de belastingdienst dit bepaald?

Ik denk dat die gegevens nu n.l. niet meer kloppen.

 

Het kan dus ook zijn dat je geen ondernemer meer bent voor de inkomstenbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar mijn idee was om gewoon zelf de B.T.W. af te dragen over de ontvangen bedragen. Zodat ik het misschien toch als winst uit onderneming op kan voeren. Zou dit een mogelijkheid zijn?
Ja hoor, dat kan.

 

Bijkomende vraag: Hoe weten zij hoeveel geld er uitbetaald moet worden ... vul je een urenstaat of een werkbrief in?

 

Wel facturen voor je eigen administratie aanmaken en naar de opdrachtgever versturen. Als zij dat als toiletpapier willen gaan gebruiken, dan is dat hun vrijwillige keuze. Daarmee schep je wel een precedent, want zij geven het bij de Belastingdienst op als een incidentele uitbetaling aan derden, die geen ondernemer is en ook niet in loondienst is. Dat kan slechts als er inderdaad sprake is van een incidentele (eenmalige) opdracht.

 

Best wel een vervelende kwestie dit.
Inderdaad .. vervelend en irritant, maar er zijn legio bedrijven en gelieerde boekhouders/accountants die niet (willen) weten hoe het een en ander in elkaar steekt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

Dit is hetzelfde, in een app of op de pc staan opdrachten die je uit kunt voeren tegen een vast bedrag.

Ik kan er zelf voor kiezen om iets wel of niet te accepteren.

Je moet hierbij denken aan onopgemerkt Ola ijs vriezers fotograferen, voorraad frisdrank tellen in supermarkten, maar ook een vakantiehuisje huren en testen doen m.b.t. klantvriendelijkheid. Deze week ben ik op pad geweest voor Lidl. Supermarkten bezoeken, en alle afdelingen en de medewerkers beoordelen. Achteraf een gesprek met de manager die ik dan de score meedeel die ik uit de ingevoerde gegevens uit mijn app krijg. Dit in dit geval in opdracht van het Lidl hoofdkantoor, die dit uitbesteed aan de organisatie waar ik de opdrachten weer van krijg.

 

Groeten,

Tom

Link naar reactie
  • 0

Beste Rik99

 

Ik heb echt geen idee, volgens mij heb ik wel meerdere opdrachtgevers.

En hoe moet de belasting dat beoordelen? Ik heb verschillende afdelingen aan de lijn gehad en ze snappen er zelf de ballen niet van.

Kun je met zoiets als dit een gesprek aanvragen mer een inspecteur misschien? Ik heb geen idee,

 

groeten

Tom

Link naar reactie
  • 0

Beste Nedzhibe

 

In hun apps staan opdrachten voor vaste bedragen die ik kan accepteren.

Ik doe dus alleen wat ik zelf wil. Als ik de opdravhten goed uitvoer, worden ze goedgekeurd door de reviewer, en een maal per week wordt het toaal op mijn rekening overgemaakt.

 

Groeten,

Tom

Link naar reactie
  • 0
Ik verwacht dit jaar een bedrag van 15000 Euro te mogen ontvangen over de komende 6 maanden.
Voor zesentwintig keer zestig uur werken per week? Inclusief of exclusief BTW? Moeten wij hier op een ondernemersforum hét rekensommetje voor maken?

 

Tom, wat leveren deze werkzaamheden nu gemiddeld netto op uurbasis op als ik vragen mag? Tegen werkweken van zestig uur staat hopelijk minimaal een bovenmodaal inkomen! En hoe ben je (sociaal)verzekerd in deze constructie? Pensioen? Ik zie eerlijk gezegd bijster weinig groeimogelijkheden als je al als ondernemer aangemerkt kunt worden. Opdrachten uitvoeren die gemiddeld aan niet-ondernemers of particulieren aangeboden worden heeft m.i. weinig met ondernemerschap van doen. Groet, Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb echt geen idee, volgens mij heb ik wel meerdere opdrachtgevers.

Hoe zie jij dat dan. Je hebt maar één opdrachtgever die bereidt is een factuur van jou met BTW te ontvangen. Alle andere willen jou alleen maar uitbetalen via de IB47 regeling waarbij het resultaat bij jou onder overige werkzaamheden valt. Dat valt niet onder jouw ondernemingswinst. De opdrachtgevers via de overige werkzaamheden behoren ook niet tot de opdrachtgevers voor jouw onderneming. Dus... één opdrachtgever.

 

De belastingdienst stelt eigenlijk op hun site heel duidelijk dat alleen de uren voor je onderneming meetellen. Tevens moeten die uren meer dan de helft zijn van al je gemaakte uren (zoals de uren uit loondienst en overige werkzaamheden).

 

Ik had ergens gelezen dat iemand contact had gehad met de belastingdienst en te horen kreeg dat daardoor het urencriterium niet gehaald werd (kan de link alleen niet meer vinden). Maar niets weerhoudt je om dit aan een belastinginspecteur zelf voor te leggen.

 

En hoe moet de belasting dat beoordelen? Ik heb verschillende afdelingen aan de lijn gehad en ze snappen er zelf de ballen niet van. Kun je met zoiets als dit een gesprek aanvragen mer een inspecteur misschien?

Misschien miscommunicatie. Volgens mij moet het altijd mogelijk zijn om een terugbel afspraak te maken met de belastingtelefoon voor een belastinginspecteur.

 

Op dit moment kunnen medewerkers van de Belastingtelefoon uw algemene belastingvragen beantwoorden, maar ze kunnen u geen persoonlijk fiscaal advies geven. Als u een moeilijke vraag heeft en de Belastingtelefoon kan u niet helpen, zal de medewerker van de Belastingtelefoon een terugbelafspraak met u maken. De inspecteur belt u dan op een later moment terug.

Dat is/was in ieder geval de normale gang van zaken.

 

Link naar reactie
  • 0

Nog zo'n persoonlijke vraag mijnerzijds, maar je lijkt redelijk anoniem. Wat is jouw achtergrond dat je deze keuze voor de komende zes maanden lijkt te willen gaan maken? Wat levert dat op, maar misschien belangrijker wat 'kost' dat?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio.

Ik kom uit een ww uitkering van 3 jaar na 28 jaar voor dezelfde werkgever gewerkt te hebben. Ik kreeg echter maar een uitkering op bijstandnivo omdat ik de laatste jaren halve dagen werkte. Na die 3 jaar zou ik dus de bijstand ingaan. Ik ben letterlijk 1 dag aan de slag geweest op de Sociale werkplaats hier, dat moet namelijk als je de bijstand in gaat in onze Gemeente. Ik heb de hele dag aan de lopende band bloemenstekjes ziyten steken. En dat was mijn toekomst na 43 jaar werken voor de komende 7 jaar! Dus diezelfde dag heb ik er het bijltje bij neergegooid en besloten iets te gaan ondernemen, iets wat ik al eens eerder als bijverdienste had gedaan en wat ik leuk vind om te doen. Dus ingeschreven bij KVK enz enz. Op dit moment zit ik gemiddeld aan de 120-150 euro per dag, dit zal hopelijk zo blijven, je weet maar nooit. Maar als je 3 jaar lang gewend bent te leven van een uitkering van 920 euro per maand hou ik hier altijd meer aan over. En dan maar veel uren maken, daar krijg ik niks van ;)

Link naar reactie
  • 0
Je hebt maar één opdrachtgever die bereidt is een factuur van jou met BTW te ontvangen. Alle andere willen jou alleen maar uitbetalen via de IB47 regeling waarbij het resultaat bij jou onder overige werkzaamheden valt. Dat valt niet onder jouw ondernemingswinst. De opdrachtgevers via de overige werkzaamheden behoren ook niet tot de opdrachtgevers voor jouw onderneming. Dus... één opdrachtgever.
Jammer dan, maar de opdrachtgever bepaalt niet of de inkomsten van de opdrachtnemer onder overige werkzaamheden vallen. Het invullen van een IB47 formulier legaliseert deze handelswijze eveneens niet.

 

Het IB7 formulier wordt gebruikt als de opdrachtnemer aan 2 voorwaarden voldoet:

1. De persoon is niet bij de werkgever in (loon)dienstbetrekking.

2. De persoon voert de werkzaamheden of diensten niet uit als ondernemer.

 

zie ook: Belastingdienst, Handboek Loonheffingen 2017, uitgave 27 februari 2017, blz 12.

1.2 Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde

Als u iemand betaalt die niet als ondernemer bij u werkt en ook niet bij u in (fictieve) dienstbetrekking is,

moet u die betalingen aan ons aanleveren. Dat geldt voor betalingen in geld en voor betalingen in natura.

 

Saillant detail is dat TS met zijn onderneming staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van koophandel en tevens in het bezit is van een btw-nummer.

De ontvangen bedragen die TS ontvangt van de opdrachtgever kunnen wel degelijk gezien worden als inkomsten uit onderneming ... in dit geval inclusief 21% BTW.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

zie ook: Belastingdienst, Handboek Loonheffingen 2017, uitgave 27 februari 2017, blz 12.

1.2 Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde

Als u iemand betaalt die niet als ondernemer bij u werkt en ook niet bij u in (fictieve) dienstbetrekking is, moet u die betalingen aan ons aanleveren. Dat geldt voor betalingen in geld en voor betalingen in natura.

En volgens mij werkt TS niet als ondernemer bij die overige 6 bedrijven (want anders stuur je een factuur). Die bedrijven geven met de eigen aangifte ook al aan TS niet als ondernemer ingeschakeld te hebben maar als "derde"/freelancer. In dat geval maakt het volgens mij niet uit dat de "persoon" er nog een bedrijf naast heeft en ingeschreven staat bij de KvK. Dat kunnen twee gescheiden dingen zijn.

 

Daarnaast... zelf maar BTW af gaan dragen over ontvangen bedragen zonder specificatie/nota e.d. lijkt mij ook niet helemaal juist.

 

Maar goed... ik ben benieuwd hoe de belastinginspecteur dit zal beoordelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt alsof de TS bij de overige bedrijven in loondienst is, ook al ontkennen ze dat. (Volgens mij volgt het al dan niet bestaan van een dienstverband uit de omstandigheden en niet uit de afspraken, maar IANAL.)

 

Ik kan me echter voorstellen dat dat geen slapende hond is die de TS wakker wil maken. Liever leuk werk, laag inkomen en geen ondernemersfaciliteiten dan geen werk, geen inkomen en nog steeds geen ondernemersfaciliteiten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Toch opvallend hoe vaak je als ondernemer met uiteenlopende visies op de interpretatie van regels te maken krijgt. Ik zou het geen niemandsland willen noemen, want iedereen die reageert doet zijn best om de situatie duidelijk voor ogen te krijgen en de weg te wijzen door regelland.

 

Mag ik nog een vraagje toevoegen (niet deskundologisch)? Hoe kom je aan opdrachten? Is dat via een bemiddelingsbureau of een bemiddelingssite? Of heb je je klanten zelf actief opgezocht?

 

Dit in dit geval in opdracht van het Lidl hoofdkantoor, die dit uitbesteed aan de organisatie waar ik de opdrachten weer van krijg.

Er lijkt toch sprake van bemiddeling. ;)

 

Maar de opdrachtgever rekent direct met jou af?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.