• 0

Nieuwe VOF tegenover aandeel overdracht

Goedenavond,

 

Momenteel ben ik twee situaties aan het uitzoeken omtrent het belanghebbende worden binnen een VOF.

 

-Overdracht aandeel VOF

-Opstarten nieuwe VOF

 

Uit onderzoek blijkt dat een overdracht aandeel de meest simpele manier is. Echter wordt, voor zover ik het begrijp, degene die het aandeel overneemt ook verantwoordelijk voor in het verleden gemaakt afspraken. Dit vormt uiteraard een risico.

 

Nou was ik benieuwd wat alle handelingen zijn die moeten gebeuren bij het staken van een VOF en deze opnieuwe doorzetten met andere belanghebbenden? Is dit 'enkel' een kwestie van de boeken opmaken en een nieuwe VOF overeenkomst afsluiten of komen hier nog andere aspecten bij kijken?

 

Groeten Niek

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Niek,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Momenteel ben ik twee situaties aan het uitzoeken omtrent het belanghebbende worden binnen een VOF.

Mag ik vragen waarom/met welk doel: ben jij een van de vennoten en zo ja welke rol (blijvend, vertrekkend, toetredend)

 

Is dit 'enkel' een kwestie van de boeken opmaken en een nieuwe VOF overeenkomst afsluiten of komen hier nog andere aspecten bij kijken?

Best wel, denk oa aan lopende overeenkomsten met leveranciers en afnemers, lopende garantie etc.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe werkt zo'n overdracht?

 

Bij mijn weten houdt een VOF van rechtswege op te bestaan bij uittreding van een van de vennoten.

 

Ik zie hier op HL wel eens de stelling voorbijkomen dat als dit in het vennootschapscontract is vastgelegd, een VOF kan worden voortgezet, maar heb er nog nooit de onderbouwing van gezien. (Anders dan dat een VOF weinig meer is dan een samenwerkingsverband, en zo'n verband kun je contractueel vastleggen - maar houdt dan niet nog steeds de oude VOF op te bestaan?)

 

Nuttige links, deel als memo-to-self: Uitkoop Vennootschap Onder Firma (VOF) van AMS Advocaten, en Verbondenheid voor bestaande schulden na uittreding uit de VOF van Knuwer Advocaten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 318 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.